Mihai Goțiu

Cum au ajuns conspiraționiștii să blocheze o lege împotriva poluării în Parlament

Așa cum am anticipat, Legea Mobilității urbane durabile a fost blocată în Parlament. Astăzi, 27 aprilie, era termenul pentru un nou raport, după ce proiectul legislativ a fost retrimis, pe 5 aprilie, de plenul Camerei Deputaților la comisii, pentru o analiză suplimentară. Am verificat și de dimineață, proiectul legislativ n-a figurat pe ordinea de zi la niciuna dintre cele trei comisii de raport: Transport, Administrație publică, respectiv Mediu. Se confirmă, astfel, cel mai negru scenariu – că proiectul legislativ nu a fost retrimis la comisii pentru îmbunătățire cu eventuale amendamente, ci pentru a-l bloca, după ce PNL și PSD s-au speriat de absurditățile conspiraționiste distribuite de diferite conturi de pe rețele sociale și instituții de presă pro-ruse, gen ActiveNews și R3media.

Da, asta e vestea proastă a acestei primăveri. Că vom continua să inhalăm tone de noxe, să ne îmbolnăvim și să pierdem ani buni de viață și, mai ales, de viață sănătoasă, să irosim, în fiecare zi, ore întregi în aglomerațiile și ambuteiajele din orașe, să cheltuim sute de milioane și miliarde de euro, anual, din bugetele publice pentru a ne trata suferințele, doar pentru că există unii pentru care ”dreptul” de a arde benzina și motorina în mașinile personale e mai important decât dreptul la sănătate și dreptul la un mediu sănătos.

Pentru că există unii pentru care OPȚIUNEA/POSIBILITATEA de a ajunge la grădiniță, la școală, la serviciu, la un restaurant, la cinema, într-un parc, la cumpărături ori, pur și simplu, să te întâlnești cu prietenii/cunoscuții în maxim 15-20 de minute, pe jos, cu bicicleta ori cu transportul în comun, echivalează cu o încălcare a libertății și transformare a orașelor în pușcării!!!

Asta pentru că au văzut ei, pe rețelele sociale, niște camere de luat vederi amplasate în Oxford (de parcă nu ne-au năpădit camerele de luat vederi, unde vrei și unde nu vrei, de aproape 20 de ani). Sau pentru că le-a pus cineva niște filmări cu niște garduri de sârmă în jurul unor ansambluri rezidențiale ori chiar a unei pușcării reale, despre care se pretinde (fără absolut nicio dovadă, localizare etc.) că ar fi un astfel de ”oraș-pușcărie” (găsiți asemenea garduri de sârmă pe lângă multe ansambluri la care se lucrează în exterior, ca să nu-ți cadă ceva în cap). Ori, zic ei, pentru că dacă s-ar pune o taxă pentru tranzitarea unor zone foarte aglomerate cu mașina personală (adică pentru poluarea cauzată CELORLALȚI), taxe existente în mari orașe europene (în care se trăiește ceva mai sănătos) de câteva decenii, te-ai transforma în… sclav!

Nu încercați să depistați (non) logica unor asemenea ”argumente” ori lipsa oricăror dovezi reale, verificabile, în sprijinul afirmațiilor pe care le fac. Pentru că răspunsul e în altă parte și, din păcate, constatat și verificat în ultimii 2-3 ani. Ăștia care se pretind mari patrioți, suveraniști și/sau anti-globaliști nu fac decât să preia și să dea mai departe manipulări globale. Manipulări finanțate la greu de industriile combustibililor fosili și a statelor care se bazează preponderent pe veniturile din industriile combustibililor fosili. Așa că nu e de mirare că întâlnim de aceeași parte a baricadei republicani americani finanțați de firmele petroliere și oligarhii lui Putin (și Rusia, în sine) care ”respiră” fosil. Că aceleași canale de comunicare (de la rețele sociale, la instituții media) promovează teorii ale conspirației în orice domeniu (de la negarea schimbărilor climatice la justificarea războiului din Ucraina).

Și nu e de mirare că șoșoșocii și auriștii noștri autohtoni se lipesc de aberațiile astea să mai prindă niște voturi în plasă.

E jalnic însă, că majoritatea noastră parlamentară face în pantaloni de frica acestor aiureli totale și blochează legi esențiale pentru sănătatea – fizică și psihică – a fiecăruia dintre noi. E jalnic că ignoranța și impostura celor mai mulți parlamentari din actuala majoritate parlamentară PSD-PNL (cu excepția, totuși, de consemnat, a UDMR, care s-a opus blocării legii) e pe măsura aberațiilor conspiraționiste.

În ultimii doi ani am strâns numeroase dovezi despre modul în care s-au răspândit teoriile conspirației legate de așa-zisa ”carantină climatică” și/sau ”orașele pușcării”, dar și despre canalele care le promovează și, mai ales, cine le finanțează. Despre legătura dintre conspiraționiști, ultra-conservatori suveraniști și industriile combustibililor fosili. O parte dintre acestea le-am prezentat într-o conferință științifică și într-un articol științific în curs de apariție în luna mai. O altă parte le-am prezentat în articolul din Libertatea (vezi mai jos), la finalul căruia găsiți link-uri și către alte surse/documentări externe independente).

Mihai Goțiu: Teoria conspiraționistă a „orașelor-pușcării” a blocat o lege în Parlament, esențială pentru reducerea poluării și pentru sănătatea oamenilor

Faceți-vă timp pentru lectură (știu, articolul e lung, dar poate mai spre seară ori la sfârșit de săptămână aveți vreme). Și dați mai departe. Că altfel, blocarea acestei legi va fi doar începutul. Începutul unor ani ai ignoranței, a imposturii și a fricii. Și vom avea de tras și noi, și copiii noștri. Mă rog, dacă ne dorim să nu ajungem să umblăm ”liberi” prin orașele noastre, dar doar cu masca de gaze pe față și/sau cu o butelie de oxigen în mână…

Dacă doriți să vă ”minunați” (selecția de mai jos e strict aleatorie, primele postări, articole, comentarii pe care le-am găsit)


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

17 thoughts on “Cum au ajuns conspiraționiștii să blocheze o lege împotriva poluării în Parlament

  1. George

    Din pacate nu va dau dreptate in acest caz, din punct de vedere economic, social si financiar asa zisii “conspirationisti” au dreptate, economia o sa fie facuta praf iar societatea o sa aiba de ales intre razboi sau dictatura militara feroce.
    Din pacate backup-ul logic (din punct de vedere economic) pentru aceasta lege nu exista. Practic se produce o dictatura cel putin spus comunista sau un razboi civil total in care o sa fim partasi la distrugerea noastra exact cum vedem ca se intampla in Ucraina acum.
    Trebuie sa veniti cu alternative viabile si logice nu cu o simpla propaganda venita pe calea WEF.
    p.s. aveti grija ca valul anti “Woke” a devenit tsunami si o sa steraga tot ce prinde in fata lui! (si va spun sincer ca au dreptate, au logica si mai ales sustinere in nenorocirea social economica in care a intrat occidentul!

    Toate cele bune si haideti mai bine sa ne concentram pe protejarea paduriloe in fata pradatorilor umani

    Reply
    • Mihai Goțiu Post author

      conceptul de ”orașe pentru oameni, nu pentru mașini” are, deja, vreo 50 de ani (cel cu ”orașul de 15 minute” e doar o dezvoltare a lui), a fost lansat de urbanistul Jan Gehl și se aplică (cel puțin parțial) de decenii în multe orașe europene și din întreaga lume, începând cu Viena și, mai ales, în orașe mai din nord – nu doar că orașele în cauză n-au falimentat, dimpotrivă, sunt printre cele aflate atât în top-urile legate de venituri, cât și (mai ales) în cele legate de calitatea vieții – nu, nu e nicio ”dictatură” în orașele în discuție, ci doar o viață mai bună; desigur, putem să ignorăm evidența și cazurile concrete și să ne încăpățânăm să ne bază pe mașina personală, să facem irespirabil aerul din orașe, să pierdem cu orele în trafic (și să ne facem praf și sănătatea mentală, ”cu un drum”), în vreme ce conturile companiilor petroliere, cărbune etc. (de la cele americane, la cele arabe și la cele rusești), care plătesc la greu propaganda cu ”orașele pușcării” și/sau carantina climatică se umflă

      Reply
      • George

        din pacate este total gresit din punct de vedere economic in acest moment, acele orase vestice despre care vorbiti au putut sa faca acest pas din cauza veniturilor uriase provenite din pietele emergente (asa zisele colonii in teoriile cnspirationistilor), ele nu s-au bazat pe puterea economica naturala interna ci doar pe valoarea adaugata venita din afara oraselor si a tarilor respective iar acest aspect este aproape distrus in acest moment. Economia este la pamint, veniturile acelea din surse externe nu mai exista si abia se sustin sursele interne. Germania se indreapta spre colaps economic si reprezinta 80% din economia EU, adica este foarte posibil sa asistam la colapsul Uniunii Europene.
        Nu cred ca se constientizeaza foarte bine catastrofa spre care se indreapta tot occidentul in acest moment cu varf de lance Uniunea Europeana.
        Impunerea acestor asa zie politici ultra progresiste inseamna in acest moment aprinderea brichetei intr-o camera plina cu gaz. Un exemplu este cresterea pretului cu 45% la curentul eelctric in Germania a doua zi dupa inchiderea ultimelor trei centrale nucleare intr-o economie aflata in impas total din cauza impunerii sanctiunilor anti-ruse.
        Nu sint impotriva politiclor pro climatice si sint sincer afectat fizic inclusiv cu probleme de sanatate de poluarea din Bucuresti dar nu de acest tip de legi este nevoie acum, pur si simplu ne sinucidem intr-un termen extrem de scurt.
        ca sa ma exprim mai plastic si pe intelesul tuturor: pentru a respira aer mai curat ne tragem un glont in cap……….

        Reply
  2. Dumitru

    Poate ar fi frumos sa ne faceti si un rezumat al problemei, pentru cei care nu citesc minutele Parlamentului Romaniei. :)

    Reply
  3. Florin

    Întotdeauna este de salutat orice inițiativă care contribuie la reducerea poluării. Acest lucru nu se va realiza niciodată pe deplin doar limitând folosirea mașinilor personale. Daca într-adevăr se dorește reducerea poluării primul lucru este interzicerea tăierii pădurilor (in acest moment există un masacru ecologic la nivel mondial) și știm cât de important este un copac. In al doilea rând, trebuie redusa prin orice mijloace, inclusiv interzicerea, comercializării băuturilor in recipiente de plastic și doze de aluminiu. O industrie extrem de poluanta și greu reciclabila. Trei. Ce facem cu țările unde aproape nu exista norme de mediu și contribuie considerabil la poluarea planetei (ex. China, India, etc)? Și pot continua…

    Reply
  4. Emil

    Pentru rigoare. “fără absolut nicio localizare etc.” erau și cioturile alea de copaci pe care le distribuiați pe Facebook dvs. domnule Goțiu. ca dovadă a dezmățului din pădurile României. Erau poze care puteau fi făcute oriunde sau oricând, lipsea contextul. Sau pozele cu (fosta) mare Aral menite să amplifice sentimentul dezastrului climatic (marea Aral a secat din cu totul și cu totul alte cauze, by the way), recent viralizate la o altă postare pe Facebook a unui activist. Să știți că buna credință nu exclude existența biasurilor cognitive. Fie ele de stânga sau de dreapta, nonpartizanii sunt undeva la 10-15 %…

    Reply
    • Mihai Goțiu Post author

      1) am postat fotografii făcute de mine, în documentările de pe teren și/sau de activiști cu localizare, inclusiv interpelările oficiale pe care le-am făcut conțin și coordonate GPS; 2) care sunt cauzele secării Mării Aral dacă nu activitatea antropică? aveți niște studii care zic că nu barajele și devierile principalelor râuri care o alimentau?

      Reply
  5. nowwhereman

    Hm… dar banii de taxe de unde vin? De la lumpenproletariatul si aurolacii care vor ramane in ghettouri, sau de la oamenii intreprinzatori care vor vota cu picioarele si se vor muta in alta parte (suburbii din Romania sau de aiurea)? Ce uita (sau inca nu au aflat) facatorii de galagie pentru ideile altora (ca si BLM, restrictionarea mobilitatii pentru “salvarea planetei” e ceva strain si de Romania, dar si de mediul de afaceri, si de stiinta si de bun-simt) e banii nu vin din senin. Gonesti oameni, nu mai ai taxe. Aia e.

    Reply
    • Mihai Goțiu Post author

      e ”străin de mediul de afaceri”, ”gonești întreprinzătorii”? unde îi ”gonești”? în țări în care taxele sunt mai mari decât în România (cvasi-majoritatea țărilor europene)? :)) în țări vest și nord europene în care principiile mobilității urbane se aplică de câteva decenii, unele dintre ele chiar de mai bine de o sută de ani? oare cum de n-au fugit ”întreprinzătorii” din orașele și țările respective?

      Reply
      • nowwhereman

        Multumesc de replica! E un semn de respect pentru cititori, ceea ce de apreciat. In speranta ca putem purta un dialog si ca urmatorul comentariu nu va fi sters, indraznesc sa scriu ceva mai lung.

        Continutul replicii autorului e subtirel.
        1. Nu e o noutate ca oamenii intreprinzatori (nu neaparat in sensul de afaceristi) din Romania pleaca cu miile in tari in care sunt platiti mai bine. Scaderea nivelului de trai va accentua migratia, fie ea din tara sau doar din orase. Apropos, e OK sa platesti taxe mai mari dintr-un venit mai mare, asa e mersul lumii, poate ca e o curiozitate pentru politicienii din Romania sau jurnalistii din Ardeal, dar lumea nu se invarte in jurul lor.

        2. Nu e o noutate ca familiile din clasa mijlocie (ale oamenilor “intreprinzatori”) traiesc acum preponderent in suburbii si isi dau copiii la scoli sigure si bune, nu din ghettouri. Criminalitatea si mizeria sunt mari in “inner-cities”. Realitatea e ca Romania are un grad de motorizare mai mic decat toate tarile din UE (pe la jumatatea Finlandei, spre exemplu). Faptul ca nu sunt multe masini in “inner-cities” din alte parti e dat nu de politici urbane intelepte, ci de lipsa familiilor din clasa medie prin zonele alea. Lumpenproletarii, emigrantii ilegali sau chiar si tinerii necasatoriti (aia sunt aproape singurii locuitori de soi din inner-cities, prinsi acolo de locatia universitatilor) nu au neaparata nevoie de masini, dar nici bani de taxe nu produc.

        Mai e ceva: acum 4 ani, 5 ani, nu erau aceleasi probleme? De ce legislatia despe “mobilitatea urbana” e propusa tocmai acum, cand economia e zduduita de razboiul din Rusia si mentalul colectiv e ne-refacut dupa fricile din pandemie? Oare pentru ca legislatia respectiva e diviziva intr-un moment cand societatea trebuie sa stea unita? Oare e o coincidenta suprapunerea crizei energetice din Europa cu promovarea legislatiei asupra masinilor pe benzina (evident SF la momentul actual)? Oare initiativele astea sunt sustinute de propaganda ruseasca, pentru a crea scepticism si diviziune in Europa? Nu stiu, dar am suficienta ratiune si experienta de viata sa ma gandesc si la asta.

        Post Scriptum: Domnule Gotiu, ganditi-va la audienta site-ului asta. Sunt cititori care au facut scoli inalte (un doctorat in stiinta la universitati din top 50 cam ia o licenta in jurnalism la Cluj…) si care construiesc si modeleaza tarile alea din vest si nord, nu le stiu doar de la televizor ori din vacante. Sa le povestesti lor cum sunt orasele din “vest din nord” e cel putin ciudat.

        Post-Post Scriptum: In tinerete Putin era poreclit “chistoc”. Oare nu tocmai cei care ne servesc chistoace gasite in urma altora (din “vest si nord”) sunt putinisti? :)

        Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *