Daca va intrebati de ce a cazut comunismul pot sa va comunic versiunea oficiala si cea neoficiala. Cea oficiala zice ca regimul a fost subminat de contradictiile lui interne. Cine sa mai creada ca va aduce prosperitatea tuturor, cind nu reusise decit sa o ia si pe a celor care se bucurasera de ea inainte?
Cine sa creada ca va aduce egalitatea, cind inlocuise privilegiile burgheziei cu cele ale nomenclaturii, sau ca atinsese impersonalitatea statului modern, cind cine nu cunostea un gestionar murea de foame? Regimul modernizator si egalitar a creat pina la sfirsit o cultura de privilegiu la fel de incetatenita ca orice regim, dar mai rea, ca era sustinuta cu metode autoritare si decuplata cu totul de vreo legitimare traditionala (cum fusese monarhia) sau meritocratica (cum fusese burghezia). Expresia acestei culturi de privilegiu era vila de protocol, fie cea in care privilegiatii locuiau permanent, fie cea in care isi faceau vacantele sau mergeau in weekend la vinatoare.
A doua teorie, cea informala, spune ca prabusirea comunismului s-a datorat perestroikai din Rusia, la care nomenclatura a consimtit pentru ca voia sa isi privatizeze vilele in care pina atunci statusera doar cu chirie. O economie de piata ajustata la cultura de privilegiu a fost considerata un compromis superior unei economii ideologice de subzistenta. Si le-a iesit!
In Romania, patrimoniul central al PCR, ca mai aveau si judetele si administratia padurilor alte vile,a revenit dupa 1990 RAAPPS, impreuna cu fermele de facut mincare sub pretul pietei pentru parlamentari, o mina de hoteluri si restaurante. Dupa 1990 vilele de protocol au fost luate cu asalt de noua nomenclatura, unele ajungind in proprietatea personala, altele adapostind oameni ca Petre Roman, Adrian Severin sau Traian Basescu ani si ani de zile. Prima mea incercare in 1996 de a lichida RAAPPS, desi devenita parte din programul CDR, nu a fost un success, pentru ca noii cistigatori au fost mai tentati de vile decit sa isi tina cuvintul.
In majoritatea anilor Regia a fost pe deficit – cu alte cuvnte, statul acoperea chiriile prea mici, snitelele prea ieftine de la bufetul Parlamentului, ineficienta chelnerilor de la restaurantul Furnica pe care trebuia sa ii strigi de cinci ori ca sa vina odata si camerele goale din hotelul Victoria din Cluj, unde ramasesera doar microfoanele pe care Securitatea nu a mai ajuns sa si le stringa. De cind cu austeritatea asta RAAPPS a initiat un nou ciclu de obscuritate, ascunzindu-se ca sa aranjeze mai bine diverse alte transferuri de proprietate din care statul va pierde.
De ce nu da RAAPPS informatii banale si datorate prin legea 544 opiniei publice? Pentru ca are ceva de ascuns. Fie unele vile iar au facut picioare si se muta binisor in patrimoniul privat, fie unele salarii prin Regie sint mult peste ce ar trebui, fie lipseste curajul de a demasca pe unii rau platnici sau ocupanti abuzivi care daca au fost ministri mai au sanse sa ajunga vreodata si nu stii cu cine te pui rau.
Nu stiu de ce am acceptat atitia ani ca sa ajung in instanta cu RAAPPS. Acum, ca s-a facut, astept cu nerabdare sa le iau nu doar informatiile, ci si banii. Ginditi-va cite alte monitorizari si procese putem face cu ei! RAAPPS va deveni in citeva luni un donator al ARC!
Nu se poate face o miscare publica, petitii, initiativa legislativa, orice ca sa fortam desfiintarea RAPPS? O lege prin care sa se stabileasca o resedinta pentru presedinte, doar pe durata mandatului si atit, o resedinta pentru primul ministru si atit! Restul sa stea unde au stat pima au fost alesi ca n-au stat pe strada
D.-voastra, stimata doamna Alina Mungiu Pippidi restrangeti sfera pcr/pmr, la raapps acesta cu adevarat mai detine cate ceva din patrimoniu material al pcr. Dar cam fiecare guvernare, indiferent de autodenumire (stg., centru, dr.) au luat cate o bucatica din raapps, aceasta este ,,jena,, de comunicare. O alta chestiune de acelasi interes, este preluarea practicilor pcr/pmr, aici transferul este vizibil, si flexibilizarea practicilor pcr/pmr a condus printre alte consecinte nefericite la situatia economico financiara a marei mase a romaniilor (va amintiti doamna, emfaza unui personaj politic caricatural, aflat in cea mai inalta pozitie in stat), vs. o patura de imbogatitii, segmente cantitative au proiectie in pdl. Toate cele de bine, cornel.
Raspunsul este simplu. Pentru ca a doua teorie (cea informala) este cat se poate de valida (si nu sustin ca a fost o conditie suficienta, insa a fost o conditie necesara). Orice schimbare (revolutie, reforma, modernizarea statului, whatever) reuseste NUMAI daca pastreaza sau creste privilegile pentu o masa critica din fosta ruling class. Asa ca obiectivul de a desfinta/controla/transparentiza RAAPPS mi se pare gresit. Obiectivul achievable este sa-l facem sa “freeze”, sa nu creasca si mai mult, si atat…
Este o problema de durata ceia ce inseamna constientizare publica, redobandirea verticalitatii si demnitatii,reconsiderarea ELITELOR si implicarea lor in actiuni civice de amploare, altfel daca incercam sa facem analize cat or fi ele de pertinente si sustinute de impertinenta si incompetenta guvernantilor nu o sa avem rezultate favorabileacestor timpuri.
Asa se face Romania curata. Pic cu pic, gunoi cu gunoi.