Romania Curată

Ministrul Educației: ”Ghilimelele nu s-au inventat după ce și-au luat doctoratele Ponta, Oprea și Tobă”

Ministrul Educației, Mircea Dumitru, a criticat prevederile ordonanței privind doctoratele și spune că aceasta ar aduce în discuție credibilitatea universităților românești. Reamintim că ordonanța 4/2016 a fost trimisă Klaus Iohannis în Parlament pentru revizuire, iar Comisia de Învățământ din Camera Deputaților nu a rezolvat principalele probleme semnalate de președinte ci a introdus alte prevederi controversate. (Citiți mai multe aici pe această temă).

Într-un interviu acordat Mediafax, Mircea Dumitru spune că autonomia universitară ar fi grav ştirbită dacă acestea nu îşi asumă răspunderea pentru ceea ce fac. În plus, scoaterea Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (CNATDCU) din schema analizei şcolilor doctorale şi înlocuirea acestuia cu Consiliul Naţional al Rectorilor nu are niciun sens, întrucât specialiştii sunt la CNATDCU, a mai spus ministrul.

În ceea ce priveşte ultimul amendament adus de deputaţii din Comisia de Învăţământ Ordonanţei de Urgenţă (OUG 4/2016), care prevede că doctoratele aflate în lucru la CNATDCU ar trebui evaluate „în conformitate cu legislaţia în vigoare la data susţinerii respectivelor teze de doctorat”, ministrul Educaţiei spune că ghilimelele nu s-au inventat după ce şi-au susţinut tezele de doctorat Victor Ponta, Gabriel Oprea şi Petre Tobă, amendamentul fiind unul vag.

„Am spus-o şi o repet, ghilimelele nu au fost inventate după anul 2001 sau 2003, adică ideea că eşti obligat să menţionezi sursele, să-i citezi pe cei pe care-i foloseşti, atunci când reproduci fragmente din lucrările lor. Este o idee care nu a fost inventată în România după ce şi-au susţinut doctoratele domnul Ponta, domnul Oprea, domnul Tobă. Dacă nu vrem să vedem lucrurile astea, înseamnă că ne minţim unii pe alţii. În primul rând, este un amendament foarte vag, nu spune nimic clar şi concret, poate fi interpretat în toate felurile posibile. Ce înseamnă potrivit legilor de atunci? Trebuie să ştim foarte clar la ce anume se referă legiuitorul când spune „potrivit legilor de atunci”. Sunt zeci şi sute de legi pe care le aveam în anul respectiv, la ce anume se referă?”, a pus problema ministrul Mircea Dumitru.

Mai departe, în ceea ce priveşte înlăturarea CNATDCU din schema analizei şcolilor doctorale şi înlocuirea acestuia cu Consiliul Naţional al Rectorilor, aşa cum se regăseşte într-unul din controversatele amendamente aduse prin OUG 2/2016, Dumitru precizează „Consiliul Naţional al Rectorilor cu ce organism? Cine anume este specializat să facă această analiză? Ceea ce se urmăreşte prin asta este să se paseze răspunderea sau să fie preluată răspunderea de la un organism care acum funcţionează şi care a dat nişte rezultate (CNATDCU actual), la anumite instituţii care nu au fost constituite, nu au drept finalitate şi nu funcţionează pentru a rezolva acestei probleme”.

În ceea ce priveşte autonomia universitară, Dumitru spune că universităţile trebuie să se maturizeze mai întâi de toate, să fie responsabile şi să vegheze asupra eticii universitare.

„E adevărat că universităţile ar trebui să se maturizeze, să se dezvolte în aşa fel încât să îşi asume această răspundere, dar întrebarea foarte gravă şi dificilă pentru noi astăzi este dacă Universităţile din România au capacitatea şi doresc realmente să facă o analiză serioasă şi profundă a acestor lucruri, iar ultimele evenimente arată că nu putem fi atât de optimişti în legătură cu acest proces. Acum unul-doi ani, insistam asupra nevoii ca universităţile să se pronunţe şi cred că este important să insistăm asupra ideii că universităţile trebuie să se maturizeze şi să îşi folosească la maximum prerogativele pe care le au în virtutea autonomiei universitare, dar autonomia universitară trebuie cuplată cu răspundere. Atâta timp cât nu îşi asumă şi răspunderea pentru ceea ce se întâmplă la doctorate sau în cercetarea ştiinţifică, lucrările pe care le publică profesorii acestor universităţi, înseamnă că autonomia încă este grav ştirbită”, a mai declarat Dumitru pentru Mediafax.

Citiți aici tot articolul din Mediafax.

 

 


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

3 thoughts on “Ministrul Educației: ”Ghilimelele nu s-au inventat după ce și-au luat doctoratele Ponta, Oprea și Tobă”

  1. CMC

    O problema si mai serioasa pentru ministru este modul in care cei din minister (directori, secretari de stat) in complicitate cu cei pe care si i-au plasat in CNATDCU incearca sa tergiverseze adoptarea noilor standarde minime.
    Se merge pe doua cai: tergiversarea in comisii a noilor standarde si pe intarzierea adoptarii lor inainte de inceperea anului universitar astfel incat sa se motiveze faptul ca noile standarde nu se vor putea aplica decat in anul universitar 2017-2018 si nu din anul universitar 2016-2017.

    Ce zice Ministrul Educatiei despre asta? Nu poate spune ca nu a fost informat prin scrisoare deschisa despre aceste aranjamente.

    Reply
  2. Olga

    Foarte bine! Fiecare doctorat sa fie supus unui soft antiplagiat! In intreaga lume se face asta! De ce sa fie Romanii o exceptie, de aceea profita de sistemul corupt pina la oase de nemernicia si nepotismul romanesc, foarte urat! Intram si noi in transparenta! finalmente!

    Reply
  3. AlinaP

    Detectarea plagiatelor este primul pas in lichidarea corputiei in universitati. Trebuie insa rezolvata si problema conducatorilor de doctorat al acestot plagiatori dovediti, ei au fost fabrica de plagiatori. Acesti conducatori de doctorat, cadre universitare, trebuie sa-si piarda dreptul de a profesa, trebuie judecati drept complici la furt (intelectual).
    Plagiatul cere legislatie speciala pentru plagiator si conducator de plagiat.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *