Romania Curată

Uniunea Judecătorilor cere sesizarea Curții Constituționale împotriva ordonanței interceptărilor

Uniunea Națională a Judecătorilor din România condamnă în termeni categorici faptul că Guvernul a acordat Serviciului Român de Informații, printr-o ordonanță de urgență, statutul de “organ special de cercetare penală”, atribuind astfel unui serviciu de informații secret un rol activ în procesul penal, fapt de natură a afecta drepturile fundamentale ale cetățenilor, inclusiv dreptul la un proces echitabil, se arată într-un comunicat al acestei organizații profesionale a magistraților.

Uniunea Judecătorilor este de părere că ordonanța Guvernului încalcă Constituția și anume articolul 115, alin 6 care prevede, în mod neechivoc, că ordonanțele de urgență nu pot afecta drepturile, libertățile și îndatoririle prevăzute de Constituție.

”În mod eronat, atât Ministrul Justiției cât și Prim Ministrul au afirmat în spațiul public că, prin această ordonanță, SRI nu a primit absolut nicio competență pe care nu o avea până la decizia 51/2016 a Curții Constituționale.

Această afirmație este contrazisă de însăși prevederile legale în vigoare, modificate prin textul ordonanței. Art. 13 din Legea 14/1992 de funcționare a SRI prevede în mod ferm că “organele Serviciului Român de Informații nu pot efectua acte de cercetare penală, nu pot lua măsură reținerii sau arestării preventive și nici dispune de spații proprii de arest”.

Această prevedere a fost inclusă în mod expres în legea privind organizarea și funcționarea Serviciului Român de Informații, tocmai pentru a se evita abuzurile permise de un astfel de amestec între muncă informativă și cea de cercetare penală. O astfel de competență a permis Direcției VI – anchete penale – a fostei Securității comiterea, sub acoperirea legii, a celor mai atroce abuzuri și încălcări ale drepturilor omului.

Prin ordonanța dată de Guvern, Serviciul Român de Informații dobândește atribuții de cercetare penală, fapt ce înseamnă o îndepărtare de valorile europene și o întoarcere spre trecutul comunist.

Vulnerabilitățile generate de amestecul atribuțiilor serviciilor de informații cu cele ale cercetării penale au fost sesizate încă din 2006, într-un raport întocmit de experții Comisiei Europene. Aceștia au subliniat că nu există nici un control asupra modului în care SRI, folosindu-se de structură sa strategică, colectează informații despre investigații și, dacă este așa, cum folosește aceste investigații.

Această veche vulnerabilitate este acum mult agravată. Dubla subordonare a ofițerilor de informații, creată prin această ordonanță, față de procuror pe de-o parte și față de superiorii din SRI, pe de altă parte, va crea probleme legate atât de securitate, cât și de dreptul la un proces echitabil.

În loc să rezolve problemele, soluția adoptată de Guvern le adâncește. România are deja o structură specializată în domeniul terorisimului, și anume DIICOT, astfel încât știrbirea atribuțiilor sale, pentru a fi trecute unui serviciu secret, este de neînțeles într-un stat care a ales să confere procurorilor statut de magistrați, tocmai pentru a permite anchete independente, și de neacceptat în situația în care soluția este adoptată printr-o ordonanța de urgență.

De asemenea, UNJR atrage atenția asupra faptului că Centrul Național de Interceptare a Comunicațiilor, despre care se vorbește în ordonanța, nu are o lege de fundamentare transparentă, care să îi stabilească în mod clar natură juridică, structură, funcțiile și modul de control, fapt ce ne situează, din nou, în afara principiului legalității.

Ordonanța mai adaugă organelor de cercetare penală și „lucrători specializați din cadrul poliției”, ceea ce extinde din nou – în mod neclar – sfera persoanelor ce dobândesc dreptul de a face cercetare penală. Codul de Procedură Penală vorbește de organe de cercetare penală speciale, o categorie mult mai restransă decât a lucrătorilor specializați din cadrul poliției, acesta din urmă incluzând și lucrătorii din structurile de informații ale Ministerului de Interne.

Nu în ultimul rând, UNJR atrage atenția că orice probe strânse în baza acestei ordonanțe ar putea fi periclitate, motiv pentru care constituționalitatea acestei ordonanțe trebuie verificată în integralitate de îndată.

Față de aceste vulnerabilități grave, UNJR solicită Avocatului Poporului sesizarea de urgență a Curții Constituționale cu o excepție de neconstituționalitate vizând aceasta ordonanță, pentru a se evita și riscul bulversării unor acte procedurale importante în procese penale în curs” se mai arată în comunicatul UNJR.

Reamintim că pe 11 martie, Guvernul a emis o ordonanță de urgență ca urmare a deciziei CCR de a declarat neconstituțional un articol din Codul de procedură penală (detalii aici).

 


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *