Nimeni nu vrea ministerul educației, iar PNL-USR se opun propunerii UMDR de a pune capăt traseismului parlamentar pe motivul ipocrit că e neconstituțional.
Asta spune cam totul despre potențialul viitorului guvern de a rezolva ceva pentru societatea românească. Scenariul care se profilează este cel al partidului care a pierdut alegerile, PNL, care are însă președinția și deci serviciile secrete, care va crește de la un sfert din Parlament cît are acum luînd parlamentari de la PSD, AUR, și cine o mai pica. Neconstituțional? Ce prostie: nici nu e nevoie de vreo lege să oprești traseismul, asta a fost o idée proastă a IPP. E destul o înțelegere între partide ca nimeni să nu primească migranți. Asta e tot! Dar, desigur, avînd în vedere ce oameni de valoare sunt la PSD și AUR, PNL, care a înghițit déjà bucăți din ALDE, PP Diaconescu și PSD, de îi ies din gură picioare de pe la Giurgiu și Iași ca în imaginea iadului de Hieronymus Bosch, nu are cum rezista tentației. Că doar nu o să avanseze prin meritocrație, adică reușind să convingă populația să îi dea voturi.
De asta, improbabil cum e, scenariul meu-propunere de a face un guvern de uniune națională e mult superior. Oprește traseismul între parteneri, că fiecare se alege cu ceva. Se poate face o înțelegere pentru oprirea politizării, eu nu îi dau afară pe ai tăi, tu nu îi dai afară pe ai mei. Și oricît de curios ar suna, avînd în vedere inconsistența programului PNL+USR mai are și avantajul că se pot totuși negocia și agrea cîteva lucruri. Altele, nu: dar la ora asta nu se poate agrea pe nimic, deci ambițiile sunt oricum reduse.
Guvernul actual, ca și precedentele, a distrus orice infrastructură de cunoaștere pentru a oferi o bază politicilor publice. Ceea ce e un dezastru, că la partide oricum nu e nimic. În vidul creat intră Comisia Europeană – dar cine citește măcar ce spun ei în raportul numit semestrul european, care e mult mai bun ca MCV, Banca Mondială, unde sînt oameni buni, dar complet nedirijați și lucrînd pe stoc, că nu se uită nimeni la ce fac ei acolo și diferite lobbyuri de afaceri, care vin ei de acasă cu ce vor să vadă de la guvernare – și nu putem să îi condamnăm. Pe scurt, există o bază obiectivă și probleme care trebuie rezolvate indiferent cine vine la guvernare și ce au scris prin programe.
Dau numai exemplul educației. PSD, și doar el, a acceptat că problema școlilor în rural, practice a lipsei de acces la școală care duce la abandon, e cea mai importantă. E în programul lor in anul 2004, din păcate nu au făcut destul. Dar măcar recunosc și acționează contra problemei despre care și OECD spune că e cea mai importantă la noi, sărăcia. Trebuie canalizare în școli, transport rural, burse.
PNL+USR, care trăiește din firimiturile de la masa comisiei Miclea și a reformelor stîngace ale favoritului SPP, Daniel Funeriu, a dat cu gura numai pe etica în educație (PNL a numit numai inspectori șefi care au fost pe listele partidului), programa, calitatea profesorilor. PNL+USR dau însă ceva mai multă atenție problemei imposturii în educație față de PSD, unde Liviu Pop conducea un cartel de acoperit frauda academică. Avînd în vedere că PNL a recrutat pe Sorin Câmpeanu din fostul USL nici aici nu le văd mari perspective (USR a dat afară pe toți cei care mai aveau vreo tangență cu educația în partid, gen Vlad Alexandrescu, cum au dat afară pe oricine cu nume și performanțe care poate umbri nesfînta treime Barna-Ghinea-Năsui). Dar, în sfîrșit, chiar cu traseiștii lor, tot au mai multă înclinare decît PSD pentru un control al calității ceva mai drastic, și au echipa de la România educată, pe care nici nu o bagă în seamă, dar ea există, și e destul de competentă.
Nici una din cele două aspecte ale reformei, nici investiția în școli ca să le punem canalizare, nici un control mai strict pe calitate academică nu poate rezolva problema educației pe cont propriu, ne trebuie și social democrație, și lichidarea imposturii în educație. La prima, descentralizarea a fost făcută prost, și nu ne putem baza pe primari care în proporție copleșitoare nu pun canalizare și nu dau burse, trebuie redesenată. La ultima, trebuie reforme, nu vînători de plagiate- trebuie să facem ce spun eu demult, și spune și OECD : desființarea bacalaureatului și evaluării naționale, trecerea la exemene online, pe grile comprehensive, fără specializări, liberalizarea programei și a manualelor (controlăm la ieșire, pe ce trebuie să știe elevii, nu la procesul în sine). Dar, în sfîrșit, nu cerem să alerge unora care merg de-a bușilea, dar să ne asigurăm că măcar nu merg în cerc.
Cele două abordări, de stînga și de dreapta, nu sunt incompatibile. Se adresează unor probleme diferite, care au ambele nevoie de rezolvare.
La fel e și în sănătate, o negociere programatică acolo ar fi infinit mai bună decît orice acțiune sau inacțiune unilaterală.
Coaliția de uniune națională trebuie făcută pentru că nu se poate altfel rezolva nimic, nu pentru că e idealul cuiva. Ambele tabere au numit incompetenți pe capete, oameni care nu ar lua examenul de anul 1 Fundamentele politicii publice. Dar dacă ăsta e nivelul, nu e mai bine să fie un guvern care să acopere cît mai mult din probleme, și cît mai mult din Parlament? Primul ministru nu e o problemă: vă dă Isărescu, importați pe cineva de la Comisia Europeană sau de la Banca Mondială, pe cineva fără de partid, și să fie vice prim miniștri de la toate partidele mari.
Ori alegeri decisive, ori coaliții largi, altfel iarăși traseism și mînăreală la fiecare proiect legislativ. Și aveți totuși o epidemie și o criză economică de rezolvat.
După părerea mea, problema “traseismului parlamentar” nu se rezolvă nici prin lege (care este, într-adevăr, o idee proastă), nici prin înțelegeri între partide să nu primească migranți (care, pe de altă parte, poate fi o idee practică), ea se rezolvă de fiecare partid pe cont propriu, printr-o politică de cadre corespunzătoare: dacă un partid își alege cum trebuie oamenii care să-l reprezinte în Parlament (și în alte structuri), atunci în principiu el nu ar trebui să se teamă că îi va pierde, deoarece, dacă astfel de lucruri se vor întâmpla, e de presupus că ele nu vor fi circulații de circumstanță, ci expresia unor fracturi mai profunde, iar acestea fac parte din politică. Dar care sunt, sau ar trebui să fie, mai degrabă rare.
Totuși, este adevărat că a invoca preventiv neconstituționalitatea unei legi anti-traseism poate fi și o ipocrizie și cu siguranță că este o prostie dacă ideea în sine ar fi bună: până la urmă, definiția unui politician este, din acest punct de vedere, că el e cel care știe să dea formă constituțională unei idei corecte.
După părerea mea, ideea nu este însă corectă. Eu cred că un parlamentar trebuie să aibă și această posibilitate. Ceea ce nu înseamnă că oricine o alege, și în orice context, face bine.
“Asta spune cam totul despre potenţialul viitorului guvern de a rezolva ceva pentru societatea românească.”
Corect!
Daca mai adaugam si zicerea lui Citu: “Nu educatia si sanatatea sunt prioritati nationale ci mediul de afaceri”
avem tabloul complet al viitoarei guvernari.
prima fraza, prima minciuna. asta spune totul despre tine.
Nimeni nu a castigat alegerile dar in orice caz PNL, USR+, PSD, UDMR si AUR nu au pierdut.
Un guvern de coalitie este un lucru relativ bun, se va negocia programul de guvernare si vor fi inabusite excesele ( frecvente in perioada 2016- 2019).
Totul depinde de apetenta PNL de a face reforme dure , nu este nicio garantie ca lucrurile vor merge mai bine
Oricum educatia si sanatatea au cei mai multi angajati bugetari din toate sectoarele ( adica voturi potentiale) astfel incit va fi aproape imposibil a se face vreo reforma care va afecta personalul privilegiat al acestora. Se va putea tripla bugetul acestor sectoare si rezultatul va fi nesemnificativ.
Cel putin sanatatea va trebui privatizata in totalitate ( nu partial ) si facuta o destelenire serioasa in educatie
Cine se aseamănă,nu se înghite și nici nu poate cădea la compromis cu adversarul .O alianță între PSD și PNL e improbabilă,niciunul din cei doi nu se poate mulțumi cu un os descărnat, de pe care celălalt a cules cu osârdie și ultima moleculă de țesut moale cărnos… Legea celui care vine la putere este “totul sau nimic ” , “the winner takes all “.Pentru noi,ca alegători este important să ne “deslușim” care vrea cu adevărat abolirea totală și definitivă a peniilor speciale și eliberarea pensiilor doar în principiul contributivității, atât și nimic altfel ..Deja doamna Turcan vrea “să revizuiască totul,dar să nu schimbe nimic” la pensiile militare și ale magistraților.Adică, vezi Doamne, să nu cumva să ne întoarcem împotrivă justiția și aparatul represiv, ca nu cumva să ni se “servească ” “justiție” precum soților Ceaușescu la zidul cazărmii din Târgoviște…Fără a generaliza,vedem cum însă în domeniul educației,politica se derulează la fel în cazul celor două partide,măcar că PNL clamează lozinci pompoase,precum “România Bine-Educată”(?!) .E vorba de a “pune” la Educație femei,care în societatea noastră patriarhală în profunzime, “progresistă” doar declarativ, înghit fără să clipească, ca niște soldați credincioși ce sunt ai Partidului, “eternele și fascinantele” tăieri de buget ale Educației cu ocazia rectificărilor ,tot felul de aberații legislative care târăsc în jos,la fiecare generație,starea de ansamblu a nivelului educativ…Pentru că,nu-i așa, când” marii” nostri bărbați politici o cer,femeile-ministru ale Educației cedează fără a opune rezistență reală,precum cere “obiceiul pămîntului “…Singurul care și-a dat demisia când nu a primit suma cerută pentru Ministerul Educației a fost bărbatul,și la propriu ,Mircea Miclea.Restul de miniștri ai Educației au înghițit mizeria din domeniu fără să crâcnească, probabil gândindu-se la maxima lui Nicolae Iorga ” cine nu e capabil să înghită balauri,broaște râioase,nu are ce căuta în politică..” În politica de Dâmbovița, firește,unde demisiile de onoare sunt admirabile,dar din specia “rara avis ” …
Ar pregati hoți de inalta competența.
De asa ceva nu duc lipsa sigur
Cred, totuși, că ne-a ajuns experimentul din urmă cu 8-10 ani, repetarea ar sufoca orice șansă de schimbare. Ba nu, ar cataliza contestatarismul și, implicit, extremismul politic. Pe de altă parte, după ce că nu mai sunt ideologii, iar sorgintea, se spune, este comună, de la decembrie 1989, ar risca poate și… o fuziune, care ar rezolva majoritatea, dar numai pentru o legislatură, după care AUR a deveni partid-stat. Sigur, glumim…
Odata cu alegerile prezidențiale din SUA unii analiști spun că neomarxismul s-a impus ca ideologie. La noi în schimb lumea visează la beneficiile capitalismului de la sfârșitul secolului XX. Nu pare a se fi prins nimeni că singura metodă de a scoate din parlament partidele mici, de strânsură, este absenteismul la vot iar acceptarea migrației politice ca o chestiune democratică, când toți au trecut prin toate, e drumul cel mai scurt spre partidul unic.
E un post liber de teoretician al trecerii de la pseudodemocrație la dictatură. Aviz amatorilor.
Si DE CE sa vrea cineva sa scoata partidele mici din Palavrament? Ca sa se imparta ciolanu’ numa’ intre vreo trei vechituri? >:
Iadul sa-l manance pe acela care baga PSD la guvernare! N-au fost de ajuns anii din 2012 incoace> n-au distrus destul? In privin ta educatiei, probabil cuiva ii e dor de Abramburica samd.! NU a distrus PSD destul pana ac um?!
Tu erai, mai, Ciolacu? ca vad ca de oarece vreme sustineti cu acribie aceleasi lucruri – si, in mod special, ca papagalii “guvern-de-uniune-n ationala-guvern-de-uniune-nationala! >:
Greu de renuntat la ciolan, neh…? >:
Cea mai mare distrugere a fost în perioada basista înainte de 2012 așa că mai ușor cu pianul pe scări tovarășa că sunteți mai ceaușiști decor președinții
Erata:
Decit pesedistii.
Hai, acu’, sa ne batem, “care a distrus mai mult”! Argumenteaza, mai ales atunci cand te adresezi cu “tovarasa”… mai, tovarase! Ehhh… ca greu mai scapa omu’ de vechile deprinderi de adresare :P
Oricum: chiar si daca o fi adevarat ce spui, asta NU inseamna ca PSD nu a distrus la greu, din 2012 incoace (PLUS inainte!)! Iar in privinta “educatiei”, cel putin… pardon? Repet: a uitat cineva de Abramburica? >:
Aveți o țâr’ de răbdare:
“2021 may make 2020 look like a blessed haven of stability.”
Un guvern de uniune naționala poate fi fezabil in Alemania, dar in Romania așa ceva este de neconceput. Cum sa imparta prada FSN aripa veche (PSD) cu FSN aripa tanara (PNL)?. Nu e loc pentru toti baronii.
Spre deosebire de doamna AMP cred ca USR-Plus sunt din alt aluat, au ceva spirit european in randurile lor. Sunt la ani lumina de PNL si, mai ales, PSD.