Vasile Ernu

Necesitatea unui Nou contract social – de ce explodează societatea actuală? Guvernare Frankenstein și popor abandonat

Acum jumătate de an, după alegeri, am făcut un pronostic: dacă nu refacem un Nou Contract Social care să reprezinte interesele unor pături cât mai largi societatea va exploda. Avem toate datele problemei.
1. Ce tip de putere avem acum? Ca să faci o putere cât de cât funcțională era nevoie să se inventezi un Frankenstein politic – grupuri cu interese diferite, cu forțe antagoniste lipite și cârpite forțat etc. Un „monstru politic”. Experiența ne arată că astfel de „cârpeli politice” nu durează și dau roade catastrofale. Cazul Convenția Democrată Română (CDR) – poate cea mai proastă guvernare post-90 – ne trezește groază și azi.
Ba mai mult: această nouă putere a restrâns grupurile pe care le reprezintă – stat minimal, stat pentru propriile grupuri de interese.
2. Al doilea lucru, care e poate și mai grav, este problema legitimității. Avem o putere care este legitimată de 33% din populația acestei țări cu drept de vot. Ce drept și ce legitimitate are o astfel de putere să ia decizii majore: să reconfigureze anatomia acestei țări, viitorul ei? Legitimitatea unei astfel de puteri, legale și constituționale că așa e în democrație, are un suport minim. Dacă ținem cont că nu cei de pe prima poziție au construit guvernul – legitimitatea se duce spre minim.
3. Despre constituționalitate. Îmi șoptește un prieten: în loc sa respecte Constituția și să stea în stare de urgență, au legiferat anti-constituțional starea de alerta – ei guvernează în afara Constituției dar pretind ca lumea să poarte mască și în situații aberante.
4. Deci avem probleme de Legitimare și de Constituționalitate. Dar nu doar atât: avem probleme mari de Încredere (3 % mai au încredere în partide, 9% în Parlament și 20% în Guvern) dar și Speranță (79 % cred că mergem într-o direcție greșită).
5. De ce nu au ieșit oamenii la vot? Președintele USR, noua speranță a politicii locale, ne explică: „rezultatele complicate arată cât de greu este pentru România să iasă din această logică de pesedism coclit”. Și mai toți cred aceasta: problema e la alegători. Singura problemă a acestei țări – poporul. Practic, în țara aceasta totul merge bine: partidele își fac treaba, instituțiile statului la fel – doar poporul nu se ridică la nivelul așteptărilor. Nu e ascultător, e leneș, e indisciplinat, e necivilizat, are o mentalitate veche etc. – asta auziți zilnic începând cu „intelectualii epocii Băsescu” până la actualul președinte, de la discursurile liderilor de partide până la vocile mainstream ale mass-mediei și spațiului public.
6. Mesajul lor: „poporul e coclit”, trebuie să schimbăm poporul – poporul nu ne merită. Marea vină pentru tot ce merge prost în țara aceasta este a poporului: schimbăm poporul, cetățenii și totul va fi bine. Mai nou – protestatarii sunt teroriști. Poate totuși sunt niște cauze? Niște efecte ale proastei guvernări?
7. Mecanismul urii și punerea în poziție de conflict a diverselor pături sociale și instituții ale statului începe în Epoca Băsescu și accelerată puternic cu fenomenul ”muie psd” ca instrument politic și lupta împotriva săracilor.
8. Marea problemă: abandonul populației. Am scris de nenumărate ori că poate cea mai mare problemă a acestei țări este abandonul de către putere, de către stat și instituțiile lui a unui segment imens al populației. Avem un stat cu peste 60 % dintre cetățeni abandonați. Pentru ei nu există stat și instituții care să-i slujească, partide care să vrea să-i reprezinte, programe care să le prezinte interesele și nevoile, pentru ei nu există nici măcar interes electoral. O mică atenție, o mică promisiune. Ei sunt oamenii nimănui – sunt oamenii inutili și abandonați. Ce a oferit „elita nouă” cetățenilor acestei țări, grosul lor: ură, dispreț și abandon. Pentru ei statul este „minimal”, ceva cu care se intersectează de cinci ori în viață: la naștere, la căsătorie, la școală, la impozite și la moarte – de obicei ca să primească un act sau să plătească ceva. În rest statul nu le oferă mai nimic. De ce să mai vină la vot? Ei sunt scoși în afara câmpului politic.
9. Partidele și statul au decis să se adreseze unor grupuri foarte mici privilegiate și să le slujească: marelui capital, capitalului mijlociu, clasei de mijloc gălăgioase și grupurilor birocratice care stau la intersecția dintre resursele statului și business. (Pandemia a lovit însă puternic micii afaceriști.) Firește, și structurilor de forță: mai ales cele mai puțin vizibile. Lor și familiilor lor. Adică taman cam 35 % din populația acestei țări. Restul sunt abandonați. Situația seamănă cu un regim de ocupație care a capturat statul sau ceva medieval unde curtea, aristocrația, boierimea, paza și oamenii acestora au un tratament privilegiat, controlează tot fluxul de putere și resurse, iar restul trăiesc după alte reguli și alte realități, buni doar de muncă ieftină și impozite. Ei sunt resursa pentru clasa privilegiată.
10. Pandemia a lovit cel mai dur în acest segment: cetățenii abandonați, nereprezentați, a căror interese nu le reprezintă nimeni. Precaritatea celor 60 % abandonate arată situația gravă în care se află: probleme grave sociale și economice. Acum grosul tăcut al populației, cei tăcuți, care nu se vedeau ies la suprafața. Au motive? Imense.
11. Nevoia de un nou contract social. Ce spune toată această situație. Spune un lucru foarte important, fundamental pentru existența acestei țări. În acest moment între putere și popor, dintre aleși și alegători s-a rupt, s-a sfărâmat, s-a dizolvat orice Contract social. Puterea și-a abandonat cetățenii, iar cetățenii nu mai au minimă încredere în ea pentru că nu le mai reprezintă interesele și singura lor formă de a le spune asta este boicotul alegerilor.
Viitorul nu arată deloc bine…

Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

6 thoughts on “Necesitatea unui Nou contract social – de ce explodează societatea actuală? Guvernare Frankenstein și popor abandonat

  1. Adrian

    Cei care sustin necesitatea unui nou pact social sa precizeze daca unele mai vechi au functionat. Altfel, par politicianisti.

    Reply
  2. Nila

    Ai sintetizat perfect situatia de fapt. Problema e ca cei 60% de abandonati de societate se raliaza ca si in cazul americanilor, unei voci antisistem care in realitate nu le reprezinta interesele si sperantele, in speta nostra AUR. Ca sa faci un nou contract social e nevoie de o revolutie adevarata, nu surogate ca in 89, si de lideri. Ori ca sa nu apara astfel de oameni care sa puna pe hartie niste revendicari gen „Proclamatia de la Timisoara „, au grija diversele servicii si televiziunile lor. Cred ca gresesti doar in privinta blamarii oamenilor lui Basescu singurul care a avut curajul sa taie 25% din avantul acestei clase privilegiate ce calareste acum cu succes Romania. Pandemia globala ii tine in tara pe cei ce au avut curajul si puterea sa rupa lanturile de iobagie la care i-a obligat puterea de la Bucuresti de orice culoare ar fi fost ea de-a lungul anilor, prin birurile impuse pe munca lor. Asta e ghinionul autoritatilor si speranta celor 60% abandonati, care prin ei au gasit ocazia de a se rascula impotriva unei oranduiri ce ii exploateaza salbatic pentru bunastarea unei caste de privilegiati, in general urmasi ai vechilor oranduiri securiste. Sa speram ca vor avea puterea si priceperea sa sfarseasca ce au inceput bine si au terminat prost inaintasii lor in 89.

    Reply
  3. Dumitru

    Contract social ?! Dar unde va credeti ? In saloanele intelectualitatii pre-revolutionare franceze ?

    Romania nu prea mai are intelectualitate ca sa defineasca un „contract social” si nici o populatie care sa urmeze intelectualitatea in a adopta contractul. Asta considerand cuvantul „intelectual” in sensul lui adevarat : „a person who engages in critical thinking, research, and reflection about the reality of society, who may also propose solutions for the normative problems of society”. Orice om da dovada de spirit critic in mod observabil de marea masa este atacat de establishment-ul securist pana isi pierde statura morala (in multe cazuri pana ajunge la puscarie).

    Reply
  4. EMIL

    Obiective ce pot fi implementate pentru stimularea progresului national si eficientizarea Managementului Public , esentiale pentru Consolidarea Democratiei in Romania

    1. -. Valorificarea experientei si a potentialului uman inventiv precum si a stiintei sau iscusintei poporului roman in folosul sau, in scopul realizarii progresului national ori a obiectivelor de interes general se poate materializa in actul politic sau al administratiei publice, in reducerea riscurilor economice si ale instabilitatii sociale numai daca exista in evolutia fireasca a societatii romanesti ca piatra de capatai STRATEGII viabile pretabile elaborarii de politici macro si micro economice.
    – STRATEGIA GLOBALA NATIONALA – reprezintă un ansamblu de, analize, previziuni (prognoze) la nivel „macro-sistem”, decizii şi acţiuni strategice cu privire la; alegerea metodelor si mijloacelor optime utilizate, stabilirea si folosirea judicioasa, oportuna si legitima a resurselor si energiilor interne si externe aflate la dispozitia tarii, in scopul realizarii, in sistem integrat, a obiectivelor nationale ce vizeaza progresul general, pe termen mediu si lung si obţinerea avantajului competitiv potrivit misiunii sale, avand in vedere evolutiile similare pe plan mondial.
    – STRATEGIILE SECTORIALE NATIONALE – (din dom. sanatatii, invatamantului,
    industriei, agriculturii, protectie sociale, apararii nationale, ordini publice,
    justitiei, administratiei publice, etc.) – reprezintă un ansamblu de analize, previziuni
    (prognoze) la nivel „de subsisteme”, decizii şi acţiuni strategice privitoare la domeniile
    in cauza, referitoare la dispunerea metodelor si mijloacelor eficiente utilizate, stabilirea
    folosirii judicioase, oportune si legitime a resurselor alocate, in vederea realizarii
    obiectivelor tinta la nivel national, specifice, pe termen scurt si mediu tinand
    cont de obligativitatea corelatiilor sectoriale si respectarii parametrilor cuprinsi in
    traiectoriile evolutive prevazute in Strategia Globala Nationala.
    Numai Strategiile viabile, eloborate cu ingeniozitate vor putea genera Politici Publice sanatoase in baza carora sa fie emise legi pertinente durabile. Altfel societatea romaneasca va fi condusa, asa cum se intampla de 30 de ani, cu succese dar catre faliment.
    2. – . Pentru eficientizarea sistemului politic, care in 30 de ani nu a dovedit ca detine macar un singur plan de redresare nationala, indiferent de ideologia proclamata (oricum aceasta există numai la nivel declarativ în realitate lipseşte cu desăvârşire) este necesar ca SISTEMUL LEGISLATIV sa se separe de cel ECONOMIC (neamestecul politicienilor in numirea de persoane pe diferite functii de conducere sau executie este obligatoriu) si de cel ADMINISTRATIV (alegerile consilierilor locali si primarilor sa nu se mai faca pe liste de partid).
    3. – . Pentru consolidarea DEMOCRATIEI IN ROMANIA, care in 30 de ani s-a demonstrat ca functioneaza doar prin mima trebuie adoptate STRATEGII de dezvoltare a CLASEI DE MIJLOC ca pilon de bază al unei stabilităţi sociale, fiind cea mai acuta necesitate pentru asigurarea viitorului optimist al poporului roman, drept pentru care se impune:
    a). – REDUCEREA SĂRĂCIEI inclusiv prin valorificarea eficientă în folosul fiecărui român a bogăţiilor solului şi subsolului (respectarea algoritmului dictat de cota indiviză dispusă de Dumnezeu pentru fiecare român) sau a utilizării factorilor geografici naturali de producţie şi servicii. Revizuirea sistemului de redevenţe care de 30 de ani favorizează discreţionar numai pe OLIGARHI. Impunerea realizării algoritmului de salarizare minimă astfel ca, în România după aderare la U.E să se respecte limita minimă de 65% din salariu mediu existent în comunitatea europeană de 800 de euro.
    Redarea sperantei si optimismului cetatenilor romani este posibila prin adoptarea de srtrategii nationale si sectoriale (de dezvoltare a productiei si cresterea productivitatii muncii) care sa apropie PUTEREA DE CUMPARARE a romanilor de cea a cetatenilor din UE prin eliminarea sclavagismului modern caracterizat prin costuri ale vietii la preturi (tarife) europene si venituri sau castiguri salariale de tip african sau asiatic.Comparativ cu anul 1989 puterea de cumparare a romanilor a scazut enorm, sindicatele simt oroare cand analizeaza acest indicator de baza al vietii, iar INS nu-l publica probabil din motive politice.
    b). – COMBATEREA ANARHIEI prin impunerea respectării de către toţi cetăţenii români fără nici o discriminare, a (moralităţii) bunelor practici sau obiceiuri, a principiilor dictate de civismul modern şi a reglementarilor elaborate şi ierarhizate pe baza elementelor de raţionalitate progresiste care să vizeze interesul general (colectiv).
    Pentru dezvoltarea spiritului civic in Romania, trimestrial trebuie făcute publice de către Guvern si presa (de buna credinta) statisticile referitoare la stadiul imoralităţii şi incompetenţei pe niveluri de putere publică, pe ministere sau domenii ale administraţiei locale sau centrale, folosind în cazurile la investigare, culegere de date voluntari din toate domeniile, învăţământ, sănătate, administraţie, justiţie, ordine publică şi apărare, finanţe, etc.
    c). – DIMINUAREA LA MAXIMUM A OLIGARHIEI prin limitarea accesului la putere publică a celor care sunt îmbogăţiţi pe căi oneroase.Trebuie să facă public si cu sprijinul SOCIETATII CIVILE ce are simtul responsabilitatii topul pe ultimii 30 de ani a îmbogăţiţilor prin intermediul funcţiei publice (politice) sau prin metode frauduloase ori care au intrat în politică pentru a fi protejaţi de legea penala, precum şi a celor ce fac afaceri oneroase prin intermediul rudelor sau diverşilor interpuşi. Astfel vor fi facute publice listele cu persoanele indezirabile pentru politica României şi cu cele declarate “non grata” pentru viaţa publică din România.
    Numai consolidand instituţiile statului de drept si limitând puterea economică si politica a oligarhilor si impostorilor este posibilă schimbarea in bine a istoriei neamului si a dezvoltarii economice in interesul progresului general al Romaniei. Doar, diminuarea SARACIEI, eliminarea ANARHIEI (a comportamentului discretionar a unor farisei fata de norme) si limitarea PUTERII OLIGARHILOR va face posibila, garantarea diferenţei de opinie şi va asigura in acelasi timp capacitate adevărului de a combate greşeala si minciuna precum si conditiile necesare eliminarii riscului de activare a oricarui tip de dictatura.
    Se poate CONCLUZIONA ca numai Strategiile viabile, eloborate cu ingeniozitate pot genera Politici Publice sanatoase in baza carora sa fie emise legi pertinente durabile. Altfel societatea romaneasca va fi condusa ca o ROABA aflata in stare de casare(stricata), asa cum se intampla de 30 de ani, pompieristic, din esec in esec, pana la FALIMENT NATIONAL cu riscul cert de a creea premisele izbucnirii unor conflicte sociale interne imprevizibile si poate chiar necontrolabile.

    Reply
  5. Laur22

    Romania se indreapta din ce in ce mai mult spre organizarea politico-economica a House HARKONEN din Dune.

    „House Harkonnen had built its power on maximising production output, and minimising production expenses by ignoring economically ethical behaviour. Indeed, Harkonnen governing was based upon a simple foundation of fear and terror. They were used in governance, in the day-to-day running of the Harkonnen household, and in controlling the Harkonnen armies. With a social order based on treachery and punishment, soldiers rose through the ranks through deceit, trickery and, if necessary, assassination.”

    pentru detalii savuroase
    https://www.amazon.com/House-Harkonnen-Trilogy-Book/dp/B002VBAXGM/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=house+harkonnen&qid=1617513692&sr=8-1

    Iar problema nu e doar ca baronul local e un ticalos sadic ci ca imperiul e OK cu asta.

    Ashi putea face o paralela cu coruptzia generalizata a OFS (Office of Frontier Security) sponsorizata de transtelar corporation of Solarian Legue ca sa pacifice „protectoratul ” din Honorverse frumos si chiar mai savuros decat cele din Dune decrise in ultimele cartzie ale seriei (Shadow of Saganami , Shadow of Freedom shi Uncompropmising Honor)

    Ca sa cititzi numai ce e relavenat deshi ar fi bine sa citzizt tot cititzi doar partea legata Moebius shi Moebius Liberation Front.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *