Horia Onita

Uniforma școlară – sau cum ne ascundem sub formele fără fond ale unui sistem aflat în derivă

De mult prea multe ori, în sistemul de învățământ românesc încercăm să tratăm efectul unei probleme, și nu cauza ei, confundând-o drept cauză sau pur și simplu ignorând circumstanțele în care ea se conturează. Un exemplu sugestiv este extrem de vehiculata problematică a uniformelor școlare, unde poziția reprezentanților elevilor a fost ignorată în mod sistematic. Argumentul școlilor în a implementa uniforma este acela că „ar scădea discriminarea în școală, ar uniformiza elevii”. Vom demonta aici toate aceste pseudoargumente:

  1. „Uniforma scade discriminarea”. Discriminarea este efectul lipsei de educație, care poate fi combătută tocmai prin competențe și valori dispuse și predate transversal în curriculum. Doar așa elevii vor învață că nu venitul familiei determină valoarea și ierarhizarea unui copil. Uniforma e un simplu artificiu care exonerează de răspundere sistemul, care preferă să mimeze scăderea discriminării, în loc să acționeze prin politici educaționale relevante și de impact. Elevii vor discrimina în continuare pe cei neavuți (cei bogați individualizându-se prin accesorii, prin pantofi, stilou, ghiozdan sau altele), dacă singurul mod prin care acționăm e uniforma. Nu există studii, rapoarte sau analize care să demonstreze că uniforma școlară scade discriminarea în școală. În schimb, este indubitabil că unul dintre rolurile educației este tocmai de a insufla în elevi principii și valori care să îi facă să înțeleagă și să combată discriminarea.
  2. Uniforma îi face egali pe elevi „. Într-adevăr, uniforma sprijină egalizarea elevilor, în aparență și cu aparențe. Egalizarea unor tineri diferiți în idei și viziuni și cu o imaginația drept potențial dominant încât să le promovăm ideea de oameni lipsiți de gândire critică, care sunt făcuți să înțeleagă că dezvoltarea lor personală e irelevantă  este ceea ce ne dorim? „Uniformizarea” trebuie să se aplice drept un tratament egal pentru elevi din partea profesorilor, nu după înfățișarea elevului. Și n-am rezolvat încă situația beneficiilor pe care unii elevi le au, prin diferite mijloace tendențioase și la limita legii, din cauza statutului social al părinților lor? Aici ar trebui să „uniformizăm” elevii, la modul în care fiecare își poate atinge propriul potențial în mod echitabil, nu la aspectul fizic.
  3. Și în Occident elevii poartă uniformă„. În școala occidentală, școlile aplică uniforma ca motiv de mândrie al apartenenței la acea școală. Este sistemul de învățământ românesc performant, încât să te poți mândri cu el? Cu siguranță cei 45% dintre copiii analfabeți funcțional la 15 ani sau cei peste 15% care părăsesc timpuriu școala nu sunt parte a celor care susțin această opinie. Până când sistemul educațional românesc nu devine eficient, transparent, echitabil, centrat pe elev, orientat spre competențe și abilități și corelat cu piața muncii, uniforma reprezintă o simplă aparență îndoielnică lipsită de esența de „mândrie de apartenență la ceva”. Evident, însă, că nu condamnăm elevii care doresc să poarte uniformă și nici nu considerăm că nu pot fi îndreptățiți să o facă, dar acest lucru nu ar trebui să implice obligativitatea purtării de ceilalți. Mai putem aduce în vedere și faptul că uniforma poate crește discrepanțele și mentalitatea vetustă conform căreia doar marile colegii naționale pot produce oameni valoroși în viață.
  4. Uniforma asigură siguranță elevilor„. În loc să adoptăm măsuri care să asigure siguranța elevilor prin pază acreditată la școli, prin care să scădem violența în școală între elevi și între elevi și profesori, încercăm să ne exonerăm de răspundere prin a obliga elevii să poarte uniformă. Cu ce este mai sigur un elev îmbrăcat în uniformă decât altul? Până la urmă, accesul în școală se face pe baza carnetului de elev, iar ce se întâmplă în afara școlii excede competența acesteia.

Nici nu am prezentat până acum motivele de ordin legal pentru care, într-un stat cu învățământ gratuit și obligatoriu, este aberant să impui taxe pentru uniformă și să sancționezi elevul pentru nepurtarea acesteia. (a se vedea aici LEN și decizia CNCD din ianuarie 2016)

Până la urmă, putem considera că în multe cazuri ideea de obligativitate a uniformei rezidă în trei motive:

  1. A arăta elevilor și părinților că direcțiunea face ce vrea pe „moșia ei”;
  2. A aduce bani în plus la bugetul școlii, căci e mai simplu să ceri bani de la părinți decât să-ți riști funcția cerând bani de la Consiliul Local;
  3. A face contracte tendențioase cu agenții economici.

Cu siguranță că banii pentru bugetul școlii se pot obține prin alte mecanisme (accesare de fonduri europene, fonduri naționale, proiecte transnaționale între școli) și nu prin a motiva părinții să dea bani pentru felurite probleme sau false probleme (și poate așa, în cel mai bun caz, vor fi bani și pentru uniformă gratuită, dacă este dorința colectivului de elevi și părinți de a o avea).  Până nu combatem problemele majore ale sistemului, considerăm că încăpățânarea de a introduce uniforme e derizorie și nu aduce vreun beneficiu sistemului, beneficiarilor sau actorilor ei.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “Uniforma școlară – sau cum ne ascundem sub formele fără fond ale unui sistem aflat în derivă

  1. ilidia

    In loc sa fie nemultumiti de „uniforma”, mai bine s-ar preocupa ca purtarea uniformei unei anumite scoli sa fie un motiv de mandrie. Ca tot spun ca e motiv de mandrie la „altii”. Sau se tem ca-si fac scoala de rusine, si nu pe ei in primul rand, atunci cand mai fac cate o „nefacuta”si mai pot fi si identificati !?

    Reply
  2. Pingback: Pro și contra: uniformele, necesare în școli? Asigură egalitate între elevi sau este un pas înapoi în perioada comunistă - Editia de Dimineata

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *