Mihaela Parghel

3,6 milioane de euro, „bonus de performanță”. O primărie dă bani nelegali constructorilor „ca să îşi dea silinţa”

Primăria Sfântul Gheorghe trebuie să recupereze banii plătiţi în avans firmei de construcţie care s-a ocupat de reabilitarea străzilor din oraş. Municipalitatea a oferit bani în plus pentru „motivarea” unei firme care oricum câştigase contractul de reabilitare şi modernizare a străzilor. Bonusul de performanţă valorează cât jumătate din contractul pentru străzi.

O treime din împrumutul BERD pentru investiţiile locale a luat altă destinaţie

Municipiul Sfântu Gheorghe a contractat și a utilizat un împrumut extern de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) în sumă de 12 milioane de euro. Împrumutul era menit să acopere o serie de cheltuieli pentru investiţii publice de interes local. Dar o parte din bani s-au împărţit, în final, şi pe alte cheltuieli, fără a respecta destinația aprobată de Consiliul Local. În urma unei verificări, o echipă de control a Curţii de Conturi a constatat că mai mult de o treime din împrumutul rambursabil obținut de la BERD de Primăria Sfântu Gheorghe a luat o altă destinație. Este vorba despre 4,24 milioane de euro, contractaţi nelegal, pe altceva decât investiţii locale.

Constructorul trebuie premiat să facă lucrări de calitate

Din împrumutul de 12 milioane euro contractat de la BERD, strict pentru finanțarea investițiilor publice de interes local, s-au alocat, într-adevăr, 7,75 milioane de euro pentru reabilitarea şi modernizarea străzilor. Din această sumă, 341.967 euro au acoperit cheltuielile de proiectare a lucrărilor și 7,40 milioane euro, execuţia propriu-zisă.

Diferența s-a utilizat însă, nelegal, pe acoperirea unor cheltuieli niciodată prevăzute în contractul de împrumut. Astfel:

– 3.647.657,16 euro au fost acordaţi pentru servicii de întreținere (maintenance services in an amount). Aceste servicii au fost definite ca „bonus de performanță” acordat executantului pentru a fi motivat în executarea de calitate a lucrărilor. Din acest contract s-a decontat 369.853,90 euro către constructorul SC Vectra Services SRL Braşov.

– 200.000 euro s-au folosit de către Primăria Sf. Gheorghe pe provizioane (lucrări de urgență ca rezultat a unor fenomene naturale: furtuni, inundații, cutremure, cu consecințe imprevizibile, etc. – aşadar, NU INVESTIŢII);

– 50.000 euro s-au folosit pe provizioane şi litigii (deci cheltuieli fără legătură cu investiţiile publice de interes local);

– 230.800 euro – servicii de consultanță pe perioada derulării proiectului; Consultantului SC Tractebel Engineering SA (care a venit şi cu ideea stimulării constructorului, cu plata în avans a acelui „bonus de performanţă”), i s-a decontat 179.458,24 euro.

– 120.270,99 euro din împrumutul BERD a fost pus la dispoziția împrumutatului-UATM Sf.Gheorghe (nu se ştie exact pentru ce).

Curtea de Conturi a dispus, în urma verificărilor, „anularea obligațiilor de plată asumate nelegal pe seama fondurilor cu finanțare rambursabilă estimate la suma de 4.128.457,16 euro la care se adaugă taxa pe valoarea adaugată aferentă suportată din bugetul local, ca rezultat al încheierii acordului contractual nr. 38825/ 2011 și a contractului de consultanță nr. 41201/11.08.2011 de către conducerea UATM Sf.Gheorghe, cu depășirea mandatului stabilit prin lege, HCL 250/2009 și Hotărârea nr. 1686/2010 a Comisiei de Autorizare a Împrumuturilor Locale”.

***

UPDATE: 

Primarul municipiului Sfântul Gheorghe, Antal Arpad-Andras a precizat pentru România Curată că a contestat în instanţa de contencios administrativ raportul Curţii de Conturi, iar procesul se află în prezent pe rol. Între timp, Curtea de Conturi a prelungit şi termenul pentru corectarea contractului, şi încadrarea în limitele legii.

Potrivit primarului, raportul Curţii de Conturi este o confuzie, întrucât contractele semnate în baza acestui împrumut se supun legii engleze, „iar cei de la Curtea de Conturi nu au întâlnit până acum o astfel de situaţie, pe care nu au ştiut să o interpreteze“.

Primarul Antal Arpad-Andras a mai făcut următoarele precizări:

– Proiectul finanţat din împrumutul BERD presupune modernizarea şi întreţinerea străzilor şi a iluminatului public în centrul oraşului („Proiectul“) şi include următoarele componente: (1) Reabilitarea străzilor şi îmbunătăţirea iluminatului public, (2) Îmbunătăţirea infrastructurii de apă; Implementarea şi supravegherea Proiectului şi Experţi pentru Ccontractul PMMR şi Contractul de reabilitare (examinare şi atribuire).

– Proiectul presupune atât modernizarea cât şi întreţinerea străzilor (PMMR), precum şi Implementarea Proiectului şi Experţi pentru Contract PMMR.

– În cuprinsul Contractului de Finanţare se prevede imperativ că „Prezentul Contract va fi guvernat şi interpretat în conformitate cu legea engleză. Orice obligaţii extracontractuale reieşind din sau în legătură cu prezentul Contract vor fi guvernate şi interpretate în conformitate cu legea engleză“.

Primarul din Sf. Gheorghe a mai precizat că BERD a aprobat Cadrul pentru Managementul şi Reabilitarea Drumurilor, în care a prevăzut implementarea contractului PMMR în câteva oraşe din România. Cadrul care promovează tipul de contracte PMMR, a fost promovat de Bancă bazat pe expertiza şi experienţa globală pe termen lung. Reprezentantul BERD a aratat că: „Finanţarea BERD este disponibilă nu numai pentru scopul investiţiilor (de exemplu reabilitarea drumurilor), dar de asemenea pentru introducerea de reforme în anumite domenii care nu respectă cele mai bune practici internaţionale. De exemplu, cheltuirea unor fonduri publice importante pentru construirea/ reabilitarea drumurilor în România, fără a avea un plan de întreţinere şi pe mai departe nu este sustenabilă şi nu este o modalitate de a utiliza fonduri publice.

Acesta este şi motivul pentru care finanţarea BERD asigură că, împreună cu lucrările de construcţie/reabilitare, este pus în practică şi un plan de întreţinere a drumurilor.

Conform primarului, autorităţile administraţiei publice locale au respectat legea atât anterior perfectării Contractului de Finanţare cât şi după perfectarea acestuia. Reprezentanţii BERD în România şi-au exprimat punctul de vedere în sensul confirmării condiţiilor ce se cereau îndeplinite pentru obţinerea finanţării pentru proiecte de reabilitare ale oraşului.

 


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “3,6 milioane de euro, „bonus de performanță”. O primărie dă bani nelegali constructorilor „ca să îşi dea silinţa”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *