Ești Ministerul Educației. Afli (sau mai bine spus se află despre tine) că multe școli fac o treabă nașpa și nu bagă în evaluarea națională elevii cei mai slabi, doar-doar reușesc să evite să iasă în evidență în mod negativ și nu atrag controale/inspecții să întrebe de ce, totuși, au elevi în clasa a VIII-a care nu știu să facă o adunare simplă. Ce faci tu, ministerul educației? Păi bagi o cerere de înscriere la o evaluare obligatorie, ca să te acoperi să poți să zici mai clar și mai ușor, „uite, domne, n-au vrut părinții și elevi, ei sunt oamenii răi, nu noi, nu școlile”!
Pentru ce cer copii ale cărții de identitate, certificatului de naștere și a foii matricole? De ce? În baza a ce? Cu ce scop? Și când zici „se anexează”, cine anexează? Părintele sau școala? Pentru foaia matricolă trebuie să ceară părintele școlii să-i dea originalul, ca să facă o copie să o depună cu cererea asta?
Evaluarea are loc în clasă, alături de colegi, supravegheat de cadre din școală. De ce le cerem acum carte de identitate (!!) și certificat de naștere (să fim siguri-siguri, nu așa!), unor copii pe care-i știm de nouă ani că-s ai școlii și din comunitate? Ce urmează, să-i pună să vină cu cerere de înscriere și cu copii după actele de identitate și când îi ascultă să le pună note?
Mai mult, ce facem cu cei care nu au acte, sau ale căror acte au expirat sau au fost pierdute? Pentru ce-i pedepsim, pentru ce complicăm procedura? Ca să scoatem și mai mulți din evaluare, tot pe cei mai defavorizați?
Și cum ne asigurăm noi că părinții analfabeți și copiii lor care nu vor reuși să ia măcar cinci la evalurea asta citesc și înțeleg prevederile alea multe din anexele de la ordinele de ministru? Cam cât de penibil să fii în disperarea ta de a te acoperi de hârtii, de a fugi de responsabilitatea de a scoate rahatul la suprafață și de a curăța mizeria din sistem?
Ce ar trebui să facă ministerul în regim de urgență luni, când încep înscrierile, este să iasă cu un ordin de ministru prin care obligă părinții, elevii și directorii/profesorii să dea o declarație în care motivează clar de ce elevul nu este înscris în evaluare. Totodată, școala să trimită un raport clar cu situația tuturor elevilor neînscriși pentru că sunt cu situația neîncheiată, în situație de corigență șamd. Asta ca să fim siguri că descurajăm practica de a nu îi avea înscriși. Opt out, în loc de opt in, că așa e normal cu ce e obligatoriu și parte integrantă a unui sistem.
Mai prostea mai
Bacalaureataul se da :
“în clasă, alături de colegi, supravegheat de cadre din școală. De ce le cerem acum carte de identitate (!!) și certificat de naștere (să fim siguri-siguri, nu așa!), unor copii pe care-i știm de nouă ani că-s ai școlii și din comunitate? ”
De ce ?
Deoarece genereaza consecintze pentru scoala respectiva pentru profesorii respectivi.
Acuma profesorul sa se evalueze singur pe sine.
Mmmmm parca nu e bine.
Aaaaa ca nu e bine cum se raporteaza acuma. Corect.
Teza goala are nota 1.
Absentzii la evaluare trebuiesc raportazi de scoala shi calculatzi la media ei cu nota 1.
Shi punct.
Altminteri hmmm povestea e veche si planetara.
Luatzi doar situatzia din USA shi farsuiala de acolo cauzata de “no child left behind” shi corelarea dintre leafa profesorilor shi rezultatele la evaluarile anuale.
Povestea e lunga shi totzi educatorii din USA au o opinie in domeniu.
Daca vrem sa invatzam ceva poate ca am avea ce invatza shi de la ei.
Cum bine zice-au japonezii la vremea lor :
Calitate produsului nu se masoara ci se construieste.
Asta nu inseamna ca n-ar trebui masurata.
Ci ca ea nu apare in urma masuratorii.
Calitatea eductatzie nu apare ca urmare a unei evaluari. ea doar e confirmata birocratic shi administrativ prin acea evaluare.
Aaaa ca apar children left behind.
E shi firesc.
Deoarece nu exista nici-o cale administrativ decenta pentru cei ce au fost promovatzi de invatzatori shi profesori clasa faca ca sa aibe minimul de bagaj de cunostiintze.
Shi in continuare nu exista nici-o cale administrativa pentru a-i ajuata pe acesti copii care au fost abandonatzi shi eshuatzi atat de cuplit de invatzatorii , profesori shi de intregul sistem de invatzamant.
Iar solutzia , solutzia nu poate sa stea DOAR in mai multe examene.
Deoarece calitatea nu doar se masora ea trebuie construita in produs.
Amestecați lucrurile: eu vorbesc în text de evaluarea națională, nu de examenul de bacalaureat. Bacul se organizează în centre de examen, e foarte diferit contextul, la fel și rolul evaluării în sine. Vă rog să mai citiți o dată cu atenți și apoi mai vorbim cât de „prostea” sunt.
Altfel, eu personal nu cred în examene de evaluare și nu am cerut nicăieri mai multe examene. Am zis doar că dacă folosim acest instrument, să-l folosim corect, să nu ne mințim singuri sau să ne lăsăm mințiți. Eu unul aș elimina complet evaluarea națională, dar asta e o cu totul și cu totul altă discuție decât cea pe care o avem acum.
De ce l-ati eliminat pe Ceausescu?
Foarte bun text, Mihai.