”8 din 10 clujeni consideră proiectul de reconversie și regenerare urbană propus de IULIUS în zona Carbochim o idee bună. Sondaj”. Cu același titlu (și același conținut), știrea asta a ajuns în mai multe publicații online clujene. Mi-a atras atenția asupra ei universitarul și activistul civic Cornel Dumitru Vîlcu. Care a punctat mai multe similitudini dintre proiectul celui mai mare mall din România, Iulius Carbochim, propus la Cluj-Napoca și proiectul promovat de Gabriel Resources/RMGC la Roșia Montană.
Mai exact că proiectul de la Roșia Montană figura în programul Guvernului Boc (și a fost la doar câteva săptămâni de aprobare, dacă nu cădea Guvernul, la începutul anului 2012). Acum, proiectul Iulius Carbochim depinde de semnătura primarului… Emil Boc. Ovidiu Podaru, expertul Gabriel Resources în procesul în care compania a solicitat miliarde de despăgubiri României, la Washington, este, acum, expertul proiectului Iulius Carbochim. Un proiect care e la fel de ”verde”, în simulări, precum era și cel propus de Gabriel/RMGC la Roșia Montană.
În fine, cireașa de pe tort, interpretarea unui sondaj realizat de IRES, înființat de Vasile Dâncu, concluziona că 82% dintre români ar susține proiectul de la Roșia Montană. Ce să vezi? Un sondaj realizat tot de IRES spune că 82% (fix 82% – oare or fi formulare tipizate cu cifra asta, pe la IRES?) dintre clujeni zic că proiectul mega-mall-ului e o idee bună. De unde și povestea cu cei ”8 din 10 clujeni”.
Ce scrie ”cu litere mici” în comunicatul publicitar
Bun, acum după ce am citit titlul, să vedem și ce mai scrie ”cu litere mici” în comunicatul de presă, preluat ca atare ca știre proprie, de mai multe publicații online clujene. Ahh… nu sunt ”8 din 10 clujeni”, ci ”8 din 10 clujeni care au afirmat că sunt la curent cu proiectul”. Am căutat prin articolele în discuție și n-am văzut în niciunul vreo mențiune legată de câți clujeni au declarat, totuși, că ar fi la curent cu proiectul.
În schimb am citit că proiectul e promovat de acum doi ani pe platforma partedincluj.ro. Și depun mărturie că a fost promovat foarte agresiv. Așadar, nu cred că e vreo surpriză că majoritatea celor care ”sunt la curent cu proiectul” sunt, în cea mai mare parte, cei care au aflat despre el doar din simulările frumos colorate în verde ale lui Iulius.
Ah… Dar, citiți, vă rog, până la final comunicatul de presă devenit știre. Că detaliile ar fi de-a dreptul sublime dacă nu ar fi diabolice. ”Sondajele IRES au fost realizate pe eșantioane de 1.045 de persoane (octombrie 2023), respectiv 1.041 de persoane (aprilie 2024) cu o marjă de eroare de ±3%, eșantioane reprezentative la nivelul populației neinstituționalizate din Cluj-Napoca”, scrie chiar în ultima frază.
Sondaje vechi, făcute înainte de dezbaterea publică reală!
Deci n-a fost un sondaj, au fost două, și n-au vreo dată recentă, ci din octombrie 2023, respectiv 2024. Adică înainte de prima dezbatere publică reală a proiectului, care a avut loc în luna iulie 2024, și când problemele acestuia au ieșit la iveală și în spațiul public, dincolo de promovarea publicitară.
Mai ales problema fundamentală – că într-un oraș în care aproape 100 de oameni mor în fiecare an din cauza procentului mic de spațiu verde acoperit cu copaci, se dă derogare de la obligația ca minim 30% din suprafața proiectului să fie cu spațiu verde pe sol natural. De fapt, 10% e covorul verde despre imensa parcare subterană și ceva arbuști prin ghivece (lucru bun, dar nici pe departe echivalând cu efectele benefice ale spațiului verde pe sol natural). Mai mult, din restul de 20%, aproximativ 5% vor fi alei și alte amenajări (cel mai probabil betonate, că așa e moda ”a la Cluj”).
Așadar, din suprafața verde de 30% prevăzută, obligatoriu, în PUG, ca spațiu verde pe sol natural, se va ajunge la aproximativ 15%, prin… derogare.
Și, totuși, câți clujeni își vor lua țeapă până la final?
Acum, recapitulând, cei ”8 din 10 clujeni care susțin poiectul” sunt, de fapt, ”8 din 10” dintre cei care au cunoștință de proiect (nu ni se spune care e procentul acestora). Mai mult, majoritatea au luat cunoștință de proiect doar din materialele publicitare ale lui Iulius, criticile proiectului devenind mai vizibile DUPĂ realizarea sondajelor făcute publice acum.
Da, suntem exact în situația acelui sondaj IRES în care se spunea că ”82% dintre români susține proiectul de la Roșia Montană”. Doar că atunci, chiar IRES le-a solicitat celor de la RMGC să dea o dezmințire, pentru că, ceea ce se sondase, de fapt, era ”ce ar trebui să li se spună românilor pentru a susține proiectul de la Roșia Montană”. Iar 82% au spus de ”locuri de muncă”. Și asta a început să promită de atunci RMGC, câte mii de locuri de muncă va crea proiectul – o fabulație la fel de nesimțită precum cea legată despre ”verdele” proiectului Iulius Carbochim (spoturile publicitare TV naumoviciste au fost de mai multe ori sancționate de CNA ca fiind publicitate înșelătoare, inclusiv în ceea ce privește minciuna cu ”miile de locuri de muncă”).
După acel episod, IRES a anunțat încetarea contractului cu RMGC (în locul lui Dâncu, cei de la RMGC l-au luat pe Palada). Nu știu dacă același deznodământ va avea și instrumentalizarea sondajului ăsta cu proiectul Iulius Carbochim, că schema pare aceeași. ”Ce să le spunem clujenilor ca să îl susțină? Că va fi un proiect verde! Nu-i așa că susțineți proiectul verde propus de Iulius Carbochim? Daaaa… Deci 8 din 10 clujeni…”
Acum sunt curios care e gradul de maturitate al clujenilor. În prima parte a anilor 90 și-au luat țeapă cu Caritas (mă rog, nu chiar toți, câțiva au mai și câștigat). În anii 2000 au fost, însă, printre cei care s-au lăsat cel mai puțin înșelați de minciunile Gabriel Resources/RMGC, Clujul fiind centrul civic de susținere a localnicilor din Roșia Montană care se opuneau proiectului minier. Oare câți au mai rămas (și vor mai rămâne) din cei ”8 din 10”, după ce minciunile proiectului au început să iasă la iveală și să ajungă la tot mai mulți dintre clujeni?
Pe același subiect:
Citește pe România Curată:
Șlehtelor care ne conduc doar puterea banului contează, sănătatea dă-o dracului. Atâta timp cât ai bani, ești cineva. Mediul, ăla poate fi oricum. Nu ne interesează bioticul, scopul principal e să vindem și să distrugem tot.
Nu degeaba au bătrânii satelor românești vorba aia, că “banul e ochiul dracului”…