Comisia de la Veneția a publicat un raport urgent referitor la anularea rezultatelor alegerilor de către Curțile Constituționale. Raportul a fost solicitat pe 13 decembrie 2024 de către președintele Adunării Parlamentare a Consiliului Europei și urmează să fie supus spre aprobare în cadrul celei de-a 142-a sesiuni plenare a Comisiei, care va avea loc la Veneția, în perioada 14-15 martie 2025.
Comisia de la Veneția subliniază că anularea rezultatelor alegerilor trebuie să fie, în principiu, bazată pe încălcarea legii. Totuși, Curțile Constituționale au competența de a evalua constituționalitatea legislației electorale și de a invalida alegerile în cazul în care se constată că legislația nu garantează dreptul la alegeri libere. Aceasta include situațiile în care legea nu reglementează suficient de clar aspectele esențiale ale campaniei electorale sau elementele fundamentale ale alegerilor.
Raportul recomandă extinderea posibilității de a contesta rezultatele alegerilor. Nu doar Statul ar trebui să aibă acest drept, ci și alți actori publici și privați implicați în procesul electoral. Comisia subliniază obligația Statului de a asigura alegeri libere și corecte, inclusiv prin monitorizarea influenței actorilor precum: organizațiile non-guvernamentale (ONG-uri), mass-media tradițională și platformele de social media, entitățile străine, fie ele statale sau non-statale.
Comisia de la Veneția atrage atenția asupra impactului tot mai mare al rețelelor sociale în campaniile electorale. Deși inovatoare, aceste forme de campanie trebuie să respecte regulile generale privind finanțarea și transparența electorală. Judecătorii care analizează disputele legate de alegeri trebuie să determine dacă activitățile online ale candidaților, precum și sprijinul primit de la terți, respectă aceste reglementări. Mai mult, orice încălcare suficient de gravă încât să influențeze rezultatul alegerilor trebuie tratată cu seriozitate.
Precizări ale Comisiei de la Veneția despre informațiile clasificate privind alegerile
Raportul pune un accent deosebit pe transparența și fundamentarea deciziilor în cazurile care implică campanii online. Având în vedere dificultățile de a dovedi încălcările legii în acest context, Comisia subliniază că:
- Deciziile trebuie să indice clar natura încălcărilor și probele care le susțin.
- Informațiile clasificate pot fi utilizate doar ca elemente de context, fără a constitui baza exclusivă pentru luarea deciziilor.
Această abordare este esențială pentru a asigura încrederea publicului în procesul electoral și în hotărârile instanțelor.
While the cancellation of election results must in principle be grounded on the violation of the law, it must be borne in mind that constitutional courts may have the competence to assess the constitutionality of electoral legislation and to invalidate elections if they have found that the legislation does not guarantee the right to free elections, including in cases where the law fails to regulate important aspects of election campaigning and the main elements of elections.
In the opinion of the Venice Commission, it should be possible to challenge election results based on violations of electoral rights, freedoms and interests not only by the State, but also by public and private electoral stakeholders – bearing in mind that the State has positive obligations to guarantee free elections including a fair campaign; this applies also to the influence of nongovernmental organisations, of the media, and of social media in particular, including those sponsored and financed from abroad, and foreign State and non-State actors.
Secondly, whilst online campaigning based on social media platforms may be novel in form and impact, in the opinion of the Venice Commission its use should still be subject to the general rules on campaign finance and transparency. The role of the judge considering election matters is to decide whether a candidate’s online campaigning – and receiving campaign support from third parties, be it online or not – has violated these rules, and in relation to the consequences of such a violation, whether the violation is so significant that it may have influenced the outcome of the election.
Proving violations of the law by campaigning online and via social media is particularly challenging. Well-reasoned, transparent decisions on such matters are crucial. In the opinion of the Venice Commission, such decisions should precisely indicate the violations and the evidence, and they must not be based solely on classified intelligence (which may only be used as contextual information), as this would not guarantee the necessary transparency and verifiability.
Raportul complet poate fi citit pe site-ul Comisiei de la Veneția.
Ce mi-e ciudă că România a fost atât de supusă acestei comisii de la Veneția, care se dovedește a fi ea însăși extrem de obedientă față de puternicii zilei, in nici un caz vreo referință morală sau instituțională. In cazul de față ei pun batista pe țambal in cel mai pur stil romanesc…
Punctul de vedere al Comisiei de la Veneția nu se referă la oportunitatea “temporală” a intervenției CCR,pentru că momentul ales este justificat doar dacă abordăm situația “politic”.
CCR putea să-și exercite “autoritatea” într-un termen rezonabil înainte de turul doi,sau ca și corecție a unor alegeri “fraudate”.
Procedând astfel nu ar fi fost afectat în mod direct alegătorul.
Aici identificăm “abuzul” din punct de vedere al Constituției,dar ca deobicei, atunci când majoritatea “politică” este “satisfăcută”,a încălca Constituția devine formă de “salvare” națională.
Și mai avem o interpretare “ciudată” a conceptului de alegeri libere.Nu putem asimila in niciun fel propaganda neortodoxă de pe Tik-Tok cu vreo formă de constrângere sau limitare a opțiunilor.Influenta mediatică de acolo e egală cu orice formă de campanie și acolo,la fel ca în definiția electorală clasică,poate fi spontană, emoțională,nu poate fi controlată, coordonată sau “canonizată” din punct de vedere electoral de către candidați…
Dacă invocăm in vreun fel desfășurarea “perfectă” a campaniilor electorale atingem in mod naiv( dacă nu iresponsabil)o zonă absurdă și inaplicabilă.
Eu abia aștept să văd “genialitatea” măsurilor electorale prin care vom putea evita presupusele deturnări de conținut electoral!
Eu cred că vor fi doar o nouă formă de poliție politică cu cenzorul principal în zona serviciilor secrete…