Catiusa Ivanov

Contractele dubioase ale administrației Chiliman se apropie de un miliard de euro. S-a aplicat la toate comisionul de 10%? Peste jumătate din sumă, direcționată către firma controlată de o persoană dată în urmărire internațională

Contractele cu Straco și Romair, în care primarul Andrei Chiliman este acuzat de către procurori că ar fi încasat șpagă de milioane de euro, nu sunt singurele afaceri dubioase ale Primăriei Sector 1. Pe lista câștigătorilor de licitații se mai numără controversata Romprest, deținută de finul lui Miron Mitrea, Florian Walter (urmărit și el penal), încredințarea contractului de ridicare de mașni către o firmă a fiilor aceluiași Florian Walter, amenjarea spațiilor verzi și achiziționarea de panseluțe în cantități industriale, reabilitarea termică a blocurilor. Sumele depășesc sute de milioane de euro, apropiindu-se de un miliard. S-a aplicat la toate aceste contracte comisionul ”STAS” de 10%?

Afacerea Romprest – o încredințare de 450 milioane de euro + TVA

Cel mai controversat contract încheiat în timpul administrației Andrei Chiliman este de departe cel cu firma Romprest – un contract pe 25 de ani, pentru ridicarea gunoiului din sector, cu o valoare estimată de circa 450 milioane de euro plus TVA. Firma Romprest este controlată de omul de afaceri Florian Walter, care, în prezent, are grave probleme cu legea. Acesta a câștigat, prin interpuși, și contractul pentru ridicarea mașinilor parcate neregulamentar în sector. O altă afacere bănoasă de pe mandatele primarului Chiliman a fost reabilitarea termică a blocurilor, acesta atribuind contracte de peste 300 milioane de euro. Zeci de milioane de euro au fost cheltuite și pentru întreținerea spațiilor verzi și asfaltări.

În 2007, primarul Andrei Chiliman a refuzat să prelungească contractul de curățenie cu REBU, încheiat în urmă cu 10 ani, și a lansat procedura de licitație pentru a desemna o nouă firma care să facă curățenie în sector în următorii 25 de ani. La licitație au participat firmele Rosal Grup, Romprest, Urban, RER Ecologic Service București SA și Masoti SRL. Urban, RER Ecologic Service București SA și Masoti SRL au fost excluse de la licititaţie fiindcă nu au îndeplinit criteriile cerute, iar în cursă au mai rămas Rosal și Romprest.

Câștigătoare a fost desemnată firma Romprest, controlată la vremea respectivă de Florian Walter (fost Buşcă), finul lui Miron Mitrea.  Consiliul Local Sector 1 și compania Romprest au semnat contractul nr.J077/S/30.06.2008 privind delegarea gestiunii prestării serviciilor de salubritate, valoarea acestuia fiind de 450 de milioane de euro fără TVA.

Nemulțumite că au fost excluse de la licitație, firmele Masoti SRL și RER Ecologic Service au depus contestații la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), care le-a respins, cele două companii atacând decizia în instanță. Pe 31 august 2008, Masoti a cerut Curții de Apel București anularea deciziei CNSC din 15 ianuarie 2008. Curtea de Apel a admis plângerea Masoti și prin decizia din 30 iunie 2008, irevocabilă, a anulat anunțul de participare nr. 40433/8.12.2007, documentația de atribuire și întreagă procedură de achiziție derulată conform acestora.

În aceeași zi, înainte ca instanța să pronunțe o soluție, Consiliul Local Sector 1 a încheiat cu SC Compania Romprest Service SA contractul J077/S/30.06.2008 privind delegarea gestiunii prestării serviciilor de salubritate pe raza administrativă a sectorului!

Pe 13 octombrie 2008, SC RER Ecologic Service București SA a depus plângere la Curtea de Apel București care, prin decizia 2759 din 27 noiembrie 2008, a desființat o decizie a CNSC și a anulat procedura de licitație publică deschisă. În ciuda celor două decizii irevocabile, Consiliul Local al Sectorului 1 și Romprest nu au anulat contractul. „Contractul este perfect legal și valabil, verificat și paraverificat de toate instituțiile statului. Este problema unei firme particulare concurente”, a declarat la vremea respectivă, pentru Hotnews.ro, purtătorul de cuvânt al Primăriei Sector 1, Alexandru Ichim.

Și reprezentanții Autorității Naționale pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice au declarat la vremea respectivă că acest contract este nul.  „În cazul contractului derulat de Primăria Sector 1, ANRMAP a efectuat mai multe controale și a găsit încălcări grave ale legislației în vigoare privind achizițiile publice. Luând în considerare că există o sentință definitivă și irevocabilă a Curții de Apel București care constată nulitatea procedurii de achiziționare a serviciilor de salubrizare de către Primăria Sector 1, ANRMAP va solicită instanței constatarea nulității contractului încheiat în acest sens”, preciza la vremea respectivă Autoritatea, într-un comunicat de presă.

În 2011, Curtea de Apel Braşov a anulat definitiv și irevocabil anunțul de participare şi documentația prin care s-a atribuit contractul încheiat în 2008 între Primăria Sectorului 1 și Romprest.  După 2012 nu mai apare nicio informație despre ce s-a întâmplat cu aceste sentinţe judecătorești, cert este că acest contract cu Romprest a rămas însă în vigoare și până astăzi.

Contractul pentru ridicarea mașinilor – către fii lui Walter

Firma Transauto Servicii Ridicare a câștigat la licitație, în 2009, contractul pentru ridicarea mașinilor parcate ilegal în Sectorul 1. Acesta a fost încheiat pe o durată de 10 ani, iar Primăria primea o redevență de 20% din încasări.

În 2011, la Firma Transauto Servicii Ridicare apare ca acționar firma C.F.R. TRANSAUTO S.A. La această firmă erau acționari: Valentin Giorgian Buşcă (0,77%), Cosmin Alexandru Walter (0,77%) și KIMYTEX S.A. (98,46%). Cei doi sunt fii lui Florian Walter, patron la echipa de fotbal Universitatea Cluj. Acesta controlează din umbră și Romprest, firma care salubrizează Sectorul 1. Între timp însă acţionariatul s-a schimbat, la începutul acestui an firma fiind deținută de o alta firmă, Interstaff SRL, deținută la rândul ei de Vasile Stoicescu și Milena-Rebecca Stoica.

La început, taxa plătită de șoferi pentru recuperarea mașinii ridicate era de 875 de lei. Apoi a fost redusă la 434 lei pentru recuperarea autoturismului, dacă proprietarii le ridicau în primele 24 de ore, depozitarea fiind gratuită în acest interval. După expirarea acestui termen, șoferii plăteau pentru fiecare zi de întârziere aproximativ 50 de lei. În 2014, în sectorul 1 al Capitalei au fost ridicate aproximativ 7.200 de mașini parcate neregulamentar.

Ridicarea mașinilor parcate neregulamentar pe domeniul public a fost oprită în luna mai a acestui an, după ce Înalta Curte a stabilit că această activitate nu trebuie reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale, ci de Guvern sau Parlament.

De ce e dat în urmărire internațională Florian Walter

Florian Walter este dat în urmărire internațională din 19 mai 2015, în baza unui mandat emis de Tribunalul Prahova. Omul de afaceri este căutat din 15 mai, după ce instanță a emis pe numele lui mandatul de arestare în lipsă, în urma unor percheziții care au avut loc în 6 mai. La sfârșitul lunii mai, 18 persoane au fost trimise în judecată de procurorii DIICOT Ploieşti în dosarul de evaziune fiscală și spălare de bani în care este implicată compania Romprest, controlată de Florian Walter, în cazul acestuia procurorii dispunând continuarea cercetărilor într-un dosar separat.

Cele 18 persoane sunt acuzate de evaziune fiscală, spălare de bani și constituire de grup infracțional organizat, printre acestea numărându-se și unul dintre finanțatorii clubului de fotbal Petrolul Ploieşti Nicolae Capră. Totodată, SC Compania Romprest Service SA apare ca parte responsabilă civilmente în acest caz.

Florian Walter este suspectat că a inițiat și coordonat o grupare suspectată de evaziune fiscală și spălare de bani, operațiuni financiare în care este implicată Compania Romprest Service, alături de alte societăți comerciale, între care unele considerate firme-fantomă. Potrivit procurorilor, în perioada 2012 – 2013, firma Romprest ar fi fost implicată într-un lanț de tranzacții comerciale fictive al căror rol era fie de a reduce baza de impozitare, fie de a beneficia de returnări ilegale de TVA. Astfel, procurorii anchetează modul în care Romprest angaja forța de muncă folosită în orașele în care societatea are contracte pentru salubrizare cu autoritățile publice locale.

Anchetatorii au stabilit că mare parte dintre angajații firmei de salubritate lucrau la negru, iar pentru a justifica și a deduce banii plătiți muncitorilor, Romprest încheia contracte cu alte firme, care la rândul lor încheiau contracte cu alte societăți, până se ajungea la „un eșalon patru”.

Prejudiciul produs bugetului de stat este evaluat la 4,5 milioane de euro, reprezentând impozitul pe profit și taxa pe valoarea adăugată, la care se adaugă suma de 60.494.600 de lei (echivalentul a 14 milioane de euro) supusă procesului de reciclare. Anchetatorii au instituit măsuri asiguratorii până la concurența sumei de 18 milioane de euro.

Reabilitarea termică

Primăria Sectorului 1 a început proiectul de reabilitare termică a blocurilor din sector în 2007, până la sfârșitul anului 2014 fiind reabilitate 820 de clădiri, circa 84% din numărul total de blocuri eligibile de a intra în acest program, potrivit informațiilor furnizate de instituție la solicitarea Hotnews.ro, la sfârșitul lui 2014. În 2015, primăria de sector are în plan să reabiliteze termic și ultimele 150 de blocuri. Pentru programul de reabilitare termică, Primăria Sectorului 1 a cheltuit circa 300 milioane de euro, bani proveniți din două împrumuturi BEI, la care se adaugă sume de la bugetul local. Pe lângă fondurile de la Banca Europeană de Investiții, pentru programul de reabilitare termică sunt alocate și resurse financiare de la bugetul local. De exemplu, în 2012 s-au alocat pentru reabilitarea termică circa 180 milioane lei, iar în 2015 circa 116 milioane lei.

De-a lungul timpului, Primăria Sectorului 1 nu a furnizat informații clare referitoare la ce sume a cheltuit în total pentru reabilitarea termică a blocurilor din sector și nu a fost transparentă în ceea ce privește firmele cărora au fost atribuite contractele pentru aceste servicii. Din cele circa 800 de blocuri reabilitate, pe site-ul de licitații publice au fost afișate doar câteva contracte – 26 la număr.

Cele 26 de contracte au fost câștigate în principal de firmele: DELTA ANTREPRIZA DE CONSTRUCȚII ȘI MONTAJ 93, ZIGGY CONSTRUCT S.R.L, MIDANNE INVEST GRUP S.R.L, STRACO GRUP S.R.L, TEHNOLOGICA RADION, ANTREPRIZA CONSTRUCȚII MONTAJ NR. 4 BUCUREȘTI S.A. și ADRIAN CONSTRUCT S.R.L.

Spații verzi și panseluțe

Pe 13 martie 2013, Administrația Domeniului Public Sector 1 a încheiat un acord-cadru pe 4 ani în valoare de 387 milioane lei pentru amenajarea şi întreținerea spațiilor verzi din sector. Contractul a fost atribuit prin licitație asocierii: TRIUMF GARDENING S.R.L. (LIDER) – S.C. GECA P.M. IMPEX S.R.L. – S.C. COMPANIA ROMPREST SERVICE S.A. – S.C. GARDEN CENTER GRUP S.R.L. – S.C. MAXI DESIGN CONSTRUCT S.R.L

Tot în martie 2013, aceeași instituție a atribuit un contract-cadru pentru amenajarea şi întreținerea spații de joacă şi spații amenajate pentru câini, în valoare de circa 19 milioane lei, firmei S.C. TRIUMF GARDENING S.R.L.

La sfârșitul anului 2012, ADP Sector 1 a mai semnat un acord cadru pentru toaletarea arborilor din sector în valoare de circa 12 milioane de lei cu firma S.C. GECA IMPEX P.M. S.R.L. În 2014, Primăria Sector 1 din bugetul de circa 1,2 miliarde lei a alocat pentru spații verzi circa 90 milioane lei, iar în 2015 circa 106 milione lei (vezi aici și aici).

 Asfaltările

Potrivit SEAP, pe 20 august 2014 Administrația Domeniului Public Sector 1 a atribuit un acord cadru pe o durată de 44 luni de circa 85 milioane lei prin licitație deschisă Asocierii DELTA ACM 93 – VIAROM CONSTRUCT – STRACO GRUP. Obiectul contractului reprezintă lucrări de reparații și lucrări de întreținere a străzilor din sector.

Închiriere sediu Primărie

Din 2009, pentru finalizarea lucrărilor de consolidare la sediul Primăriei sector 1 din str. Banu Manta, angajații Primăriei sector 1 s-au mutat într-o clădire de birouri închiriată de pe Şos. București-Ploieşti nr. 9-13. Din 2009 până în 2011, instituția a plătit firmei P.C. Management & Consulting SRL, proprietarul clădirii, o clădire de circa 90.000 euro pe lună. În 2011, contractul a fost renegociat, iar chiria a scăzut la circa 70.000 euro/luna (15 Euro/mp pentru cei circa 4.6000 mp). În 2013, prețul chiriei a scăzut din nou, ajungând până la 13 euro/mp. În total, în anii care a stat cu chirie, Primăria a plătit acestei firme circa 5 milioane de euro. Potrivit informațiilor apărute în presă, firma aparține unui apropiat al lui Voiculescu: Corneliu Pascu, fost senator din partea Partidului Conservator, fost coleg în alianța USL cu Andrei Chiliman.

Care sunt acuzațiile aduse de procurorii DNA lui Andrei Chiliman și grupului din care face parte

Andrei Chiliman a fost reținut joi de procurorii DNA din Ploieşti, alături de Vlad Moisescu (fost trezorier al PNL), Ioana Costescu (consilier personal al primarului) și Ion Brad (consilier local), pentru care procurorii cer, de asemenea, arestarea preventivă. Acum acesta este cercetat sub control judiciar pentru următoarele 60 de zile.

Potrivit DNA, începând cu anul 2004, după alegerile locale, la inițiativa lui Vlad Moisescu, a fost constituit un grup infracțional organizat, din care mai făceau parte Andrei Chiliman, Ioana Costescu și Ion Brad, care a avut drept scop comiterea unor fapte de corupție, care să genereze obținerea unor comisioane cuprinse între 10% și 15% din valoarea lucrărilor atribuite pe criterii clientelare unor firme.

Vlad Moisescu este cel care coordona grupul, solicita și incasa comisioanele și dispunea cu privire la modalitatea gestionării acestora, Ioana Costescu și Ion Brad derulau activități de determinare a plății comisioanelor și de încasare a acestora iar Andrei Chiliman garanta favorizarea societăților agreate în cadrul procedurilor de atribuire a contractelor și, ulterior, pe parcursul derulării acestora.

Banii primiți de la reprezentanții societăților comerciale au fost împărțiți în următoarele procente: 30% Andrei Chiliman; 15% Vlad Moisescu; 15% Ioana Costescu; 15% Ion Brad, 10% PNL – filiala Sector 1. DNA arată că diferența de 15% a fost folosită pentru diverse cheltuieli legate de remunerarea suplimentară a funcționărilor care au sprijinit, în diferite modalități, la derularea activităților ilicite.

Gruparea ar fi obținut astfel peste 8 milioane de euro de la SC Straco SRL, reprezentată de Traian Horpos și Alexandru Horpos, sumă ce reprezenta 10% din plățile efectuate de către Primăria Sectorului 1 către firmă, în perioada 2007 – 2014, în baza contractelor încheiate cu instituția publică. De asemenea, grupul a obținut de la SC Romair Consulting SRL, reprezentată de Gheorghe Boeru, suma de 300.000 de lei.

Acest dosar a fost constituit în urma investigațiilor derulate de DNA Ploieşti într-un alt dosar, în care sunt cercetați Iulian Herţanu, cumnatul premierului Victor Ponta, parlamentarii Sebastian Ghiţă și Vlad Cosma, președintele suspendat al CJ Prahova, Mircea Cosma, directorul SC Grossman, Ilie Drăgan, directorul Hidro Prahova, Adrian Semcu, și directorul SC Romair Consulting SRL, Gheorghe Boeru.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *