Lucian Davidescu

Ați văzut „fake-news”-ul cu impozitul pe profit uriaș plătit de UBER?

Știrea perfect rezumată în titlu, din Business Magazin – Surpriză: UBER a plătit impozit pe profit de 3 ori mai mult decât primele 9 companii de taxi din Bucureşti la un loc. Rețetă de „viral” pentru publicul urban, educat și exigent!

Informația se bazează pe o prezentare de la Federaţia Operatorilor Români de Transport, care la rândul ei a luat datele de la Ministerul Finanțelor. Numai că… ar fi meritat și o verificare jurnalistică, mai ales că bilanțurile sunt publice de mai bine de un deceniu (iată avantajul datelor deschise!)

Verificarea ar fi descoperit două inadvertențe destul de mari, care nu schimbă esența problemei dar cam strică titlul… de fapt îl desființează complet.

Prima inadvertență este profitul Uber din 2016. Pe site-ul ministerului de finanțe, Uber Systems figurează cu un profit brut de 342.816 lei și un net de 155.816 lei. Diferența dintre cele două este de 187.000 de lei, cât scrie în articol. Numai că această diferență nu reprezintă automat impozitul plătit la stat pentru anul 2016, nu are cum! Rezultă că firma ar fi plătit un impozit pe profit de 55%. Impozitul pe profit în România este de 16%, deci suma a fost de maximum 55.000 de lei (mai puțin dacă s-a și reinvestit ceva de acolo). De unde vine exact diferența e de întrebat firma sau vreun contabil priceput – cel mult, dacă banii chiar au ajuns la stat, vor fi scăzuți din plățile anilor următori. Dacă o firmă chiar ar fi taxată cu 54% din profitul fiscal în România, aia era de fapt știrea!

Deci după prima rundă de verificări am ajuns la o sumă de cel puțin trei ori mai mică în dreptul Uber.

A doua inadvertență este omisiunea completă a unei firme. Speed Taxi și-a separat activitatea de transport de cea de dispecerat, dar la căutarea pe ministerul finanțelor apar pe primele locuri ambele entități. Una dintre ele are un profit de 1,8 milioane de lei, din care 290 de mii de lei datorați la stat.

Deci după a doua rundă de verificări ajungem la o cifră de cinci ori mai mare decât UBER la o singură companie.

Adio titlu!

Mai departe, datele par corecte: Restul firmelor fie au raportat un profit minuscul, fie l-au reinvestit și au scăpat de impozit, fie au mers pe pierdere.

Uber are 25.000 de șoferi. De acord, ei conduc mai rar decât taximetriștii de meserie, unii ies pe traseu, la propriu, din an în Paști. Dar totuși… Suma plătită de Uber ca impozit pe profit este de 2 (doi!) lei pe an per șofer. Dacă era adevărat titlul viralului ar fi fost șapte lei. Cât o singură cursă mai scurtă. Speed Taxi, cu 2500 de taxiuri, dă la stat vreo 100 de lei de șofer pe an, cât o târguială de sâmbătă-seara. Restul plătesc nimic sau aproape nimic.

Nu-i vreo vină de găsit la nici unii, profitul – mai ales cel fiscal – e totuși un concept destul de puțin relevant, dar nu-i nici vreo laudă. În cazul de față, e posibil ca Uber să rămână net câștigător – după ce adună ampla răspândire a știrii false și scade rușinea debunk-urilor nepopulare.

Dar la ce bun?

E un război din care vor câștiga ori unii ori ceilalți, dar de pe urma căruia toți clienții și toți șoferii vor pierde!

Modelele de afaceri, cele de câștig și interesul public nu se aliniază.

Din punctul de vedere al „dispecerilor”, fie că e vorba de cei clasici cu dispecerat radio, de uber sau de aplicații, bătălia este pe cota de piață adică pe taxa pe cap de șofer. Orice altceva e secundar.

Din punctul de vedere al șoferilor, conflictul este între cei care se ridică la standarde și cei care uită să facă duș – măcar nemulțumirea că sunt plătiți la fel deși unii doar strică reputația firmei.

Față de dispeceri, de toți dispecerii, ei sunt pe poziții divergente.

Își închipuie cineva că dacă mâine se interzice Uber vor lua taximetrișitii mai mulți bani? Nu! Îi vor cocoșa stăpânii licențelor cu taxe de dispecerat mărite până la cer, dacă tot i-au lăsat fără alternativă!

Pentru clienți, interesul este să aibă parte de o ofertă cât mai amplă și mai variată.

Deocamdată, bătălia se dă între lobby-urile dispecerilor de tip mai vechi sau mai nou. Nimănui nu-i pasă de șoferi (nici chiar șoferilor deși uneori nu realizează asta) nimănui nu- pasă de clienți (idem).

Și pentru unii și pentru alții, Uber și taximetria clasică pot să funcționeze bine-mersi împreună, complementar.

Nu vor fi niciodată destule licențe de taxi să poată să ia toți petrecăreții sâmbătă noaptea din Centrul Vechi! În general, să acopere vârfurile de cerere. Pentru această sarcină, instrumentul potrivit este Uber.

În schimb, când este vorba de disponibilitate permanentă și necondiționată, de privilegii în trafic și predictibilitate – licența de taximetrie clasică își are rostul ei. Iar prețul pe kilometru nu poate să fie decât mare. Constant, predictibil, dar mare.

Când ajunge un turist în aeroport să se urce în orice taxi marcat, să știe exact cât îl costă (eventual să achite tichet înainte, ca în atâtea locuri) și să ajungă în siguranță deplină la hotel.

Iar licența de taximetrist să fie un privilegiu pentru care „uberiștii” să muncească și să stea la coadă. să o prețuiască și să se ridice la exigențele ei. Iar dacă nu, să o piardă.

Taxele sunt irelevante.

Realitatea sistemului fiscal românesc este că cine vrea plătește. Iar dacă nu vrea, indiferent dacă lucrează la Uber sau la Speed Taxi, găsește metode să plătească cât mai puțin – legal sau nu.

Dar asta era problema?

Statul găsește mereu cum să ia câte ceva – din profit sau din salarii sau din TVA sau din accize sau…

Oricine muncește contribuie substanțial la stat, vrând-nevrând, prin simplul fapt că muncește.

Pentru clienți e mai greu să facă efectiv ceva, dar măcar atât: aveți grijă să nu cădeți pradă la fake-news, din orice domeniu, oricât de tentant ar fi să fie adevărate! Aproape întotdeauna ele sunt pentru bătăliile altora.

Citiți și Airbnb și Uber – semnele cutremurului social care ne așteaptă



Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

5 thoughts on “Ați văzut „fake-news”-ul cu impozitul pe profit uriaș plătit de UBER?

  1. Cinicul

    Cei 342.816 lei profitul brut sugereaza o evaziune fiscala uriasa. Pentru ca cheltuieliel de functionare a unei astfel de „companii” sunt minime. Ele includ chiria unui birou, salariul unui lobbist si a unei secretare, poate ceva reclama. Ca sa ajunga la acest profit brut Uber a extras deja 25% din incasari si le-a transferat intr-un paradis fiscal, cum face in toate tarile. Reieste ca firma a avut incasari de mai putin de un milion de lei. Probabil multe venituri nedeclarate.
    Ceea ce nu este clar insa este care sunt cheltuielile companiei mama transferate filialei din Romania (parent company overhead) si la cat se cifreaza cele legate de transferul de tehnologie (in acest caz o gluma, si un elev de la un liceu de informatica din Cluj poate scrie un astfel de programel).

    Ca sa ajunga la profitul net Uber a mai aplicat ceva cheltuieli cu capitalul investit (in fapt mai nimic) si asta nu explica de ce partea datorata statului roman este mai mare decat 16%. cum spunea autorul, un fake news, iar pe romaneste o minciuna sfruntata.

    Reply
  2. Ziaristu'lu'peste

    Davidescule, iar ai inceput sa bati campii cu aberatii economico-fiscale? Te stiu de cand te faceai de ras cu fel de fel de analize bazate pe grafice pe care nici nu stiai sa le citesti! Citind un alt semidoct in ale economiei, Isar, chiar ma intrebam unde ai disparut tu si cu Soviani, ca sa fie complet trioul nepriceputilor!
    Impozitul se aplica la profitul contabil+ cheltuielile nedeductibile! Ti-o spune orice elev de liceu economic, nu ai nevoie de experti.
    De aceea exista firme cu pierdere contabila dar cu impozit pe profit de plata! Sau firme cu impozit mai mare decat profitul contabil.
    Ca atare nu vorbim de fake news ci de un jurnalist” fake”….asta ca sa fiu decent in exprimare! Si reiau sfatul de acum cativa ani: ca sa nu te faci de ras in public, roaga un student de la ASE sa te corecteze:))

    Reply
  3. andrei

    Pentru aprofundare:
    1. Ce servicii presteaza Uber Systems Romania SRL si pentru cine?
    2. Cine este Rasier Operations B.V.?

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *