”Mirel” a fost răzbunat. Și-a luat revanșa în fața detractorilor lui cu pumnii și picioarele Perversului. Și zâmbește mulțumit. Pentru că uite ce public numeros și entuziast are. Un public care nu se sfiește să îl ovaționeze în tribune și să îl susțină pe rețele de socializare!
În urmă cu nici două săptămâni, Facebook m-a avertizat că încalc standardele comunității, pe motiv că am postat o știre despre raportul UNESCO în care se arată că 70% dintre jurnaliștii de mediu pe care i-au chestionat au fost agresați, iar zeci dintre ei și-au pierdut viața în timp ce își desfășurau activitatea. Știrea era ilustrată cu cioata uriașă a unui arbore secular, tăiat dintr-un parc național al României. Raportul UNESCO și imaginea de ilustrate au fost etichetate de boții lui Zuckerberg drept ”conținut violent și explicit”.
Ce e ”conținut violent și explicit” pentru Facebook, și ce NU e
Vineri, am postat imagini de la o așa-zisă ”gală”, în care o huidumă de 140 de kile, cu numele de scenă ”Perversul de la Târgu Ocna” (!), le-a luat la picioare și pumni în gură pe două tinere, intrate prea devreme în anii teoreticei maturități. Motivația celui numit Perversul (unii îi mai zic și Perversa), zice chiar el, a fost grija de a nu se face de rușine față de copii (!).
Mă așteptam ca în 5, maxim 10 minute să-mi pice pagina de Facebook. Dar evident că nu s-a întâmplat asta, cum nu s-a întâmplat nici cu pagina organizatorilor și nici ale altora care promovează ”spectaculoasele” imagini. De altfel, tocmai succesul de pe rețelele sociale a făcut ca aceste ”spectacole” dezaxate să ajungă din Rusia și în România (detalii aici).
Așa s-a viralizat și postarea mea, surclasând cam tot ce am scris în ultimele luni despre culisele Afacerii Roșia Montană, dezbaterile despre noul Cod Silvic, filmări exclusive cu tăieri ilegale de păduri ori începutul unuia dintre puținele evenimente de cercetare de top mondial organizate în România. La ora la care scriu textul ăsta, impactul (mai exact câtor persoane le-a arătat Facebook postarea) e undeva pe la nivelul populației unui municipiu reședință de județ (dintre cele mai mici).
Dar am scris deja prea mult despre modul în care Facebook alege ce promovează și ce nu, ce e ”conținut violet și explicit” și ce nu e. Tema e una importantă, pentru că Facebook (și nu doar Facebook) modelează comportamente și determină acțiuni în societate, selectând ceea ce promovează și ceea ce lasă ascuns prin cotloanele virtuale (că atunci când, pe o tarabă, ai doar trei soiuri de mere, nu sunt de vină cumpărătorii pentru că nu știu că același vânzător are sub tarabă și o cutie cu pere). Însă mai important de discutat zic că e reacția oamenilor din tribunele așa-zisei ”gale” și o parte a comentariilor la postarea la care am făcut referire.
Și, totuși, ce a entuziasmat așa tare spectatorii?
Și mai mult decât aberația unui asemenea bătăi în public a două tinere cu pretenția că asta ar fi ”spectacol”, dincolo de faptul că un nene a luat niște mii de euro ca să le ia la pumni în cauză (și apoi să pretindă că a dat cu toată forța ca să fie mândri copiii de el!) ori de motivația celor două ”combatante” de a accepta o asemenea cafteală, ce m-a intrigat cel mai mult au fost uralele spectatorilor.
Într-o primă fază, mi-a fost greu să găsesc vreo explicație pentru uralele spectatorilor la fiecare lovitură dată cu sete de Perversul și încasată de fete. Ce te poate entuziasma într-atât că fetele alea încasează pumni și picioare cu nemiluita?
Apoi au venit ”glumele” și ”justificările” din comentarii. De genul:
- dacă vrei să-ți bați nevasta, înscrie-o la o gală de genul ăsta;
- fetele au semnat, sunt majore, care e problema?
- de ce n-au stat la cratiță?
- feminismul e de vină, dacă vor egalitate, asta e;
- progresismul e de vină, că progresismul decadent nu mai face distincție între genuri;
- de vină e Occidentul decadent…
Mai sunt și altele, dar pe astea le-am citit cel mai des. Acum, cine are cât de cât o idee, măcar vagă, despre ce e feminismul, știe că egalitatea de șanse în societate n-are nicio treabă cu forța fizică. La fel cum progresismul nu e despre ”dreptul” femeilor de a lua pumni și picioare în gură într-o pretinsă ”gală”. Și Doamne feri de ”apărătorii” și „salvatorii” credinței și ai moralei mai din Est, că acolo te fac milițienii și securiștii varză pe stradă, pe gratis. Oricum, mitul ăsta, potrivit căruia asemenea ”spectacole” ar fi importate din Vest (pornind de la declarațiile organizatorului, cum că ar fi ”un trend global”), au fost demontate rapid de jurnaliștii de la Hotnews și noul proiect Golazo, care arată că taman din Rusia vine și ”spectacolele” de genul ăsta, ba unele și mai jurasice.
În fine, chestia cu ”au semnat, sunt majore” nu stă, la rându-i, în picioare – că pe principul ăsta, mâine, am justifica și un eventual ”show” cu persoane în scaune cu rotile care, pentru câteva mii de euro (înțeleg că tariful pentru încasat o bătaie de genul ăsta ar fi între 5 și 10.000 de euro de persoană), ar accepta să fie snopite în cușcă. Ce credeți, s-ar aplauda și s-ar scanda în aceeași măsură la un astfel de ”spectacol”? Eu aș paria că nu. Și nu cred că s-ar entuziasma prea mulți nici măcar dacă doi tineri (nu tinere), de 60-70 de kilograme, ar fi luați la bătaie de un colos de 140. Pentru că, la fel cum mărturisea ulterior una dintre tinere că s-ar fi așteptat să se întâmple, spectatorii neutri (care nu sunt fanii apriori a unei echipe ori competitor) obișnuiesc să țină cu cei mai slabi, nu cu cei evident mai puternici. Și, în general, înfruntările vădit disproporționate nici nu fac cine știe ce audiență în rândul spectatorilor neutri, exceptând situațiile în care există resorturi psihologice care excedează confruntarea în sine.
În cazul în discuție, explicația entuziasmului spectatorilor în fața unei brutalizări evidente a două femei în public trebuie s-o căutăm dincolo ce competitori, în societate. Cu atât mai mult cu cât cei care au comentat în favoarea acceptării unei asemenea confruntări nu au făcut referire la atât la gală, ci la alte discuții și concepte din societate, mai mult sau mai puțin înțelese – la feminism, la progresism, la așa-zisa decadență a Occidentului.
Răzbunarea lui Mirel
Am avut, recent, episodul cu Erika Isac și piesa ei cu ”Mirel”, prototipul bărbatului agresor (nota bene: scuze celor care poartă numele Mirel). Și chit că unora nu le-a plăcut modalitatea artistică de punere pe tapet a problemei, percepția mea, cel puțin în aceeași bulă din care am primit și comentariile enunțate mai sus, e că ”femeia e de vină pentru că a provocat” nu mai e o afirmație pe care o poți face în public fără a fi sancționat.
Cunoscutul fost polițist Godină a simțit-o pe propria piele când a sugerat că ar fi vina femeilor dacă circulă neînsoțite în așa-zise ”zone de risc”. În urma reacțiilor primite, în câteva ore și-a cerut scuze și a dat-o la întors. Mulți s-au înfrânat să deschidă gura, chit că ”ținuta” (în fapt, lipsa ținutei) artistei era din categoria care putea fi facil etichetată drept provocare.
Altfel spus, anii de glorie ai etalării publice a misoginismului și masculinității alfa (unii dintre voi poate au vârsta necesară să-și amintească această caracteristică a anilor 90) s-au dus. Dar faptul că nu mai e acceptabil social să punem pe toate gardurile dovezile teoreticei superiorități a masculului, nu înseamnă că nu mai sunt destui bărbați care nu cred asta și care suferă în tăcere că n-o pot exprima public (mă rog, mai sunt și dintre cei care se consideră eroi pentru că o spun public, inclusiv în aule universitare, respectiv victime, dacă sunt taxați în vreun fel pentru asta, dar aceștia tind să devină o minoritate în propriul grup).
Da, sunt încă mulți cei care sunt deranjați de faptul că feminismul și/sau progresismul îi inhibă să-și exprime în public gândurile legate de rolul femeii la cratiță, despre ascultatul de bărbat și ”vinovăția” fustei mini. Anii 90 încă nu sunt departe, unii s-au mai trezit și au înțeles cât rău au făcut fără să-și dea seama, alții continuă să creadă că acel misoginism public ar fi starea de normalitate, ba chiar o valoare tradițională care trebuie salvată! Iar în cazul celor din urmă, frustrarea de a nu-și putea exprima și susține public ”valorile” fără a fi taxați și etichetați ca Mirei, e de înțeles (chit dacă nu și de acceptat).
Perversul a dat glas frustrărilor lor și a devenit eroul lor. Vreți egalitate? Na, egalitate: poc un pumn în gură! Vreți progresism? Na, progresism: poc un picior în burtă! Nu ți-e bine la cratiță? Mai ține un pumn și un picior! Ce-aveți, doamnelor și domnilor cu mine? Ele și-au cerut-o! Și au semnat că sunt de acord! De aici uralele. De aici entuziasmul. Fiecare pumn și picior încasat de fete, era un pumn și un picior pe care ei înșiși le-ar fi dat în locul Perversului.
Citiți comentariile la prima postare pe care am făcut-o pe subiectul ăsta (am pus mai sus link-ul către Facebook) și o să vedeți cât de des e invocat drept justificare faptul că cele două tinere l-ar fi provocat inițial pe Perversul. Vă sună cunoscut? Să fim serioși, n-a existat nicio provocare. Fetele n-au făcut decât să dea glas scenariului morbid al organizatorilor. Și chiar dacă ar fi fost o provocare reală (că mă aștept că după ”succesul” acestei ”gale”, chiar să vină provocări reale din partea unor tinere ademenite și însetate de faima și notorietatea cu orice preț, dar contra-cost), tot n-am depășit Mezozoicul, să nu ne putem controla emoțiile devoratoare?
Și citiți câți afirmă că bătaia asta ar fi dovada că egalitatea pretinsă de feminism nu există (!) ori că de vină ar fi ideile progresiste (!), în general. Dacă s-a ajuns ca feminismul și/sau progresismul să fie combătute prin ciomăgirea în public a două femei (pentru că, nu-i așa, ”și-au cerut-o”?), nu-mi dau seama cu ce ne-am deosebi în mod esențial de talibani.
E drept, talibanii participă gratuit la repudierea femeilor care au încălcat ”valorile tradiționale”. Spectatorii ”show-ului” cu Perversul au plătit pentru așa ceva. Și au plătit și l-au susținut pe Perversul pentru că și-ar fi dorit să fie în locul lui, să poată să dea ei pumnii și picioarele alea (când susțineți o echipă sau un jucător favorit, în orice sport, n-ați avut niciodată dorința secretă să fiți în în locul lor?). Așa-zisa ”gală” le-a oferit ocazia și cadrul în care să-și exprime public ceea ce simt și și-ar dori să vadă mai des – femei puse la punct de ”bărbații adevărați”. Acei ”bărbați adevărați” care s-ar simți umiliți în fața propriilor copii, dacă femeile li s-ar dovedi egale, ce să mai spunem, superioare, în vreun fel.
”Mirel” a fost răzbunat. Și-a luat revanșa în fața detractorilor lui cu pumnii și picioarele Perversului. Și zâmbește mulțumit. Pentru că uite ce public numeros și entuziast are. Un public care nu se sfiește să îl ovaționeze în tribune și să îl susțină pe rețele de socializare! Și, ce să vezi, pentru că tot s-a nimerit să fim în plină campanie electorală: un public care va vota cu cei care împărtășesc astfel de ”valori tradiționale”. Hai, că nu trebuie să le scriu numele, că știți care sunt.
PS.: Un mic, dar important detaliu. Numărul celor care au reacționat favorabil postării (nu conținutului acesteia) este considerabil mai mare decât a celor care găsesc justificări bătutului femeilor în public. Ăsta e un lucru bun, în sine. Dar, atenție, asemenea majorități sunt fluide atâta timp cât propriile valori nu sunt apărate în mod public. Motiv pentru care îmi asum textul de față, chit că alte subiecte ale zilei ar părea că sunt mai importante.
UPDATE: După ce am publicat comentariul de mai sus, am citit și declarațiile mai recente ale Perversului, făcute într-o emisiune online și citate de GSP. Nu cred că mai au nevoie de comentarii suplimentare:
„Le-am bătut după cum au vorbit! Fiecare și-a primit porția după gura ei! Fiecare și-a adunat pumnii prin vorbele ei.
„Indiferent câtă bătaie știe fata, când e un bărbat îi trage o palmă de-o lasă pe jos. E simplă treaba!”
Citește pe România Curată:
Ar fi bine să ne amintim faptul că în acest an și un preot indemna ca și femeile frumoase să facă pușcărie odată cu abuzatorii lor. Un picuț așa, numai 3-4 luni!
https://www.digi24.ro/video/un-preot-vrea-sa-trimita-fetele-abuzate-la-inchisoare-2765297
Popa ăla și-a dat cu părerea despre fetele cu comportament provocator, nu despre cele frumoase. Sau nu mai are voie să spună ceva diferit de vuvuzelele maistream ca digi24? Fetele au voie să se îmbrace indecent, să fie provocatoare, că orice s-ar întâmpla făptuitorul e de vină, nu că ele au căutat-o cu lumânarea. Ăsta e genul de inteligență care împinge copiii care nu știu să înoate să sară în rîu ca să se răcorească. De vină a fost căldura și rîul care curgea prea repede.
Poate înțeleg și fetele alea care se făceau că boxau că egalitatea impusă de propaganda „progresistă” e o iluzie. S-au poate știau deja, dar au vrut să facă niște bani? Ce, fetele nu știu să facă bani? Numai bărbații?
unde ați văzut/citit că ceea ce numiți ”propagandă progresistă” susține egalitatea de forță fizică? dacă ”râul care răcorește” ar putea și/sau ar avea minte n-ar nu cred că ar îneca pe cineva; și nu cred că stă nimeni pe mal să aplaude și să ovaționeze pe motiv că ”v-am spus noi să nu intrați în râu”, iar dacă se întâmplă asta sunt duși cu pluta (ca să mă exprim eufemistic)
Atât în Vechiul cât și în Noul Testament sunt exemplificate cât se poate de creștinește femeile.
Acel popă nu a dat decât dovada „bărbăției” fariseice
IN cap 8
7. „….Cel fără de păcat dintre voi sa arunce cel dintâi piatra asupra ei.
11. … Si Iisus i-a zis: Nu te osândesc nici Eu. Mergi; de acum sa nu mai păcătuiești.”
Cele 2 femei au intrat în ring din varii motive, preferând să înfrunte direct un „Goliat”, și au reușit. Au scos la iveală tenebrele gândirii și pornirilor bărbătești.
Defineste “comportament provocator”!
Adica… care ma apuca pe mine de **la? Sau ce anume?