Mihai Goțiu

Ciorbea desființează Avocatul Poporului. Modul în care motivează nesesizarea Curții Constituționale pe Ordonanța traseiștilor e sfidător

Sfidător e deja un termen eufemistic pentru a caracteriza poziția Avocatului Poporului, Victor Ciorbea, anunțată ieri (sâmbătă), referitor la solicitările de a sesiza Curtea Constituțională a României (CCR) în privința Ordonanței de Urgență care a permis traseismul aleșilor locali timp de 45 de zile. În primul rând, pentru întârzierea cu care a oferit răspunsul, mai exact taman când efectele acestei ordonanțe s-au produs deja și când, oricum, și dacă ar fi sesizat Curtea, tot ar fi fost tardiv, termenul de migrație trecând deja. Mai apoi pe fond:

„Aşa cum am subliniat şi în alte ocazii, Legea nr. 35/1997 privind organizarea şi funcţionarea instituţiei Avocatul Poporului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu stabileşte pentru Avocatul Poporului obligativitatea sesizării Curţii Constituţionale, aceasta fiind o atribuţie pe care legiuitorul a lăsat-o la latitudinea sa, legitimat de rolul pe care îl îndeplineşte în protecţia drepturilor fundamentale ale cetăţeanului, iar raţiunea acestei învestiri circumscrie obiectivele excepţiei funcţiei constituţionale a Avocatului Poporului – apărarea drepturilor şi libertăţilor persoanelor fizice (…)

„Petiţia formulată vizează în special raporturile dintre autorităţile publice, aspecte ale funcţionării democraţiei constituţionale care presupun o analiză şi o abordare cu predilecţie politică„, ceea ce ar obliga instituţia „să-şi depăşească poziţia sa de neutralitate şi de obiectivitate şi să se implice în controverse partizane. (…)

Sub acest aspect, menţionăm că soluţionarea problemei semnalate este de competenţa Parlamentului şi a Guvernului, deoarece, în realitate, aceasta vizează raporturile constituţionale dintre Parlament, Preşedintele României şi Guvern. Fără îndoială, aspectele sesizate excedează competenţei instituţiei Avocatul Poporului, al cărei rol este apărarea drepturilor şi libertăţilor persoanelor fizice, în sensul stabilit de art. 58 din Legea fundamentală.”

Domnul Victor Ciorbea îi consideră probabil analfabeți funcțional pe toți cetățenii României, într-atât încât să nu înțeleagă că modificarea prin Ordonanță de urgență a unei legi și, aplicat în cazul în discuție, punerea unei legi între paranteze pentru 45 de zile, încalcă niște drepturi și libertăți a persoanelor publice. Oare dreptul de a fi consultați atunci când se modifică o lege nu este un drept care să fie apărat de Avocatul Poporului? Sau dreptul cetățenilor de a le fi respectată voința politică exprimată prin vot nu intră în competența lui? Oare de când au devenit aspectele funcționării democrației constituționale domeniul ”predilect politic”? Cine și când a eliminat societatea civilă și cetățenii de la discutarea și analizarea funcționării democrației?

Și, mai ales, ce e cu tâmpenia asta cu ”neutralitatea” Avocatului Poporului și neimplicarea lui în ”controverse partizane”? Păi prin definiție, Avocatul Poporului nu are acum să fie neutru, fiind o obligație, și nu chestiune lăsată la ”latitudinea” sa arbitrară, să reprezintă interesele civice, în contradictoriu (adică partizan) cu interesele politice și/sau ale unor grupuri restrânse. Că de-aia îi spune Avocatul Poporului, și nu Avocatul lui Ponta sau Avocatul Puterii. Har Domnului, de-ăștia din urmă sunt destui și prea mulți dintre ei plătiți din bani publici.

Mai bine tăcea, mai bine o lăsa moartă în păpușoi, decât să iasă la înaintare cu un asemenea răspuns, care excede, deopotrivă, atribuțiilor Avocatului Poporului, scopului instituției și bunului simț.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “Ciorbea desființează Avocatul Poporului. Modul în care motivează nesesizarea Curții Constituționale pe Ordonanța traseiștilor e sfidător

  1. taunul77

    Bine ca incepe sa se lamureasca lumea despre caracterul si onestitatea fostei sperante taraniste, esuate in postura de sluga psd-ista! Si se mai intreaba unii de ce PNTCD-ul nu mai este un partid de prim-plan pe scena politica romaneasca. Daca oferta lor electorala o reprezinta alde Pavelescu, admirator, sustinator si prestator electoral al coanei Nutzy Udrea sau Ciorbea care vegheaza ca gangsterii rosii sa-si faca potlogariile in liniste?

    Reply
  2. Octavian Capatina

    Alegerea lui Ciorbea ca prim ministru.
    Un judecator comunist, reciclat periodic, la Stefan Gheorghiu, trecut, in anumite circumstante legate de lipsa sa de decizie, in procuratura comunista, completându-si fisa biografica cu activismul sindical, ajunge in vest la completarea studiilor. O etapa de pregatire obligatorie pentru un rol deja fixat? Si de catre cine? Unui om care n-a construit nimic, pâna atunci, unui om care a demonstrat ca are probleme cu capacitatea de a lua decizii, i se da pe mâna o tara.! Esecul era evident din primele zile: el nu-si face guvernul, lui i se face guvernul! In aprilie 1997 i-am atras atentia fostului coleg Gabriel Tepelea de esecul garantat al experimentului Ciorbea. „Ce-i de facut!” a întrebat preopinentul oarecum îngrijorat si i-am dat în scris parerea mea (vezi „Exista o alternativa la experimentul Ciorbea” in „România creatorilor, România absurd?” Cluj-1998).

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *