Catiusa Ivanov

Unde (NU) sunt pistele pentru biciclete ale Capitalei. Meritele și Onoarea Cavalerului Sorin Oprescu (IV)

”Această decorație pune în valoare cariera de medic specialist a domnului Oprescu, de formație chirurg, fost director al Spitalelor Universitar și Elias din București, precum și cariera politică pusă în serviciul Capitalei, în calitate de primar general, funcție pe care o ocupă din 2008″, se arată în motivarea acordării distincției de Cavaler al Ordinului Legiunii de Onoare, de către Ambasada Franței, primarului Capitalei, Sorin Oprescu. Acordarea acestui titlu, pe 12 martie 2015, a generat însă și o reacție critică a cetățenilor, peste 1.000 de bucureșteni semnând o scrisoare deschisă intitulată ”Fără Onoare”, în care se arată că: ”știm sigur, trăind în București și cunoscând activitatea domniei sale ca primar general al capitalei, că în funcția de primar nu s-a remarcat în mod pozitiv, ba dimpotrivă”. În scrisoare (vezi aici) autorii enumeră o parte a nemulțumirilor lor față de activitatea primarului. România Curată a decis să documenteze și să prezinte ce stă la baza acestor nemulțumiri, în serial. De asemenea, dacă doriți să semnalați și alte cazuri, o puteți face la secțiunea ”comentarii”. Noi le vom documenta și prezenta

***

Bucureștiul mai are în prezent doar 5,97 km de piste pentru biciclete, potrivit raportului Organizației pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR) pe anul 2015. Asta deși Primăria Capitalei, prin Administrația Străzilor, a plătit 11 milioane de euro în 2008 și 2010 pentru amenajarea a 122 km de piste pentru biciclete. Pistele au fost realizate pe trotuar, prin vopsirea asfaltului, fără că bordurile să fie aduse la nivel și având tot felul de obstacole pe traseu (chioşcuri de ziare, florării, stâlpi, pomi, tomberoane), iar Poliţia Rutieră le-a închis pentru că nu erau sigure pentru cicliști. În primăvara anului 2014, municipalitatea a primit de la Ministerul Mediului circa 10 milioane de euro pentru a face o rețea de piste pentru biciclete, iar primarul Sorin Oprescu a promis că lucrările se vor finaliza până la sfârșitul anului 2014, însă acestea nici măcar nu au fost începute.

Cum am ajuns și cu banii dați și fără piste de biciclete

Primăria Capitalei, prin Administrația Străzilor, a plătit 12 milioane de euro în 2008 și 2010 pentru amenajarea a 122 km de piste pentru biciclete. În 2008, începând din mandatul primarului Adriean Videanu,  s-au realizat circa 60 de km de pistă pentru biciclete. Realizarea acestora a costat 5 milioane de lei, echivalentul a circa un milion de euro. Firma care le-a construit se numește Marcatin, iar cea care le-a proiectat Global Service, potrivit unui răspuns trimis de Administrația Străzilor la solicitarea HotNews.ro. Aceste piste nu au fost semaforizate.

În 2010, în timpul mandatului primarului Sorin Oprescu, s-au realizat 68 de km de piste pentru biciclete. Amenajarea pistelor a costat 50 de milioane de lei – circa 11 milioane de euro, și au fost realizate de firmele DUMAVA și UTI Trafic, iar proiectantul a fost firma Search Corporation. În medie, pentru 1 km de pistă pentru bicicletă municipalitatea a plătit 150.000 de euro.

În 2012, Poliţia Rutieră a închis aproximativ 80% dintre aceste piste deoarece erau nefuncționale. În 2011 însă, cu aproape un an înainte să închidă pistele, Poliţia Rutieră a cerut Administrației Străzilor să remedieze erorile. Cu toate acestea, Administrația Străzilor nu a făcut nimic, iar lucrările au ieșit din garanție, astfel că instituția urma să dea alți bani pentru refacerea lor, iar firmele care au încasat cele 12 milioane de euro numai aveau nicio obligație.

În 2013, Curtea de Conturi a stabilit că Primăria Capitalei prin Administrația Străzilor București a creat în 2012 un prejudiciu de 10,6 milioane lei fiindcă nu a refăcut pistele de biciclete închise.

Curtea de Conturi a constatat „efectuarea de cheltuieli ineficace și ineficiente în valoare estimată de 10.600 mii lei ca urmare a faptului că Administrația Străzilor nu a luat măsuri de refacere a pistelor de biciclete deteriorate din multiple cauze (lucrări de intervenții derulate pe trotuare, lucrări pentru realizarea „rețelei metropolitane de fibră optică pentru telecomunicații”, accidente rutiere) și nici măsuri pentru achiziționarea și montarea indicatoarelor de semnalizare și a stâlpilor de protecție, ceea ce a condus la retragerea temporară a avizului de funcționare de către Direcția Generală de Poliţie a Municipiului București – Brigada rutieră pentru 28 piste de bicicletă din cele 39 amenajate. În aceste condiții nici obiectivul amenajării pistelor de bicicliști (crearea unui flux separat pentru aceștia de traficul rutier, în condiții de siguranță), deci eficacitatea investiției nu au fost atinse”, se arată în raportul instituției.

Pistele nu au mai fost refăcute nici până astăzi deși, în 2014, primarul Sorin Oprescu a declarat că o parte dintre acestea vor fi redeschise.

Când se vor realiza noile piste pentru biciclete

Pe 6 mai 2014, primarul Capitalei, Sorin Oprescu, promitea că municipalitatea va începe în luna iulie 2014 amenajarea noilor piste pentru biciclete, o rețea de 100 de km amplasată în principal în centrul Bucureștiului, iar lucrările se vor finaliza cel târziu la sfârșitul anului 2015.

Banii necesari realizării acestei rețele, circa 10 milioane de euro, au fost dați municipalității de către ministerul Mediului, pe 19 aprilie 2014. A trecut aproape un an de atunci însă în nici urmă de noi piste pentru biciclete în Capitală. Singurul lucru făcut în acest sens de municipalitate, anul trecut, a fost intenția de a face un normativ pentru amenajarea pistelor pentru biciclete și a scos la licitație proiectul, dar nu s-a prezentat nimeni.

În 2014 s-au realizat două piste pentru biciclete pe carosabil, una pe Calea Victoriei și una pe str. Buzeşti, însă acestea nu fac parte din proiectul pentru care s-au alocat 10 milioane de euro, fiind lucrări independente.

Cei 5,7 km de piste pentru biciclete sunt pe bd. Liviu Rebreanu (1,67 km), str. Buzeşti (1,24 km), Bulevardul Aviatorilor (2,11 km ), bd. Prezan (0,5 km) şi str. Constantin Marinescu (0,45 km). Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România  reclamă că inclusiv pistele noi, realizate pe carosabil, nu sunt sigure pentru bicicliști. Citește aici raportul pe anul 2015 al organizației.

***

CITEȘTE ȘI:

Mii de bicicliști se pregătesc ”să facă gălăgie” și să pedaleze în marșul ”Vrem un oraș pentru oameni!”

Meritele și Onoarea Cavalerului Sorin Oprescu, în fapte și imagini (I)

Meritele și Onoarea Cavalerului Sorin Oprescu, în fapte și imagini. Demolarea casei fraților Ghika (II)

Meritele și Onoarea Cavalerului Sorin Oprescu, în fapte și imagini (III). Cum a pus jos Hala Matache și cum (NU) o reconstruiește

 

 

 

 

 


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

4 thoughts on “Unde (NU) sunt pistele pentru biciclete ale Capitalei. Meritele și Onoarea Cavalerului Sorin Oprescu (IV)

  1. cristian ioan

    Bravo primarului!
    Feliciutari, Domnule Oprescu!
    Orice fraier poate sa cheltuiasca niste bani pentru o pista functionala, dar dupa aia, ce mai face?
    Trebuie insa sa fii un geniu ca sa arnci 11 milioane Euro pe niste piste de bicle ce au fost inchise, deoarce nu erau sigure, miar acum. „alti bani, alta distractie!”.
    Cine zicea ca nu este posibil sa realizezi un perpetuum mobile?!

    Reply
  2. DRAGULANESCU NICOLAE

    Pista amintita aici ca fiind pe str.Buzesti se cotinua de fapt cu pista de pe str.Berzei, delimitand doar segmentul str.Bertheloti – piata Victoriei…Inaugurata in ianuarie 2014 cu mare pompa, pista – realizata pe carosabil, deci ingustandu-l – este astazi nefunctionala intrucat separatoarele specifice au fost rapid distruse, furate sau desfiintate, la capatul dinspre str.Berthelot pista nu are continuitate oprindu-se brusc, pe suprafata pistei sunt frecvent marcate autovehicule…
    Pe fostul santier edilitar de pe strazile Berzei si Buzesti mai sunt multe probleme nerezolvate sau, mai ales, rezolvate in dispretul cetatenilor si al regulilor eficientei economice, fiabilitatii si durabilitatii.
    HALAL TREABA FACUTA DE MARII SPECIALISTI ANGAJATI DE PMB PENTRU A PRAPADI BANII PUBLICI!!..
    Ar trebui ca la receptia proiectelor si lucrarilor pe santierele publice gestionate de PMB sa participe si reprezentanti ai riveranilor si asociatiilor de bucuresteni…

    Reply
  3. Tudor

    Dar ce se aude cu gropile imense in care ne rupem masinile de exemplu pe strada General Manu, pe bulevardul Iancu de Hunedoara, pe strada Ziduri Mosi , lista este nesfarsita. Cat timp trebuie sa mai treaca pentru remedierea acestui veritabil scandal? Sau asteptam iarna viitoare ca sa le astupe cu zapada? Este o rusine, domnule Oprescu, halul in care se prezinta strazile Bucurestiului. in plus, se fac sapaturi si pe strazi de curand asfaltate, ceea ce denota o lipsa grava de coordonare la nivelul Primariei. Daca problemele va depasesc, dati-va demisia! Daca nu va depasesc, faceti ceva sa se vada asta. Acum nu se vede.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *