Mihai Goțiu

Ordin ministerial cu dedicație. Liviu Dragnea lovește în Roșia Montană

Ordinul vicepremierului și ministrului Dezvoltării, Liviu Dragnea, prin care se abrogă sancțiunea de anulare a documentațiilor de urbanism și amenajare a teritoriului care nu respectă prevederile legale, a pus pe jar societatea civilă. Printre numeroasele dosare care ar putea fi favorizate de decizia lui Liviu Dragnea se numără, la loc de frunte, cel de la Roșia Montană.

Ce modifică Ordinul

OrdinulMinisterului Dezvoltării nr. 835/ 30 mai 2014, semnat de Liviu Dragnea și publicat în Monitorul Oficial din 10 iunie, este extrem de succint, prevăzând expres: ”Articolul 4 din Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 2.701/2010 pentru aprobarea Metodologiei de informare şi consultare a publicului cu privire la elaborarea sau revizuirea planurilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 47 din 19 ianuarie 2011, se abrogă”. Asta e tot. Practic, este abrogată sancțiunea prevăzută de Metodologia aprobată prin Ordinul nr. 2.701/2010. Mai simplu spus, procedurile de informare și de consultare publice rămân obligatorii, dar nu mai există sancțiunea de anulare din Metodologie dacă procedurile sunt încălcate!

Reprezentanții organizațiilor profesionale și/sau non-profit din domeniu au reacționat, afirmând că ordinul lui Dragnea va genera lipsă de transparență și favorizarea unor interese oculte. Mai multe reacții pe această temă puteți citi într-un articol de Catiușa Ivanov, pe Hotnews .

Ștefania Simion, consilier juridic al Alburnus Maior, consideră că, în ciuda intențiilor lui Liviu Dragnea, anularea documentațiilor de urbanism pentru nerespectarea prevederilor referitoare la consultările publice poate fi solicitată pe baza reglementărilor Legii 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismului (cu modificările ulterioare), conform principiului că un ordin de ministru are un rang inferior unei legi (un ordin de ministru nu poate modifica ori lipsi de efecte o lege). ”Procesul de modificare a documentațiilor de urbanism pentru Roșia Montană trebuie să respecte toate procedurile legale în vigoare privind obținerea avizelor și consultarea publicului, nerespectarea acestora fiind, oricum, sancționată cu nulitatea prin Legea 350/2001”, a declarat Ștefania Simion. În acest sens, Art. 65, Alin. (2), din Legea 350/2001 arată: ”Documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism modificate fără respectarea prevederilor legale privitoare la avizarea şi aprobarea acestora sunt nule”.

Asumându-mi rolul ”avocatului diavolului”: este posibil ca cei interesați de abrogarea sancțiunii să invoce faptul că Legea 350/2001 are un caracter general, și că Metodologia ar fi o reglementare specială. Dacă o astfel de argumentație ar fi acceptată de instanțele judecătorești, lipsa sancțiunii nulității absolute ar face ca în ciuda prevederilor legate de obligativitatea consultărilor publice, acestea să fie, de fapt, facultative.

Într-o astfel de ipoteză, se naște întrebarea legitimă: cine ar profita dacă încălcarea prevederilor legate de obligativitatea consultărilor publice ar fi lipsite de sancțiunea nulității? Un răspuns general s-a dat deja: oricine are un interes de dezvoltarea a unui proiect (imobiliar, industrial etc.), care intră în condradicție cu interesele vecinilor sau ale unei comunități mai largi (cei care au dreptul să fie consultați). Un răspuns cât se poate de specific (un exemplu concret) este: proiectul minier de la Roșia Montană.

Cum ar putea influența ordinul lui Dragnea proiectul de la Roșia Montană

Una dintre marile probleme ale proiectului minier de la Roșia Montană este Planul Urbanistic General (PUG) și Planul Urbanistic Zonal (PUZ). La 4 aprilie 2012, Curtea de Apel Alba Iulia a anulat definitiv deciziile de aprobare ale PUG-ului și PUZ-ului favorabile companiei miniere (cele care instituie caracterul mono-industrial pentru cea mai importantă zonă din Roșia Montană). Cu toate acestea, pe 31 mai 2012, Consiliul local Roșia Montană a adoptat o nouă hotărâre prin care valabilitatea PUG-ul aprobat în 2002 a fost prelungită cu 2 ani. ATENȚIE: conform acestei hotărâri, valabilitatea PUG Roșia Montană expiră oricum pe 19 iulie 2014 (luna viitoare)! Indiferent de decizile instanțelor de judecată, proiectul minier are nevoie de un nou PUG favorabil.

De altfel, procedurile de elaborare ale unui nou PUG la Roșia Montană au început în decembrie 2011. Pe data de 6 decembrie 2011, pe site-ul Primăriei a fost făcută publică ”intenția de elaborare a unui Plan Urbanistic General al comunei Roșia Montana și a Regulamentului local” (etapa pregătitoare, prima din cele patru etape necesare pentru elaborarea unui PUG, fiecare dintre acestea în parte fiind supuse procedurii consultării publice). În această etapă, pe adresa Primăriei au fost înregistrate 821 de scrisori. Pe data de 1 ianuarie 2012, pe același site al Primăriei a fost publicată o sinteză cu răspunsuri la aceste scrisori. Nu apare însă nicio informație legată de celelalte trei etape necesare în elaborarea PUG-ului (și pentru care sunt necesare consultările publice): etapa de documentare şi elaborare a studiilor de fundamentare; etapa elaborării propunerilor ce vor fi supuse procesului de avizare; elaborarea propunerii finale, care include toate observaţiile avizatorilor şi care se supune procedurii de transparenţă decizională.

Contactat telefonic, primarul comunei Roșia Montana, Eugen Furdui, a declarat că, totuși, elaborarea unui nou PUG continuă: ”se lucrează pe el, vom începe și dezbaterile publice înainte de etapa de proiectare”. Conform lui Eugen Furdui, a avut loc o licitație publică (de desemnare a firmei care realizează proiectarea), dar nu știa numele proiectantului: ”nu sunt acum la birou, nu-mi amintesc exact, care firmă face PUG-ul și care face PUZ-ul”. Întrebat de ce după doi ani și jumătate (de la 1.01.2012), pe site-ul Primăriei Roșia Montană nu mai apare nicio informație legată de elaborarea PUG-ului (obligație prevăzută expres în Metodologie), Eugen Furdui a spus că ”voi vorbi și cu administratorul de la site”, că îmi va spune zilele următoare cine este firma proiectantă și că ”vor fi respectate toate prevederile legale”…

Concluzii

Compania minieră care intenționează să exploateze aurul de la Roșia Montană nu este singura care poate încerca să profite de pe urma ordinului lui Liviu Dragnea. Sunt multe alte proiecte imobiliare și industriale care încearcă să scape de obligativitatea consultărilor publice. Am afirmat însă de mai multe ori că înțelegerea cazului Roșia Montană ajută la înțelegerea a multor altor situații din România ultimului sfert de veac. În situația de față, ajută la înțelegerea importanței consultărilor publice în elaborarea planurilor de urbanism și a modurilor în care se încearcă evitarea acestei proceduri.

Desemnarea celei mai importante zone din Roșia Montană ca fiind ”mono-industrială” este de o importanță vitală pentru proiectul minier, pentru că în acest mod se blochează orice alte dezvoltări alternative (bazate pe zootehnie, turism etc.) și susține teoria propagandei favorabile proiectului că ”mineritul este singura soluție”. Săptămâna viitoare, este așteptată vizita în România a unei delegații a Europa Nostra și a Băncii Europene pentru Investiții al cărei scop este tocmai evaluarea și realizarea unei strategii de dezvoltare durabilă pentru Roșia Montană, alternativă celei propuse de RMGC și susținută până acum de autoritățile locale.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *