Comisia Europeană a updatat pe 17 decembrie sondajul EU-SILC care calculează, între altele, coeficientul GINI (proporția dintre venitul populației celei mai bogate și a celei mai sărace dintr-o populație). România și Bulgaria ies din nou în vîrful clasamentului drept țările cu cea mai mare disproprorție dintre veniturile bogaților și săracilor din Europa. Numai țări în curs de aderare ca Serbia și Turcia mai au asemenea cifre. Altfel, din Europa de Est, Cehia și Slovenia se apropie de performanțe de tip scandinav (coeficientul e sub 30 la sută – Norvegia, țară asociată, dă exemplul cu 24%), media europeană e 30, iar noi suntem la 35 (coeficient zero ar fi atunci când veniturile ar fi complet egale). E impresionant că Estonia, cea mai liberală economie din Europa, condusă practic numai de liberali în diverse coaliții și inventatoarea cotei unice, a reușit să se apropie de media europeană, iar noi nu.
Mai clar, cei 20 la sută din vîrful piramidei de venituri cîștigă de vreo șapte ori mai mult decît cei 20 la sută de la bază. De asta sunt străzile pline de Porsche Cayenne și BMW, iar educația în rural produce mai ales analfabeți funcționali și dropouts, de asta înfloresc spitalele private, iar la cele de stat nu sunt bani de hîrtie igienică și antiseptice de calitate.
Discuția jalnică despre pensii, ca atare, se învîrte în cerc.
Nu sunt bani în 2020 în România să se crească punctul de pensie și nu vor fi mai mulți dacă aceiași bani strînși de stat sunt dați sectorului privat să-i managerizeze. Nu are unde să-i plaseze sectorul privat, piața globală de la criză încoace a fost așa de proastă că și fondurile de investiții private tot numai bonduri de stat cumpără. Cele germane continuă să aibă dobînzi negative la zece ani – cam asta e încrederea investitorilor în economia globală. Deci terminați cu iluziile că vreun megaplasament al pensiilor există și că trebuie să mutăm banii de la stat la operatorul privat! Nu vor veni banii care ne lipsesc din speculații (în schimb, plătim comisioane mai mari). Modelul chilian e mort și îngropat.
România și Bulgaria nu au, de fapt, decît o resursă la ora asta: bogații lor, care cîștigă nu doar prea mult (și nu pe bază de merit – în ambele țări, inovația e așa de scăzută că e clar că tot rentele, adică relațiile cu autoritatea, sunt motorul cîștigurilor), cît mai ales plătesc prea puțin la sănătate și la venit global. Cei 16.000 de milionari ai României nu contribuie destul.
Să vrei autostrăzi, teste PISA bune în rural, spitale fără infecții cînd plătești zece la sută din venit și cînd mare parte din cei care plătesc au venituri de nimic e ridicol. Să mai ții și teorii că asistații sociali sunt de vină, e mai rău, e sinistru și stupid. România are cea mai scăzută asistență socială din Europa, deși o propagandă neobosită de dreapta a convins pe mulți de contrariu. Nicio speranță ca fabricile de fact-checking, toate sponsorizate de firme de PR sau servicii secrete, să îndrepte vreodată ceva esențial folosind cifre Eurostat – au ei altele, se luptă cu fleacuri spuse de Daea sau din astea.
Soluțiiile nu pot veni decât dintr-o direcție.
Pensiile foarte mari, în cap cu cele speciale, trebuie impozitate. Deja mai vorbim de ”eliminarea” a doar vreo cinci la sută din pensiile speciale, la restul s-a renunțat. Vorbim ca să aburim proștii, că altfel cine vrea să elimine pensiile speciale pe bune nu are de ce să se ia de piept cu greviștii și Curtea Constituțională, cu rezultatul că nu va elimina mai nimic, e destul să le impozităm. Pe cele nesimțite cu mai mult, pe cele foarte mari cu mai puțin, dar suficient cît să reducă enormele inegalități și să mai recuperăm niște bani. Soluția lui Teodorovici era clar singura realistă.
Veniturile trebuie și ele impozitate progresiv, cu un plus pentru cine își ia Cayenne în leasing. Am creat destulă clasă mijlocie, dacă așa se cheamă ce a înflorit în Voluntari și Pipera, și nu mai avem de ce să dăm bogaților noștri voie să ia de șapte ori mai mult acasă decît săracii. Ia să mai lase măcar 2-3 la sută din ăștia la spitale, școli și autostrăzi.
Cota unică, promovată de SAR, și-a atins limitele mai demult. Cu asemenea cifre de inegalitate și fără bani de pensii, educație și drumuri, în schimb cu deficit peste limita europeană admisă, nu avem altă soluție decît să o luăm înapoi. Oricum nu mai era cu totul unică, tot ce făcea era că lăsa unora bani de Range Rover și costume Armani. Nu era bine, că sunt din import și ne cresc deficitul de cont curent oricum. Așa că, un pic mai multă solidaritate socială și proiectul de țară să fie să ajungem pe media europeană de egalitate socială după viitoarea reformă a taxelor! Evident, poate reformați ANAF între timp… că nu au ajuns 15 ani de la cota unică…
Ar fi bine -știți sfatul meu- ca asta să vină printr-o reformă agreată transpartinic, că altfel nu se va face niciodată, populismul va căștiga și alegerile astea promițînd că face de toate din banii care sunt. Mai exact, din cei care nu sunt. Să fie clar, cine nu propune creșteri de taxe la alegerile din acest an e fie un impostor, fie un mincinos.
Desigur, nu mă aștept ca o discuție rațională despre cum finanțăm autostrăzi și pensii să întrerupă vreo secundă delirul populist despre cum eliminăm pensiile aleșilor (lasă, mai bine să ia șpagă, nu?) și alte perdele de fum menite a acoperi transferul pașnic de rente și chiar rentieri în carne și oase de la PSD-ALDE la PNL plus alții.
Problema Romaniei e daca va supravietui anarhiei, talhariei si distrugerilor practicate de vandalii romani iar dumneavoastra aveti pretentii la salarii si alocatii decente.
Iluzii, doamna ! Cei cativa bogati ai Romaniei sunt o tinta falsa, incercarea de a-I supraimpozita o sa-i faca rapid sa-si ia jucarile si sa se mute la Monaco sau Zurich. N-at fi nici o problema dar unii au afaceri cu sute sau mii de angajati in tara si platesc la TVA si impozite de se spetesc. Ei reprezinta avangarda performanta a minusculei clase antreprenoriale, ne-ar trebui mai multi ca ei.
Nu va speriati de Porschane, Roveruri si alte fieratanii. sunt mult mai putine decat avem nevoie. Ele genereaza consum, taxe si bunastare. Ar trebui sa ne dorim mai multe, din munca, inovatie, investitii. Si la Brad, si la Aiud, si la Hateg, si la Pascani. Nu doar in sectorul 1 al Capitalei. Si fara impozite ametitoare de 5000-10000 de lei pe masina pe an (pt capacitate cilindrica de peste 3000 cmc) de care americanii ar rade in hohote …
Nu poti sa-ti delocalizezi pensia…
Cred că un titlu corect includea și salariile.
Daca exista legi pentru “Pensii speciale”, pot sa existe si legi pentru “Taxare speciala”.
Solutia e extrem de simpla: Toate pensiile care nu sunt obtinute pe baza de contributivitate sa fie afectate de o Taxa de solidaritate de 99% pentru ce depaseste de 6 ori pensia medie din Romania.
Cui nu-i convine, poate sa depuna cerere sa treaca pe pensia care ii revine pe baza de contributivitate. Nimeni nu ar trebui sa se simt afectat daca incaseaza o pensie de 6 ori mai mare decat pensia medie din Romania.
Aplicata fara exceptie si imposibil de declarat neconstitutionala. Mai neconstitutionale sunt pensiile speciale decat taxele speciale aplicate acestora…
In rest, setea este nestavilita:
1. Din ce cauza reprezentantii in Consiliile de administrate ale societatilor in care statul este actionar incaseaza bani in nume propriu, cand banii respectivi trebuiau sa revina statului, ca proprietar de actiuni?
2. “Sindicatul reclama nereguli la Ministerul Culturii: Hair stylisti detasati pe salarii de pana la 13.000 lei!
“Auditul financiar asupra contului anual de executie a bugetului de stat pentru anul 2018 a scos la iveala faptul ca 14 persoane, printre care chiar hair stylisti, au fost detasate in Ministerul Culturii, de la societati comerciale, cu incalcarea legii.
Aceste persoane au primit salarii de aproape trei ori mai mari, fata de cat prevede grila de salarizare din Ministerul Culturii, raportata la Legea 153/2017, privind salarizarea personalului platit din fonduri publice.
(…) Persoanele detasate din societati comerciale au ocupat functii de consilieri in cadrul Ministerului Culturii, pe salarii cuprinse intre 6.600 si 13.500 de lei/ brut pe luna. Asta in conditiile in care remuneratia maxima prevazuta de grilele de salarizare era de aproximativ 5.000 de lei brut/luna””
Problema pensiilor care revine periodic in gura politicienilor seamana revoltator cu povestea drobului de sare. Ca si fantoma comunismului, frica de ce va fi cand va fi ne face pielea de gaina. In realitate nimanui nu-i pasa cu adevarat pentru ca altfel am pune mana pe cartea de matematica. Putem calcula ca: ( 1 ) la o crestere a PIB-ului de 5% pe an ar trebui 14 ani ca acesta sa se dubleze si ( 2 ) depunand cate 100 lei pe luna la pilonul 2, dupa 40 de ani am strange bani indeajuns sa traim 12 luni. Acestea sunt ipotezele de lucru. Cam nasol, asa-i ? Concluzia si solutia pentru chestiunea zilei o pot oferi numai politicienii si alegatorii.
Pe politicieni ii doare in pix pentru ca hartia suporta orice iar viitorul lor este asigurat. Personal nu vad nici o posibilitate de schimbare a comportamentului acestora, indiferent ce nume si ideologie afisaza .
Alegatorii pe de alta parte sunt complet anesteziati si traiesc in alta realitate din moment ce avand venituri la limita saraciei sunt in majoritate declarativ ideologic de dreapta. Acest comportament isi are radacinile infipte adanc in istorie, frica impletita cu respectul fata de stapan par scrise in ADN-ul nostru.
O singura speranta exista: frica si respectul fata de voda, cel ales prin vot popular. Daca voda, printr-un miracol, va fi vreodata intreg la cap, exista speranta ca modelul lui sa se propage si mai jos si natia sa se trezeasca.
Taxa unica trebuie pastrata pentru a atenua migratia fortei de munca inalt calificata (IT, medici, ingineri, etc). Taxati cu 40% veniturile nete peste 10 mii si pleaca toti specialistii cu ceva experienta
Cred ca avem numarul cel mai mare din UE la studenti la medicina si IT/1000 locuitori. Dupa revolutie 1989 s-au mai infiintat Fac de medicina, fata de cele existente la Arad, Oradea, Sibiu, Brasov, Constanta si poate Galati. Vin si studenti din Occident care nu au credite pentru a studia in tara natala. Si tot avem penurie. Sa nu mai vorbim de facultati cu specializare informatica- mai in toate judetele ( nu stiu in Teleorman)
Exact. Securisti, politisti si procurori se vor mai gasi, insa productivi nu.
Desi nu imi place realitatea, recunosc ca ai dreptate. Libertatea de miscare a capitalului uman exista si este un impediment in eventuala incercare a Romaniei de a mai tempera cresterea coeficientului GINI. Romania este atractiva doar prin castigurile de capital pe termen scurt suplimentate de un regim fiscal excesiv de favorabil. Problema este ca din aceasta taxare insuficienta, statul nu mai poate dezvolta infrastructura de care sa se bucure inclusiv noii imbogatiti de la periferia capitalei care se enerveaza ca stau in trafic ca sa intre in Bucuresti sau sa mearga la schi la munte, sau o balaceala cu droguri la mare.
Crede cineva ca noii imbogatiti vor accepta sa plateasca taxe mai mari ca sa poata ei circula mai bine? Nici vorba.
Deci statul roman a ajuns intr-un mare impas dat de limitele abordarii de dezvoltare prin sub-impozitare. Nemtii sau nordicii impoziteaza consistent si fac treburi utile tuturor cu acei bani si asa se bucura si imbogatitii lor dar si saracii lor.
Poate Romania iesi din acest impas? Cu siguranta nu pe termen mediu. Lucrurile vor deveni din ce in ce mai sufocante. Iar ultimul lucru care ne trebuie sunt rachetele lui peste-prajit pe care rusii le pot bruia in doi timpi si trei miscari daca ar avea chef de o incursiune… ceea ce oricum nu au.
A spus-o si Isarescu, ca Romania a intrat in capcana venitului mediu.
The middle income trap is a theoretical economic development situation in which a country that attains a certain income (due to given advantages) gets stuck at that level. The World Bank defines as the ‘middle-income range’ countries with gross national product per capita that has remained between $1,000 to $12,000 at constant (2011) prices
Pensiile speciale vor trebui eliminate – nu sunt normale. sa iei pensie de 3-5000 euro la 50-55 de ani doar pentru ca ai avut o slujba in politie , securitate sau justitie in timp ce ceilalti muritori de rand sa lucreze pina la 65 de ani.
In privinta sistemului sanitar 70 -90 % merg pe salarii. Privatizarea in totalitate a sistemului sanitar va ramine singura solutie. Ca in SUA .
Impozitele sa fie progresive si sa nu fie exceptat nimeni nici constructorii nici IT-istii ( nu ii va rapi nimeni sa-i duca in SUA- Sillicon Valley )
Sa se reduca numarul de bugetari locali si deconcentrate inutili si hiperplatiti cu cel putin 35-40%. La un orasel cu 3- 40000 locuitori avem un primar cu 4500 euro/luna, 2 viceprimari cu 4000 euro/luna, administrator de orasel cu 3000 euro/luna , sefi de servicii din primarie 2000 euro/luna.
Sa fie privatizate companiile nerentabile ( Tarom – subventie de 56 miliaona lei ) si la care ai deja competitie pe piata.
Oricum nu ne scapa nimeni de FMI si ratingul de tara foarte prost
Superb articol. Poate ar fi bine sa il citeasca si Merkel, poate il mai lasa din brate pe Iohannis.
Cand citesc celelalte comentarii imi dau seama ca Romania e fara speranta. Nu doar clasa politica e “dusa cu pluta ” dar si mass-media si masa electorala la fel. Cota unica (eng. flat tax)- e cea mai mare bataie de joc care exista in tarile din lumea a 2-a si a 3-a, genocid curat. Ilie Serbanescu vorbea despre primitivism.
Daca Romania era o tara normala, subiectul acestui articol trebuia sa inunde primele pagini ale tuturor publicatiilor de presa. A existat acum cativa ani o discutie in UK despre flat tax vs. progressive tax:
https://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-22575135
Carevasazica: “The myth that flat taxes are simple and would raise tax revenue is just that: a myth.
It’s also a myth that a great deal of the UK tax code could be eliminated. That is not true unless we wanted to scrap whole taxes and lose the money they raise.
It is that last point that provides the real clue to what flat taxes are all about. It is not chance that they are always promoted by people who also argue for small government and massive cuts in public spending. That is what they are intended to deliver, and I have to agree, they would.
But there’s even a sting in the tail in that.
Currently the top 10% of all income tax payers in the UK pay about 59% of all income tax. They also pay tax at higher rates than anyone else. That is why they pay so more, but that’s also because they earn more than most, of course.
Under a flat tax system they would enjoy substantial – maybe massive – tax cuts.
Those on low incomes would almost certainly pay more because around the world flat tax systems are associated with high National Insurance contributions – that hit the lowest paid hardest.
So flat taxes are really about cutting taxes for the best off, cutting services (like the NHS) massively and requiring payment for their use instead, and increasing tax, overall, for the least well off. That’s the reality.”
Ar trebui si niste masuri coercitive pt. ca doctorii sa nu mai plece in strainatate la munca, anume sa fie obligati sa-si plateasca scolarizarea sau sa fie obligati sa profeseze vreo 7 ani in tara. Cam asa e prin Bulgaria. Avem o tara de rahat, cu clasa politica de rahat, o presa de rahat si votanti tot de rahat care nu sunt capabili sa inteleaga de ce tarile cele mai avansate aplica cu succes maxim impozitarea progresiva.
Just, cota unica nu e buna in sine iar impozitarea progresiva rea in sine. Sunt perioade in economie cand e indicata una si perioade cand e indicata alta.
Iar pensiile speciale au fost eliminate odata. Pentru a fi reintroduse, dupa ce au preluat Puterea, de cei care le-au inventat.
Trebuie sa intelegem ca nu vom avea autostrazi, cai ferate de mare viteza, spitale moderne, invatamant performant pana cand nu ajungem sa avem venituri la un nivel de cel putin 37-38% din PIB. Cat avem acum, 26-27% e de toata jena.
Iar ajutoarele sociale sa fie acordate celor care trebuie sustinuti, nu celor care nu vor sa munceasca.
“agreta transpartinic”? in Romania de azi unde domneste ura si dezbinarea politica, intretinuta si de o “mass media” iresponsabila stipendiata ?
Sigur ca o impozitare progresiva ar fi buna, doar ca investitorii au venit la noi pe aceasta promisiune si o reactaie negativa a lor ar fi o catastrofa ! Asa ca – deocamdata cel putin – nu se poate !
Buna observatia ca se cere mereu “o tara ca afara” undeva unde se uita de unde am pornit, cu ce decalaje imposibil de surmontat intr-un timp scirt si cu o societate si o administratie nepregatite ! Sosele, spitale si scoli fara o baza economica ? Sa mai asteptam; nici in Occident nu s-au aranjat intr-o singura generatie !
Ce uita lumea e ca la noi, in decembrie ’89 Statul s-a prabusit si – minat de un populism electoral si impotenta administrativa evidente – nu s-a redresat. Inca. Pana cand ?
O stim cu totii, o stiu si “altii”: Romania e o tara bogata, cu resurse ca putine alte tari. Cum o administram ? De ce nu se platesc impozite ? Ce face , de ani buni, Institutia responsabila ? Doar o colectare ceva mai eficienta a TVA ar anula deficitul bugetar ! Si atunci ?
D-na AMP, sunt inca zone din economie care sunt lasate sa evazioneze linistit.
Piata inchirierilor de locuinte spre exemplu, eu cred ca depaseste cu mult 100 milioane de Eur/an la nivelul intregii tari. Aici este vorba despre cateva zeci de milioane de Eur care nu ajung sub forma de taxe si impozite la buget, si care poate sunt redirectionati de proprietari si catre “Porsche Cayenne și BMW”.
Nu se colectează, se fură levantin și haiducesc, nu se recuperează de la hoți nici măcar atunci când sunt prinși, nu se fac investiții, iar noi batem câmpii cu măsurile fiscale.
Ceea ce ne trebuie este să devenim stat de drept, apoi putem aplica măsuri. Buba nu e economică în primul rând, ci e politică, istorică, antropologică, sociologică. Altfel, ce recomandați dstră e de bun simț, medicamentul și-a dovedit eficacitatea în numeroase cazuri, numai că piciorul nostru e de lemn și de formă.
30 de ani nu sunt de ajuns pentru a schimba mentalitati si atitudini. Dar ar fi necesare;
1. Noua organizare teritoriala cu reducerea suprapunerii ce prefecturi si cons. judetene, a numarului de judete;
2. Reducerea domeniului bugetar central si local cu cel putin 30%;
3.Reducerea de parlamentari la 200 cu tot deputati si senatori;
4. Aplicarea impozitelor gtaduale pe avere, si nu cota unica.
5. Pensiile speciale sa fie nu mai mari de 5000 de lei luna, pentru magistrati, politisti, armata.
6. Mediul de afacei productivai bine sustinut cu facilitati fiscale stabile;
7. Controlul averilor mai strict si impozitarea unor domenii noi de activitate, IT, chirii, productie agricola.
“5. Pensiile speciale sa fie nu mai mari de 5000 de lei luna, pentru magistrati, politisti, armata.”
– BINE gindit ! +1
– cu cite guri maninca indivizii astia…speciali ?, ce fac cu banii necheltuiti lunar ?
Sintem mindri ca sintem romani, o tara de nulitati obraznice, cu pensii speciale
Apropo de dl Daea și ideile lui: în “Economistul” de săptămâna asta este un scurt articol despre magazinele “Unirea”. După ce formulează constatarea că, în momentul de față, cele două magazine (București și Sibiu) sunt cam lipsite de avânt, textul ne spune și care e miza lor majoră: aceea de a scoate agricultura din economia gri (unde se pare că se află în mare parte) și de a aduce astfel la buget, prin impozitare, sume care se estimează că ar fi de ordinul miliardelor de dolari.
Dar de la idee la realizare e cale lungă, și rămâne de văzut ce va alege să facă actualul Guvern: să ia ideea bună a fostului ministru și să o pună în operă cu o eficiență pe care dl Daea n-a mai apucat să o demonstreze (lărgirea rețelei de magazine, care acum practic nu există – două magazine în toată țara nu e o rețea; și mai cu seamă colectare de produse, ca să ai ce vinde – când am intrat și am avut de ales între trei verze și-un dovleac nu prea mi-a convenit…), sau să abandoneze cu justificarea comodă că oricum nu mergeau bine.
În orice caz: se pare că ar fi vorba de miliarde de dolari care s-ar putea aduce în acest fel la bugetul de stat (nu mai adaug avantajele evidente pentru micii fermieri), în condițiile în care unul din lucrurile de care ne plângem e că nu avem bani. Așa că ideea dlui Daea ar putea fi privită cu interes – lucru pe care “Economistul” îl face. Care e cel mai influent săptămânal din lume la ora asta și care, ca și Guvernul nostru, e liberal.
Din cate stiu bugetul SUA interzice retinerea contributiei la pensie de stat peste 10 000 dolari. Cine are salariul peste 10 000 dolari si doreste pensie suplimentara sau speciala contribuie la privat. Romanii sunt privilegiati si vor sa-si faca averi din pensii bugetare.