În România anului 2014 aproape că nu mai există instituții independente de sondare a opiniei publice, consacrate și eventual afiliate internațional, care să efectueze și să publice sondaje privitoare la alegeri. Se plătește prost, așa că institutele mai bune se țin deoparte de politică, se profilează pe marketing sau licitații publice. Sondajele politice anunțate în această vară aparțin, fără excepție, unor firme de PR sau de servicii de presă care nu au nici un fel de cotă de piață (vezi figura 1). Multe nu au nici angajați, experți sau nu.
Institutele tradiționale, ca CSOP, afiliat TNS, care au clienți tradiționali (PDL în acest caz) au cote de piață serioase, dar rareori fac publice sondajele lor. Institutele care ne-au copleșit cu sondaje despre prezidențiale vara asta, ca SOCIOPOL-ul lui Mirel Palada, sau INSCOP, sau CCSCC, sau Avangarde, par a fi făcute, dimpotrivă, doar pentru a produce niște cifre de dat la televizor, ceea ce fac cu puțini angajați, la rigoare nici unul, și cu niște prețuri cu care nu ai putea face sondaje de calitate.
Cota de piață din sondajele politice de vară este dominată în proporție de 90% de alianța de centru-stânga. Practic citim mereu numai sondajele produse de Mirel Palada și Bogdan Teodorescu, care lucrează amândoi pentru Victor Ponta. Alte sondaje sunt complet inventate. Excepția par a fi sondajele finanțate de ziarul Adevărul, de la firma INSCOP, ea însăși recentă și fără vreo afiliere internațională. În total, firmele care domină piața de informație politică și au avut vara aceasta sută la sută spațiul public dețin maxim șase la sută din piața de sondaje. Dintre ele, CCSCC (2%) este deja compromisă, agenția Mediafax raportând că a făcut un studiu de piață fictiv pentru un politician deja anchetat pentru corupție. SOCIOPOL a fost creat de Mirel Palada ca să ia locul firmei CCSB deținută de familia Voiculescu și prinsă în investigația DNA despre șantaj. Și firma mai veche de sondaje a lui Sorin Ovidiu Vântu, INSOMAR, este parte a unei anchete penale.
Ultimele sondaje politice făcute de firme de calitate, ca IRSOP sau CSOP, datează din perioada când ACL își selecta un candidat prezidențial. Ca atare, alegerile vor aduce surprize, deoarece mare parte din cifrele circulate peste vară nu sunt reale.
Figura 1. Cota de piață a firmelor de sondaje în 2013. Sursa: Calcul România Curată pe baza datelor de la Registrul Comerțului
Legendă: CSOP – 6,627 milioane lei; IMAS – 4,073 mil. lei; IRES – 2,469 mil. lei; GALLUP – 1,297 mil. Lei, Metro Media Transilvania – 1,106 mil. lei; CURS – 1,099 mil. lei; IRSOP – 0,950 mil. lei; GSSC Avangarde – 0,624 mil. lei; CCSCC – 0,388 mil. lei; INSCOP – 0,155 mil. lei. Ultima situație financiară a CCSB e din anul 2011. CCSI nu are date disponibile la Registrul Comerțului. SOCIOPOL apare cu zero angajați, zero cifră de afaceri, dar pierderi de 74 de lei (!).
Notă: Presa a prezentat în această vară și un sondaj de opinie realizat de Biroul de Cercetări Sociale (BCS). Acesta funcționeză ca fundație (Fundația ”Biroul de Cercetări Sociale”) și nu are date de afaceri la Registrul Comerțului.Președintele fondator al fundației este sociologul Bruno Ştefan (sursa: Ministerul Justiției), lector universitar la Universitatea Politehnică București, la Departamentul pentru Formarea Cadrelor Didactice și Științe Socio-Umane.
***
Citește și: O săptămână din viața unor descoperiți triști (Alina Mungiu-Pippidi)
***
Acționariatul firmelor de sondare a opiniei publice și cifra lor de afaceri
1. INSCOP
Inscop Cercetare SRL
Acţionari: Remus Ioan Ştefureac (100%)
Persoane împuternicite: Irina Ştefureac – administrator
Echipa de conducere: Remus Ioan Ştefureac – director general, Cornel Mihali – director de cercetare, Darie Cristea – coordonator proiecte.
Situaţia financiară pe anul 2013: nr. mediu de salariaţi – 1, cifra de afaceri – 155.190 lei, profit – 32.295 lei.
2. CCSB
Compania de Cercetare Sociologică şi Branding Forum SRL
Acţionari: Camelia Rodica Voiculescu (67%), Mirel Palada (15%), Mihai Motoc (18%).
Persoane împuternicite: Mihai Florin Georgescu – administrator.
Echipa de conducere: Mirel Palada – director general, Sebastian Sofronie – director de cercetare, Alexandru Larionescu – director relaţii clienţi, Elena Braşov – director de cercetare, Cristian Carpiuc – director.
Ultima înregistrare a situaţiei financiare este din anul 2011: nr. mediu de salariaţi – 10, cifra de afaceri – 474.242 lei, pierdere – 374.592 lei.
3. CSOP
Centrul pentru Studierea Opiniei şi Pieţei SRL
Acţionari: Taylor Nelson Sofres BV – Olanda (32%), Balkan-British Social Surveys – Bulgaria (68%).
Persoane împuternicite (administratori): George Bogdan Popescu, Jeleva Martchela Veselinova, Andrei Ventselov Raivhev, Kancho Markov Stoichev.
Echipa de conducere: George Bogdan Popescu – director executiv, Olimpia Chirea – director relaţii clienţi, Roxana Bleoaja – director de cercetare, Madalina Constantin – director procesare date, Vlad Torceanu – director Departamentul culegere date fata in fata, Eliza Gheţea – director CATI.
Situaţia financiară pe anul 2013: nr. mediu de salariaţi – 44, cifra de afaceri – 6.627.979 lei, pierdere – 201.350 lei.
4. GSSC Avangarde
Grupul de Studii Socio – Comportamentale Avangarde SRL
Acţionari: Marius Pieleanu (99%), Psyho Global Consult (1%).
Persoane împuternicite: Marius Pieleanu – administrator
Echipa de conducere: Marius Pieleanu – director tehnic.
Situaţia financiară pe anul 2013: nr. mediu de salariaţi – 6, cifra de afaceri – 624.105 lei, profit – 311.007 lei.
5. CSCI
Centrul de Studii şi Cercetări Infopolitic este un proiect al Fundaţiei Multimedia, echipa de conducere a fundaţiei fiind formată din: Bogdan Teodorescu – preşedinte de onoare, Dan Sultănescu – director executiv, Dana Sultănescu – director de analiză, Anny Blas – director executiv, Leo Sultănescu – director de cercetare.
6. CCSCC
Centrul de Cercetări şi Studii Calitative şi Cantitative SRL
Acţionari: Cosmina Ioana Foia Ardelean (95%), Gabriela Cosmina Cărare (5%)
Situaţia financiară pe anul 2013: nr. mediu de salariaţi – 17, cifra de afaceri – 388.680 lei, profit – 19.685 lei.
7. IRES
Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie SRL
Acţionari: Vasile Dîncu (85%), Elena Mădălina Grigore (15%)
Persoane împuternicite: Cornel Ioan Hirian-administrator
Echipa de conducere: Vasile Dîncu-preşedinte.
Situaţia financiară pe anul 2013: nr. mediu de salariaţi – 48, cifra de afaceri – 2.469.587 lei, profit – 305.840 lei.
8. GALLUP
The Gallup Organization Romania SRL
Acţionari: Gallup BV Olanda (99%), Olga Dezso (1%).
Administratori: Olga Dezso, Linda Joan Gambles, Jamie Paul Hunt, Kenneth Lars Andersen.
Echipa de conducere: Olga Dezso – director executiv.
Situaţia financiară pe anul 2013: nr. mediu de salariaţi – 14, cifra de afaceri – 1.297.634 lei, pierdere – 1.396.101 lei.
9. CURS
Centrul de Sociologie Urbana si Regionala SRL
Acţionari: Dorel Abraham (30,15%), Nica Augustin Stoica (13,2%), Mircea Petru Capros (10%), Ancuta Romanescu Vasile (7,2%), Corneliu Cartina (7,7%), Ionela Sufaru (6,4%), Augustin Stefan Abraham (5%), Pompilia Cernescu (2,7%).
Echipa de conducere: Dorel Abraham – preşedinte, Nica Augustin Stoica – vicepreşedinte, director general, Corneliu Cartina – vicepreşedinte.
Situaţia financiară pe anul 2013: nr. mediu de salariaţi – 3, cifra de afaceri – 1.099.537 lei, profit – 69.948 lei.
10. IRSOP
IRSOP Market Research & Consulting SRL
Acţionari: Tudor Florin Corneliu (14,81%), Petru Ioan Datculescu (85,18%).
Echipa de conducere: Petru Datculescu – director,
Situaţia financiară pe anul 2013: nr. mediu de salariaţi – 14, cifra de afaceri – 950.743 lei, profit – 1.942 lei.
11. IMAS
IMAS-Marketing si Sondaje SA
Acţionari: Alin Teodorescu (53%), Teodor Czobor (8%), listă persoane fizice (39%).
Echipa de conducere: Alin Teodorescu – director general.
Situaţia financiară pe anul 2013: nr. mediu de salariaţi – 49, cifra de afaceri – 4.073.581 lei, pierdere – 342.008 lei.
12. Metro Media Transilvania
Metro Media Transilvania Studii Sociale Sondaje Marketing si Publicitate SRL
Acţionari: Emil Dănilă (100%)
Situaţia financiară pe anul 2013: nr. mediu de salariaţi – 34, cifra de afaceri – 1.106.343 lei, pierdere – 145.437 lei.
13. Cercetare Consultanta Sociologică ”SOCIOPOL”
Acţionari: Mirel Palada (acţionar unic)
Persoane împuternicite: Florentina Palada – administrator
Situaţia financiară pe anul 2013: nr. mediu de salariaţi – 0, cifra de afaceri – 0 lei, pierdere – 74 lei.
***
Sondaje având ca temă alegerile prezidențiale
SOCIOPOL
Sept. 2014
INSCOP
sept 2014
iulie 2014
CSCI
sept 2014
iulie 2014
BCS (a se vedea și nota de la fig. 1) – iulie 2014
IRSOP
Iulie 2014
http://www.evz.ro/sondaj-irsop-victor-ponta-32-klaus-iohannis-21.html
Avangarde
August 2014
CCSCC
Sept 2014
Iulie 2014
CURS
Iulie 2014
http://www.dcnews.ro/sondaj-curs-doi-lideri-psd-il-bat-pe-iohannis-la-preziden-iale_449338.html
Gallup , IMAS, IRES, CSOP, CCSB, MMT nu au prezentat oficial sondaje de opinie despre alegerile prezidențiale după mai 2014 (alegerile europarlamentare)
***
Sondajele de opinie sunt tot atat de inutile,ca resturile menajere ce nu pot fi reciclate.
Sondajele ar fi utile daca ar fi corecte. Dar cum fiecare parte isi fabrica propriile sondaje, chiar si cele corecte devin irelevante. Nu e oare si asta o incompatibilitate ca purtatorul de cuvant al guvernului sa fie in acelasi timp sef de institut de sondaje?
“Ca atare, alegerile vor aduce surprize, deoarece mare parte din cifrele circulate peste vară nu sunt reale.” Hai sa nu se imbatam cu apa. Faptul ca esti o agentie “cu vechime” sau “cu cifra de afaceri” nu garanteaza implicit asupa calitatii produselor tale. La fel cum, daca esti o agentie mica, noua, fara portofoliu, nu inseamna ca tot ceea ce produci nu e de incredere.
Pe de alta parte, asa cum se poate observa din peisaj, sunt cel putin 2 agentii care dau cifre relative similar, desi lucreaza cu concurenti (INSCOP-Johannis si Sociopol-Ponta). Si daca tot facem “dezvaluiri”, cautati si legatura de rudenie dintre INSCOP si Johannis. ;)
Jay, nu ne lasa asa in ceata, spune-ne tu care e legatura intre cei doi. Din ce vedem aici in grafic, e clar ca institutele cu cifra mare de afaceri nu fac compromisuri. Mizeriile le fac astia mici creati peste noapte ca instrument de marketing politic, de genul palada-sociopoli.
johannis nu lucreaza cu INSCOP. vedeti udrea
Cine plateste acesti paraziti care sondeaza aiurea opinia publica, din ce fonduri si ce folos are cetateanul platitor de taxe si impozite?
Când sondajele nu mai sunt ce ar trebui sa fie (și când au fost vreo data ?), ce rămâne “? Conștiința colectiva și mai ales cea individuala…! Așadar ce ziceați ca votam sau nu votam în “iarna vrajbei noastre din 2-16 nov. ? Pe mine sa nu contați. Nu le fac jocul rușilor (“47) ca sa votez președinți, și nici alte jocuri (’89) … ! Eu nu votez după sondaje și după ce vad pe “toate gardurile” tarii , ci după ce am învățat la scoală și , slava Domnului , ca am destulă și încă mai vreau… Măcar atât sa mai putem face…!
semnez petitia !
Foarte bun articolul!
Ar merita o actualizare acum ca se apropie alegerile si suntem bombardati cu sondaje.
la vot am luat numai buletinul euro parlamantar si am semnat
pentru referendum am refufat si nu am semnat ,in plus operatorul m-a taiat cu pixul de pe tabelul cu referendumul.
mi se pare corect ca pentru cei care nu au votat referendumul sa li procedeze la fel.