Mihaela Parghel

La ce visează Scripcaru: tunel pe sub situl Tâmpa, care să verse traficul în centrul istoric al Braşovului

După ideea năstruşnică a şoselei cu două benzi exact prin mijlocul monumentelor istorice din centrul vechi, Primăria Braşov revine cu nou proiect care se dă fiori localnicilor: vrea să construiască o un tunel de legătură între două cartiere, nici mai mult, nici mai puţin, pe sub muntele Tâmpa, până în centrul vechi. Anterioara încercare de a discuta acest proiect a creat mari controverse şi i-a făcut pe aleşii locali să dea înapoi.

În afara costurilor mari pe care le-ar presupune proiectul, există două riscuri pe care le ridică un astfel de proiect: poate dăuna Muntelui Tâmpa, care este Sit Natura 2000 şi poate afecta grav monumentelor istorice din clasa A, aflate în centrul vechi.

harta sit nat 2000 zona v1

Trei variante de traseu, cu tunel de minim 1.000 m pe sub Tâmpa

Primarul George Scripcaru vrea să scurteze legătura dintre cartierul Valea Cetăţii şi centrul vechi, trecând de-a dreptul prin muntele Tâmpa. Deocamdată, municipalitatea are la dispoziţie un studiu de prefezabilitate, care propune 3 variante de traseu care să străpungă Tâmpa şi să iasă în centrul vechi, în zona bastioanelor şi a zidurilor cetăţii. Primăria urmează să facă şi procedurile pentru achiziţionarea unui studiu de fezabilitate şi a documentaţiilor tehnice, astfel încât să includă proiectul în portofoliul propus spre finanţare pe fonduri europene în ciclul bugetar 2014-2020.

Variantele cuprinse în studiul de prefezabilitate sunt următoarele:
Varianta 1 – Capătul Bulevardului Valea Cetăţii – tunel prin Muntele Tâmpa (în dreptul lacului de acumulare) – Bastionul Ţesătorilor (Aleea Tiberiu Brediceanu) – Sens giratoriu Şaguna –  Str. George Bariţiu – Str. Mureşenilor – Strada Lungă – DN 13. Lungimea traseului este de 2.030 de metri, din care 1.273 de metri de tunel.

Varianta 2 – Capătul Bulevardului Valea Cetăţii – Tunel prin muntele Tâmpa (conform variantei 1) – Bastionul Ţesătorilor. Lungimea traseului este de 2.165 de metri, din care 1.290 de metri de tunel. Această variantă presupune luarea a 450 de metri pătraţi din curtea Bastionului Ţesătorilor, care este parte a zidurilor cetăţii, incluse în lista monumentelor istorice categoria A.

Această alee ar putea fi afectată de varianta a doua de tunel

Această alee ar putea fi afectată de varianta a doua de tunel

Varianta 3 – Intersecţia dintre Bld. Muncii, Bld. Valea Cetății şi strada Tâmpei – tunel – Zona Star. În acest caz, tunelului ar fi de 920 de metri. Această variantă nu se justifică, din moment ce legătura între cartierul Valea Cetăţii şi centrul vechi al oraşului este deja asigurată cu ajutorul străzii Dobrogeanu Gherea.

Posibil traseu al tunelului pe sub Tâmpa

Schiţa tunelului pe sub Tâmpa

Surse din primăria Braşov susţin că varianta optimă dintre cele trei ar fi prima- cu tunel de 1.270 de metri sub situl Tâmpa, pentru că în capătul din Valea Cetăţii se poate face organizarea de şantier, terenul este al autorităţilor locale şi nu sunt necesare lucrări complexe de relocare a reţelelor de utilităţi. Aşa cum este gîndit acum, tunelul rutier pe sub Tâmpa ar urma să fie străbătut de o şosea cu două benzi, fiecare cu lăţimea de 3,5 metri, două benzi de urgenţă a câte 70 de centimetri, două trotuare, fiecare cu o lăţime de un metru. Înălţimea de gabarit va fi de cinci metri deasupra părţii carosabile şi de 2,5 metri pentru trotuare.

Muntele Tâmpa, un sit Natura 2000 „protejat doar la suprafaţă“

Pentru fiecare dintre cele trei variante, reprezentanţii Primăriei neagă că lucrările vor afecta situl Natura 2000 Muntele Tâmpa. Argumentul este acela că „ieşirile tunelului vor fi dincolo de graniţa ariei protejate, iar tunelul va trece „pe sub sit, zona protejată fiind reprezentată doar de suprafaţa muntelui”. Din vizitele făcute în teren se observă însă că ieşirile pentru tunel sunt exact la limita sitului Tâmpa. În aceste condiţii, e greu de crezut că Agenţia de Protecţia Mediului va putea acorda avizele necesare unui asemenea proiect.

Zidurile cetăţii, puse în pericol de proiectul tunelului pe sub Tâmpa

Deocamdată, Primăria Braşov nu se gândeşte nici la zidurile cetăţii, în apropierea cărora ar urma să iasă partea dinspre centrul vechi a tunelului rutier. La o scurtă vizită în teren, după schiţele din studiul de prefezabilitate, niciuna din cele 3 variante nu ar fi suficient de sigură pentru zona istorică.

De exemplu, în Varianta 1, considerată optimă de către primărie, capătul tunelului dinspre centrul vechi urmează să fie în dreptul Bastionului Ţesătorilor şi va fi continuat cu Aleea Tiberiu Brediceanu. În acest caz, tunelul va trebui să treacă pe sub câteva case construite la baza masivului, astfel că la ieşire tunelul va avea o adâncime destul de mare. Este posibil să fie necesară transformarea aleii într-un „defileu” care se va termina în zona terenurilor Liceului Sportiv. Un astfel de scenariu este greu de crezut că va fi accepat de Direcţia de Cultură Braşov, având în vedere că atât Bastionul Ţesătorilor, cât şi clădirea Olimpia (ambele aflate la o aruncătură de băţ) sunt monumente istorice.

bastionul tesatorilor

În varianta 2, capătul tunelului dinspre centrul vechi ar ieşi chiar în curtea Bastionului Ţesătorilor, în timp ce, în varianta 3, drumul nu ar ieşi suficient de departe de zidurile cetăţii.

dupa ziduri

Dincolo de riscurile pe care le aduce pentru situl Muntele Tâmpa, dar şi pentru zidurile cetăţii, acest proiect ar atrage după sine şi punerea în aplicare a străzii de După Ziduri. În cazul în care acest proiect s-ar realiza, atunci tunelul de După Ziduri, din mijlocul monumentelor istorice, devine mai mult decât necesar, pentru că prin „strada subterană“ de sub Tâmpa, tot traficul rutier va fi vărsat în centrul istoric al Braşovului.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

6 thoughts on “La ce visează Scripcaru: tunel pe sub situl Tâmpa, care să verse traficul în centrul istoric al Braşovului

  1. sevar

    Nu este original! Cu mult timp înainte, fostul primar al Clujului preconiza construirea unui tunel pe sub Feleac. Dintre cei care i-au urmat nu s-a mai găsit nimeni care să-i reia ideea! Dar nu este târziu! Felecul n-a plecat nicăieri, este tot acolo și așteaptă cu nerăbdare să fie găurit.

    Reply
  2. Andrei Al.

    Un proiect absolut inutil. Traficul nu justifica asa ceva, nici acum si nici in viitor. Ce sens are sa mergi pana la Iepure, ca sa iesi la Poarta Schei,unde traficul va creste exagerat !! Deci, cheltui o gramada de bani ca sa creezi blocaje de trafic in Centrul Vechi, atata timp cat pe Calea Bucuresti si Iuliu Maniu plus varianta Dobrogeanu Gherea se circula destul de lejer.
    Mai distrugi si o bucata de Centru Vechi, distrugi si zona La Iepure.
    Este, probabil, cel mai aberant proiect din Romania din ultimii 25 de ani.

    Reply
    • georgiana

      Exact! Bulevarde sunt suficiente. Putem ocoli cu masina, dar sa lasam natura in pace. Numai pe sub Tampa nu au mai trecut masini!!! Sa speram ca se va renunta la acest proiect!

      Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *