Sau de ce nu merg la noi regulile inventate în societățile civilizate.
Eram în concediu într-o țară străină când am nimerit pe o primă bandă care urma să se termine, iar pe banda a doua veneau mașini încontinuu. Să vezi că ni se termină concediul, până reușim să intrăm pe unica bandă de circulație, am gândit cu voce tare. Cineva din mașină, învățat să conducă prin Occident, m-a calmat spunându-mi că de aia în lumea civilizată s-a inventat regula fermoarului, exact pentru situații din astea. Conduceam de șase ani și era prima dată când auzeam despre asta. Nici la școala de șoferi, nici din folclorul șoferesc autohton, nici de la instructor nu auzisem vreodată de fermoar.
În filmul de mai jos este explicat cel mai bine:
Metoda fermoarului se predă la școlile de șoferi în Germania, din câte am înțeles. La noi au ajuns numai mașinile din Germania, cumpărate de regulă fără semnalizatoare și conduse de șoferi care au învățat regula priorității mașinii mai mari sau a a tupeului. De aia, când am înțeles care-i treaba cu metoda fermoarului, prima reacție a fost: da, dar la noi nu merge, pentru că…
Pentru că la noi fermoarul se face când pe stânga, când pe dreapta, după cum găsește șmecherul spațiul ca să depășească coloana. Ba pe linia de tramvai, ba pe banda de făcut la stânga cu verde intermitent, ba pe banda întâi, chiar dacă se vede de departe că e blocată și că pe banda a doua stă toată lumea la coadă din cauza asta.
Am încercat să-i explic asta omului cu experiența de condus occidentală și nu am reușit, pentru că de fiecare dată mă loveam de răspunsul lui onest: da, dar așa e fair-play, să le dai voie și celor de pe banda care se termină să se încadreze în trafic și să circule. Omul pur și simplu nu pricepea că nu e vorba despre o bandă care se termină, ci de o bandă inventată ad-hoc și folosită șmecherește, cum e linia de tramvai, și că șoferii ăia care depășesc/fentează coloanele nu merită să beneficieze de metoda fermoarului. O vreme m-am suspectat pe mine că sunt înrăită de mizeriile astea dâmbovițene și de aia nu sunt capabilă să înțeleg șofatul fair-play, dar mi-am revenit repede circulând iar prin România.
Îmi amintesc, însă, de discuția asta aproape zilnic în trafic. Pozele, de exemplu, sunt făcute zilele astea pe șoseaua Pantelimon, unde linia de tramvai este permanent folosită pentru prioritatea de șmecheri. Preț de vreo trei semafoare, cât am așteptat aici, coloana de tramvai s-a umplut și s-a golit de tot atâtea ori. Semn că niște oameni de bine le-au dat voie acolo în față să se bage și să treacă înaintea lor. Fermoarul funcționează și la noi, dar e respectat doar de proști. Așa cum se întâmplă cu orice regulă, nu numai de trafic, pe care cineva a încercat s-o transpună în țara asta, copiată din alte civilizații.
Pur și simplu nu merge, pentru că românii…
CITEȘTE continuarea pe dollo.ro.
Doamna editorialist,
E interesanta relatarea, dar de ce nu inchideti definitiv cu fermoarul parcatul imbecil al masinii pe trotuar (integral sau partial)? Din perspectiva mea ca pieton e o necivilitate cu mult mai grava decit jonglatul cu benzile carosabilului.
Stiu, nu sint locuri de parcare… Pe bune? Atunci de ce trei parcaje supra sau subterane pe o raza de 1 km in jurul centrului vechi din Bucuresti stau goale mai tot timpul? Daca drepturile si libertatile cetateanului sint un lux teoretic, circulatul cu masina in centrul metropolelor este un lux practic (in Romania, pentru ca romanii… ).
Nici germanii, nici nordicii si alte neamuri care ne dau lectii de civilizatie nu au alti cromozomi. S-au format in respectul legii, dar si al bunului simt, pt ca STIU, au fost invatati secole ca legea se respecta de toti, e musai! Nu are drepturi in trafic in plus nici seful Mercedes, nici al Deutsche Bank, fata de mine, muritor de rand, pt ca nu ii permite politia, nu pt ca sunt ei niste domni.
Cand va fi si la noi politistul “tampit si corect”, inatacabil, ca in America sau tarile astea, sa vedeti civilizatie si la noi! Va amintiti acum niste ani, cand s-a schimbat Codul rutier si politistii fluierau eficient peste tot? Nu mai mergeau in voie baietii destepti pe linia de tramvai, nu mai depaseau coloanele cu adanca nesimtire, ca acum. Ca orice minune romaneasca, a tinut cateva zile. Si nu a politiei e vina, ci a celor pe care ii RE alegem la vara si la toamna. Cand vad sondajele, imi vine sa plec din tara asta: aceleasi procente mari pt … ‘mari’ (PSD si PNL), aceeasi balta puturoasa in care ne balacim noi, votantii, e vina noastra, nu a lor.
“regula fermoarului” pare a fi o extindere a regulei aplicabile in zonele in care se circula civilizat anume ca soferii care au prioritate ajuta pe cei ca nu au acest drept aflati in pozitii delicate; in ciuda pozelor si faimei, in Bucuresti se aplica in general aceasta din urma regula; in restul Romaniei insa….
Vezi ca si banda de tramvai poate fi folosita drept banda de circulatie, daca indeplinesti anumite conditii. Ai invatat asta in scoala.