Mihaela Parghel

Şosea cu două benzi, chiar în mijlocul monumentelor din Centul Istoric al Braşovului. Nimeni nu i-a întrebat ce cetăţeni dacă vor asta

Un proiect grandios din Centrul istoric al Braşovului  riscă să afecteze câteva dintre monumentele istorice reprezentative ale oraşului, respectiv Turnul Alb, Turnul Negru și Bastionul Graft, toate parte a zidurilor de apărare a cetății medievale.

Astfel, pe lângă zidurile Cetății medievale se dorește construirea unei şosele de 9 metri lăţime, cu două benzi (3,5metri/ banda si trotuare de 1,1 metri pe fiecare parte) pe care să fie deviat traficul auto ce se desfășoară acum pe strada Mureșenilor. Şoseaua ar urma să fie parţial săpată în subteran, iar săpătura ar putea afecta structura de rezistenţă a turnilor. Proiectul este mai amplu, cuprinzând și amenajarea unei parcări supraetajate lângă Biblioteca Județeană George Barițiu, care funcționează tot într-o clădire inclusă pe Lista Monumentelor Istorice.

Deocamdată, documentaţia aferentă planului urbanistic de detaliu (PUD) al şoselei aflate atât de aproape de zidurile cetăţii este postată pe site-ul Primăriei Braşov. Consiliul Local a avut intenţia de supune aprobării un proiect de hotărâre pe această temă, în primăvară, însă reacţiile negative dinspre societatea civilă i-a făcut pe aleşii locali să se răzgândească şi să scoată proiectul de pe ordinea de zi a şedinţei din martie.

Descrierea şoselei de lângă zidurile cetăţii

Proiectul din zona După Ziduri presupune construirea unei şosele parţial săpate în stâncă. În Memoriul justificativ al PUD se arată că pentru a micşora impactul asupra piesajului, artera de acces se va dezvolta în subteran sau parţial în subteran.
Aşa cum este ea proiectată, şoseaua ar urma să aibă cinci tronsoane:

* tronsonul I – 62 metri, sub forma unui tunel;
* tronsonul II – 120 metri, sub forma unei circulaţii acoperite şi deschisă către pârâul Graft;
* tronsonul III – 80 metri sub forma unui tunel;
* tronsonul IV –  50 metri sub forma unei circulaţii acoperite şi deschise către pârâul Graft;
* tronsonul V – 220 metri, unde terenul permite realizarea în suprateran a circulaţiei carosabilie, fiind necesare lucrări de consolidareale malului vestic prin construirea unui zid de sprijin.

REGLEMENTARI_ZONIFICARE FUNCTIONALA - final„Din punct de vedere vizual – al imaginii de ansamblu creată, această construcţie urmăreşte formele de relief integrîndu-se în arhitectura peisajului montan. Profilul carosabil pe întreagă arteră este de 9,20m (3,50m pentru fiecare bandă de circulaţie şi 1,10m trotuar stînga-dreapta). Înălţimea deschiderii în zonele de tunel este de 6,50 metri la nivelul zonei, amenajarea arterei va avea un impact vizual minim şi nu va afecta traseul actual al promenadei ”După Ziduri””, se mai arată în documentaţie.

Direcţia Judeţeană de Cultură a refuzat anul trecut să avizeze investiţia, însă nu acelaşi lucru l-a făcut şi Ministerul Culturii. Deşi constată că investiţia se situează în raza de protecţie a unor elemente de fortificaţie exterioară ale oraşului (Turnul Alb, Turnul Negru, Bastionul Graft, zidurile de apărare medievale ale Cetăţii), Ministerul a dat aviz favorabil (avizul nr. 237/U/21.11.2013). Totuşi, a impus câteva condiţii, cerând Primăriei Braşov să asigure stabilitatea întregului amplasament şi siguranţa turnurilor monument de pe versant, precum şi păstrarea caracterului spontan al peisajului adiacent promenadei şi ecologizarea pârâului Graft.

Chiar şi cu aceste condiţii însă, nimeni nu poate garanta că, în cazul în care se va porni un şantier în zonă, nu s-ar întâmpla un accident din cauza vibraţiilor care pot pune la pământ turnurile aflate pe deal.

Reacţii împotriva proiectului

Ideea construirii unui drum pe lângă zidurile cetăţii a fost lansată în anul 2012, dar atunci singurul care a reacționat a fost președintele Consiliului Județean Brașov, Aristotel Căncescu, care, în timpul unei întâlniri electorale, a anunțat că dacă vor începe lucrările la „ocolitoarea cetății”, el se va lega cu lanțuri de ușa Prefecturii.
Alte reacții au apărut anul acesta, când municipalitatea brașoveană se pregătea să introducă în dezbaterea Consiliului Local, Planul Urbanistic Zonal aferent acestei investiții. Atunci, mai mulți arhitecți brașoveni au lansat o petiție online împotriva acestui proiect, ei venind cu argumente tehnice, dar reclamând și faptul că nu a existat o dezbatere publică a acestui proiect.

„Scenariul propus, cu un impact semnificativ asupra centrului istoric al Braşovului, nu se încadrează în prevederile Regulamentului Local de Urbanism aferent PUZ Zona de rezervaţie de arhitectură <<Cetate>> aprobat prin HCL Braşov nr. 797/2009 preluat în integralitatea lui de PUG-ul Municipiului Braşov, aprobat prin HCL Braşov nr. 144/2011[…] [PUZ] Zona de rezervaţie de arhitectură ‘Cetate’ preluat în integralitatea lui în PUG Municipiului Braşov nu prevede circulaţie carosabilă pe str. După Ziduri, implicit nici tuneluri carosabile, nu prevede pietonal pe str. Mureşenilor şi nici parcare subterană în zona din spatele Bibliotecii Judeţene. Conform documentaţiilor de urbanism în vigoare, zona este <<spaţiu plantat care conţine monumente istorice clasate: Ansamblul fortificaţiilor oraşului, Turnul Alb şi Turnul Negru>>”, susţine grupul de arhitecţii care a lansat petiția.

dupa ziduri noaptea (2)_spre maternitate dupa ziduri noaptea (3)_turn unnamed unnamed1 unnamed3 unnamed4

 


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

4 thoughts on “Şosea cu două benzi, chiar în mijlocul monumentelor din Centul Istoric al Braşovului. Nimeni nu i-a întrebat ce cetăţeni dacă vor asta

  1. Marcel Alin Mosoiu

    Nici o solutie nu poate fi perfecta in anul 2014 pentru un oras cladit cu secole in urma. Care este alternativa? Automobilele sa circule in continuare pe strada Muresenilor, cu efecte negative asupra calitatii aerului si in continuare degradarea cladirilor de pe aceasta artera. Prea frecvent se crcula cu exces de viteza si locuri de traversat pentru o artera comerciala si istorica par insufici ente . Pe de alta parte s-ar putea sa se ajunga la distrugerea comertului de pe aceasta strada a Muresenilor daca nu se stabileste un compromis viabil pentru alimentarea magazinelor si pentru transportul celor care au dificultati ambulatorii care nu prea par sa fie luati in consideratie in stabilirea acestor planuri.

    Reply
  2. Camelia Radu

    In timp ce tot Occidentul se straduieste sa elibereze centrele istorice de autoturisme si sa le dedice pietonilor si traficului incet, noi construim sosele printre monumente istorice, fara sa ne pese daca le producem daune. Felicitari celor care au venit cu asa o idee!

    Reply
  3. Catacombele Brasovului

    Buna ziua, au existat intalniri cu cetatenii, organizate de Forumul German si actiuni de mediatizare a tunelurilor ce exista in aceasta zona. Intr-adevar, parerile sunt impartite. Specialistii in arhitectura si rezistenta zic ca aceste stanci pe care stau zidurile nu vor sustine si vibratiile vor strica monumentele. Alte opinii sunt ca aceste turnuri sunt niste adunaturi de piatra, fara o istorie veche, cu o istorie recenta de genul in care ele erau locuri de intalnire pentru adolescenti si pot sa se strice.

    Puteti vedea filme si fotografii din tuneluri la adresa catacombelebrasovului.wordpress.com
    Puteti folosi materialul de acolo pentru a detalia acest articol.

    Multumesc.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *