Adrian Popescu

Scurtul marș al Jandarmeriei de la «siguranța ta» la «pe frig, sub presiune, mai zboară câte un pumn»

Peste 30.000 de persoane s-au strâns la protestele de sâmbătă seara contra modificării legilor Justiției, în Piața Universității din București, de unde au pornit în marș spre Piața Constituției, în fața Parlamentului.

Protestul a început la ora 18 și a început să se disperseze după 21.

Protestatarii de la Universitate au reușit să rupă cordoanele de jandarmi și să ocupe intersecția, deși mobilizarea Jandarmeriei pentru această seară a fost ieșită din comun: aproximativ 3000 de agenți, inclusiv scutieri și echipaje dotate cu gaze lacrimogene.

„De azi-dimineață, de la ora 6.00, tot Ministerul de Interne se află în stare de alertă. Șefii Jandarmeriei (numiți de Dragnea) au dat ordin ca toți jandarmii să fie țintuiți astăzi în unități. Nu se dau permisii, toate efectivele sunt gata de intervenție. Jandarmii din județele apropiate de București (Ilfov, Giurgiu, Teleorman, Argeș, Dâmbovița, Prahova, Buzău, Ialomița, Călărași) au ordin de deplasare spre Capitală de la ora 15.00. Jandarmii din celelalte județe ale țării nu au voie să părăsească garnizoana”, scria ziaristul Grigore Cartianu pe Facebook.

Pe parcursul ultimelor două zile, Jandarmeria a postat infografii și filmulețe prin care îndeamnă la proteste pașnice.

Dar incidente și încăierări tot au apărut. Momentul culminant a fost cel în care un jandarm a început să la împartă pumni manifestanților.

Jandarmeria se scuză că a fost doar „acțiunea individuală a unui jandarm” care poate că, „în condiții meteorologice deosebite”, a fost supus „unei presiuni extrem de mari”.

Referitor la misiunea desfășurată de Jandarmeria Capitalei cu ocazia protestului de aseară facem următoarele precizări:
Imaginile apărute în spațiul public, care prezintă acțiunea individuală a unui jandarm aflat în dispozitivul de ordine publică, fac obiectul unei verificări interne.
Se va analiza punctual acel moment, dar și întregul ansamblu de decizii și contextul operativ premergător acestuia, astfel încât să avem o imagine corectă asupra acestui comportament și nu doar una fragmentară.
La acest moment, cunoaștem identitatea jandarmului din dispozitiv și în urma derulării acestei proceduri de verificare vom stabili exact ce anume a condus la o astfel de atitudine.
Pentru cei care nu sunt familiarizați cu dinamica unei astfel de misiuni, extrem de complexe, vă informăm că dispozitivele de ordine publică au mecanisme de autoreglare în timpul desfășurării misiunii.
Există situații în care jandarmii din prima linie, aflați de multe ore în dispozitiv, în picioare, în condiții meteorologice deosebite, pot fi supuși unei presiuni extrem de mari, presiune ce poate genera și astfel de comportamente. Responsabilitatea acestei acțiuni punctuale, a unui jandarm, va fi stabilită de verificările interne.
Explicațiile însă sunt necesare pentru a înțelege întregul context și a nu judeca distorsionat o misiune de ordine publică care, în ansamblu s-a desfășurat în condiții de normalitate, fără a exista incidente majore, persoane rănite sau distrugeri ale bunurilor publice.
Referitor la situația creată la gurile de metrou, facem precizarea că decizia Jandarmeriei de a temporiza și a redirecționa accesul persoanelor care se deplasau de la stația de metrou către ieșirea dinspre Teatrul Național a fost luată pentru a evita apariția unor busculade, întrucât zona Pieței Universității era blocată și era nevoie de o ieșire controlată a persoanelor.
Totodată, au fost realizate mai multe filtre de control care au avut un scop preventiv pentru a descuraja eventuale acte de tulburare a ordinii publice, filtre care și-au dovedit eficiența, în urma acestor controale fiind găsite asupra unor persoane mai multe obiecte periculoase care ar fi putut provoca rănirea gravă a participanților.
Persoanele care au fost depistate cu obiecte periculoase, le-au fost întocmite actele de constatare sub aspectul săvârșirii infracțiunii prevăzute de Art. 372 Cod Penal ,,Port sau folosirea fără drept de obiecte periculoase”.

Pe de altă parte, polițistul rutier Mihai Godină susține că același jandarm ar fi știut să se controleze foarte bine atunci când avea ca misiune să-i deschidă calea lui Liviu Dragnea la DNA.

Deocamdată, purtătorul de cuvânt al Jandarmeriei, Georgian Enache, nici nu confirmă nici nu neagă această informație. El a spus că nu are informaţii că ar fi vorba de acelaşi jandarm care s-a aflat în preajma liderului PSD Liviu Dragnea la DNA, ci doar că este identificat.

„Reacţia colegului meu a fost cu siguranţă determinată de modul de manifestare al persoanelor aflate în faţa acestuia. Avea obligaţia el acolo şi era legitimat cu această obligaţie să asigure acel dispozitiv de ordine publică, să ţină acea cale rutieră liberă. Pe de altă parte, cei care au exercitat acele violenţe asupra colegului nostru şi-au asumat o anumită reacţie din partea forţelor de ordine, în momentul în care nu s-au mai manifestat într-un mod paşnic şi civilizat şi au forţat blocarea circulaţiei în centrul Capitalei.

(…)

Suntem o instituţie serioasă care şi-a asumat de fiecare dată orice fel de derapaj, orice fel de greşeală a oamenilor noştri. (…) Instituţia analizează cu cea mai mare seriozitate acele imagini, le punem în context (…) şi nu ne stă în caracter şi nu vom face vreun pas înapoi. Recunoaştem dacă vor fi greşeli, însă acest lucru nu trebuie făcut sub presiunea momentului, trebuie urmaţi nişte paşi procedurali, urmând ca în urma verificărilor şi a analizei să se tragă şi o concluzie”, a subliniat acesta.

(…)

Eu nu vreau să-mi vulnerabilizez colegul. Ce pot eu să vă spun este că este un coleg care de-a lungul timpului şi-a dovedit profesionalismul. Asta nu exclude în niciun fel răspunderea lui în cazul în care vor fi constatate încălcări ale normelor legale.

(…)

Avem, pe de-o parte, o acţiune legitimă, legală a jandarmilor care au avut obligaţia să asigure măsuri de ordine şi siguranţă publică, atât în ceea ce priveşte persoanele care manifestau, cât şi în ceea ce priveşte respectarea drepturilor şi libertăţilor celorlalţi cetăţeni din Capitală care au dreptul să circule în mod liber pe căile de comunicaţie. Pe de altă parte, vorbim de o acţiune ilegitimă, ilegală a maselor de manifestanţi, a grupului de protestatari care au exercitat presiuni fizice asupra cordoanelor de ordine şi siguranţă publică dispuse acolo.

(…)

Din fericire nu a fost nevoie să restabilim ordinea aseară şi spun din fericire pentru că modul în care a fost organizat acest eveniment crea toate premisele ca aseară să aibă loc evenimente care să impună restabilirea ordinii publice. (…) Dacă noi nu aveam o atitudine activă, nu aveam acele filtre, acele cordoane întărite aşa cum a fost aseară exista posibilitatea ca astăzi să facem o conferinţă de presă despre lucruri mult mai grave. (…) S-a blocat circulaţia pentru că anticipam acel moment.

(…)

Circulaţia liberă nu este un moft al instituţiei. În Bucureşti sunt peste 2 milioane de locuitori care au nevoie să circule, să ajungă dintr-un punct în altul. Pe de altă parte, sunt zilnic zeci, sute de apeluri de urgenţă la instituţii precum Salvare, Pompieri care la fel trebuie să ajungă cât mai repede la acele cazuri şi acele situaţie şi blocarea acestor căi de comunicaţie se face doar cu avizul unor instituţii şi cu aprobare prealabilă. De fiecare dată Jandarmeria a luat măsuri în aşa fel încât să fie garantate şi respectate drepturile tuturor cetăţenilor. Ne dorim ca aceste manifestaţii să se desfăşoare în mod paşnic, civilizat, legal, dar în acelaşi timp este obligaţia noastră să asigurăm dreptul şi acelor cetăţeni care nu au aceleaşi convingeri sau nu participă în mod direct la aceste proteste.

(…)

Eu cred că acele filtre şi-au dovedit eficienţa. Două persoane asupra cărora au fost găsite mai multe obiecte interzise – un box, un cuţit, o bâtă, care în mod evident nu aveau ce să caute acolo – au fost conduse la secţia de poliţie şi vor fi trase la răspundere.

Lămuririle au venit până la urmă tot de pe Facebook:


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

4 thoughts on “Scurtul marș al Jandarmeriei de la «siguranța ta» la «pe frig, sub presiune, mai zboară câte un pumn»

  1. CMC

    Cel mai simplu mod de protest pentru studenti este sa refuza mita guvernului si sa-si plateasca biletul de tren.
    De fapt, asta este o subventie mascata pentru CFR.

    Reply
    • Dumitru

      Tare ! N-am mai ras de mult asa bine. Sunt curios daca studentii care au participat la manifestatie au profitat si de reducerea CFR.

      In alta ordine de idei, daca tot ce-a putut sa faca opozitia anti-PSD este 30000 de manifestanti e slabut tare. Chiar daca iau in calcul vremea.

      Reply
  2. Nelu Stiuca

    Jandarmeria Româna, prin structurile specializate, functioneaza conform prevederilor legii sale organice (Legea nr. 550/2004, privind organizarea şi funcţionarea Jandarmeriei Române).
    In 1990 fostele „Trupe de securitate” (cu competente, superioare, asupra fostei militii) din M.I. au fost transformate printr-un simplu act normativ (Hotărârea de Guvern nr.0749 din 5 iulie 1990) in „Comandamentul Trupelor de Jandarmi”.
    Acest departament mentine continuu fata de Politia Romana o anumita stare de rivalitate, nascuta din dorinta „jandarmilor neresemnati dupa cele intimplate in 1989” de a redobandi (din superioritatea avuta fata de politisti in vechiul regim) cat mai multe competente materiale si teritoriale in domeniul sigurantei si ordinii publice.
    Situatia a fost intretinuta ori amplificata si de unii factori de decizie ai puterii politice si cei ai puterii rezervate, care in cele din urma au dovedit, ca de fapt, in sens, democratic sunt ostili eficientizarii sistemului de ordine publica,
    Drept urmare institutia I.G.J.R. si-a atribuit si prevazut in mod hazardant cat mai extinse competente in domeniul sigurantei si ordinii publice, de mentionat fiind urmatoarele;
    – Apărarea ordinii şi liniştii publice, a drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor, a proprietăţii publice şi private(?);
    – Prevenirea şi descoperirea(?) infracţiunilor şi a altor încălcări ale legilor în vigoare;
    – Combaterea actelor de terorism(?);
    – Protecţia instituţiilor fundamentale ale statului;
    – Executarea unor misiuni internaţionale(?);
    Potrivit „Strategiei de realizare a ordinii şi siguranţei publice” (H.G. nr. 196/2005 – a se vedea ca acest act normativ nu are avizul CSAT si in loc de ministru de interne este semnata cu “P” de un secretar de stat), “Jandarmeria Română, este componentă a forţelor principale ale sistemului de ordine publică, fiind abilitată prin lege să exercite “dreptul de poliţie al statului (?)”, reprezentând componenta de bază a structurilor destinate să gestioneze problematica din domeniul ordinii publice în timp de pace sau pe timpul stării de urgenţă”.
    In cadrul legal de reglementare a activităţii I.G.J.R. se mai invoca si Codul de procedură penală prin care se stabileşte dreptul jandarmilor de a constata fapte de natură penală pe timpul îndeplinirii atribuţiilor de serviciu (art. 214), (încadrând totodată Jandarmeria Română în categoria instituţiilor cu responsabilităţi în cadrul procesului penal (?), prin stabilirea în sarcina acestei instituţii a unor obligaţii specifice: asigurarea respectării măsurilor preventive şi a obligaţiilor stabilite de instanţă pe timpul amânării executării pedepselor, precum şi executarea mandatelor de aducere.
    La nivelul atributiilor I.G.J.R., prin reglementari sunt prevazute doua domenii de competenta;
    a). – pentru ordine publica actioneaza 6 tipuri de structuri;
    – mobile
    – montane
    – zona litoralului
    – antiteroriste(?)
    – judiciare(?)
    – sportive
    b). – pentru paza obiective sunt constituite 2 structuri;
    – Serviciul paza si protectie institutionala cu 3 unitati speciale;
    – Serviciul paza si protectie transport cu 3 unitati speciale.
    Desi se mentioneaza ca Jandarmeria Româna este organizată pe principii militare, ca sistem unitar de forte si mijloace, dispus conform organizării administrativ – teritoriale a tării din analiza organigramei APARATULUI CENTRAL al I.G.J.R. rezulta ca exista un exces de structuri, astfel;
    – Pentru domeniul operativ organigrama contine;
    – 8 directii
    – 24 servicii
    – Pentru asigurarea logistica si de resurse sunt destinate ;
    – 2 directii
    – 5 servicii
    Din totalul celor 10 directii doar doua isi justifica existenta, iar in cadrul celor 31 de servicii majoritatea fiinteaza, formal, fara incarcatura cu sarcini si responsabilitati pertinente se TAIE FRUNZA LA CAINI PE BANI MULTI ALOCTI DIN BUGETUL DE STAT.
    In baza acelorasi rationamente DE EFICIENTIZARE adoptate la redimensionarea schemei organizatorice a I.G.P.R. trebuie restructurata si organigrama I.G.J.R. avand la baza algoritmul ca managementul acestei structuri poate fi asigurat doar de un sef si un adjunct.
    Cu ocazia reproiectarii schemei organizatorice, DUPA MODELUL ITALIAN SAU FRANCEZ este necesar sa fie excluse din functionarea I.G.J.R. conflictele de competenta existente, respectiv, fata de; politia de ordine publica, cea judiciara si locala (comunitara), fata de SPP si SRI si in acelasi timp sa fie externalizate actvitatile care sunt pretabile si aduc prin aceste operatiuni eficienta comandamentului de arma.

    Reply
  3. ionas

    Oare in comparatie cu alte tari din Europa, cum sta Romania in privinta numarului de indivizi din organizatiile de forta ( politie, politie locala ,jandarmi, securisti ) la mia de locuitori ( sau pe kilometrul patrat ) ?
    Sau procentul din PIB alocat acestora.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *