Anul acesta este ultimul cu redevențe mici pentru petrol și gaze, date la pachet cu privatizarea Petrom acum zece ani. De anul viitor, ar trebui să intre în vigoare noua redevenţă, stabilită unilateral (nu renegociată!) de stat, la nivelul la care crede de cuviință.
Desigur, lobby-ul petrolului și gazelor încearcă să transforme asta într-o renegociere, prezentând la schimb locuri de muncă și investiții. Asta public, pentru că altfel tratativele sunt ținute în cel mai mare secret.
“Cu siguranță, raportul pe care îl întocmește Ministerul de Finanțe, cu asistența Băncii Mondiale, va fi discutat la următoarea vizită a delegației Comisiei Europene, Fondului Monetar Internațional și Băncii Mondiale la București, vizită care, din câte știu eu, va fi în luna noiembrie”, a spus prim-ministrul Victor Ponta.
Foarte convenabil, de vreme ce alegerile prezidențiale sunt chiar în luna respectivă, iar rezultatul discuțiilor poate fi anunțat imediat după. În realitate, această ancoră este doar un pretext pentru a tărăgăna lucrurile până este prea târziu – nu este nevoie de acordul finanţatorilor internaţionali dacă redevenţele maximizează veniturile la buget. Asta înseamnă că varianta de lucru curentă presupune redevențe mici sau mărite cu foarte puțin, așa cum de altfel au sugerat deja oficiali ai ANRM în vară.
Dacă Guvernul alege să le facă acest cadou companiilor petroliere, este una. Dar ar trebui măcar să îşi asume lucrurile transparent, de la început până la sfârşit, să explice ce face şi de ce. Însă nu este în regulă ca premierul, care din această postură candidează la președinție, să tergiverseze dezbaterea până în momentul în care devine prea târziu să mai poată fi tras la răspundere la vot și prea târziu chiar pentru a se mai putea face ceva.
De aceea, redevențele petroliere – mai exact necesitatea discutării urgente a oportunității de-a le mări – ar trebui să devină chiar acum temă de dezbatere publică și electorală.
În capitolul despre energie al Raportului 2013, SAR argumentează că e necesară mărirea redevențelor, atât pentru a mări colectarea la bugetul de stat cât și pentru a tempera ritmul de exploatare a unor resurse pe cale de epuizare (vezi aici).
Reformatoru’ statului, ce zice?
Redeventa nu e o miza; ea a devenit, in urma propagandei desantate pe care “dreapta” continua sa o faca, vis a vis de Petrom; modul in care au fost atacate deciziile economice ale guvernarii psd din perioada 2001-2004 este desantat; in timp ce acestia nu au fost in stare sa reactioneze….
Asa cum ne-a aratat si taxa lui Ponta, orice element in plus la constituirea pretului, face ca acesta sa creasca; el ar putea manca din marja de profit, acest element in plus, dar asa cum s-a vazut si in cazul guvernarii Boc, cand OMV a propus reducerea pretului de pornire, la iesirea din rafinarie, nu a convenit guvernului, deoarece scadeau incasarile bugetare.
Petardele, permanente, lansate de “dreapta” sprijinita de “societatea civila” se vor inteti in cazul continuarii unei guvernari PSD; in timp ce amatorismul economic al acesteia, a; guvernarii, dublat de nestiinta comunicarii vor eroda, iremediabil, credibilitatea guvernarii….
Fondul este altul; lipsa deprinderilor democratice…
Guvernarile, de stanga sau de dreapta nu dau socoteala, in mod transparent, celor care le-au investit cu putere.
Unii mimeaza deschiderea, prin lideri care folosesc, mestesugit, cuvintele iar ceilalti se lauda ca au crescut salariile…. In timp ce toata tara se invarte in jurul bugetului comunistoid construit de nemuritorul Gherghina!
Trebuie ca SAR sa aibe in vedere, ca actele care vor pecetlui jaful pe viitor al tarii sa fie contestate in justitie!