Constantin-Alexandru Manda

Discuția despe echivalarea Bacalaureatului cu media din liceu: o formă fără fond

Văd că de o zi și un pic se promovează destul de mult în mediul online o petiție care cere ca în acest an nota de la Bacalaureat să fie echivalată cu media din clasele IX-XII.

Inițiativa mi se pare toxică din mai multe motive pragmatice de care trebuie să ținem cont:

1. Nu ai standarde unitare de notare și evaluare la nivel național. Toți cei care am trecut prin educația românească știm că nota 7 dintr-un liceu înseamnă nota 10 în alt liceu. Ba mai mult, uneori ai diferențe la notare și în cadrul aceleiași școli, de la clasă la clasă.

2. Examenul de Bacalaureat este un cadru standardizat de evaluare. Echivalarea cu media IX-XII ar însemna că în egală măsură suntem de acord ca elevii de la liceul A să primească un subiect la Bacalaureat, iar cei de la liceul B un altul. Pe deasupra, poza promovabilității nu ar fi cea reală: toți cei care au terminat liceul ar însemna să promoveze de drept Bacalaureatul.

3. În România încă ai note acordate ca mijloc de coerciție. „Nu ai carte, stai jos 2” este la ordinea zilei.

4. Conform art. 77 din legea educației, Bacalaureatul evaluează competențe și se susține în funcție de profilul urmat la anumite materii și din anumite conținuturi. Pentru cineva de la uman nu contează ce prestație a avut la științele exacte, iar pentru cineva de la real este irelevant cum s-a descurcat la materiile umaniste. Nu poți schimba regulile în timpul jocului. Ba mai mult, în structura examenului de Bacalaureat ai și probele de competență (comunicare în limba română, utilizarea calculatorului și limba străină).

5. În continuare, la majoritatea facultăților din România admiterea se face (și) pe baza mediei de la Bacalaureat. Iar date fiind considerentele de mai sus ar face extrem de inechitabil procesul de accedere în învățământul superior.

Asta avem, cu asta defilăm. Indiferent de ce alte state europene au adoptat această măsură, atunci când propunem un transplant efectiv trebuie să ținem cont de realitățile noastre mioritice. Pentru că altfel nu ar nimic altceva decât o formă fără fond.

Pragmatic vorbind, cea mai realistă soluție în privința examenelor naționale de anul acesta este amânarea lor pentru a doua parte a verii, mergând chiar spre final de august în funcție de cum evoluează pandemia CoViD-19. Și, bineînțeles, admiterile la facultăți vor fi și ele decalate corespunzător.

Ministerul Educației trebuie urgent să anunțe public niște variante oficiale în privința susținerii examenelor, pentru că incertitudinea care planează nu este deloc benefică. Și după cum vedem duce la apariția în spațiul public a unor inițiative… hai să le zicem crețe.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *