Moise Guran

Eu nu zic să facem mânării, dar nici să fim idioţi nu-mi place

Ştiţi probabil cu toţii bancul cu licitaţia la care se prezintă un chinez, un neamţ şi un român, iar românul cere cei mai mulţi bani ca să facă lucrarea, ca să aibă şi de şpagă şi pentru chinezul care o va executa de fapt. Vi l-am spus tot eu aici… Eh, de multe ori, viaţa noastră bate orice glumă.

Mărturisesc că nu mă pricep deloc la trenuri şi nu pot face niciun fel de comentariu legat de calitatea tehnică a acestora. Cu toate acestea, nu mă pot abţine să nu dau cu pălăria de pământ atunci când mi se pare că ţara noastră este pur şi simplu condusă de idioţi.

Metroul bucureştean este pe cale să atribuie unul dintre cele mai mari contracte din istoria sa, un contract de peste 300 de milioane de euro, 400 de milioane de euro, de fapt, dacă intrăm în detalii.

La licitaţie au venit cinci firme, dintre care una chinezească, una românească şi trei europene. Urmarea a fost cam ca în celebrul banc… numai că n-a câştigat românul nimic, el doar plăteşte.

Aşa cum spuneam nu mă pricep absolut deloc la trenuri şi cu metroul n-am mai mers de câţiva ani. Licitaţia fost câştigată de o firmă spaniolă, aceeaşi care a făcut ultimele trenuri pentru Metrorex, alea de au trebuit ai noştri să taie staţiile că n-aveau loc vagoanele.

Trains_at_Piata_VictorieiDeşi au venit cu un preţ mai mic cu 20 la sută decât al spaniolilor, deşi au venit cu un preţ mai mic chiar şi decât al chinezilor, ceea ce e destul de greu, românii au pierdut această licitaţie organizată în ţara lor. Potrivit caietului de sarcini, preţul era cel care conta în proporţie de 60 la sută. Habar n-am cât de proaste ar fi putut fi metrourile româneşti făcute la Arad, dar cred că pentru ţara noastră ar fi fost extraordinar ca o companie care angajează oameni de la noi să câştige un contract atât de mare.

Nu ştiu cum se fac caietele astea de sarcini pentru aceste licitaţii, ştiu doar că ele trebuie să respecte regulile europene, şi să asigure o egalitate de şanse participanţilor. De asemenea, nu vreau să îndemn pe nimeni să facă mănării la licitaţii, dar cu toate astea, vă repet că ţara noastră este condusă de idioţi.

Presupun că Ministrul Economiei nici nu ştie că are o fabrică de vagoane la Arad şi o întreagă industrie feroviară ce se chinuie să renască, după ce tot noi am făcut-o zob şi am dat-o la fier vechi. Pe de altă parte, văd că ministrul Ioan Rus se face că plouă, de parcă cei doi miniştri nici nu s-ar cunoaşte între ei.

Ce-i drept, licitaţia s-a organizat anul trecut, când ambele ministere erau conduse de alţii, dar tot nu mă pot abţine să întreb ce treburi au aceşti miniştri, când ştii că urmează să dai un contract de aproape jumătate de miliard de euro, contract plătit de stat, din banii noştri, şi nu te pregăteşti cu companii private şi de stat astfel încât aceşti bani să rămână în România şi să dea de lucru aici.

Acum aştept să vină un deştept de ăsta de ne conduce şi să ne explice de ce metroul se scumpeşte cu 35 la sută. Deja tarifele pe metrou sunt comparabile cu cele din Occident, iar dacă iei în calcul cât de mică este reţeaua noastră de metrou în comparaţie cu reţelele marilor capitale occidentale,rezultă că metroul de la Bucureşti este mai scump decât cel de la Londra.

Singura explicaţie rezonabilă pentru acest preţ o reprezintă exact investiţiile de care metroul are nevoie. Ok, noi plătim, unii prin taxe, alţii prin bilete la metrou, dar să n-ai tu, ca stat român, nişte oameni care să judece cu capetele lor o perspectivă de dezvoltare a României, şi care să înţeleagă cât de multe slujbe se pot crea de 400 de milioane de euro, eu asta nu o să pot pricepe niciodată.

sursa: biziday.ro


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

24 thoughts on “Eu nu zic să facem mânării, dar nici să fim idioţi nu-mi place

  1. Cristina

    Parca subcontractant e totusi CFR Grivita. Asta nu inseamna ca vor fi facute la noi? Intreb, ca nu sunt neaparat priceputa.

    Reply
  2. robert

    D-le Guran, transportul in Bucuresti foarte este ieftin in comparatie cu ceea ce se plateste in Occident, 60 de lei metroul+60 de lei autobuz nu inseamna nici macar 30 de euro pe luna.

    Reply
    • cineva

      Da, 30eur/ luna intr-o tara unde salarul mediu se invarte intre 250-400 eur/luna … si impartit la marimea infrastructurii de metrou din Bucuresti.
      In Londra costa (in medie) intre 120-200£/luna, in conditiile in care castigurile medii depasesc 1500£ (2000-3000). SI in conditiile in care infrastructura e incomparabil mai mare. Si sa nu uitam: e Londra; capitala cea mai vizitata din lume in 2014. Ne comparam? Nu cred. E mai ieftin? Doar daca castigi in Londra si cheltui la Bucuresti.

      Reply
      • robert

        Daca pretul transportului s-ar face dupa salariul mediu, 10% la Londra inseamna 170 de lei la Bucuresti si tot ar fi mai ieftin la Bucuresti, ca sa nu mai vorbim ca 1500 de lire la Londra nu e mare scofala la cat sunt chiriile si alte acareturi.

        Reply
      • Romeo

        Cred ca este gresit sa se faca comparatia cu Londra unde este cel mai scump transport in comun din Europa cred, dar si cel mai bine organizat. Si la Londra platesti in functie cate statii mergi , nu este un pret fix pe calatorie. Dupa aia plata la transportul in comun este graduala. Primele calatorii costa la fel(efectuate in aceeasi zi) dupa care la autobuz nu mai platesti nimic iar la metrou se reduce la jumatate. La londra , abonamentele sunt iar foarte piperate. Dar vizavi de salarii si de prestatie, se merita pentru ca sunt extraordinar de bine de organizati.

        Reply
  3. Marijan

    Nu stiu daca integral, dar se cam fac in Romania. Mai trist e ca noi platim mai mult ca stat si primim mai putin ca subcontractant..

    Reply
  4. Adrian

    Ai uitat si de Bombardier. Stiu pe cineva la metrou care imi zicea ca din punct de vedere tehnic, canadienii erau mai buni decat spaniolii, dar politica a fost cea care a dictat alegerea.,

    Reply
  5. Dan

    e tipic pt Metrorex sa cumpere sump si prost. La Statia 1 Decembrie 1918 (una din cele noi) e o scara rulanta pe care o repara saptamanal. Nu exagerez. Chiar saptamanal.

    Reply
  6. BRAVO METROREX

    Eu sunt pentru mariri de preturi pentru a filtra oamenii. Sa nu mai mearga toti boschetarii.

    Dar aceste mariri ar trebui insotite si de facilitati.

    Sa vedem arestari pentru cei care lasa gunoaie pe jos, urme de marker in metrouri … toalete si la alte statii, nu doar la Victoriei, amenzi pentru cei care fumeaza pe scarile rulante, abonament anual, metrouri la cel mult 5 minute, etc.

    Sunt dispus sa dau 100 RON pe luna, dar sa fie conditii.

    Reply
  7. calator

    Poate ca nu e cu rea intentie dar metroul Bucurestean este cu mult mai ieftin chiar si raportat la veniturile Romanilor, comparatia cu Londra mi se pare chiar neinspirata, in conditiile in care in Londra preturile variaza in functie de zonele in care calatoresti, preturi care sunt enorme. Chiar si in aceste conditii gasesc ca scumpirea nu este justificata si mai ales deranjeaza faptul ca nu sunt sprijiniti producatorii romani (implicit salariile angajatilor romani) in defavoarea celor straini.

    Reply
  8. roman

    daca din tara SPAGA este mica, Monser! ce naiba, ce sa faci cu echipamentul rulant romanesc, daca nu este aducator de beneficii in buzunarele sefilor de regii sau societati de stat?

    Reply
  9. DAN

    Domnule Moise Guran,
    nu inteleg de ce va mira asa de mult rezultatul acestei licitatii. Pai, METROREX este o companie aflata in directa subordonare a Ministerului Transporturilor si cred ca prin asta spunem totul.
    Mai am un exemplu care daca va intereseaza vi-l pot pune la dispozitie. Adresa mea este: generatia_brifcor@yahoo.com.

    Cu stima,
    DAN

    Reply
  10. Marian

    Bine ziceti, ne-au distrus toata metalurgia (s-a topit), masele plastice au disparut, flota a evaporat, agricultura arata ca acum 50 de ani, padurile arata jalnic, (o bataie de joc, nu exagerez, vezi Satic-Arges), asa ca isi merita numele ai nostri conducatori!

    Reply
  11. Ion

    Ciao moise ,am văzut ce idioti conduc România vis a vis de Metrorex dar eu vreau să-ți spun ce cretini suntem toți cind nu luam in calcul amenintarile Rușilor .de ce nu avem politicieni capabili sa găsească soluții iar una din ele vreau S-o discuții si tu cu oameni capabili din România .de ce nu facem un schimb de teritorii acum cu Ucraina cele doua județe din sudul Basarabiei care au fost a noastre “izmail si cetatea albă”cu teritoriile de dincolo de nistru “Transnistria sau sa dam acum Ucrainei armament ca au nevoie si noi avem fabrici așa vom face si mai rapid unirea și Dă-mi voie sa visez pentru ca sunt din Iași la o viitoare autostrada Cluj Iasi Chișinău cetatea albă.te urmăresc cu interes chiar dacă lucrez in Torino spor la treaba

    Reply
  12. nicu dan petrescu

    Daca este sa ne luam dupa o vorba mai veche a romanului , putem zice:
    FOAIE VERDE SI-UN DUDAU….POA SA FIE SI MAI…..!!!

    Reply
  13. 7Doors

    NOUA CONSTITUTIE va trebui sa aibă articole clare despre ALEGERI,DEMITERI DEMISII,REFERENDUMURI,CONTRIBUTII,COMPETENTE,sANCTIUNI,etc.

    Reply
  14. Moisi Petruta

    Sunt un ‘consummator’ de tren, calatoresc aproape pretutindeni cu acest mijloc de transport, inclusiv in strainatate; am putut constata deterioararea crescanda a conditiilor in trenurile care apartin de unele regionale; de ani, viteza este mai redusa chiar comparativ cu cea de-acum 40-50 ani, din timpul facultatii mele, iar singura explicatie este legata de calitatea sinelor, vechi, se dilata, se contracta , de parca numai la noi vara este cald si iarna frig; pe ruta Galati-Iasi, multe vagoane au geamurile fisurate; rar gradul de caldura/aer condtitionat este cel care trebuie, iar insotitorii de tren nu se pricep sa o ajusteze.
    La grupurile sanitare nu prea gasesti hartie igienica sau nu curge apa. Pe unele trasee scurte trenurile, personale, mai ales, ( exprimare curioasa, nu suntem toti persoane!) sunt parca confectionate din tabla, la viteza putin mai mare se clatina de nu poti tine in maini o carte, nu mai spun sa si vrei sa citesti; nu sunt ajustate treptele si vezi calatorii chinuindu-se sa urce in vagon, mai ales cei mai in varsta, cu bagaje; controlorii de bilete poarta uniforme care ar fi trebuirt sa fie inlocuite cu altele noi , elegante, asa cum se poate vedea in alte tari.
    In toti acesti 25 ani, preocuparea central a celor din central a fost doar de imbogatire rapida nu grija pentru siguranta si confortul calatorilor.
    Singura explicatie pe care eu am putut sa o gasesc este accea ca, de 25 ani, nimeni din structurile de conducere ale CFR nu obisnuieste sa circule cu trenul. Si pe nimeni nu intereseaza ce vede calatorul daca are proasta inspiratie sa priveasca pe geam, pe unele trasee, e drep, dar mai ales in apropiere de Bucuresti: gramezile de gunoaie de-alungul terasamentelor se inalta cu fiecare primavara, ca, deh, curatenia o cere, nu?
    Mi-am spus of-ul desi teama mi-e ca greu se va schimba ceva cu tipul de factor decisional actual prin central. Multumesc pentru atentie,

    Reply
  15. Gigi

    Nu se pune problema de management.
    Este vorba de comision.
    Nimic altceva.
    Oameni buni ! toti suntem la fel. Vrem comisioane si daca se poate fara munca.

    Reply
  16. Laura

    Zi-le,zi-le Moise Guran,ca si eu le-as zice ,dar n-am acces la media ,desi tare mi-ar place o mana de haiduci in tara asta PRADATA!!!
    BINEINTELES CA AI DREPTATE!!!Prosti suntem!

    Reply
  17. Dragos

    ASTRA Arad exporta peste 99% din cifra de afaceri, de unde deduc ca au marfa vandabila.
    Are aceasta pondere a exportului din cauza ca nu poate vinde in tara- probabil ca standardele putinilor clienti romani sunt mai mari decat cele ale ale slovacilor sau brazilienilor.
    Metrorex a ales acea firma spaniola printr-o procedura de achizitii care cred ar trebui sa parcurga o procedura de investigatii.
    In paralel, as fi interesat cine plateste frezarea peroanelor din statiile de metrou cu 5 cate cm (pt a incapea vagoanele spaniolilor).
    In plus, avand in vedere ca vor circula, prin acele statii, si rame care incap astazi in statii in peroanele existente, se va crea un spatiu gol periculos intre peroane si ramele actuale, potentiala sursa de accidente- in special pt batrani, copii, persaone cu dizabilitati. Si aici, cine plateste?

    Reply
  18. Mariana

    Este inadmisibil, dam de lucru fabricilor spaniole de vagoane si pe ale noastre le inchidem. In ce tara de idioti si tradatori traim????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ministrul transporturilor Ioan Rus este un dobitoc, va distruge si acest sector asa cum a facut pe unde a tracut ca sef.. A ramas la nivelul de diller auto al lui Tiriac.

    Reply
  19. Frunzaverde

    Cu tot respectul pentru domnul Moise Guran, pozitia sa din articolul de mai sus este slab argumentata. Astra Arad a fost descalificata si este foarte normal sa fie asa! De ce? Foarte simplu. Comanda pe care Metrorex vrea sa o dea este de 10 ori mai mare decat cifra de afaceri a firmei; cifra de afaceri care a fost relativ similara in ultimii 10 ani.

    Capacitatea maxima de productie este data de 4 lucruri:

    1. mijloace fixe (teren + utilaje + instalatii)
    2. capital de lucru
    3. capital uman (lucratori)
    4. capacitate de administrare si manageriere.

    Poate 1. sa existe. Posibil sa se poata obtine, dat fiind ca Astra Vagoane Calatori imparte un spatiu industrial cu Astra Rail Industries. Daca ARI are spatiu disponibil, il poate inchiria Astra. Desi sunt sceptic, dat fiind ca Astra Rail Industries nu duce lipsa de comenzi. La fel, nu cred ca exista utilaje, tehnologii si instalatii la un standard corespunzator pentru a produce la un asemenea ritm.

    2. nu exista sigur – nu tii bani in banca astfel incat sa-ti majorezi productia de 10 ori dintr-un foc. Se pot, poate, imprumuta, dar va fi greu, chiar si cu o comanda ferma, dat fiind riscurile uriase ale bancii.

    3. capital uman sigur nu exista. Nu tii de zece ori mai multi muncitori decat ai nevoie ca sa-ti acoperi productia, decat daca vrei sa dai instantaneu faliment. Dat fiind ca AVC a avut cifre de afaceri relativ constante, este clar ca isi au dimensionat personalul ca atare. In momentul in care ai un contract de zece ori mai mare decat productia curenta, va trebui sa angajezi personal suplimentar. Si aici nu vorbim de 10-15% crestere, ci 1000%. Unde gasesti maistri, ingineri, mecanici, sudori calificati si experimentati in constructia trenurilor de metrou etc. etc. RAPID pentru a-i putea pune imediat in productie?

    4. management sigur nu exista. Nu tii manageri degeaba asteptand sa te extinzi de 10x; iti tii managementul la nivelul la care ai nevoie pentru productia curenta si extinderea organica promovata. Ca sa nu vorbim de problemele imense, de logistica, de resurse umane, de management financiar etc. puse de o extindere INSTANT a productie de 10x, care trebuie manageriate.

    In plus, lipseste experienta. Astra produce vagoane de calatori pentru linii ferate conventionale. Produc produse de calitate buna la preturi foarte bune, avand comenzi din diverse tari. Dar au fix 0 (zero) experienta in constructia metrourilor. Predecesorul Astra a construit, acum multe decenii, niste trenuri de metrou gandite ca “solutie temporara”, folosind o tehnologie rudimentara. Chiar si asa, ultimul metrou a fost construit acum mai bine de 23 de ani, bazat pe tehnologie veche de 40-45 de ani (designul metrourilor Astra implineste 38 de ani), si chiar daca ritmul maxim de 8 vagoane pe luna, ar fi recreat instant (imposibil) si ar deveni ritmul mediu, indeplinirea contractului ar lua vreo 5 ani.

    Deci, riscurile sunt uriase, probabilitatea ca Astra sa poata duce la bun sfarsit un asemenea contract, fiind, in baza punctelor 1+2+3+4 de mai sus, fix nula.

    E fix ca si cum ai da un contract pentru constructia si operarea unui hipermarket unui patron de ABC/Alimentara/Minimarket, fara sa-i dai nimic altceva (bani, tehnologie, forta de munca etc.)… Riscurile nu sunt de partea ta.

    Ce trebuie sa faca Astra pentru a avea o oferta CREDIBILA? In loc sa se duca singura la licitatie, putea sa isi construiasca un consortiu cu care sa se prezinte la licitatie. Ar fi avut mari sanse, si oferta ar fi fost cu adevarat CREDIBILA. Bineinteles, un consortiu suficient de mare. Puteau fi liderul asocierii sau vioara-a-doua, in functie de cat credeau ca pot face. Asta ar fi fost o solutie.

    Sa inchege un sistem de subcontractori si sa fie ei integratorul final DUPA acordarea contractului este cvasi-imposibil; odata, asemenea proiecte dureaza timp pentru a fi dezvoltate. Din nou, vorbim de un proiect cu un ordin de marime mai mare, adica 10x, ca intreaga fabrica.

    Acum, nationalismul ieftin populist care permeaza Romania este daunator, si nu ajuta pe nimeni cu nimic… Folositi argumente logice, nu nationalism si patriotism gol pentru a intelege de ce o firma de 10x mai mica decat un contract este automat descalificata de la a licita pentru acel contract!

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *