Ministrul Transporturilor a trimis Corpul de Control la CNADNR. UPDATE Ce concluzii poate trage + TOP firme care câştigă frecvent licitaţiile organizate de companie

Corpul de Control al ministrului Transporturilor va efectua un control la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), în cazul directorului suspendat din companie, care a relatat presei ilegalităţile din CNADNR.

“Ministerul îşi exercită dreptul şi obligaţia de a verifica informaţiile apărute în presă. În măsura în care acestea vor fi întemeiate, se vor lua măsurile necesare pentru remedierea disfuncţionalităţilor. De asemenea, în cazul în care se va impune, vor fi sesizate instituţiile abilitate. Consider că eventualele sesizări ar trebui făcute mai întâi la nivelul organelor de control ale companiei, ministerului, sau la nivelul altor instituţii. Apariţia doar în presă nu rezolvă problema şi poate fi interpretată ca un gest subiectiv. Din acest motiv, solicit ca atât în Ministerul Transporturilor, cât şi în companiile din subordinea şi sub autoritatea acestuia, să fie promovat dialogul ca element esenţial în soluţionarea conflictelor”, a declarat ministrul Iulian Matache.

Alin Goga, directorul suspendat de CNADNR, după ce a vorbit despre ilegalităţile din companie, a declarat recent într-un interviu acordat gândul că unii directori din Compania de Drumuri şi Autostrăzi au case mai mari decât palatul Versailles, deşi au lucrat toată viaţa la stat, şi au semnat contracte a căror valoare a crescut de zece ori, bazate pe “caiete de sarcini mănuşă, pentru anumite firme”.

Acesta a vorbit şi despre corupţia din compania. “Dacă se ia şpagă în CNADNR? Sunt directori care au case mai mari decât Versailles-ul şi au lucrat toată viaţa lor la stat. Mai e o problemă, au gestionat contracte care şi-au mărit valoarea de la un milion de euro la 10 milioane de euro, au contracte pe nişte caiete de sarcini doar la anumite firme, adică erau făcute caiete de sarcini mănuşă, pentru anumite firme”, a spus el.

Goga era director adjunct de investiţii al Regionalei din Craiova a CNADNR şi în trecut director juridic în structura centrală.

România Curată vă spune ce poate descoperi, printre altele, Corpul de Control al ministrului Transporturilor. Potrivit informaţiilor deţinute de România Curată, 30,4% dintre contractele CNADNR s-au semnat după licitaţii cu un singur ofertant (single bidder), lucru care ridică semne de întrebare.

Au fost analizate 308 contracte ale CNADNR (fără contracte cadru) valorând în total 4.7 miliarde de euro.
  • Din cele 308 contracte, doar 2 sunt capturate de STRABAG Austria, dar cumulează 5.7% din totalul sumelor acordate de CNADNR în 2007-2013: un contract naţional şi unul european.
  • Din cele 308 contracte, 94 sunt cu single bidderi (30.5%) valorând 10.4% din totalul sumei acordate de CNADNR. Media privind sumele acordate e depăşită în anii 2007 (14.9%), 2009(43.8%), 2010 (22.8%) şi 2012 (13.8%).
    • din 94 contracte, 6 sunt din fonduri UE, valoarează sub 0.2% din sumele acordate de CNADNR. Din cei 47 single bidderi, doar 3 sunt finanţatori de partide (8 cu tot cu conexiuni politice).
  • Din cele 308 contracte, 20 sunt câştigate de finanţatori de partide declaraţi şi valoarează circa 3% din sumele acordate de CNADNR în 2007-2013. Pe ani, sunt peste medie 2008 (4.7%), 2012 (9.8%) şi 2013 (3.6%)  în termeni de sume acordate din total. Dacă e să ne luăm după conexiuni politice mai puţin la vedere, cifrele se schimbă radical: sunt 56 de contracte care valoarează 18.6% din totalul sumelor acordate de CNADNR. 2008, an electoral, e singurul an care depăşeşte media: 57% din valoarea contractelor acordate de CNADNR au fost direcţionate spre aceste firme.
  • Iată un top 5 al firmelor care au câştigat cel emai multte contracte: SC SPEDITION UMB SRL, ROMSTRADE SRL, SC CF IASI-GRUP COLAS, SC VEGA 93 SRL si STRABAG. Cele 5 au câştigat împreună 38.9% din sumele totale plătite de CNADNR (au câştigat 5% din totalul de 4.7 miliarde euro ca single bidderi).

Informații din acest material provin din raportul pe țară pregătit de către Societatea Academică din România (SAR) despre autoritățile contractante în domeniul construcțiilor elaborat cu sprijinul celui de-al Șaptelea Program Cadru al Uniunii Europene (PC 7) pentru cercetare – Științe socio-economice și umaniste (proiect:ANTICORRP – Global Trends and European Responses to the Challenge of Corruption; număr Acord de finanțare UE: 290529)


Recomandări

5 thoughts on “Ministrul Transporturilor a trimis Corpul de Control la CNADNR. UPDATE Ce concluzii poate trage + TOP firme care câştigă frecvent licitaţiile organizate de companie

  1. yehudy

    hai sa facem o campanie de presa aici pentru verificarea averilor politicienilor, indiferent de partid! cine se baga?
    vrem verificarea averilor politicienilor de catre ANAF! si publicarea tuturor raporturilor acestor verificari, pentru a fi citite de societatea civila! asa, daca ANAF ar proteja un politician, va raspunde ANAF!

    Reply
  2. Pingback: CNADNR sub lupă | Ministrul Transporturilor a trimis corpul de control | Nasul.tv

  3. Pingback: CNADNR sub lupă | Ministrul Transporturilor a trimis corpul de control - Stiri Presa Online

  4. Pingback: ActiveWatch: CNADNR a reacționat în stil mafiot împotriva funcționarilor care au dezvăluit nereguli din interior | România curată

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *