Alina Mungiu-Pippidi

Domnule Liviu Dragnea, cînd mergem împreună în Botswana?

În 1998, cînd Transparency International a agregat primul index de percepție a corupției din estimările pe țară care existau pînă atunci (de exemplu, de la Economist Intelligence Unit, bănci de investiții, etc), Botswana, o mică țară subsahariană, fără acces la mare, independentă din 1966 și cu o populație de două milioane de persoane (din care mulți purtători de virus HIV), s-a plasat în fața Japoniei și Belgiei și cam la același nivel cu Spania. În 2016 a ieșit mai bine decît Italia, Spania și Grecia, locul 35 în topul celor mai puțin corupte națiuni, unde România, la un loc cu Ungaria și Iordania, e mult în urmă pe locul 57. Între timp însă, Bostwana a crescut de la un PIB per capita de 70 de dolari pe cap în anii șaizeci la un venit de peste 16 000 dolari (metoda GNI PPP) în zilele noastre, după o creștere economică neîntreruptă care a făcut-o exemplul de manual pentru buna guvernare. E încă mai săracă, decît România, numai că proporția e invers- Bostwana e de trei ori mai dezvoltată decît media regiunii sale (Africa sub-Sahariană), în vreme ce România este aproximativ la o treime din cea a UE.

Vă propun azi un tur virtual în ce a făcut buna guvernare din Bostwana. Judecînd după ultimele știri din România – ordonanțele 6 și 9, repolitizarea formală a instituțiilor de control administrative precum prefectura și pregătita descentralizare fiscală (care va preceda, dacă e implementată, responsabilizarea fiscală)- și un tur real ar fi de folos. De ce nu luați inițiativa dvs, ca președinte al Camerei Deputaților, să facem și un tur real, cu persoanele relevante de la guvern (dna Shaidehh) președinție, Înalta Curte, etc. Mă ofer să fiu ghidul dvs (îmi plătesc singură cheltuielile), în turul real, ca și în cel virtual.

Să încep cu independența justiției, pentru că aici o să insist cel mai puțin. Botswana e pe locul 23 din lume la existența unui sistem independent și necorupt. E exclus ca oamenii politici să fie în vreun fel amestecați în evaluarea judecătorilor, iar posibilitatea ca o persoană specializată în apărarea unor oameni condamnați pentru aranjat sentințe, cum e dl. Șerban Nicolae pentru dl. Cătălin Voicu, e, desigur, zero în țara africană. Desigur, nu e nimic condamnabil în a apăra, ca avocat, un acuzat de corupție, chiar unul care se specializează în a corupe sistemul judiciar, așa cum nu e la crimă sau orice infracțiune. Dar ce se întîmplă în țara noastră europeană, și ar fi de neconceput în cea africană, e ca tocmai avocatul corupției judiciare să fie cel care face legislația anticorupție. Dacă asta se întămplă la noi, nu vă mirați că suntem de două ori sub ei, iar dvs personal aveți probleme de reputație în extern (că acesta e un fapt, nu un kompromat de presă) care nu vă vor mai permite niciodată să ocupați vreo poziție publică precum prim ministru sau președinte.

Al doilea lucru important care face din Botswana un exemplu este capacitatea lor cu totul ieșită din comun, într-un continent condus de prădători, să exploateze rațional și corect resursele naturale ale țării. Botswana are diamante- luați ca echivalent companiile publice românești ca Hidro sau altele- pe care nu le exploatează singură. Le dă în concesiune. În acest fel nimeni nu fură- companiile străine nu au interes să se fure singure- dar prețul concesiunii e considerat exemplu global de bună practică. Acesta e variabil pe sector- la diamante e 50 la sută, dar comparația cu țări care organizează singure exploatarea (prin companii de stat) e spectaculoasă. Țările corupte pierd din resursele lor, nu cîștigă. Mai nou, scandalurile legate de resurse- compania publică Petrobras în Brazilia, dacă vă spune ceva, duc la demiterea președinților, dar țările nu se dezvoltă din scandaluri de corupție, ci din rentele aduse de companiile private care exploatează resurse publice și plătesc la buget o parte considerabilă. Cît de mult se poate ca să merite și pentru ei.

Finalmente, și la fel de important, Botswana nu a raționalizat doar veniturile, ci și cheltuielile. De cinzeci de ani are un plan național de dezvoltare în care pune la un loc investițiile din bugetul național, banii din asistență externă (la noi, ar fi fondurile europene) și banii privați (concesiuni, parteneriate public-privat). Un asemenea plan se face odată la cinci ani și se negociază cu regiunile. Unii capătă ce vor, eventual mai devreme, alții mai tîrziu. Dar finalmente se știe în fiecare moment cînd și unde se vor cheltui banii pe cinci ani înainte. Nici un procuror nu poate veni să aresteze un primar că face un pod, pentru că se știe dinainte cînd se face podul, și cine alocă banii pentru el. De asta condamnările din Botswana sunt pe mită, nu abuz în serviciu, pentru că latitudinea abuzului e mult redusă de această politică inteligentă și disciplinată, care lasă loc și particularismului- se construiește mai mult, și mai din timp, la regiunile legate de tribul dominant- dar elimină corupția, și mai ales arbitrariul și incertitudinea, care sunt mai costisitoare decît corupția. Dar- din păcate- această politică e exact contrariul a ceea ce vreți dvs să faceți prin ordonanțele șase și nouă, păstrarea prefecților ca instrumente ineficiente de control a bunelor practici de guvernare (nule ar fi un calificativ mai exact) și descentralizarea fiscală. Dvs vreți să descentralizați arbitrariul și lipsa de previzibilitate a cheltuielilor publice pînă la nivel județean și municipal, în loc să consultați eficient nivelul municipal și județean pentru a construi în mod rațional și centralizat un plan de dezvoltare. Din cauza asta nu aveți capacitate de absorbție a fondurilor europene în România. Și acum avem mii de oficiali care cheltuiesc anarhic, ineficient și uneori chiar corupt- ce vreți să faceți e să le dați multe resurse centrale, dar nimănui nu îi pasă dacă arbitrariul e central sau local. Vorba e să scadă și să devină transparent și previzibil cine, ce face cu banii, și cînd.

Ajunși aici, mă aștept să sară unii să spună că nici vorbă să putem compara cele două țări. Dar închei cu ultimele două exemple din indexul integrității publice (www.integrity-index) care arată că le putem perfect compara. Motivul pentru care ar merita să luați în considerare cererea mea e că libertatea presei în ambele țări e cam la fel- destulă pentru a strica reputația unui om politic în mod durabil- dar numărul de cetățeni conectați pe Internet și Facebook e, proporțional, mult mai mare în România. În România există o masă critică în acest moment capabilă să ceară, deocamdată doar pașnic, o guvernare mai bună. În Botswana ea e mai slabă, din cauza lipsei de educație și a stării de sănătate a populației. Avansul Botswanei nu provine de la o cerere populară mai mare- deși se țin alegeri libere, mereu cîștigă același partid- ci de la existența unei elite luminate care coduce țara. E momentul să ne întîlnim undeva la jumătatea drumului, elită politică și cerere populară, dacă nu vreți ca să avem corupția politică tema nr. 1 în campanii încă vreo treizeci de ani, cu lichidarea în subsidiar a politicii și a economiei, deci să evităm, cu alte cuvinte, calea venezuelană.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

16 thoughts on “Domnule Liviu Dragnea, cînd mergem împreună în Botswana?

    • ruxa

      Prefectul de Teleorman e un fost paznic. Subprefectul e un fost ospătar. Chiar nu mai există criterii de competență? Doar recompensarea celor care au servit, la propriu? Inadmisibil.

      Reply
      • Dan_Bruma

        Trebuie sa fii competent ca prefect? Nici pomeneala. Trebuie sa fii competent ca sa faci o injectie, sa construiesti o masina, etc. Ca sa fii prefect poti fii prost bezna.

        Reply
  1. Googol

    @CURIOSULE, lasă bre că nu mai Teleormanu’ e un fel de Boswana. Mai sunt și Harghita, Covasna, Ialomița, sau Călărași, județe chiar mai rupte-n fund decât Teleorman. Lasă gargara asta hipsteristă de multinaționalist ieșit la cerșit atenție în stradă. Iar dacă ne uităm peste fabulosul procent de 40% al caselor din România cu toaleta în curte, atunci putem spune că toată țara e la nivelul statelor bananiere.

    Reply
  2. wakki

    nu avem de ce să ne întâlnim cu ei într-un compromis la jumătatea drumului
    nu te obligă nimeni să fii senator, deputat, președinte, ministru și așa mai departe
    dacă vor să fie așa ceva, să se conformeze cererii populare

    sunt deja destui care confundă parlamentul, consiliul județean etc. cu propria casă sau cu propria ogradă sau cu propriul business
    acestor oameni trebuie să vină cererea populară să le bage mințile în cap pentru că pe ei se sprijină alde Nicolae și alde Iordache

    și nu văd nimic rău în asta, să avem corupția politică tema nr. 1 în campanii încă vreo treizeci de ani

    Reply
  3. Dumitru

    Articolul e interesant in principiu, dar e complet stricat de exemplu : Privatizarea barajelor hidroelectrice nu le-as dori-o nici inamicilor mei ? In general, privatizarea monopolurilor naturale e o stupiditate. Tocmai ce se vad in Germania rezultatele privatizarii trenurilor si in Franta ale distributiei apei potabile. Dar, peste asta, asa cum s-a vazut in Japonia, nu poti avea incredere intr-o companie privata sa gereze un potential de catastrofa. Nici statul nu-i mai breaz deseori. Insa macar beneficiul merge la buget. In timp ce companiile, in ultimul timp, au tendinta sa faca ceva ce nu stiu sa traduc in romana : “socialize losses privatize profits”.

    Reply
  4. AVE

    Nu cred ca este un bun exemplu.
    Intr-adevar nu au coruptie dar asa cum s-a spus PIB-ul/locuitor a crescut ceea ce a atenuat nemultumirile sociale.
    Daca am avea o masina a timpului ar trebui sa mergem in viitor sa vedem cum rezista la primele scaderi de venituri.
    Dar privind la modul general este intr-adevar uimitor ce reuseste aceasta tara si anumite elemente pot fi importate.

    Reply
  5. Laura G

    Eu sunt foarte atasata de Botswana, primul meu job dupa facultate a fost in acea parte a lumii, si sunt foarte bucuroasa cand vad Botswana data ca exemplu de buna guvernanta, pentru ca intr-adevar multe lucruri le fac foate bine.

    Dar modeul de guvernanta din Botswana (similar cu cel din Singapore, btw) este foarte greu transferabil — este un model de “elita luminata”. Daca echilibrul elitei se duce, sau daca elita devine mai putin luminata, nu exista mecanisme bottom-up care sa recreeze echilibrul.

    Independenta judiciara de exemplu, este foarte adevarata, si calitatea judecatorilor este foarte ridicata. In acelasi timp, exista un consens informal ca triburile mai mici (minoritati, sa zicem) primesc pozitii judiciare mai inalte, pentru a contracara un majoritarism politic, (si asta duce la intarirea libertatilor cetatenesti), iar majoritatea in Curtea de Apel (cea mai inalta instanta) este formata din judecatori straini. Un astfel de model nu e transferabil, din pacate, in Romania unde nu avem nici un judecator maghiar la ICCJ (din 100+), nici un membru maghiar in CSM, nici un sef de parchet …

    Reply
    • Dumitru

      Perfect de acord cu remarca Dvs in legatura cu “elita luminata”. Regimurile astea au disparut cam peste tot nu pentru ca ideea de elita sau de print luminat e rea, ci pentru ca nu exista nici un mecanism de reproducere a elitelor care sa pastreze calitatea. La un nivel mai concret, nu sunt de acord cu admiratia fata de elitele din Botswana (evolutia sperantei de viata din tara asta denota mai degraba o criza profunda). Chiar Singapore nu ma impresioneaza foarte tare – e o tara cu model chinezesc, dictatura de dezvoltare cu indice GINI foarte inalt (ceea ce inseamna ca elitele s-au servit binisor numai pe ele, ceea ce e o forma de coruptie institutionalizata).

      Reply
  6. Alexandru Lazarescu

    Ce spune Curtea Constitutionala pe intelesul tuturor :
    « Este dreptul constitutional al Guvernului de a da la miezul noptii o Ordonanta de Urgenta, care sa fie publicata in Monitorul Oficial la ora 2 noaptea, prin care Sebi Ghita este gratiat de toate acuzatiile si in toate dosarele in care este urmarit. Iar daca a doua zi cineva depune la parchet o plangere in care ataseaza dovezile ca fiecare membru al guvernului a primit in cont cate 5 milioane de euro de la Ghita pentru a se da aceasta Ordonanta, parchetul trebuie sa claseze plangerea penala. Altfel s-ar incalca separatia puterilor in stat ! « »
    Bravos ! In sfarsit putem vedea si cum arata o Curte Constitutionala a mafiei ! Orice este posibil doar in Romania ! Rusine….

    Reply
  7. Dumitru

    Bun sa nu exageram. Economia Botswanei este cea a oricarei colonii. Uitati aici, insistand pe prima imagine :
    https://en.wikipedia.org/wiki/Botswana#Economy
    Iar cand ne uitam la indicatori umani, devine clar ca toata chestia asta cu “coruptia” este, insignifianta prin comparatie cu alte probleme, cum ar fi sanatatea :
    https://en.wikipedia.org/wiki/Botswana#/media/File:Life_expectancy_in_select_Southern_African_countries_1960-2012.svg
    Cu alte cuvine, se traieste cu 15 ani mai mult in ultra-corupta Kenye. Am deci oarece dubii in ce priveste clasamentul anti-coruptie al Botswanei. E relativ clar ca nu i-au intrebat daca le e bine decat patronilor din industria miniera. Iar lor e usor sa le fie bine, pentru ca intr-o tara precum Botswana (desert mult, populatie mica, din care o buna parte sunt triburi ce traiesc inca in colibe) e usor sa controlezi tot ce e important.
    Nu ma intelegeti gresit, coruptia nu e buna. Insa articolul asta nu e bun, nici el.

    Reply
    • Laura G

      Tocmai de accea Botswana este un exemplu interesant. In general, coruptia este destul de corelata cu nivelul de dezvoltare. Cu cat o tara este mai dezvoltata, este mai putin corupta, si invers. Dar sunt si cativa outliers semnificativi, in ambele directii. Tari care sunt mult mai putin corupte decat ar arata nivelul lor de dezvoltare (Botswana, sau Uruguay) sau din contra, mult mai corupte decat ar trebui sa fie (China, dupa unele metodologii).

      Si cazurile astea sunt interesant de studiat, pentru ca este o intrebare justificata – cum au reusit aceste tari sa fie mai bine guvernate, desi nu sunt atat de dezvoltate ? Si mai mult, sunt lectii transferabile ?

      Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *