Marian Petru

Rădăuți, orașul nimănui. Cum se ”trăiește” într-un oraș care nu are primar, viceprimar, consiliu local și nici măcar un secretar la primărie!

Pe fondul blocajului administrativ, peste 200 de angajați din cadrul Primăriei Rădăuți (servicii și departamente de specialitate), dar și din instituțiile subordonate acesteia (Casa de Cultură, Biblioteca Municipală), îşi așteaptă de două săptămâni salariile. Întârzierea este cauzată de faptul că în cadrul municipalității nu există nicio persoană cu drept de semnătură. Potrivit unei informări furnizate site-ului România Curată de către purtătorul de cuvânt Delia Ioana Rusu, „această situație a apărut ca urmare a mai multor factori: primarul Aurel Olărean este suspendat din funcție din septembrie 2014, fiind în arest preventiv (de la începutul lunii mai se află în arest la domiciliu). Consiliul Local a fost dizolvat pe 31 martie a.c., prin hotărâre judecătorească definitivă, iar mandatul secretarului interimar s-a încheiat pe 27 aprilie a.c.”.

Efectele unei asemenea stări de fapt se regăsesc și în rândul rădăuțenilor, mai ales în ceea ce privește agenții economici. Din cauza faptului că nu există un Consiliu Local, procesul acordării autorizațiilor de construire este blocat; la fel se întâmplă și cu aprobarea cererilor prin care se solicită alocarea unor spații din fondul public al orașului.

Același document conține trimiteri la memoriul pe care șefii serviciilor din Primăria Rădăuți l-au depus la Instituția Prefectului – Județul Suceava și în care se regăsesc principalele provocări:

– instituția Primăriei nu poate angaja nici un tip de cheltuială, în condiții legale. Execuția bugetului pentru anul 2015 este blocată, atât pentru noi angajamente legale de plată precum și pentru cele deja existente, deși bugetul este aprobat. Implicit, nu se pot face plăți pentru secțiunea de dezvoltare, cu atât mai mult pentru secțiunea de funcționare.

– procesele aflate pe rolul instanțelor de judecată, cât și cele viitoare nu pot fi continuate sau promovate în instanță din cauza lipsei semnăturii reprezentantului legal al instituției. Mai mult, în cazul plângerilor formulate împotriva instituției, nu poate fi asigurată apărarea în instanță.

– nu pot fi efectuate lucrările de întreținere și reparații curente la străzi și trotuare, respectiv reprofilare, balastare pentru cele nemodernizate și de plombări și covoare asfaltice pentru cele modernizate.

– în ceea ce privește activitatea Direcției de Asistență Socială, nu se pot emite dispoziții cu privire la acordarea/ neacordarea, suspendarea, încetarea acordării venitului minim garantat. Același lucru se întâmplă și pentru alocația pentru susținerea familiei.

– nu se pot face plăți la capitolul cheltuieli materiale, bunuri și servicii: alimente asistați Cămin pentru persoane vârstnice, Cantina de ajutor social, Adăpost de noapte; produse igienico-sanitare și de curățenie pentru aceste unități, reparații curente.

În dorința a ieși din blocaj, o delegație de la Primăria Rădăuți s-a deplasat recent la București pentru a prezenta situația, iar în această săptămână Guvernul a dat o ordonanță de urgență pentru a fi depășit vidul legislativ. Într-un comunicat, legat de actul normativ, Executivul precizează că „în situația excepțională în care primarul se află în imposibilitatea exercitării atribuțiilor, iar funcția de secretar al unității administrativ-teritoriale este vacantă, prefectul numește, prin ordin, o persoană, prin detașare, în condițiile Legii funcționarilor publici, care să exercite atribuțiile de secretar al localității respective. Prefectul face această numire la propunerea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici. Persoana astfel numită va rezolva problemele curente ale comunei, orașului sau municipiului și va îndeplini funcția de ordonator principal de credite pentru activități curente până la ocuparea funcției publice de conducere de secretar, conform legislației privind funcția publică și funcționarii publici”.

Pe de altă parte, la 29 mai este prevăzut spre desfășurare un concurs pentru ocuparea funcției de secretar în cadrul Primăriei Rădăuți. Cinci persoane s-au înscris. În comunicarea venită de la Primărie, în cazul în care o persoană va promova examenul, aceasta va putea fi numită în funcție, cel mai probabil, la mijlocul lunii iunie. Chiar dacă Primăria Rădăuți va avea secretar ar rămâne fără rezolvare mai multe probleme: în continuare nu vor putea fi emise certificate de urbanism și autorizații de construcție.

Deși cazul „Rădăuți” este unic la nivel național, în multe alte localități din țară ar fi trebuit să fie desfășurate alegeri locale pentru a rezolva problema ocupării unor funcții cum sunt cele de primar, viceprimar și desemnarea unor noi Consilii Locale. Guvernul refuză să organizeze scrutinele locale. Legat de alegeri, recent, Curtea de Apel Bucureşti a decis că guvernul Ponta a încălcat legea şi nu a organizat la termen alegerile parlamentare parţiale în colegiile rămase vacante. Decizia nu este definitivă, ea putând fi contestată. Instanţa obligă „pârâtul să procedeze la stabilirea datei organizării alegerilor parlamentare parţiale” în 17 colegii de deputat şi senator.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *