Vă scriu azi, că de dezbatere nici pomeneală, despre Autostrada Comarnic-Brașov. Înainte de asta aș vrea să vă amintiți un nume – Șova, Dănuţ Şova, fostul ministru al Marilor Trebi, cum foarte plastic l-a botezat la vremea lui colegul Vlăduț Petreanu.
Nu, nu cred că se poate face o dezbatere, dacă vrem sau nu să facem Autostrada Comarnic-Brașov pentrul prețul de … – ţineţi-vă bine – 8,45 de miliarde de euro. Discuția ar fi neserioasă și v-aș irosi timpul degeaba. Și, totuși, acest preț este prevăzut într-un document oficial, un document negociat, zice-se, de către fostul ministru al marilor proiecte, Dan Șova.
Zilele trecute, premierul Victor Ponta ne-a promis că pune acest document în dezbatere publică și că ne va întreaba și pe noi, ceilalți, dacă am fi de acord să facem o astfel de autostradă. N-a spus preţul, l-am aflat după aceea. Că, na! Tupeul n-are limite, dar, din când în când, mai poate simţi câte o jenă, aşa…
Ca să vă imaginați cât de gogonate sunt toate din acest proiect, trebuie să vă spun că, la un calcul simplu, reiese că întreținerea, atenție! nu construcția, întreținerea anuală, deci, pentru un kilometru din autostrada asta, Comarnic-Brașov, ar costa 5 milioane de euro. Pe an! Problema este că acesta este prețul unui kilometru construit, altfel spus, de 8,45 miliarde de euro am putea să facem, în fiecare an, câte o autostradă de la Comarnic la Brașov. Și asta timp de 26 de ani, perioadă pe care se întinde contractul de concesionare.
Deci nu, nu cred că putem avea o dezbatere serioasă pe această temă.Cred c-ar fi mai interesant de știut de ce DNA-ul nu are nici cea mai vagă idee cam cum s-a făcut această negociere.
Șova nu mai este ministru, contractul nu este semnat și, probabil, nici nu se va semna vreodată. Nu la acest preț! Deși sunt un mare fan al concesionarilor publice, aceasta nu este o concesiune, nu este o golănie, și nici cuvântul furăciune nu mi se pare potrivit… Este râgăitura colosală a unor viermuși înfometați care s-au trezit și ei cu un elefant în farfurie. În viața vieților mele n-am mai auzit de un astfel de preț, el fiind comparabil doar cu al tunelelor de sub Canalul Mânecii și de sub Marea Marmara.
În acest moment, finanțarea este atât de ieftină, încât putem face această autostradă cu de cinci ori mai puțini bani, incluzând și niște șpăgi decente de 20-25% pentru semnatarii contractului.
Dar azi chiar am de făcut un reproș DNA-ului pentru că, uite, din cauza lipsei sale de vigilenţă, nu putem avea o dezbatere serioasă despre Autostrada Comarnic-Brașov, la doi ani după ce Şova a negociat proiectul.
Iar despre tupeu eu chiar n-am nimic de dezbătut, chiar dacă uneori mă mai poate surprinde și, uite, mă poate face să vorbesc urât.
sursa: biziday.ro
***
Există şi “şpăgi decente”?
Corect, pentru Sova, este “Ministrul pentru Treaba Mare” :P
Cititi “Confesiunile unui asasin economic” de John Perkins! Povestea se repeta si la noi!
De fapt este dorinta de a nu face nicio autostrada care sa traverseze muntii Carpati.
Aceasta autostrada Ploiesti – Brasov – Viena ( via Cluj) este totdeauna pusa pe tapet cind ar trebui construita cea mai simpla si necesara Pitesti Sibiu – Viena ( via Nadlac).
Sa-l chemam pe Burebista !