Adrian Dohotaru

Blog de parlamentar: Vă acuz! Poluarea de la mașinile diesel distruge orașele României

Mașinile ne distrug orașele României deoarece confundăm eficiența deplasării cu automobilul personal cu mobilitatea rapidă, dar mașinile ne poluează și ne îmbolnăvesc, ne ocupă spațiul public, ne omoară pietonii.

Sunt în Copenhaga de cateva zile și ce au făcut pentru a decarbonifica orașul și a combate criza climatică e model pentru orașele lumii. Nu vezi mașini pe străzi și cand sunt masini, străzile rămân aerisite.

Am vrut să îi intervievievez pe reprezentanții Primăriei pentru politici publice similare în RO, mi-au zis să stau la rând că mai sunt 400 de cercetători înaintea mea pentru ca toate orasele civilizate vor sa se ‘copenhagenizeze’.

În Copenhaga, 62 la sută din trafic în ora de vârf e ocupată de biciclete, la Cluj e 0.5, dacă datele sunt corecte la noi. La fel e, mai mult sau mai puțin, la București, Iași, Constanța, Timișoara etc, pentru că nu avem nici infrastructură, nici mesaje specifice clare de abandonare a mașinii pentru weekend eventual și ieșiri din oraș.

Mașinile sunt descurajate la danezi. Taxele pe ele sunt între 100 și 180 la sută din valoarea lor.

Transportul în comun are benzi dedicate, sunt sute de km de piste de biciclete, oamenii merg pe jos când au ocazia.

Vezi adesea bărbați la costum si femei pe tocuri pe biciclete. Mai mulți parlamentari danezi merg cu bicicleta la lucru decât cu mașina.

În România, în schimb, mașina a rămas simbolul statutului personal, chiar dacă ne omoară pe capete și ne ocupă abuziv orașul.

Oameni politici ca mine care încercăm să echlibram balanța în favoarea transportului public și nemotorizat suntem încă puțini.

Nimeni în România nu atacă problemele de corupție ale industriei auto mondiale, nici cele de poluare la nivel de media, politicieni, intelectuali.

Politicienii români și-au cumpărat voturi lăsând la greu în România mașini second care ne împuțesc cartierele, după cum arată și studiul de mai jos.

Intelectualii si media glorifică consumerismul capitalist și nu arată că sunt modele alternative ca cel scandinav, care îmbină eficiența economică cu egalitarismul.

Un studiu important a fost lansat la finalul anului trecut de Observatorul Român de Sănătate – Clasamentul eficienței împotriva poluării. Focus pe cele mai mari 10 oraşe din România.

Citez: „Niciuna din marile primării din România nu a reușit să acumuleze măcar jumătate din scorul maxim posibil acordat pentru acțiunile anti-poluare…

🛎 Maşinile diesel sunt responsabile pentru 70% din costurile poluării din trafic în România.

🚗 În 2017, România a importat aproape 520.000 de autoturisme second-hand, peste 70% dintre acestea fiind maşini diesel poluante.

Poluarea aerului omoară în fiecare an peste 23 000 de români, provocând boli precum cancer pulmonar, boală cardiacă ischemică, accident vascular cerebral, infecții respiratorii inferioare și boală pulmonară obstructivă cronică, 1,12 miliarde Euro sunt costurile anuale generate la bugetul sănătății în România de bolile provocate de poluarea din traficul rutier.” Raportul aici.

Cei care refuză să ia măsuri, deși le stă în putere, să fie foarte clar, sunt criminali pentru că participă voluntar la ecocidul care distruge planeta, biodiversitatea, specia umană.

Viitorul mobilității in orașe trebuie să fie transportul public și nemotorizat, iar in afara lor trenurile, nu avioanele, nu mașinile, căci doar asa putem avea o mobilitate sustenabilă și sa ne salvam planeta de criza climatică.

– text publicat de Adrian Dohotaru, deputat independent


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

4 thoughts on “Blog de parlamentar: Vă acuz! Poluarea de la mașinile diesel distruge orașele României

  1. jk

    Transportul public, în România, stimate domnule parlamentar, are câteva dezavantaje:
    – depinde de administrații corupte;
    – e prea scump, chiar și pentru marile orașe din Transilvania;
    – pute (chiar și-n Transilvania);
    – e un loc unde (autobuzele tramvaiele, troleibuzele) copiii pot auzi înjurături adresate de șofer / vatman boilor din trafic pe care el îi bagă undeva sau în care își bagă ceva.
    A merge cu automobilul personal nu e numai ceva ce ține de statut, ci și de independență. Uite, spre exemplu, dstră sunteți candidat independent și apreciați independența, așa că înțelegeți.
    Criminali care comit ecocid sunt peste tot, însă vom fi toți condamnați în câțiva ani, când transportul în comun poate (re)deveni un lux și marcă de situare sus în societate. Răbdare, doar. Exact ca-n cazul femeilor pe care le urăști, vorba unui franțuz hâtru: nu trebuie să te răzbuni pe ele, trebuie doar să aștepți.

    Reply
    • MAKE

      Despre „e prea scump”, cand masina personala va fi taxata asa ca in exemplul dat, se va schimba afirmatia in „este mai ieftin decat …”.
      Despre injuraturi…. puteti circula cu tramvaiul 1 care are acum pe mare parte a traseului garduri separatoare. Vatmanul este calm, mai claxoneaza rar cate un ratacit care face stanga si ramane blocat pe linie , …. dar este alta viata. Deci? Benzi unice pentru transportul in comun pe toate strazile pe care exista minim doua benzi. Se formeaza cozi uriase de masini personale? Asta este Copenhanga. Mergi cu masina personala pe linia de transport public, amenda. Orice poza facuta de public si trimisa la primarie sa poata fi proba pe baza careia incasezi amenda.

      Poti fi independent si calare pe o bicicleta sau pe un scuter electric din acela cu roti late. Cand mergi la magazin pentru cumparaturi, iti iei masina.

      Astazi, madam Firea a devenit in spirit USR-ista. Vigneta oxygen pentru capitala si toti provincialii vor fi taxati si goniti din oras.

      Reply
      • Take

        Într-adevăr, este prea scump pentru multe orașe. Timișoara are probleme cu rambursarea creditului pentru autobuzele și troleibuzele Mercedes. Iar orarele sunt penibile: ca să nu uzeze troleibuzele, de prin 2013, a rămas în vigoare programul de vară (rar, de concediu). Imaginați-vă Caracalul, cu o flotă de autobuze civilizate, circulând (să zicem) din oră în oră pe liniile ce-l leagă de satele vecine. Faceți un buget și estimați prețul unui bilet.
        Sunt de acord cu benzi unice pentru transportul în comun, însă nu prea se poate să faci dintr-o fostă bandă pentru trăsuri și căruțe două benzi. Multe străzi au lățimea cât o frânghie de întins rufe la uscat.
        Madam Firea n-are nimic cu USR-ul, nici cu spiritul. Ia măsuri alandala ca să mai prindă un mandat.
        Când o să ajung în Bukuresci, o să iau primul tramvai al orașului, care circulă pe prima linie, separată prin garduri de jungla taximetristă și mitocană. Sper să-l prind în tură pe vatmanul cel liniștit (nu-i o metaforă pentru Johannis, nu? El nu-njură nici când trebuie.) Copenhaga nu-mi place: n-are covrigării.

        Reply
  2. Dumitru

    Din articol inteleg ca Dl. Dohotaru promoveaza mersul cu trenul, dar in acelasi timp nu prea ia trenul in Romania. De ce spun asta ? Pentru ca, daca l-ar lua, ar sti ca trenul este pe cale de disparitie. Legaturile ferate intre orase majore din Romania (e.g. Bucuresti-Braila-Galati) sunt facute cu garnituri de 3 (trei) vagoane (de-alea de personal cu 2 etaje). Cu toate ca toate biletele de tren poarta scris pe ele „Mergeti la mare !”, e imposibil sa gasesti un bilet catre mare cu 4-5 zile inainte de plecarea trenului. Nici la clasa I-a, ceea ce e aberant, pentru ca pretul la clasa I-a ar trebui sa fie descurajant pentru majoritatea calatorilor… Cand intrebi ce se intampla, primesti unul din doua raspunsuri :
    – cel cinstit : nu mai sunt vagoane (oare cine le-o fi vandut pe alea vechi ?)
    – cel manipulator : studentii sunt de vina cu gratuitatea lor. Raspunsul asta e stupid, pentru ca studentii sunt o minoritate in vagoane, deci nu sunt principala cauza a problemei.

    In orice caz, tot circul politic PSD/ALDE vs. USR/PNL/whatever este… un circ sinistru, pentru ca adevarata problema nu este gratuitatea studentilor, ci lipsa vagoanelor, si deci a locurilor in tren. Asta ca sa nu mai vorbesc despre viteza trenurilor (care este insa mai buna decat cea a masinilor pe autostrada, cel putin spre mare).

    Devine destul de clar ca nici un partid politic nu vrea sa rezolve problema asta, ca transportul ferat in Romania e lasat sa moara, cu mici diversiuni care sa ascunda problema fundamentala. Ce-ar fi ca transportul alesilor nostri catre Bucuresti sa fie subventionat numai pe tren ? Ar avea curaj Dl. Dohotaru sa propuna asa ceva ?

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *