Legea comasarii alegerilor, pentru care Guvernul si-a asumat raspunderea, este neconstitutionala deoarece exista dificultati in exercitarea dreptului de vot, datorita procedurii greoaie, se incalca dreptul de a fi ales, iar mandatele alesilor locali nu pot fi prelungite cu sase luni. In motivarea CCR, data vineri publicitati, se arata ca legea comasarii determina dificultati in exercitarea dreptului de vot, dificultati care pot avea ca efect, in cele din urma, restrangerea exercitiului acestui drept.
Actuala reglementare a sistemului electoral romanesc prezinta o serie de imperfectiuni, astfel incat se impune o reconsiderare in ansamblu a legii din perspectiva alegerilor parlamentare din anul 2012 si intocmirea unui Cod electoral. Desi recunosc ca se face o economie de 20 milioane euro, judecatorii arata ca aceasta economie nu jusitifica incacarea unor drepturi si libertati fundamentale.
“Astfel, prin organizarea concomitenta a alegerilor pentru Camera Deputatilor si Senat si a celor pentru autoritatile administratiei publice locale, cetatenii vor avea de realizat o sarcina mult mai complexa – exprimarea optiunii pe 6 buletine de vot, ceea ce va presupune cresterea exponentiala a timpului necesar votarii pentru fiecare cetatean, luand in calcul in acest sens distribuirea buletinelor, timpul de vot in cabine, introducerea buletinelor de vot in cele 3 urne. Complexitatea operatiunilor de vot poate avea ca efect excluderea de la vot a alegatorilor care, independent de vointa lor, nu vor reusi sa voteze in perioada de timp afectata exercitarii votului, pana la inchiderea urnelor. Acestea sunt si ratiunile practice care fundamenteaza o alta regula prevazuta de Codul bunelor practici in materie electorala, si anume aceea ca procedura de votare sa ramana cat mai simpla, pentru a lasa deplina libertate a alegatorilor de a-si exprima vointa si a asigura astfel efectivitatea dreptului la vot si la alegeri libere”, mai sustine CCR.
Economiile invocate de Guvern, nu justifica afectarea principiilor statului de drept
Judecatorii constitutionali considera ca o procedura greoaie de vot, determinata de numarul mare de buletine de vot, ca si autoritatile publice diferite cu privire la care alegatorii trebuie sa isi manifeste in acelasi timp optiunea, pot avea ca efect impiedicarea liberei exprimari a opiniei acestora.
Unul din motivele invocate de Guvern pentru acesta lege era necesitatea reducerii cheltuielilor bugetare, insa CCR arata ca acestea “nu se pot constitui in argumente care sa sustina, in orice conditii, restrangeri ale exercitiului unor drepturi sau ale unor libertati sau care sa sustina masuri de natura a afecta principii fundamentale ale statului de drept”.
Incalcarea dreptului de a fi ales
CCR considera ca organizarea la aceeasi data a celor doua categorii de alegeri determina incalcarea dreptului de a fi ales, prevazut de art.37 din Constitutie.
“Aceasta intrucat exista situatii in care un candidat care nu a castigat un mandat de ales local (primar sau presedinte de consiliu judetean), sa-si exprime dorinta de a participa la alegerile nationale pentru un mandat de parlamentar (deputat sau senator), lucru perfect posibil, dar numai in cazul unor alegeri care se desfasoara la date diferite. Or, legea criticata prevede ca in cazul organizarii si desfasurarii alegerilor pentru Parlament la aceeasi data cu alegerile pentru autoritatile administratiei publice locale, o persoana nu poate candida in acelasi timp pentru functia de primar si pentru un mandat de deputat sau de senator si nici pentru functia de presedinte al consiliului judetean si pentru un mandat de deputat sau de senator”, mai arata CCR.
Prelungirea mandatelor, neconstitutionala
“Avand in vedere ca mandatul Camerei Deputatilor si Senatului expira in noiembrie 2012 si ca, potrivit art.63 alin.(2) din Constitutie, alegerile pentru Camera Deputatilor si pentru Senat se desfasoara in cel mult 3 luni de la expirarea mandatului, rezulta ca organizarea, la aceeasi data, a alegerilor pentru autoritatile administratiei publice locale va duce la prelungirea mandatului alesilor locali, iar, potrivit textului din lege, durata mandatului se va prelungi mai mult, pana la data validarii noilor alesi. Cauza prelungirii mandatelor nu se incadreaza in nici una dintre situatiile mentionate de Legea nr.215/2001, cauze care justifica, potrivit Constitutiei, prelungirea mandatelor alesilor, incalcand, prin urmare, principiul periodicitatii alegerilor si dispozitiile art.1 alin.(5) din Constitutie, care consacra obligatia respectarii Constitutiei, suprematiei sale si a legilor”, mai declara CCR.
Judecatorii sustin ca, redimensionand durata mandatelor in curs ale alesilor locali, legea comasarii incalca principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art.15 alin.(2) din Legea fundamentala.
CCR recomanda reexaminarea intregii legislatii electorale
Pe de alta parte, legea comasarii este neconstitutionala, deoarece dispozitiile art.I alin.(3)-(6) stabilesc, sub sanctiunea decaderii, o serie de termene procedurale, inclusiv in ceea ce priveste solutionarea de catre instanta de judecata a unor actiuni prevazute de lege.
Neconstitutionale sunt si alineatele (2)-(4) ale art.I din lege privind delimitarea colegiilor uninominale.
CCR declara ca actuala reglementare a sistemului electoral romanesc prezinta o serie de imperfectiuni, astfel incat se impune o reconsiderare in ansamblu a legii din perspectiva alegerilor parlamentare din anul 2012 si intocmirea unui Cod electoral.
In aceasta privinta, Curtea retine ca trebuie, in primul rand, sa se porneasca de la realitatile economice, politice si sociale ale tarii, de la rolul partidelor politice in procesul electoral, de la necesitatea rationalizarii Parlamentului si, in final, sa fie reglementat un tip de scrutin care sa aiba corespondent in tipurile de scrutin care se regasesc in majoritatea statelor europene, se arata in motivarea CCR, prin care legea comasarii alegerilor a fost declarata neconstitutionala.
“In cadrul preocuparilor de revizuire a legislatiei electorale, o atentie sporita trebuie acordata posibilitatii cetatenilor romani cu drept de vot care domiciliaza in strainatate de a-si exercita dreptul de vot, in cadrul unei proceduri speciale, care sa se desfasoare in corelare cu orele oficiale ale Romaniei intre care se desfasoara procesul de votare. De altfel, cu privire la sistemul electoral, Curtea a evidentiat necesitatea ca intreaga legislatie electorala referitoare la alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, a Presedintelui Romaniei, alegerile pentru Parlamentul European, precum si la alegerea autoritatilor administratiei publice locale sa fie reexaminata, urmand a fi concentrata intr-un Cod electoral, ale carui dispozitii comune si speciale sa asigure, in concordanta cu principiile constitutionale, organizarea unui scrutin democratic, corect si transparent”, mai spune CCR.
ARC a avut dreptate:
– Comasarea alegerilor incalca dreptul la alegeri libere
– COMUNICAT ARC. Alianta pentru o Romanie Curata este impotriva comasarii alegerilor locale si parlamentare
CCR a constat neconstitutionalitatea Legii comasarii alegerilor, pentru care Guvernul si-a asumat raspunderea, ca urmare a existentei demonstrantilor in Piata Universitatii si nu dintr-un alt motiv.
sunt convins ca nu o declarau neconstitutionala daca nu erau protestele. Ce bine ar fi fost sa fi existat proteste pentru fiecare lege votata aiurea prin Parlament. Sau sa le cerem sa nu mai cheltuiasca banii publici pe contracte cu baietii destepti de prin energie sau la drumuri.
Curtea a prezentat o motivare serioasa, bine argumentata si suficient de cuprinzatoare incat sa faca legea comasarii absolut inaplicabila, s-o fereasca, implicit, de eventuale tentatii de interpretare fortata, la limita logicului, de gasire a unor “solutii-minune” care sa conduca, totusi, la alegeri comasate! Cei care au trecut aceasta lege prin asumare, pregatindu-si, astfel, conditii optime de viciere a rezultatului alegerilor, au primit o lovitura decisiva, probabil!
In sfirsit CCR isi justifica existenta.
Fondul acestei decizi, este in afara profesionalismului, apolitici, samd ccr. Manifestanti au preluat direct si indirect argumentatile spiritului constitutiei, asa cum au aparut prezentate, inclusiv aici, de autentici specialisti. Aceasta este osatura de mare forta, a strazi, in mai toate revendicarile exprimate acolo.
aprecierile de afara ne pun in situatia unui stat mic, lipsit de importanta DAR care are niste atuuri: materii prime, mana de lucru, stabilitate economica [ata cat se poate in ac. conditiid e criza]. Ei, vine Opozitia si spune ca este exact pe dos si are dreptate ca de aia este Opozitie
Intreb retoric – oare CCR nu are nici un cuvant de spus in faptul ca de la aceasta stare, este adevarat nu foarte rosse…dar certa, opozitia poate sa ceara -plecati voi sa venim noi ? Este constitutional sa fortezi si fara argumente si fara conditiile cerute de Constitutie [numar de semnaturi in vederea unui referendum de destituire a presedintelui, etc…] schimbari importamnte in guvernarea tarii…? CCR nu ar trebui, din oficiu, sa se sesizeze…? daca s-ar sesiza.. atunci as mai crede in oportunitatea functionarii ei… dar iata ca n-o face si deci pt mine este un sentiment de frustrare. Inabilitatea CRR de a se arata cu adevarat echidistanta ma face sa regret ca traiesc aceste evenimente….