Ileana Renia

Asta e urgența zero în educație după Guvernul Orban: crearea unui registru paralel al studenților de la Academia SRI

Povestea Registrului matricol unic al universităților din România (RMU) începe în 2011, când Legea educației impunea obligativitatea ca această bază de date electronică în care să fie înregistrați toți studenții din România să fie elaborată și să fie funcțională în maximum doi ani, adică începând cu anul 2013.

Scopurile principale ale RMU sunt asigurarea unui control riguros al diplomelor (ca să nu mai avem, de exemplu șefi de agenții ori mari specialiști în fonduri europene care să se laude cu studii superioare pe care niciodată nu le-au absolvit), urmărirea traseului educațional pentru fundamentarea politicilor publice, fundamentarea metodologiilor de finanțare și repartizarea fondurilor pe universități, identificarea dublei finanțări a studenților, dar și transmiterea de date către operatorii de transport feroviar și de metrou (pentru acordarea facilităților la transport) ori către INS, în vederea producerii statisticilor oficiale de educație și formare profesională, așa cum ne obligă regulamentele europene.

Registrul Unic Matricol (RMU), dar și Registrul Educațional Integrat (REI) și aplicația SAPM (Studenți, Absolvenți și Piața Muncii) au fost realizate în cadrul unui proiect cu fonduri europene POSDRU implementat de UEFISCDI din subordinea Ministerului Educației, intitulat Politici bazate pe evidențe și impactul asupra pieței forței de muncă (INFO-HE), care a valorat 12,9 milioane lei. 9,75 milioane de lei am primit de la Uniunea Europeană pentru aceste aplicații pe axa dedicată calității în învățământul superior.

Prin acest proiect, se implementează integral Registrul Matricol al Universităților din România (RMUR) pentru toți studenții înscriși în învățământul superior, ceea ce va duce la construcția unei imagini reale a capitalului uman din învățământul superior. Registrul înseamnă, în primul rând, un transfer real al informațiilor de la de la nivelul universităților, facilitând accesul la diferite tipuri de date și, în același timp, la rapoarte statistice privind studenții, în funcție de tipurile de utilizatori ai sistemului. – arată descrierea proiectului pe care o găsim pe site-ul oficial

Registrul a fost lansat abia în 2017, dar fără a fi încărcate toate datele în platformă. Abia în mai 2018, la 5 ani după ce trebuia să fie funcțional, RMU a fost operaționalizat printr-un regulament aprobat prin Ordinul 3714/2018 al ministrului Educației Naționale, Valentin Popa. Câți miniștri s-au perindat la educație în tot acest timp? 12, iar pe doamna Andronescu și pe Liviu Pop i-am numărat doar o singură dată.

A venit și cel de-al treisprezecelea ministru, Monica Anisie din Guvernul Orban, pentru care mai mulți bani în educație ar fi inutili (așa a tot spus în ultima perioadă pe unde i s-a pus un microfon în față) și pentru care urgențele din educație sunt foarte particulare. Iar atestatul de la Academia Națională de Informații – OSCINT pentru Management educațional preuniversitar din 2011 începe să își arate ramificațiile, că altfel nu le pot spune.

Vedeți aici ochii albaștri din Guvernul Orban – lista miniștrilor cu „pedigree” de siguranță națională

Vineri seară sau noaptea ca hoții, în cea de-a treia zi de Crăciun, Guvernul Orban s-a întrunit pentru a discuta și aproba, printre altele, și o ordonanță de urgență pentru modificarea Legii Educației Naționale nr. 1/2011 care se referă la Registrul Matricol Unic. Mai precis, a fost introdus în lege un nou alieat prin care sunt exceptați de la înscrierea în registru studenții Academiei Naționale de Informații „Mihai Viteazul” a SRI, dar și cetățenii străini pregătiți în cadrul ANI pe bază de protocoale. Ordonanța este contrasemnată de directorul SRI, Eduard Hellvig.

Nu vă imaginați că datele acestea erau la liber, adică oricine să poată să vadă ce studenți acoperiți sunt la ANIMV. Informațiile pur și simplu nu vor mai putea fi accesate nici măcar de personalul autorizat din MEN să opereze cu datele macro pentru fundamentarea finanțării.

Reacțiile din zona societății civile nu au întârziat să apară. Emilia Șercan, vânătoarea de plagiatori și de nereguli din zona gri a educației, a arătat într-o postare pe Facebook de ce decizia de creare a unui registru matricol unic special pentru Academia SRI este „mizerabilă și lipsită de sens”.

Acum, după aproape cinci ani de scandaluri despre diplomele postdoctorale date unor politicieni care nici măcar nu au trecut o dată pe la Colegiul Național de Informații al SRI – vezi cazul Eugen Orlando Teodorovici -, sau scandalurile legate de cele 45 de teze de doctorat plagiate din totalul de 85 de teze susținute la Academia SRI, s-a găsit soluția ca presa să nu își mai bage coada printre matrapazlâcurile de acolo: își creează registru matricol paralel.

Și, desigur, asta nu se putea face decât cu largul concurs al clasei politice. Nu cred că trebuie să mire pe nimeni că ministrul Educației Monica Cristina Anisie a propus o asemenea ordonanță de urgență – chiar așa, care e urgența? – iar premierul Ludovic Orban a acceptat-o, în final pe 27 decembrie, noaptea ca hoții, când lumea e preocupată de sarmale și cârnați. Până la urmă directorul SRI este un fost membru al Partidului Național Liberal, iar această prevedere care opacizează învățământul universitar este luată de guvernul PNL.

Ce-i drept, a fost nevoie ca SRI-ul să aștepte ceva pentru a promova această prevedere, iar pentru mine nu e de mirare faptul că această decizie este luată de ministrul Educației înainte de adoptarea unui Cod Național de Etică, înainte să fie numită componența unui nou Consiliu Naţional de Etică a Cercetării Ştiinţifice, Dezvoltării Tehnologice şi Inovării, care, apropo, a demisionat acum vreo două luni în bloc, dar despre care nu vedeți știri în presă, sau înaintea unui audit real al sistemului doctoral din România. Dar, na, secretizarea cerută de Academia SRI e mai importantă și e chiar urgentă?!


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

5 thoughts on “Asta e urgența zero în educație după Guvernul Orban: crearea unui registru paralel al studenților de la Academia SRI

  1. Adrian

    Nu-i problemă, încă puteți trimite propuneri și observații

    https://www.edu.ro/consultare-publică-proiect-de-ordonanță-de-urgență-pentru-completarea-art-201-din-legea-educației

    Când a apărut proiectul, documentația era despre ESA(alt proiect), deci se mai prelugește termenul.

    Astea, în teorie.

    Ar trebui considerat că, în ciuda denumirii actului, în realitate este o adoptare fără dezbatere echivalentă asumării răspunderii. Dar cine să depună moțiune? Așa că aici e urgența, ca nici măcar membrii cabinetului să nu se poată opune. Iar pe viitor eventualele remanieri vor urmări exact „coerența” guvernării.

    Cât privește ședința, dincolo de discursul interminabil al d. „de asemeni” Predoiu, ordinea de zi nu era cunoscută publicului nici cu trei ore înainte și apoi a fost suplimentată en gross, așa că transparență până-n pod.

    Reply
  2. CMC

    Presedintele vorbea tot timpul despre Educatie ca prioritate.
    Doar ca abia acum am inteles ca se referea la educatia de la Academia serviciilor….

    Reply
  3. emil

    Romania a fost o tara frumoasa dar i-a lipsit oamenii. Locul oamenilor a fost ocupat de lichele desavarsite ce talharesc, distrug si asasineaza cu o salbaticie de nedescris.

    Reply
  4. Securistu'

    Normal ca ministrul Anisie „stie” cum este cu spionii. Acel curs de la Academia SRI a avut exact acest rol, sa ii pregateasca pe dascalii preuniversitari cum sa analizeze SURSE DESCHISE. Ori registrul este o sursa deschisa iar daca in el sunt spionii SRI atunci asta este o problema de siguranta nationala. In acel curs pare ca SRI i-a antrenat pe dascali cum sa nu fie vulnerabili la dezinformarea de pe Internet. Oare asta inseamna ca le-a sugerat sa aiba incredere doar in sursele „acreditate” de SRI?

    „Cursurile s-au desfasurat in Centrul Național de Resurse din cadrul Academiei Nationale de Informatii „Mihai Viteazul”din Bucuresti. La sesiunile de formare au participat directori de unitati scolare, inspectori scolari si directori ai caselor corpului didactic din zonele de sud-vest, sud si sud-est ale Romaniei. Obiectivul acestui program de formare a fost cresterea performantei manageriale in sistemul preuniversitar, prin introducerea metodelor si instrumentelor moderne pentru cautarea, identificarea, selectarea, interpretarea si analiza datelor relevante din surse deschise, necesare pentru exercitarea performanta a unei activitati profesioniste, colaborative, competitive si creative. „

    Reply
  5. Dumitru

    Ca SRI nu vrea sa se stie pe cine formeaza si angajeaza mi se pare cat se poate de normal. Este doar un serviciu secret. Insa nu poti fi si secret si om de stiinta. De exemplu, serviciile secrete englezesti au dezvoltat „public key cryptography” binisor inaintea oamenilor de stiinta. Insa nu s-a aflat, si nu au fost recunoscuti pentru asta… https://en.wikipedia.org/wiki/Public-key_cryptography#History In plus, in Romania securistii care vor sa fie recunoscuti ca oameni de stiinta sunt niste nulitati patente, nici o legatura cu vreo stiinta oarecare.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *