Academia parlamentarilor

Autodistribuit ca deputat al melcilor, pesedistul Matei, Camera Deputaților, a adresat un îndemn de lansarea anului școlar, care zicea așa, înainte să fi fost corectat de staff : ”Nici mie nu mi-a fost draga școala, ca la majoritatea dintre voi” (sinceritate rară la un om politic).” Da nu am avut ce face, tot ca majoritatea dintre voi! (dezvoltat simț analitic; realism). Pana la următoarea vacanța, pune-ți mâna pe carte, fiți cuminți și nu fumați în budă! Succes!”

Matei în vârstă de 51 de ani, este la al doilea mandat de deputat și ne oferă un peisaj dinăuntru, cum e să fii parte a elitei politice fără a ști limba română și a păstra buda plină de fum drept cea mai memorabilă amintire din școală. Aceasta e probabil explicația pentru a fost ales, foarte probabil că majoritatea celor care l-au votat se identifică cu acest mesaj din inimă, acesta e și universul experienței și cunoașterii lor. De ce să fi trimis ei în Parlament pe unul care citea în pauze pentru olimpiade, sau se antrena să scoată un timp mai bun la alergare. Ori e politica reprezentativă, ori nu e.

Și e. Aici e cercul vicios. Nu îl cred pe dl Matei mai rău decît pe majoritatea. Analfabetismul la toate nivelele e cvasi general. Un politician tînăr care îmi place m-a abordat să îmi povestească cum scrie o lege cu niște prieteni politici ca să upgradeze lifturile la standarde de siguranță mai bune, se pare că sunt praf. Avea cele mai bune intenții, și totul a mers bine pînă cînd mi-a spus că statul ar urma să plătească pentru toate lifturile, din imobile publice sau private, cam tot așa cum statul anvelopa blocuri private în București din bugetul care ar fi trebuit dedicate unor bunuri publice, parcări, reabilitări drumuri, rețea suburbană de cale ferată și alte lucruri care ar fi rezolvat traficul și probleme pe care nici un actor privat nu le poate rezolva. Ce fel de politici publice s-or preda în România dacă un legislator, care mai are și o diploma de profil, se apucă de așa ceva fără a răspunde la întrebarea elementară care e rolul statului în problema lui, de controlor, de garant al siguranței, de potențial creator de stimulente pentru ca toată lumea să trebuiască să-și verifice liftul și recurge direct și din prima la soluția cu statul finanțator și organizator integral al upgradării tuturor lifturilor, cum era în comunism, cînd privatul nu exista. De asta în nici un an nu reușim să ne apropiem de bugetul constituțional dedicat educației – sau Sănătății. Nu mai spun, că nu avea intenții rele băiatul meu, că e și o schemă de cumpărat votanți, așa cum Chiliman era votat de toți ăia din blocurile anvelopate, care știau bine că a lor ar fi trebuit să fie cheltuiala, și știau că banii nu vor mai ajunge în altă parte, dar educația e generală, iar liftul meu e al meu, așa că nu reușim să raționalizăm cheltuielile publice, angajăm meditatori la copii, deși educația e constituțional gratuită, din banii economisiți la căldură sau întreținerea liftului. Singurii care raționalizează sunt firmele de casă, care văzînd că se dau bani la lifturi își pun și asta în profil, mai cumpără un utilaj, că acuși se deschide robinetul de achiziții la lifturi. Și așa noi nu avem nevoie și nu avem cum să avem priorități economice sau un proiect de țară, în care le spui la toți, de exemplu, toată lumea cumpără panouri solare, sau toată lumea își face sere la părinți la țară și aplică la subvenția aia sau aia, sau toată lumea cumpără bonduri la Fondul Național de Dezvoltare (zic la întîmplare, astea sunt proiecte de țară, prescripții de masa care generează dezvoltare), pentru că aceste priorități se desenează implicit, statul e cea mai mare oportunitate și profilul de succes al firmelor se modelează pe capriciile statului, lifturi, drumuri, porci sau ce mai e economic la ordinea zilnică a rentelor de stat. Și proiectul de țară rămîne cel implicit, dar care se verifică zilnic, găsește cunoștințe peste tot și viața o să meargă!

Vorba e că tînărul meu nu are firmă de întreținut lifturi, colegii lui au, el pur și simplu nu e destul de educat ca să înțeleagă ce e o politică publică- și ce nu e. Dacă ar afla, aș spera că ar începe un conflict oarecare între cei educați din politică și acest mod de a face lucrurile. Aș spera.

Acum douăzeci de ani exact am creat împreună cu fost mea școală, Kennedy School of Government de la Harvard, o Academie a Parlamentarilor în România pentru a upgrada studiile lor în materie de politici publice. Nu vreau să demasc pe absolvenți, unii mai sunt prin politică. Deși se predau lucruri elementare, se numea Academie, că altfel omul politic, de la pesedistul de atunci la useristul de azi, e cam oripilat dacă îi spui că trebuie să învețe. Atracția politicii e pentru personalități care știu mai bine ce trebuie să facă alții și mor după puterea de a-și exprima părerile, așa se face contraselecția care se vede. Ideea că fără educație puterea e un dezastru e cît se poate de departe de ei, și ar trebui probabil făcută Academia de Gramatică Elementară ca să convingi parlamentarul că nu se pune cratimă în verbul de la persoana a doua plural, ca și cum ar fi acolo un pronume, sau Academia de Ce E Statul și Ce Nu E, pentru toate celelate. Prin definiție, omul politic crede că el trebuie să învețe pe alții, indiferent ce știe.

Elevii care își petrec viața în budă sunt victimele unui învățămînt distrus de veleitarii din politică și corupția din învățămînt. Nici o acreditare nu se refuză, nici o acreditare nu se retrage, oricît ar umfla DNA zilnic alte universități în masă, sau cît s-ar promova la Bac la unele școli. Trebuie să fii ungur și la Tg. Mureș ca să ți se refuze vreo acreditare zilele astea! Ministerul e o aberație, pe de o parte hipercentralizator, propunînd manuale unice (nu e nevoie de nici un fel de manual, destul să se pună online tot materialul care trebuie consultat, pe discipline și clase, și școala să aibă libertate cum îl organizează), susținînd examene aberante, ca BAC-ul, care reflectă o program și un stil de a învăța complet depășit (bacul la română trebuie brevetat ca principalul producător de analfabetism funcțional), pe de altă parte impotent, de doi ani nu reușește să afișeze bugetul școlilor într-un material centralizator, habar nu au ce dă administrația locală pe școli, ce să mai vorbim de ce strîng școlile de la părinți. Dar răul mare e la Parlament, că acolo ar trebui să se observe că universitățile de zero stele din clasamentele pentru universități curate au ajuns să meargă în masa la DNA, dar nimeni nu le retrage acreditarea. S-a discutat în comisia parlamentară de educație testul PISA, și cele două implicații fundamentale ale sale, și anume dezavantajul fundamental al copiilor din anumite zone geografice, care nu poate fi corectat decît de stat, și inadecvarea examenelor noastre la performanța pe fond, măsurată de asemenea teste (înțelegi cu citești și știi să faci o socoteală). Unde, cînd, ce experți au fost chemați, ce opțiuni s-au discutat?

În comisie e probabil dl Matei, sau unii ca el, așa că să le mulțumim, de debutul anului școlar, că iau atitudine măcar contra fumatului, și să nu mai așteptăm altceva de la ei…


Recomandări

9 thoughts on “Academia parlamentarilor

  1. Arion Iulian

    Stimata Doamna,
    Apreciez eforturile dvs.
    Cred ca ar trebui sa predati lectie cu lectie, curs dupa curs , incepand de la fundamentele politicii.
    Ar fi utile si pentru noi, votantii, dar si pentru ofiterii de securitatea care promoveaza pe listele candidatilor la alegerile parlamentarele, toate galmele, precum acel Matei.

    Cu stima,
    Iulian Arion

    Reply
  2. public choice theory

    Pai concentrarea beneficiilor si dispersarea costurilor e o caracteristica elementara a politicii, scuze, dar nu ati descoperit nimic nou! Cei care au beneficiat de blocuri izolate termic pe banii statului voteaza cu ala care i-a scutit de o cheltuiala majora, normal, iar cei care au avut de pierdut de pe urma asta nu voteaza impotriva lui, pentru ca in orice sistem politic, oricat de bine intentionati si/sau educati ar fi politicienii (i.e. cei care depind de votul cetatenilor) succesul depinde de aplicarea sistemului Robin Hood rasturnat (iei de la multi putin – nu i se pare nimanui o tragedie, chiar daca insumat e destul de nasol – si dai la putini mult – iti asiguri o baza de suport electoral). Solutia e statul minimal, nu folosirea corecta a cratimei de catre cat mai multi reprezentanti ai unui stat “parintesc”

    Reply
  3. Adrian

    Eu cred că s-a completat textul automat și așa a apărut greșeala deputatului.

    Cât privește lifturile, acum sunt în vogă și măsurătorile pentru întabularea sistematică.

    Se încredințează direct firmelor prietene, ce mai contează că acelea direct ori prin interpuși au interese funciare în zona pe care o vor “pune la punct”, sau au mai măsurat în trecut și doar nu se vor contrazice la noua măsurătoare.

    (Off-topic) Chiar mă intetesează filiera pe care sunt stabilite sectoarele cadastrale.

    Reply
    • mircea

      ce medic Sibiu,nu se vede ce bine i-a facut cuplului Iohannis,le-a fost accelerata neamprostia ,hotia,lacomia si trufia asociata cu prostia.

      Reply
    • AVE

      Pai solutia este asta (aplicata bineinteles in functie de tema):

      “(nu e nevoie de nici un fel de manual, destul să se pună online tot materialul care trebuie consultat, pe discipline și clase, și școala să aibă libertate cum îl organizează)”

      Statul trebuie sa fie doar garant si sa masoare si sa evalueze rezultatele – corect.
      Atat. Similar cu impozitele – intereseaza pe stat cum faci banii (doar daca sunt legal facuti)? Nu; el vrea banii de impozit.
      El evalueaza performantele academice; daca un elev performeaza inseamna ca scoala a predat ce trebuie; daca pica la evaluare inseamna ca scoala este de proasta; asa ca se inchide sau reformeaza.

      P.S. – oricum nu te mai agita; generatia actuala si probabil urmatoarea este carne de tun; ca politicile de mai sus sa fie implementate mai trebuie sa curga apa pe “garla”. RO este inapoiata si generatia batrana nu intelege absolut nimic din economia de piata sau democratie (majoritatea…). Lucrurile bune se implementeaza greu; deci nu va fi pt tine ce pt urmasii tai.

      Reply
  4. George

    Era loc si de mai rau in afara de “pune-ti”.
    Au fost neglijate “fi-ti” si “fuma-ti”…

    Reply
  5. ??????

    Cum ați comenta despre faptul că publicația Cotidianul pare a avea ceva “probleme” în a publica “unele comentarii , deși dumnealor par a “populariza” conceptul că nu ar face “concesii” de la susținerea “libertății de exprimare” ?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *