Romania Curată

BĂTĂLIA PENTRU SOMEȘ. A doua scrisoare deschisă adresată de președintele Ordinului Arhitecților, Șerban Țigănaș, primarului Clujului, Emil Boc

Șerban Țigănaș, președintele Ordinului Arhitecților din România (OAR), a adresat o nouă scrisoare publică primarului municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, pe tema proiectului de amenajare a malului Someșului. Această scrisoare vine după primele două runde de dezbateri și negocieri dintre reprezentanții administrației locale, în frunte cu Emil Boc, și cei ai societății civile. Dezbaterile au fost generate de lucrările de pe malul Someșului, din zona Podului Elisabeta către Podul Garibaldi, care au fost suspendate după ce numeroși clujeni au protestat în stradă și peste 2.000 au semnat o petiție prin care se solicită stoparea betonării zonei și a sacrificării spațiului verde și a copacilor de lângă Someș pentru a face loc unei noi benzi pentru circulația auto. O nouă întâlnire între reprezentanții societății civile și cei ai Primăriei va avea loc mâine (joi), de la ora 10.00, chiar la Podul Elisabeta, pentru a se verifica concordanța dintre proiectul momentan suspendat și situația de pe teren. Întâlnirea va continua apoi la sediul Primăriei.

Scrisoarea lui Șerban Țigănaș

Stimate Domnule Emil Boc,

primar al municipiului Cluj-Napoca,

În numele OAR vă mulțumesc pentru faptul că ați dat curs solicitării noastre de a deschide dezbaterii proiectul de transformare a malului Someșului în zona cea mai vizibilă din oraș, cea a amfiladei de spații și dotări publice pentru agrement, parcuri și sport.

Considerăm că și prin această deschidere municipiul de pe Someș se plasează în rândul celor mai avansate localități din România în ceea ce privește consultarea publică și colaborarea cu organizațiile profesionale și societatea civilă. Dorim să sprijinim aceste demersuri și să continuăm prin a dovedi că astfel de procese conduc la calitate și pot avea final fericit pentru toate părțile implicate, chiar dacă declanșarea procesului se datorează unui proiect discutabil.

Am considerat important ca în acest moment al dezbaterilor referitoare la propunerea de extindere a carosabilului Splaiului Independenței cu transformarea malului Someșului, să fac câteva precizări importante pentru buna continuare a eforturilor de a dezvolta un proiect în cea mai favorabilă formulă pentru beneficiul orașului. Punctul de vedere pe care îl exprim în continuare este personal și este bazat pe informațiile aduse în cele două discuții găzduite de primărie, care au avut loc până acum.

Proiectul de realizare a unui carosabil extins prin lărgirea actualului carosabil spre râu nu este acceptabil datorită faptului că a ignorat încă din temă dezideratul strategic al apropierii fizice și vizuale a oamenilor de cursul apei. Proiectul, chiar dacă urmărește completarea unei scheme de trafic complexe și mai ales realizarea foarte importantelor căi dedicate pentru transportul în comun în ambele sensuri ale axei est – vest, a deviat în mod clar constatat de la Planul Urbanistic Zonal care l-a originat prin realizarea de etape parțiale cu diferite constrângeri. Mai mult, proiectul nu prezintă detalii armonioase de racordare la elemente importante cu care se întâlnește, podurile existente, trotuare pietonale și treceri de pietoni, oferind în plus un aspect specific rezolvărilor drumurilor extraurbane, dedicate exclusiv vehiculelor. Proiectul este neintegrat și datorită absenței din conținutul acestuia a soluțiilor complete de refacere și amenajare a zonei malului care va fi eventual afectată, ignorându-se aspectele legate de peisagistică, din motivul arătat anterior, respectiv o temă incompletă, deficitară. În concluzie, acest proiect nu este acceptabil în forma actuală nici dacă decizia de a lărgi carosabilul se va dovedi justă și benefică.

Pentru continuarea demersurilor văd posibile două căi, pe care vi le propun spre analiză:

  1. Prima formulă presupune studierea în ansamblu a sistemului complex de transport în comun și a posibilităților de realizare a căilor dedicate exclusiv acestuia, luând în calcul toate elementele existente și preconizate, cum ar fi prelungirea străzii Uzinei electrice spre Calea Moților, sistematizarea intersecțiilor aferente tuturor podurilor existente, propuse și în proiect, în corelare cu Planul Urbanistic General. Este necesară realizarea de simulări comprehensive în variante alternative și pentru toate etapele intermediare ale ipotezelor și supunerea lor unei dezbateri profesionale care să conducă la alegerea soluției optime. Dacă decizia de extindere a carosabilului se va dovedi cea mai bună formulă, în urma acestei analize comparative evaluate cu mijloace tehnice de calcul avansate, atunci proiectul poate fi continuat prin suplimentarea sa cu absolut necesarele detalii de integrare, adăugându-se practic un proiect de amenajare a malului, care lipsește în acest moment.
  2. A doua formulă nu poate porni decât tot de la analiza sistemului de mobilitate, analiză propusă și pentru prima cale. Dacă aceasta va evidenția avantaje insuficient de puternice a soluției cu extinderea carosabilului sau va conduce la concluzia că față de orice formulă proiectată, menținerea situației actuale nu induce o scădere remarcabilă a randamentului sistemului de trafic, proiectul actual trebuie să fie abandonat. În acest caz, concursul pentru masterplanul de dezvoltare a spațiilor adiacente cursului râului Someș pe toată distanța parcursă prin municipiu, va putea oferi idei alternative care să fie ulterior transformate în proiecte de amenajare a spațiilor de pe tronsonul pe care îl discutăm acum. Diferitele subzone, aflate în relație în cadrul unui masterplan coerent, vor putea fi dezvoltate în funcție de priorități, bugete și coordonate fără riscul de a se mai petrece devieri de la principiile și obiectivele exprimate și adoptate.

Concluziile și recomandările mele sunt următoarele:

a) Inițierea de către primărie a unei analize complexe, dublate de ipoteze studiate prin simulări asupra formulelor de mobilitate, cu accent pe transportul în comun cu căi dedicate, este absolut necesară. prezentarea publică a acesteia va ajuta la înțelegerea completă a strategiei de mobilitate.

b) Realizarea masterplanului de dezvoltare a spațiilor adiacente întregului curs al Someșului este de asemenea necesară și rezultatele concursului trebuie să ofere cât mai curând soluții, inclusiv pentru zona pe care o discutăm acum. Tema concursului poate solicita studiul în variante a acestui tronson, atât pentru ipoteza lărgirii carosabilului cât și pentru ipoteza menținerii configurației actuale.

c) Luarea deciziilor pentru continuarea proiectelor și lucrărilor în orice formulă trebuie să plaseze în fruntea listei de criterii de evaluare modul în care soluția adoptată răspunde dezideratului prioritar exprimat și adoptat de a apropia cetățenii de cursul apei prin amenajări de cea mai bună calitate.

d) Pentru continuarea discuțiilor spre concluzii acceptabile și pentru evaluarea acțiunilor care vor urma pe această temă, vă propun constituirea unui Comitet de experți care să reprezinte actorii urbani care și-au exprimat interesele pentru subiect, atât din societatea civilă, din rândul organizațiilor profesionale, al experților independenți, al mediului academic, al administrației publice și al consilierilor locali, fără a fi limitativ. Acest comitet trebuie să se constituie pentru a contribui activ la identificarea modului optim de obținere a soluției necesare și pentru a monitoriza acuratețea implementării ei. Vom avea astfel o formulă locală de colaborare între administrație, decidenți, experți și societate, care dacă va fi adoptată avem șanse fără precedent să oferim cetățenilor Clujului și tuturor celor care ne vor vizita orașul, cea mai bună rezolvare al unui proiect de maxim interes.

Vă mulțumesc încă o dată pentru deschiderea de care ați dat dovadă și vă invit să luați în considerare propunerile de mai sus, pe care din rațiuni firești consider oportun să le fac publice.

 

Cu deosebită considerație,

Șerban Țigănaș,

Ordinul Arhitecților din România, președinte


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “BĂTĂLIA PENTRU SOMEȘ. A doua scrisoare deschisă adresată de președintele Ordinului Arhitecților, Șerban Țigănaș, primarului Clujului, Emil Boc

  1. Dana Vais

    Sunt total de acord cu ce scrie președintele OAR, dar aș vrea să fac o observație. Textul este în litera afirmațiilor lui corect, totuși pe ansamblu lui lasă o impresie care, în opinia mea, este greșită. Și anume că decizia unei benzi suplimentare pe Someș este una tehnică. Textul vorbește numai despre proiect și proceduri (dacă observați spune că proiectul unei benzi suplimentare e inacceptabil, nu că banda suplimentară e inacceptabilă).
    Or în această problemă a benzii auto suplimentare soluția este (și trebuie să fie) politică: decidem ce vrem de la Someș, nu cum atingem tehnic ceea ce vrem de la Someș. Nu soluțiile experte, ci prioritatea decisă politic contează. Toți cei care au fost la dezbatere au remarcat cât de des spunea Boc că el face numai ce îi spun „specialiștii” – chiar așa, specialiștii. Pentru că el știe că discursul politic poate face ce vrea din discursul „experților”. Dacă nici măcar atâta n-am învățat din istorie, atunci n-am învățat nimic.
    Acum ceea ce trebuie să i se spună primarului este, nu cum îi spun experții, că „traficul [auto] este esențial pentru oraș” și totul e să facem proiectul corect. Trebue să îi spunem că „traficul auto NU este esențial pentru oraș”, că e pe ultimul loc, ba chiar că trebuie să începem măsuri active (iată loc pentru exprimarea experților) să descurajăm traficul auto în oraș. Nu faptul că proiectul e total aiurea – ceea ce este adevărat și contează mult, nu e vorba să negăm asta – nu asta e însă problema acum, ci să facem clar că acestui gen de proiecte i-a expirat oricum sensul demult. Trebuie să facem primarul să priceapă clar că traficul auto fluent și calitatea spațiului urban se exclud una pe alta pur și simplu, că fluența traficului nu mai înseamnă modernitate demult și că nu este un obiectiv de urmat în politica urbană din capul locului.
    Dacă vorbim de căile de circulație, există o ierarhie de prioritate de-a lungul Someșului (și nu din vreun manual tehnic de urbanism, ci din voința noastră politică de a fi moderni prin ceea ce înseamnă azi modernitate urbană), și anume: 1. traseu pietonal 2. transport în comun (nesuprapus peste calea mașinilor) 3. traseu de bicicliști (nesuprapus pietonilor) 4. automobile (pe ultimul loc).
    O nouă bandă auto la Someș este total inacceptabilă pentru o serie de motive, care de altfel au fost subliniate la dezbatere (deși, interesant, nu atât de specialiștii-arhitecți, cât de activiștii civici) – dar le rezum ca să fie și mai apăsate:
    a) oricum nu ar rezolva nimic; o bandă în plus nu ar face decât să cheme pe ea traficul auto care altfel s-ar difuza, de bine de rău, pe alte trasee; imediat acea bandă s-ar umple de mașini și ne-am trezi tot cu trafic sufocat (dar încă și mai sufocant)
    b) pentru că nu vrem să aducem mai multe mașini în centru; gata, s-a terminat, centrul și-a făcut plinul la mașini; acum trebuie să începem din contră, să le scoatem;
    c) pentru că vrem spațiu urban de calitate și asta înseamnă categoric spații consistente înverzite, fără mașini staționate sau în mișcare;
    d) pentru că Someșul e o resursă de calitate urbană de care, cu această bandă auto în plus, ne-am bate joc;
    e) pentru că „specialiștii” arhitecți și urbaniști din Cluj pot mai mult decât doar să vadă Someșul ca pe un culoar de trafic rezolvabil prin proiecte bine controlate de Primărie; eu cred că pot, iar dacă se organizează un concurs deschis într-un climat de încredere (și asta e foarte important, climatul în care se cheamă specialiștii să propună proiecte), atunci s-ar putea să avem și un proiect tehnic frumos pentru Someș.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *