Federația Coaliția Natura 2000, o asociație ce cuprinde 15 organizații neguvernamentale de mediu, a trimis către ministrul Mediului, Doina Pană, cel al Energiei, Toma Petcu, și către Hidroelectrica o scrisoare deschisă în care protestează împotriva nerespectării prevederilor legale și distrugerii Defilului Jiului prin construirea unui complex de hidrocentrale pe râu. Protestul ONG de mediu nu este primul, însă compania de stat își vede nestingherită de lucrări.
În scrisoarea deschisă asociațiile afirmă că nu a fost respectat acordul de mediu deoarece au fost efectuate lucrări care nu erau prevăzute de acesta și că acest acord de mediu nu a fost revizuit după includerea Defileului printre siturile Natura 2000, după cum cere practica juridică a Uniunii Europene. ”Ne vedem nevoiți să tragem din nou un semnal de alarmă solicitându-vă suspendarea lucrărilor până la clarificarea legalității investiției”, spun asociațiile. Redăm scrisoarea trimisă de federația menționată:
”Vă contactăm cu îngrijorare în legătură cu situația amenajării hidroenergetice a Jiului pe sectorul Bumbești Livezeni, beneficiar Hidroelectrica SA. Din informațiile pe care le avem de la fața locului, lucrările la această investiție continua în Parcul Național Defileul Jiului, echipele fiind pe teren inclusiv la ore târzii în noapte, în pofida faptului că situația legalității construcțiilor respective nu a fost încă clarificată în instanță, fapt ce ar necesita prudență din partea companiei pe care o reprezentați. Așa cum au anunțat în spațiul public, organizațiile care susțin democrația participativă și protecția mediului, incluzând Federația Coaliția Natura 2000, consideră proiectul, așa cum a fost aprobat in 2003, un pericol major pentru biodiversitate și implicit pentru societate și solicită suspendarea lucrărilor și reluarea procedurii de obținere a acordului de mediu.
Proiectul a obținut acte de reglementare cu privire la protecția mediului anterior aderării României la Uniunea Europeană și a transpunerii Directivelor Cadru privind Apa, Habitate și Păsări și EIA. Ulterior, zona a fost desemnată parc național (2005) și sit de interes comunitar ROSCI0063 care protejează habitate de fag și frasin, habitate ripariene, habitate cu vegetație lemnoasă și versanți stâncoși, precum și specii ca ursul brun, râsul, specii de amfibieni, pești și nevertebrate.
Lucrările, deși sistate pentru o perioadă de câțiva ani, au fost reluate ulterior fără revizuirea acordului de mediu. Printre elemente noi care nu au fost luate în considerare la momentul avizării proiectului în 2003 se numără declararea Sitului Natura 2000, impactul cumulat cu alte proiecte noi, schimbările climatice, elemente care impuneau reluarea procedurii de avizare și revizuirea acordului de mediu. Mai mult, proiectul a suferit o serie de modificări încă din 2005 fapt confirmat prin Avizul Consiliului Tehnico-Economic al Hidroelectrica nr.255/2005 (privind Dispoziția generală nr.5197/51202/B/55/2005) și ulterior prin Nota de fundamentare din 2010 , respectiv Nota de fundamentare din 2012. Hidroelectrica S.A. a omis până în prezent notificarea autorității competente pentru protecția mediului cu privire la modificările intervenite.
În urmă cu aproximativ 3 luni Administrația Parcului a organizat o dezbatere publică la care au participat factori de interes din diverse sectoare, inclusiv persoane fizice interesate în a discuta riscurile și beneficiile acestei investiții. În cadrul dezbaterii, reprezentanții Hidroelectrica S.A. au manifestat deschidere din partea companiei pentru dialog și pentru găsirea unor soluții care să asigure că impactul acestor amenajări asupa naturii este redus cât mai mult. Mesajul unui dialog real care să țină cont de toate interesele a fost promovat inclusiv de reprezentanții autorităților locale (Primarul orașului Bumbești sau Prefectul de Gorj), iar riscurile că odată finalizată construcția amenajările hidroenergetice din Defilul Jiului să nu poată fi puse în funcțiune din cauza încălcării legislației naționale și europene privind conservarea naturii au fost subliniate mai mult sau mai puțin direct atât de reprezentanții Administației Bazinale Jiu cât și de cel al APM Gorj. Cu toate acestea, căile de comunicare au rămas în continuare închise, iar lucrările accelerate cu girul Ministerului Energiei.
În acest context, ne vedem nevoiți să tragem din nou un semnal de alarmă solicitându-vă suspendarea lucrărilor până la clarificarea legalității investiției și vă rugăm respectuos să ne transmiteți un punct de vedere care să includă și răspunsuri la următoarele întrebări:
- Ulterior emiterii acordului de mediu GJ-5/2003, pentru proiectul tehnic inițial al amenajării hidroenergetice din Defileul Jiului au fost necesare lucrări suplimentare care nu au fost luate în calcul la emiterea acordului de mediu, precum: (1) realizarea canalului de deviere a râului Jiu și supraînălțarea cu circa 2,50 m pe o lungime de 1.300 ml a DN 66 pentru realizarea barajului stăvilar Livezeni și a prizei energetice; (2) mărirea adâncimii coloanelor forate pentru a asigura posibilitatea execuției exacavațiilor la canalul de deviere și mărirea lungimii ancorajelor; sau (3) lucrări necesare stabilității versantului drept în zona supraînălțării DN66. De asemenea, ulterior emiterii acordului de mediu sus mentionat zona proiectului a fost declarată Parcul Național Defileul Jiului (2005) și Situl Natura2000 ROSCI0063 (2007). Din punct de vedere legal, considerați că aceste aspecte reprezintă elemente noi ce ar fi trebuit să conducă la revizuirea acordului de mediu emis inițial?
- Din jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene (Decizia C-399/141 a Curții Europene de Justiție) rezultă că în cazul în care s-a derulat o procedură de evaluare a impactului asupra mediului (în cazul de față în anul 2003), aceasta trebuie reluată în cazul în care au intervenit elemente noi cum ar fi Situl Natura2000 (anul 2007). Acest aspect este constatat inclusiv de Ministerul Mediului prin scrisoarea nr. 11368/18 din 23.10.2015 (atașată prezentei). Care sunt motivele pentru care până la această dată (anul 2017), Hidroelectrica S.A. nu a acționat în sensul suspendării lucrărilor și a reluării procedurii de evaluare a impactului asupra mediului ignorând atât solicitările societății civile (aproape 30 de mii de cetățeni2), opinia Ministerului Mediului (scrisoarea nr. 11368/18 din 23.10.2015) și a Gărzii de Mediu (ați atacat în instanță nota constatare nr. 107/18.03.2016 emisă de Garda Națională de Mediu—Serviciul Comisariatului Județean Gorj)?
- Un număr care se apropie de 30 de mii de cetățeni și-au manifestat nemulțumirea față de această investiție și semnat o Petiție3 cerând suspendarea lucrărilor. Considerați acest aspect un motiv pentru a acționa cu prudență în ceea ce privește continuarea lucrărilor și pentru reluarea procedurii de obținere a acordului de mediu?
- Din punctul dvs de vedere, respectă sau nu proiectul amenajării hidroenergetice aflat în curs de execuție în Parcul Național Defileul Jiului și Situl Natura2000 ROSCI0063 Directivele Europene (Habitate și Păsări, Cadru privind Apa și EIA) și legislația din România prin care aceste directive au fost transpuse la nivel național?
- În situația în care proiectul va continua în pofida nerespectării dispozițiilor legale menționate anterior, își asumă reprezentanții Hidroelectrica consecințele civile și, după caz, penale ale acestor încălcări? Dar consecințele materiale pentru statul român ale imposibilității de punere în funcțiune a investiției?
- Care considerați că este nivelul de informare a populației, în general și a comunității locale din zona proiectului, în special, cu privire la amenajările din Defileul Jiului — investiție din bani publici? Ați inițiat până la acest moment o acțiune de informare a publicului cu privire la această investiție?
- Considerați că situația acestei investiții mai poate fi soluționată pe calea dialogului (așa cum a declarat reprezentanta Hidroelectrica la întâlnirea de la Bumbești)? În caz afirmativ, în opinia domniei voastre, cum s-ar putea realiza acest dialog, care ar fi contribuția Hidroelectrica în acest sens? Aveți sugestii legate de potențialele contribuții altor factori de interes?”
Federația Coaliția Natura 2000 România acționează informal din 2003, când 55 de membrii, organizații nonguvernamentale din domeniul protecției naturii, s-au reunit pentru a-și consolida puterea de acțiune la nivel național și local, și pentru a contribui la desemnarea siturilor Natura 2000 în România. Din 2013, Federația are personalitate juridică și 15 membrii înregistrați oficial.
Federația Coaliția, ziceți? De ce nu Federația Coaliția Asociația?
Și ziceți că s-a trezit? Mai bine mai târziu decât …
Neguvernamentală, ziceți? Nu cred. Pe site-urile unor ONG-uri membre apar niște chipuri foarte guvernamentale, din guvernările trecute. Probabil din dorința de a se reguvernamenta, când va fi cazul.
Ditamai WWF-ul se ascunde într-un grup de ONG-uri? Am mers pe https://www.worldwildlife.org și am dat un search cu “Romania Jiu”. Am obținut asta: No Results. Transmiterea unui comunicat la WWF International ar fi luat mai puțin timp decât completarea formularului de înscriere în Coaliție…
ministrul mediului este leocadia nu pana. pana e la paduri si ape.
Apropo de legal, ilegal, sa vedem ce spune justitia din Romania:
Actiuni finalizate:
1. Nr. unic: 5067/117/2016
Data inregistrarii 03.11.2016
Părţi
ASOCIAŢIA EFECTUL FLUTURE Reclamant
CONSILIUL JUDEŢEAN HUNEDOARA Pârât
SUCURSALA HIDROCENTRALE PORŢIEL DE FIER Pârât
SC HIDROELECTRICA SA Pârât
Tip solutie: Anulează cererea
2. Nr. unic: 5067/117/2016
Data inregistrarii 03.11.2016
Părţi
ASOCIAŢIA EFECTUL FLUTURE Reclamant
CONSILIUL JUDEŢEAN HUNEDOARA Pârât
SUCURSALA HIDROCENTRALE PORŢIEL DE FIER Pârât
SC HIDROELECTRICA SA Pârât
Tip solutie: Anulează cererea
3. Nr. unic: 30624/3/2016
Data inregistrarii 11.08.2016
Părţi
ASOCIAŢIA BANKWATCH ROMÂNIA Reclamant
CONSILIUL JUDEŢEAN HUNEDOARA Pârât
ASOCIAŢIA NEUER WEG Reclamant
ASOCIAŢIA ENERGY JUSTICE CU SEDIUL ALES Reclamant
CONSILIUL JUDEŢEAN GORJ Pârât
SC HIDROELECTRICA SA Pârât
Tip solutie: Respinge cererea
4. Nr. unic: 10058/3/2017
Data inregistrarii 23.03.2017
Părţi
ASOCIATIA BANKWATCH ROMANIA Reclamant
CONSILIUL JUDEŢEAN HUNEDOARA Pârât
ASOCIATIA NEUER WEG Reclamant
CONSILIUL JUDEŢEAN GORJ Pârât
SC HIDROELECTRICA SA Pârât
Tip solutie: Respinge cererea
Actiuni in desfasurare:
1. Nr. unic: 10058/3/2017
Data inregistrarii 23.08.2017
Stadiu procesual: Recurs
Părţi
ASOCIATIA BANKWATCH ROMANIA Recurent Reclamant
CONSILIUL JUDEŢEAN HUNEDOARA Intimat Pârât
ASOCIATIA NEUER WEG Recurent Reclamant
CONSILIUL JUDEŢEAN GORJ Intimat Pârât
SC HIDROELECTRICA SA Intimat Pârât
2. Nr. unic: 720/33/2017
Data inregistrarii 01.09.2017
Părţi
ASOCIAŢIA EFECTUL FLUTURE Reclamant
ADMINISTRAŢIA NAŢIONALĂ APELE ROMÂNE Pârât
SC HIDROELECTRICA SA Pârât
Asa ca momentan scorul in justitie asta e: Hidroelectrica: 4, ONG-uri: 0
Greu cu numaratul. Primele doua ”cauze” sunt una si aceasi cauza (5067/117/2016). Si nu se numara pentru ca nu s-a judecat cauza deoarece nu a fost platita la timp taxa judiciara (comunicarea a ajuns tardiv). In rest, pot sa spun doar ca stim cu totii ca in Romania justitia este mai degraba o loterie. Si, oricum, este vorba de hotarari care nu sunt definitive. Si cu Raul Alb s-a pierdut in prima instanta, desi era clar ca decizia de incadrare este ilegala. Judecatoarea a scris minciuni halucinante in motivarea hotararii. Ce se intampla in Defileul Jiului este strict ilegal din N puncte de vedere, oricine stie sa citeasca si isi face timp poate sa constate asta. Nu trebuie sa fii jurist ca sa citesti, de exemplu, ca in parcurile nationale sunt permise doar activitati traditionale. Sau ca, pentru o noua autorizatie de construire, cand s-a schimbat total statutul zonei afectate, este nevoie de un nou certificat de urbanism. Sau ca este infractiune afectarea semnificativa a speciilor si habitatelor pentru care a fost declarat situl.
Continuu apar noi hotarari ale Curtii Europene de Justitie care se aplica si in cazul Defileului si arata clar ca lucrarile sunt ilegale. Cea mai noua:
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=9ea7d2dc30d692dcd3bf02e24515b351920a6f57f5b4.e34KaxiLc3qMb40Rch0SaxyMbhn0?text=&docid=191243&pageIndex=0&doclang=RO&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=591969
Tovarasii sustin ca pot distruge Jiul pentru ca au hartii dinainte de transpunerea Directivelor. Iata ca si daca ar fi fost gata hidrocentralele si ar fi functionat cu mult inainte de transpunerea Directivelor tot ilegala este degradarea starii Jiului.
Iar jurisprudenta Curtii Europene de Justitie este deasupra tuturor legilor romanesti. Asa ca mai este si justitie care constata, din pacate indirect, ca dezastrul din Defileul Jiului este strict ilegal.
Si in Austria se distrug rauri, si acolo sunt abuzuri grosolane. Dar acolo macar iata ca o instanta care are dubii cu privire la legislatia comunitara cere parerea Curtii Europene de Justitie. La noi instantele ignora chiar si jurisprudenta Curtii Europene de Justitie.
Si ati uitat sa treceti ca si Hidroelectrica a pierdut un proces:
http://portal.just.ro/3/SitePages/Dosar.aspx?id_dosar=300000000714320&id_inst=3
Da, corect, am scris gresit. De fapt a doua cauza e:
Nr. unic: 5067/117/2016/a1
Data inregistrarii 16.12.2016
Părţi
ASOCIAŢIA EFECTUL FLUTURE Reclamant
CONSILIUL JUDEŢEAN HUNEDOARA Pârât
SUCURSALA HIDROCENTRALE PORŢIEL DE FIER Pârât
SC HIDROELECTRICA SA Pârât
Tip solutie: Respinge cererea
Deci tot patru raman. Iar actiunea mentionata de dvs. nu a avut ca parti ONG-urile, de aceea nu am trecut-o in lista.
Iar ilegalitatea o stabileste doar justitia, in rest sunt vorbe.
(Off-topic) Efectul copy-paste încă face ravagii de mediu.
Mai nou nu se mai copiază la Deva părți esențiale de la un act de reglementare la altul (oricum aberante, de pildă o excavare de balast(ru) nu are efecte asupra zonelor umede, fără vreo explicație ori măcar justificare)
http://www.anpm.ro/web/apm-hunedoara/drafturi-acte-reglementare/-/asset_publisher/KX6e93EaStTJ/content/proiecte-decizii-etapa-de-incadrare-2017?_101_INSTANCE_KX6e93EaStTJ_redirect=http%3A%2F%2Fwww.anpm.ro%2Fweb%2Fapm-hunedoara%2Fdrafturi-acte-reglementare%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_KX6e93EaStTJ%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_count%3D1&redirect=http%3A%2F%2Fwww.anpm.ro%2Fweb%2Fapm-hunedoara%2Fdrafturi-acte-reglementare%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_KX6e93EaStTJ%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_count%3D1
cu legătură către
http://www.anpm.ro/documents/21661/2539224/Decizie+de+incadrare+-+SC+EUROTERM+COMPANY+SRL+-+proiect-+Romos+2.doc/4c4a5391-cab8-4a2c-8aa5-ca2ac56a9283
de acum trei ani.
Veți spune că e eroare materială. Aș spune bine că se mai păstrează arhiva pentru vreun control serios, prin anul MMM probabil.
Nu știu cum mai bine decât a făcut-o un localnic poate fi caracterizată “eroarea” celor de la garda de mediu, care, venind într-o zonă din județ afectată de balastiere în particular de praful enorm depus pe culturi până la zece metri de la drum de la transportul de mare tonaj realizat pe drumuri teoretic de exploatare agricolă, nu industrială, nu au găsit nimic în neregulă: au avut ochelari de soare!
Dacă e vorba de o încălcare a legislației UE, există procedura de infringement (acțiune în constatarea neîndeplinirii obligațiilor) – care poate fi inițiată doar de Comisie sau un alt stat membru. Pentru inițierea unei acțiuni de felul acesta, Comisia se folosește inclusiv de plângerile cetățenilor. Aici procedura și formularul online: https://ec.europa.eu/info/about-european-union/problems-and-complaints/how-make-complaint-eu-level/submit-complaint_en
Hai sa fie macar un ONG sau o persoana care sa faca plangerea! Vorbim si ne vaicarim prea mult fara sa ACTIONAM, dragi romani!