In aceste zile doua acte normative au intrat pe agenda publica insa
presa (independenta??) a rezonat putin, daca nu chiar deloc! Ne-am
obişnuit deja sa vorbim de cancanuri si de lucruri mici si sa ignoram
lucrurile cu adevărat importante, care afectează viaţa tuturor
romanilor!
In ordine cronologica, Parlamentul a aprobat ordonanţa de urgenta
care ar fi trebuit sa introducă deja licitaţiile publice la scara
naţională pentru materiale, aparatura si medicamente destinate
spitalelor din tara noastră. Legea de aprobare a fost contestata la
Curtea Constituţională invocându-se anomalia unei licitaţii naţionale
pentru care banii vor fi furnizaţi (in rare cazuri) de autorităţile
locale. Sub stindardul autonomiei locale – fluturat in special de UDMR,
si in detrimentul interesului national, se încearcă blocarea unei masuri
de minim bun simt – eficientizarea achiziţiilor publice in domeniul
sanitar. Din păcate, Ministerul Sănătăţii a făcut paşii premergători –
definirea unei liste de repere care ar urma sa fie licitate, insa, de
aproape 6 luni s-a oprit din proces. Cine ştie, după ce CC se va fi
pronunţat poate MS va căpăta ceva vigoare si se va hotărî sa se avânte
in aceasta formidabila bătălie, care va afecta mii de beneficiari ai
bugetului sănătăţii – ma refer la firme – nu la pacienţi! Aştept cu
interes sa vad impactul acestor licitaţii asupra producătorilor de
generice (unii vor trebui să-şi schimbe total portofoliul) dar si asupra
unor producători de inovative ale căror patente au expirat (poate voi
reveni după Decizia CC).
Un al doilea act normativ – de fapt o propunere de ordin pus din nou
in dezbatere publica, se refera la introducerea evaluării tehnologiilor
medicale (a medicamentelor – mai concret) atunci când se aproba intrarea
pe lista de compensare. Acest ordin este o promisiune asumata in scris
de ministrul Nicolăescu fata de reprezentanţii producătorilor
internaţionali avind drept termen 1 iulie.
Opinia mea, inevitabil subiectiva, este ca aceasta mişcare a fost
accelerata de conflictul public dintre premierul ponta si ministrul
Nicolăescu. Unul îl acuza pe celălalt de blocarea reformei (probabil
referindu-se la regionalizarea funcţionării sistemului sanitar) celalalt
la absenta masurilor de reforma poate avind in vedere si lista de
medicamente compensate.
Deschiderea listei de medicamente (neactualizata din 2008) reprezintă
o necesitate. Principala problema a introducerii in bugetarea publica a
noi medicamente foarte scumpe este insa suportabilitatea unor noi
cheltuieli. Argumentul industriei este simplu: “Daţi voi drumul la medicamentele scumpe si nu va faceţi griji pentru ca tot industria le suporta prin mecanismul de clawback!”
Guvernul – atât prin ministrul sănătăţii cit mai ales prin premier
trebuie insa să-şi asume producerea unei situaţii de criza peste 6-12
luni, când noile tehnologii vor conduce, cel mai probabil la o taxa de
clawback de 26-30% raportata la cifra de afaceri a producătorului! Când
aceasta va fi eliminata (in sine măsură este o monstruozitate fiscala)
ministrul si premierul (aceiaşi sau alţii) vor rămâne cu povara celor
200-300 de milioane de euro cit ar putea reprezenta efortul bugetar
suplimentar al noilor tehnologii.
Cert este insa ca noul proiect de OM de pe site-ul MS ocazionează
tocmai raţiunea sa de a exista – nu condiţionează acceptarea pe lista de
compensare de sustenabilitatea financiara a produsului, nu determina
criterii referitoare la aceasta sustenabilitate si impune criterii care,
pe fond, permit tuturor produselor sa intre pe lista de compensare daca
sunt rambursate in alte state. Subiectul fiind extrem de tehnic,
destinat mai ales celor avizaţi – lucrurile pot fi explicate folosind o
metafora. Sa zicem ca MS ar trebui sa achiziţioneze maşini, nu
medicamente. Are de ales intre Mercedes-uri si Logan-uri. Primele sunt
de 10 ori mai scumpe, sunt mai confortabile si mult mai performante.
Banii iţi ajung pentru 3 Mercedesuri sau pentru 30 de Logan-uri. Ce
cumperi? Probabil ca ar fi de bun simt sa cumperi un Mercedes – sa zicem
pentru ministru si 20 de Loganuri. Ai putea sa te gândeşti sa
inchiriezi din când in când cite o maşină de lux si sa te orientezi in
totalitate către cele accesibile. MS a elaborat o grila care va conduce
către achiziţionarea 30 de Mercedes-uri. MS fiind condus de un economist
specializat in finante, trebuie sa iau in calcul si ipoteza ca cineva a
facut si o analiza a impactului acestei liste obeze asupra bugetului,
este drept, al altei institutii – al Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate!
Punctul meu de vedere, pe care l-am exprimat in repetate rânduri,
este ca aceasta forma de OM – agreata si in parte indusa de industrie va
conduce la blocarea suplimentara a listei de medicamente. Industria se
bucura (“Sau intram toţi sau sa moara si capra vecinului!“)
sperând într-un acces fara limite pe lista. Într-o prima etapa victoria
va fi totala insa pe măsură ce procesul evaluării noilor medicamente va
progresa (durează 90 de zile) cineva, si ma refer in special la
Ministerul Bugetului condus de Liviu Voinea, va sesiza crăpătura
gigantica produsa in buget. Cred ca inevitabil se va impune o anulare a
OM si o reluare, cândva, a unei noi proceduri, de aceasta data infinit
mai restrictiva. Cine va avea de câştigat? Nimeni! Cine va avea de
pierdut? In primul rând pacienţii si in subsidiar comercianţii de
medicamente care vor fi declanşat o studiere sub lupa a desfacerii de
medicamente din România.
Eu cred in deschiderea acestei liste de medicamente. Nu cred insa
intr-o decizie politica cu un impact de sute de milioane de euro,
destinati unui un numar relativ mic de pacienti (asa cum este cazul
medicamentelor noi) cind spitalele din Romania nu dispun de medicamente
ieftine, in conditiile in care intreaga piata de medicamente destinate
acestor unitati se afla undeva in jurul a 150 de milioane de euro! Cred
in solutii care sa arbritreze corect interesul pacientilor cu situatii
limita, beneficiari ai tehnologiilor de ultima ora, pentru care nu
exista alternative terapeutice, al restului pacientilor – care sufera de
lipsurile din spitale si al comerciantilor si producatorilor de
medicamente – fara a caror existenta viata noastra ar avea mult de
suferit!
Un lucru este cert. România este o tara săraca, de fapt cea mai
săraca din UE, iar sa-ti asumi luxuri pe care tarile bogate nu si le
permit si sa vorbeşti in acelaşi timp de restrângerea pachetului minim
garantat de servicii este o contradicţie care, in alte tari ar conduce
la revoluţii sau căderi de guverne.
La noi nu este cazul, tocmai de aceea suntem acolo unde de fapt ne este locul!
(PS- nu voi face publica analiza critica, tehnica, a OM privind
evaluarea noilor medicamente; ea este destinata exclusiv specialistilor
si nu ar folosi publicului larg. Pe de alta parte, daca MS si premierul
Ponta doresc sa-si asume aceasta miscare politica -responsabilitatea le
revine.
OM-ul cu pricina nu reflecta un gest de incompetenta a functionarilor
(am certitudinea) ci a fost redactat in concordanta cu vointa politica a
decidentilor, nu incalca legea iar consecintele pe termen lung nu le va
putea lega nimeni de decizia de astazi; in aceste conditii sugestiile
privind modificari de esenta nu isi au rostul!)
Un politruc ca actualul ministru (si el este DOCTOR in te miri ce!) a gasit o cale simpla de a-si face propaganda: va dau la toti numai Mertane, desigur numai cei bogati le vor conduce (utiliza), apoi daca ramin la conducere vor asmuti Curtea de conturi pe perioada dinaintea acestei OM. Daca nu, bazindu-se pe uitare, vor infiera cu minie proletara cheltuielile facute (cine isi va mai aminti perioada!).
Si uite asa se va scurge viata multor generatii, …degeaba!
Cit despre politruci, neam de neamul lor nu vor mai trebui sa munceasca!