Romania Curată

WEBINAR IV (VIDEO) Nicușor Dan la webinarul Podul: Prefectul este veriga lipsa din comunicarea cetățeanului cu primăriile

Cum inteleg primariile sa comunice cu cetatenii care transmit diverse solicitari potrivit Legii 544? Cum se reflecta consecintele haosului din comunicarea informatiilor de interes public, direct in viata de zi cu zi a cetatenilor? Exista primarii care nu respecta legea sau, mai grav, nu respecta nici deciziile judecatoresti. In aceasta situatie, ce putem face pentru a sparge blocajul de comunicare cetateni – autoritati locale?

 

Live text:

Tatiana Puiu: În Moldova, legislația este veche și este necesară modificarea acesteia pentru a exista și sancțiuni pentru cei ce refuză să răspundă cererilor pentru informații de interes public.

Simona Popescu: Dacă mai sunt întrebări de la cititori, vă rog să le trimiteți la adresa contact@romaniacurata.ro . Vom încerca să răspundem la toate.

Tatiana Puiu: Noi stăm mai bine la transparență decizională. Au apărut multe pagini oficiale ale instituțiilor. Spre deosebire de România, accesul cetățenilor la ședințele consiliilor locale este liber.

Nicușor Dan: Cererile pentru ordine de plată și contracte ar trebui să primească răspuns. Clauzele de confidențialitate pot apărea doar în cazul secretului comercial, dar nu cine a luat contractul și cât a costat lucrarea.

Tatiana Puiu: La Chișinău, răspunsurile, de regulă, se obțin abia în urma unor hotărâri judecătorești.

Nicușor Dan: Legea prevede mecanisme de publicitate online, pe site-ul instituției, la sediul instituției sau într-un ziar de mare tiraj, ultimele două fiind imposibil de realizat. Nimeni nu va merge la sediu și nimeni nu va cumpăra toate ziarele pentru a vedea anunțurile primăriilor. În București, odată cu schimbarea primarului general, se pare că se va schimba ceva, iar la următoarea ședință vor avea acces cetățenii.

Nicușor Dan: Prefectul este una dintre verigile lipsă din acest sistem. Prefectul ar trebui să verifice legalitatea acestor instituții locale. Și nu a existat nimeni care să facă plângere penală împotriva prefectului care nu își face datoria.

Nicușor Dan: 40-50% dintre cei care ar trebui să-și afișeze pe site declarații de avere și interese nu o fac, deci este o problemă de sistem. Autoritatea centrală nu are această voință să impună acest lucru și să facă ordine. Singura soluție este lupta la baionetă, ceea ce înseamnă cereri peste cereri.

Simona Popescu: Accesul cetățenilor la ședințele consiliilor locale nu prea este permis sau este permis în încăperi speciale.

Tatiana Puiu: În Chișinău, taxele se percep ca excepție. Primării le oferă gratuit informațiile, dar problema în Moldova e că refuză să facă publice informațiile solicitate.

Tatiana Puiu, Asociația Presei Independente din Moldova: La Chișinău, toate cererile venite în scris sunt înscrise într-un registru special, nu avem registru electronic. Puține instituții răspund la cererile formulate prin e-mail.

Nicușor Dan, președintele Asociației Salvați Bucureștiul: La Primăria Capitalei există un departament care funcționează destul de bine. Ei însă nu au acces la alte departamente care au documentele cerute. Lucrurilor pot fi rezolvate destul de simplu, dar corupția se ascunde de transparență.

Simona Popescu, coordonator ARC: Ne-am confruntat și cu refuzuri de a răspunde la întrebări, Anul acesta, 4% din primării au refuzat să ne răspundă întrebărilor.

————————-

Alianta pentru o Romanie Curata si Initiativa pentru Integritate in Serviciul Public din Republica Moldova organizat la 8 octombrie 2015 cel de-al patrulea webinar din seria celor 10 astfel de sesiuni de comunicare live cu cetățenii. Aceștia au putut dialoga cu doi avocati: Ana Demșorean, din partea Societatii Academice din Romania (promotorul proiectului Romania Curata, Bucuresti) si Tatiana Puiu, din partea Asociatiei Presei Independente (Moldova Curata, Chisinau). Invitatul special al acestui webinar a fost Nicusor Dan, liderul Asociatiei Salvati Bucurestiul.

Tema generala: Cum inteleg primariile sa comunice cu cetatenii care transmit diverse solicitari potrivit Legii privind accesul la informatia de interes public? Ce putem face pentru a elimina blocajul de comunicare cetateni – autoritati locale?

Cei doi avocati si invitatul special vor analiza, in direct pe www.romaniacurata.ro exemplele oferite de dumneavoastra, dar si pe cele rezultate din experienta organizatiilor pe care le reprezinta, atat din Romania cat si din Republica Moldova (care au astfel ocazia sa faca si schimb de experienta), si va vor spune concret cum puteti proceda in continuare pentru a primi raspunsul solicitat.

Participanții au avut posibilitatea sa pună întrebări înainte (printr-un formular) și în timpul evenimentului, prin formularul de comentarii de pe site-ul Romaniacurata.ro


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

10 thoughts on “WEBINAR IV (VIDEO) Nicușor Dan la webinarul Podul: Prefectul este veriga lipsa din comunicarea cetățeanului cu primăriile

  1. Robert Badea

    Cum procedam in cazul in care constatam ca primariile nu au postat vizibil raportul anual de activitate?

    Reply
  2. Andreea Paraschiv

    Am pus mai multe intrebari, cereri de informatii publice, de-a lungul timpului, primariei din orasul meu. Nu am primit niciun raspuns. Ce pot face ca sa o determin sa-mi raspunda?

    Reply
  3. Lilia

    Primaria municipiului Chisinau nu raspunde sau raspunsurile pe care le da sunt foarte vagi.
    Mai mult, la ultima solicitare din partea presei, primaria a mentionat ca raspunsul ni-l va da conform legii petitioarii.

    Cum reactioneaza primaria municipiului Chisinau la solicitarile mass-mediei?

    Reply
  4. Bogdan Diacon

    Ce afecteaza TOTI locuitorii bucurestiului este traficul negestionat. Este aberant ce e acum. Si cei cu masini si cei fara sa stea amstecati si blocati. Cei cu masinile nu merg cu ratb pt ca merge prost. Merge prost pt ca e blocat de cei cu masini.
    Solutia: banda unica ratb cu timp fix de sosire in statie si afisat acolo si pe net. Politia sa stea in intersectii si sa dea amenzi celor care nu respecta culoarul unic.

    Reply
  5. Simona Popescu

    Pentru dl Robert Badea:
    Raportul de activitate face parte din categoria informatiilor care ar trebui comunicate din oficiu, astfel ca el ar trebui sa fie la dispozitia oricarei persoane care doreste sa il consulte, fara ca ea sa depuna demersuri pentru a il cere. In cazul in care raportul nu este publicat, se poate adresa o cerere primariilor respective pentru transmiterea acestuia. Recomandarea mea ar fi sa se solicite si publicarea lui pe site sau la sediul primariei, aratandu-se ca aceasta obligatie este in sarcina primariilor, conform Legii nr. 544/2001.​

    Reply
  6. Simona Popescu

    Pentru dna Andreea Paraschiv:
    In urma adresarii unei astfel de solicitari, institutia ar trebui sa raspunda in termen de 10 zile sau, in cazul in care considera ca are nevoie de mai mult timp, sa comunice in interiorul acestui termen faptul ca urmeaza sa raspunda in 30 zile.
    ​In cazul in care nu primiti niciun raspuns, sau raspunsul primit este incomplet, legea nr. 544/2001 pune la dispozitia dvs. doua instrumente in acest sens, si anume plangerea adresata conducatorului unitatii si actionarea in instanta a institutiei respective. In acest sens, legea prevede faptul ca puteti sau sa va adresati direct instantei de judecata (procedura este destul de simpla, fiind scutita de taxa de timbru). Puteti sa adresati si o plangere conducatorului institutiei daca raspunsul primit nu este satisfacator. In masura in care aveti nevoie de suport in demararea unui demers, precum cele de mai sus, va rugam sa ne transmiteti detalii cu privire la situatia de fapt pe adresa contact@romaniacurata.ro

    Reply
  7. Simona Popescu

    Pentru dl Bogdan Diacon
    Sugestia noastra este ca cautati o organizatie care imbratiseaza ideile dumneavoastra referitoare la rezolvarea problemelor traficulului din Bucuresti si sa militati pentru o idee comuna, eventual participand la sedintele publice ale consiliilor locale – de sectoare sau CGMB.

    Reply
  8. Simona Popescu

    Pentru Lilia din partea doamnei avocat Tatiana Puiu:
    Răspuns: Legea privind accesul la informaţie reglementează raporturile dintre furnizorul de informaţii şi persoama fizică şi/sau juridică în procesul de asigurare şi realizare a dreptului constituţional de acces la informaţie.
    Informaţia solicitată va fi pusă de Primărie la dispoziţia solicitantului nu mai tîrziu de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii de acces la informaţie (art. 15 din Lege). Neprezentarea sau prezentarea necorespunzătoare a informaţiilor solicitate de către persoana responsabilă din Primărie poate fi atacată în instanţa de judecată. Sesizarea se va efectua în termen de o lună de la data primirii răspunsului sau de la data cînd trebuia să-l primească.
    Legea cu privire la petiţionare nu este aplicabilă speţei, iar persoana responsabilă din cadrul Primăriei care a făcut trimitere la acest act normativ ar putea fi trasă la răspundere inclusiv contravenţională pentru încălcarea intenţionată a legislaţiei cu privire la accesul la informaţie.
    Oricum, rugamintea mea este sa reveniti cu detalii concrete. Scrieti-ne la adresa contact@romaniacurata.ro si vom mediatiza cazul dumneavoastra.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *