Anda Mețac

Bursele elevilor între trofeu, opțiune sau rușine

În data de 10 septembrie, am urmărit lansarea Raportului comun privind situația acordării burselor pentru elevi la nivel național, coordonat de SAR (Constantin-Alexandru Manda) și Avocatul Poporului. Acesta conține date și recomandări ce vizează situația din toate localitățile din România.

Legea educației naționale nr. 1/2011 a prevăzut obligația acordării a diferite categorii de burse pentru elevi. Dar bursele elevilor au reprezentat mereu o discuție aparte, de cele mai multe ori acestea oscilând între trofeu și rușine.

Categoriile burselor de merit sau de performanță sunt mereu puse pe piedestal, mereu pentru o categorie de elevi supradotați, care deși sunt înzestrați cu aceste calități, de cele mai multe ori nu beneficiază de acest drept, iar, dacă există posibilitatea accesării acestora, este ridicat standardul astfel încât să fie cât mai inaccesibile. Procesul de învățare devine un teren cu un meci de competiție versus cooperare. 

Categoriile burselor de ajutor social sau bursele sociale vin ca o metodă de sprijin în cadrul situațiilor defavorizate, elevilor care fac parte din categorii de risc sau din medii cu risc de excluziune socială, constituind un suport pentru echitate și șanse egale la educație. Însă, de cele mai multe ori, acestea devin exact opusul: o ștampilă, o etichetă a diferențelor existente între situațiile din colectivul de elevi. 

Pe lângă aceste aspecte, apare o altă situație în care între cele două clasificări există o rocadă: datorită unei sume lipsite de puterea de a schimba real situația unui elev aflat într-o situație dificilă, asupra acestuia are loc dublarea presiunii: obținerea unei burse de valoare mai mare devine o necesitate, nu o valorificare a muncii depuse. Performanța devine o necesitate. 

”La nivel național aprox. 2 din 5 copii cu vârste între 0 și 17 ani se află în risc de sărăcie sau excluziune socială, ceea ce înseamnă că: veniturile disponibile sunt sub pragul sărăciei relative/trăiesc în stare de deprivare materială severă/locuiesc într-o gospodărie cu intensitatea foarte redusă a muncii. Refuzul unităților administrativ teritoriale de a sprijini instituțional acești copii aflați în situație de risc se traduce în favorizarea prin neglijență a abandonului școlar. Cu titlu de exemplu, la nivelul anului 2018 rata abandonului școlar în rândul elevilor din clasele I-XII și din învățământul profesional a fost de 5.9%, ceea ce înseamnă că la finalul anului școlar 2018-2019 erau înscriși în evidențele unităților de învățământ cu aprox. 6% mai puțini elevi decât la începutul anului școlar. Astfel, în cifre absolute, aprox. 139.000 de elevi români au abandonat școala numai în anul 2018.”

(Raportul special privind acordarea burselor pentru elevi la nivel național în anul școlar 2019-2020, București, 2020, Renate Weber și Constantin-Alexandru Manda)

În calitate de coordonator la nivelul județului Mureș al proiectului Școli curate si fost elev al județului Maramureș, nu pot decât să mă întreb: cât timp vom mai căuta scuze pentru ignorarea drepturilor elevilor?

În curând va avea loc lansarea raportului local din județul Mureș. Ca un mic preview al situației, adaug faptul că un număr de doar 4 administrații publice locale acordă toate tipurile de burse (3,92%).

Despre cea mai mica sumă a burselor sociale, pot doar să vă spun că nu e suficient nici pentru cumpărarea a două caiete A4 de matematică. Ce să mai adaug despre faptul că un dezinfectat de mâini la reducere, la prețul de 7,49 lei, e mai mare decât suma cele mai mici burse sociale din județ?

”Din 3182 de autorități publice locale, doar 180 (5,66%) acordă integral burse școlare pentru elevi, cu respectarea cadrului legal în vigoare. Astfel, în 3002 unități administrativ-teritoriale dreptul la burse școlare este încălcat, acestea fiind neacordate sau acordate parțial.” (Raportul special privind acordarea burselor pentru elevi la nivel național în anul școlar 2019-2020, București, 2020, Renate Weber și Constantin-Alexandru Manda)

Puteți accesa aici harta burselor, cu situația pe fiecare UAT în parte

Conform criteriilor generale de acordare a burselor elevilor din învăţământul preuniversitar de stat, ca elev la nivelul județului Maramureș, mă încadram ca beneficiar al bursei de performanţă, fiind olimpică la flaut, sau al burselor de merit, obținând media generală peste 9 pe toată perioada gimnaziului și a liceului.

Nu am avut parte de acest drept, în nici măcar un singur an. 

Nu era o prioritate.

Dar când vor deveni drepturile elevilor o prioritate?

În timpul stării de urgență, achiziționarea de device-uri pentru învățământul online părea o nebunie, nu o prioritate. Ne aflăm în septembrie, în fața unui nou an școlar în care elevii fără acces la educație online, cel mai probabil nu au acces nici acum. 

Nu ai bani de școală, nu o faci. Întrebați orice părinte cum vede situația reală a școlilor din România și dacă ”învățământul gratuit” chiar există mai mult decât birocratic.

E gratuit pentru elev, adică pe banii părinților. Iar dacă aceștia nu au posibilitatea, nu are nici elevul.

Fiecare an cu scuzele lui. În acest an, bursele probabil nu vor deveni o prioritate deoarece există pandemia care vine cu ”priorități mai importante”. Un stat social în care drepturile se negociază în funcție de importanță, priorități, ierarhie socială, presiune publică, nu se aplică și în care sintagma ”priorități mai importante” poate exista.

În concepția mea, în anul 2020 învățământul trebuia să se ocupe deja de problema analfabetismului funcțional care e în creștere și care nu e favorizat de învățământul online. De felul în care putem preveni bullying-ul existent în școli. De felul în care putem sprijini școliile si liceele vocaționale, care sunt ignorate pregnant și în care elevii trebuie să aibă o situație materială bună pentru achiziționarea tuturor materialelor necesare, fie că e muzica, desen, arte plastice, pictură sau sport. 

Fac acest apel public, deoarece scuzele vor fi ușor de găsit într-un context dificil.

Vă rog, nu mai negociați drepturile elevilor. Nu mai fiți părtași la părăsirea timpurie a școlii.

Elevi, implicați-vă în lupta pentru drepturile voastre. Părinților, mulțumim pentru răbdare și susținere, ajutați-ne să schimbăm mediul în varianta lui mai bună cum vă doriți să faceți cu noi.

Profesorilor, vă mulțumim pentru că formați oamenii de mâine care vor conduce țara, ajutați-ne să avem principii solide, nu încurajați abuzurile și compromisurile. 

Decidenți, schimbați statistica aceasta cu un exemplu de bună practică, nu folosiți educația doar ca pretext al unei campanii politice. 

Anda Dilara Nicole Mețac este coordonator al proiectului Școli Curate în județul Mureș, studentă la Facultatea de Medicină din cadrul Universității de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureș și fost reprezentant al elevilor la nivelul jud. Maramureș. A fost președinte al Consiliului Județean al Elevilor Maramureș și a fondat ulterior Asociația Elevilor din Maramureș (AEM).


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *