Mihaela Parghel

Braşovenii iau atitudine. Strâng semnături pentru a determina CFR-ul să le modernizeze gara 

Mai mulţi braşoveni au semnat o petiţie prin care cer ca Gara Braşov să fie modernizată şi reabilitată de urgenţă. Demersul este cu atât mai util cu cât Braşovul, care se autointitulează „Oraş din poveste“ şi care candidează pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii 2021, are una dintre cele mai prost întreţinute gări dintre marile oraşe ale României. Prin această petiţie care va fi trimisă Ministerului Transporturilor şi CNCF CFR SA, braşovenii speră să înduplece autorităţile să facă măcar o minimă amenajare a porţii de intrare în oraş.

„Milităm pentru ca Gara Braşov să intre în proprietatea municipalităţii pentru a putea fi reabilitată, renovată, cu un design modern, care să releve atmosfera oraşului. O gară europeană pentru potenţiala Capitală Europeană a Culturii 2021”, se arată în petiţia online lansată la începutul săptămânii.

Processed by: Helicon Filter;
Până acum, petiţia care a fost numită „Şi Gara Braşovului poate fi de poveste” a strâns în jur de 600 de semnături. „Considerat oraş de poveste, capitala verde a ţării, oraş care găzduieşte evenimente sportive europene şi care aduce mii de turişti anual, Braşovul este un municipiu care a continuat să se dezvolte şi să se modernizeze. Ceea ce a rămas neschimbat este poarta pe care scrie «Bun venit» pentru mulţi turişti, Gara. Îmbibată de mizerie, nesiguranţă şi întuneric, gara se evidenţiază din ce în ce mai mult, având în vedere că infrastructura nu permite un aeroport”, a scris Mihaela Mariş, iniţiatoarea demersului, în petiţia pe care speră să o semneze cât mai mulţi braşoveni şi turişti.

CFR nici nu o predă, nici nu o modernizează

Primăria Braşov a auzit de demersul civic şi îl susţine, cu atât mai mult cu cât a avut mai multe încercări de a prelua gara de la CNCF CFR, fie şi doar temporar, pentru a o reabilita. „Iniţiativa civică este întemeiată. Şi noi, de foarte mulţi ani am sesizat problema. Vorbim de una dintre cele mai importante porţi de intrare în oraş, iar modul în care arată, într-adevăr nu face cinste Braşovului. De aproximativ opt ani facem demersuri la Ministerul Transporturilor şi la CFR Infrastructură, solicitându-le să reabiliteze gara sau, dacă nu pot face acest lucru, să o dea în administrare Primăriei Braşov, astfel încât să putem face noi investiţiile. De fiecare dată au fost refuzuri sau nu s-au prezentat argumente de ce nu se poate”, a declarat purtătorul de cuvânt al Primăriei Braşov, Sorin Toarcea.

Ministerul Transporturilor şi CFR ţin de ani buni în „coadă de peşte“ Gara Braşov. Anul trecut, în luna mai, Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a trimis ultimul său răspuns prin care respingea cererea fermă a Primăriei Braşov de a prelua în administrare gara centrală pentru a o reabilita şi moderniza. Motivaţia CNCF CFR SA a fost că, predând atribuţiile de administrare asupra gării către Primăria Braşov, s-ar putea găsi în imposibilitatea de a onora unele obligaţii pe care le are faţă de operatorii de căi ferate şi terţii cu care era la acea vreme în relaţii contractuale. Tot la acea vreme, CNCF CFR SA şi-a motivat refuzul prin faptul că „actuala clădire a Gării CFR Braşov a fost modernizată prin fonduri europene, în 2007, este funcţională, iar spaţiile sunt utilizate atât de operatorii feroviari, cât şi de terţi“.

gara4

Gara Braşov, prea multă mizerie la intersecţia principalelor magistrale de cale ferată

Gara Braşov a fost construită în 17 luni, în 1960 – 1961 şi a inaugurată în 1962, atunci când deschiderea ei a marcat şi o premieră atât pentru oraş, cât şi pentru mass-media românească. Cu ocazia inaugurării actualei gări, Televiziunea Română a făcut prima transmisie în direct, de la Braşov. Gara a fost construită la o capacitate de 89 de perechi de trenuri pe zi şi un trafic de 10.000 – 12.000 de călători zilnic. În prezent, Gara Braşov este una dintre cele mai tranzitate gări din România, fiind la intersecţia principalelor magistrale de cale ferată din ţară. În fiecare zi, prin această gară trec peste 150 de trenuri de călători. O parte dintre aceste trenuri vin de pe rute internaţionale, de la Budapesta, Viena, Munchen, Praga, Bratislava sau Cracovia.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

4 thoughts on “Braşovenii iau atitudine. Strâng semnături pentru a determina CFR-ul să le modernizeze gara 

  1. mara banica

    Gara nu inseamna doar clădirea. Stația cf Brasov cuprinde clădirea stației, persoane, linii si instalații de cale ferată. Toate formeaza un întreg. Prin preluare Primaria va deveni un CFR în ,,miniatură,,?,! La ce pret va fi PRELUATA. Stația apartine CFR care este o societate comercială potrivit legii 31/1990.

    Reply
  2. mara banica

    …potrivit legii, primaria – instituție publică, poate prelua un bun aflat in patrimoniul privat al unei societăți comerciale – fie ea si companie națională cu capital de stat, doar prin cumpărare. Asadar, are primaria fonduri? Si lancet se ridicaacestea?a

    Reply
  3. mara banica

    Stația cf Brasov este un întreg format din cladirea statiei, din constructii/cladiri adiacente, din linii si instalatii cf si din peroane. Dupa cumparare Primaria va deveni ,,CFR în miniatură,,? Explicația CFR nu este edificatoare. Si nici a Primăriei, avînd in vedere interesele imobiliare mai mult sau mai putin ,,vinovate,,

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *