Andra-Lucia Martinescu

Apel la diaspora: România are nevoie de voi ca să poată prezida Uniunea Europeană!

La 12 ani de la intrarea în Uniunea Europeană, România va deține Președinția Consiliului Uniunii Europene, prima oportunitate de a juca un rol important în procesul decizional european.

Scopul acestei analize vizează consolidarea poziției României în spațiul european prin mult așteptata Președinție a Consiliului Uniunii Europene din 2019. Având ca punct de plecare o evaluare comparativă a experiențelor altor state-membre, propunem o serie de măsuri inovatoare prin care România să își poată maximiza influența pe plan extern.

Diaspora României și prin ea, expertiza și capitalul social obținut în străinătate, reprezintă un avantaj ce trebuie valorificat din plin. Astfel, o rețea informală alcătuita din experți români, studenți, cadre universitare sau profesioniști din varii domenii poate comunica prioritățile României publicului străin, susținând și avansând efectiv obiectivele strategice și de politică externă .

În concluzie, implicarea diasporei în formularea priorităților naționale și în procesul de elaborare a Președinței UE prezinta o serie de avantaje:

– România își va putea comunica prioritățile și interesele naționale printr-o rețea informală de ambasadori de țară.

– Propunerea este inovatoare, foarte puține state membre au reușit să includă diaspora în procesul de pregătire sau implementare a Președinției UE.

– Va spori nivelul de pregătire a României prin strategii inovatoare de recrutare și resurse umane.

– În ceea ce privește mesajul transmis, dar și imaginea, această inițiativă demonstrează angajamentul României de a promova integrarea și coeziunea europeană, prin implicarea de facto a societății civile și a diasporei.

– De asemenea, prin mobilizarea și integrarea diasporei în procesul decizional se vor putea contracara argumentele privind exodul de expertiză sau profesioniști, creându-se astfel un canal pentru reintegrarea acestor remitențe sociale în fibra instituțională.

– Se va putea spori nivelul de încredere atât în țară, cât și în străinătate, prin reprezentativitate, participare și transparență, toate atribute ale unei bune guvernări.

– O expertiză extinsă și variată va putea contracara potențiale provocări, riscuri și amenințări, printr-un sistem eficient de analiză și management de criză.

– Această inițiativă va conferi mandatului României expunere, vizibilitate și legitimitate, cu impact pe termen lung. România poate asigura continuitatea proiectelor și a obiectivelor de politică externă prin menținerea acestei rețele transnaționale de expertiză drept un activ strategic pe termen mediu și lung.

Descărcați și citiți toată analiza SAR, semnată de Andra-Lucia Martinescu Cătălina Moisescu și Rareș Burlacu.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

21 thoughts on “Apel la diaspora: România are nevoie de voi ca să poată prezida Uniunea Europeană!

  1. marius

    se face apel la sclavii fugiti din Auschwitzul corporatist Romania… un articol star trek extras dintr o realitate paralela

    Reply
  2. Woody

    Un exercițiu de gândire frumos. Pe vremuri, se spunea „Tovarăși, trebuie să …” Acum nu mai sar așchii din discurs, dar ceva rezonanță tot iese.
    Nicio țară nu și-a consolidat poziția în spațiul european prin îndeplinirea datoriei de a prezida CE. În altă ordine de idei, poziția actuală a României e mai mult de uitat decât de consolidat!
    Fraza asta:
    „De asemenea, prin mobilizarea și integrarea diasporei în procesul decizional se vor putea contracara argumentele privind exodul de expertiză sau profesioniști, creându-se astfel un canal pentru reintegrarea acestor remitențe sociale în fibra instituțională.”
    poate fi folosită ca glumiță de deschidere la team-building-urile multinaționalelor. Să contracarezi argumentele e una, dar cum facem cu exodul propriu-zis? Argumentele care contracarează argumentele pot fi la rândul lor contracarate prin simple măriri de salariu sau oferirea de burse. Și orice specialist bun care primește așa ceva dincolo, va fi prea prins pentru a se mai putea îngrijora că Dragnea se șterge undeva cu fibra instituțională.
    Sorry, nu vreau să par cinic.

    Reply
    • RB

      Exodul se intampla, suntem pe locul 2 dupa Siria in topul migratiei, asta in absenta vreunui conflict armat. Pana la urma, ce garantii avem ca oamenii nu vor continua/dori sa plece? Si cu burse si cu mariri de salariu tot se va pleca, pentru ca partea financiara nu constituie singura motivatie in decizia de a emigra. Dupa cifre conservatoare diaspora atinge 17%, si poate este naiv sa ne asteptam ca 50% se vor reintoarce in tara, cifra care nu ar balansa rata emigrarii. Procesul de transformare care ar atenua exodul este necesar, dar va fi indelungat, si pana la urma nu exclude o strategie pentru diaspora in prezent – de ce nu am integra remitentele sociale (expertiza si experienta profesionala sau academica acumulate in strainatate)? de ce sa nu maximizam potentialul acestor contributii? Poate par a fi solutii intermediare, dar mai bine decat nimic…

      Reply
      • Woody

        Atunci să ne fixăm ținte intermediare – poate că-i mai realist.
        Mulțumesc pentru specificarea semnificației expresiei. Deocamdată, oricât de mare fluxul de emigranți și chiar dacă crește cel de repatriați, cred că MCV-ul e mai de bază.

        Reply
  3. Fabiana

    Era un cantec pe vremuri „Vise, vise cu dureri cu bucurii”!
    Imi si imaginez „coabitarea” intre grupuri progresiste, democratice pana in maduva oaselor si „alesii” guvernului PSD-ALDE, in frunte cu D-na Dancila, care pe masura ce trece timpul da impresia ca este analfabeta functional. Poate citi un text dar nu-l intelege. Este de neimaginat cum acesta persoana poate detine o asemenea functie!
    Suntem bolnavi rau de tot!
    Si sa nu uitam ca provine din sistemul de educatie, pe marginea caruia curg fluvii de analize si paraanalize!

    Este suficient sa te gandesti la „profesoara” V.V. Dancila, ca sa intelegi profund de cescoala scoate pe banda rulanta analfabeti functionali!

    Reply
  4. Dan Plesoianu

    Atita timp cit psdalde conduc (relativ) Romania, iar Melescanu este ministru de externe, cel mai bun lucru pe care ar putea sa il faca diaspora este sa incerce inlaturarea acestora din viata politica a tarii. Sint cu totii un dezastru si o rusine. Cred ca orice colaborare cu acestia este contraindicata. Cu totii vrem ca Romania sa se afirme, dar nu cu astfel de oameni si organizatii. Sustinindu-i pe acestia nu inseamna ca se sustin interesele Romaniei, dimpotriva.

    Reply
    • Dumitru

      Cat timp erau Basescu sau Ciolos la guvernare, mie nici nu mi-a trecut prin cap sa injur tara sau sa nu „colaborez” cu guvernul roman. Ba chiar m-am vazut o data si cu Baconschi la Paris, desi vedeam destul de clar cat de nocive sunt politicile guvernelor lui Base pentru Romania. De ce ? Pentru ca asta-i jocul politic democratic.

      Insa cand e vorba de „progresisti” doamne fereste sa le ceri sa fie civilizati sau cooperanti. Oamenii astia sunt demnii urmasi ai Terorii de la 1793, ai comunistilor si ai nazistilor, adica ai tuturor extremistilor care vor sa creeze „omul nou” ca o preconditie a bunastarii generale viitoare (dar care ca prin minune nu se materializeaza niciodata).

      Reply
  5. gabriel radeanu

    Atat timp cat Uniunea Europeana nu ridica MCV-ul ,simbolic,viitoarea presedentie din partea Romaniei este ca si cum s-ar acorda conducerea onorifica a acestei grandioase entitati ,unui condamnat in timpul ispasirii pedepsei!Uite ca la case mai mari nu se invoca moralitatea sau incompatibilitatea penala.Ba mai mult,avand in vedere,ca,condamnarea vine din partea Uniunii Europene in calitate de tribunal,este ca si cum ai oferi conducerea completului de judecata unui infractor dovedit.Povestea din articolul de presa, incearca sa introduca in ecuatie,pe beneficiarii directi de origine romana din diaspora europeana,insa politic mi se pare o tentativa de utilare a viitorului lider cu sfori de marioneta,la discretia celorlalti membri,deoarece,deocamdata atitudinea viitoare si angajamentul politic al acestuia,este o nebuloasa atat pentru titulari cat si din perspectiva beneficiarilor.Parerea mea,este ca Romania este obligata sa abordeze situatia asta ca unul mic printre cei mari,sa-si fixeze obiective nationale modeste sau realizabile fara contorsiuni,si sa tina cu dintii de ele.

    Reply
    • Dumitru

      Bine vazut. Ca sa folosim o expresie la moda, Romania e „penala” (gratie, se pare, lui Basescu).

      Reply
    • Andra-L M.

      MCV-ul mi se pare ca este prea des folosit ca un argument al unui copil capricios – Romania nu se joaca (nici macar nu incearca sa se joace) la masa mare, daca ceilalti nu ne privesc asa cum ne dorim. Pana la urma, efortul este mutual – recunoasterea este necesara, dar trebuie sa fie si meritata. Altfel simulacrul reformelor acasa se loveste de simulacrul increderii (europene). Atat timp cat fondurile europene sunt politizate, abuzate si raman in mare parte ne-absorbite, nu vad cum putem atenua imaginea daramite sa cerem in continuare un cec in alb (incredere oarba). Iarasi, uitatul in ograda celuilalt mi se pare nefasta si contraproductiva. Probabil si pe fondul sentimentelor anti-europene si al deznadejdii, Comisia intentioneaza sa propuna pentru cadrul financiar urmator, un mecanism prin care sa lege acordarea fondurilor europene de respectarea statului de drept (operationalizat cel mai probabil in 2020). Ca vrem sau nu, vom prezida asupra deciziei. Scalabilitatea obiectivelor Romaniei pentru Presedintie depinde si de cum privim status-quo-ul actual…daca Romania si-a setat deja o Presedintie axata pe cetean (conform programului interimar) cum sa intoarcem privirea de la cetatenii care platesc taxe si nu stiu cum sunt cheltuiti banii europeni? Angajamentul politic iarasi nu trebuie sa fie o nebuloasa. Transparenta este necesara pentru ca si viitorul, de bine de rau depinde de modul in care adresam probleme de fond, sau ne pozitiam in trasarea arhitecturilor europene. Pana la urma, ca faceti analogia infractorului in fruntea unui complet de judecata, dreptul la reabilitare s-a tot acordat dar parem ghidati pe aceasta traiectorie europeana de un continuu simt al victimizarii. Asta in contextul in care, vointa de reabilitare nici macar nu este vizibila. Poate au fost arhitectii europeni naivi cand au admis Romania fara a cunoaste contextul politic si gradul de rezistenta la reforme. Asa ca, in 12 ani cred ca am atins aproape imposibilul, nicidecum un obiectiv modest, continuitatea unor elite ce au vulnerabilizat sistemul si l-au pradat fara teama costurilor reputationale; asa ca ‘papusarii’ daca vreti sunt cei care au simulat atat de eficient reforma si schimbarea, disimulandu-si apoi sub stindardul pro-european adevaratele intentii.

      Fac parte din diaspora, in Marea Britanie de multi ani, iar cel mai recent am trait experienta Brexit-ului si valul de incertitudini abatut asupra unei sistem politic perceput ca fiind printre cele mai stabile. Am ascultat tiradele unui segment eurosceptic radicalizat, facand analogii similare privind statutul de marioneta si sforile Bruxellesului. Prea putin discutat a fost impactul posibil, asupra cetatenilor si economiei, asupra politicii externe, cercetarii stiintifice si a multor altora. Discursul vitriolic a capturat insidios o masa critica a opiniei publice si peste noapte decizia politica s-a materializat intr-una existentiala pentru multi europeni in Marea Britanie – nepregatitii si confuzii ‘beneficiari’ ai unei traiectorii impuse si prost gandite.

      In consecinta, nu, nu cred ca diaspora utileaza cu sfori marioneta imaginara, dimpotriva. Diaspora poate constitui o resursa, o masa critica intr-o coalitie civica stabila, care prin generarea unui cadru participativ sa auditeze angajamentul politic asumat de cei responsabili. Indiferent de obiectivele setate de Romania, miza Presedintiei UE este uriasa, si poate, cu suficienta implicare civica, un pas inspre reabilitarea de facto.

      Reply
      • gabriel radeanu

        MCV-ul si Brexit-ul sunt fatetele opuse ale aceluiasi tip defectuos de politica,care vehiculeaza preconceptii in loc de interese.Eu nu am spus ca diaspora va manipula,ci va fi manipulata.Ceea ce nu realizeaza cetatenii onorabili si occidentalizati ca dumneavoastra este faptul ca,in actuala evolutie a democratiei,obligata sa se adapteze la globalizare,neoliberalism si dictatura tolerantei,umanitatea nu se mai poate autoechilibra,binele si rezonabilul nu se mai autoimpune,a devenit motiv de lupta si negociere cu societatea.Dupa decenii de pasivitate politica a Occidentului,pierdut in conflicte marunte generate mai mult de statistica,decat de orgolii, dupa inrolarea politica obligatorie din epoca incordata a razboiului rece,s-a tocit capacitatea individuala de militant politic,sustinerea curentelor politice a devenit desueta,daca nu cumva „imorala”.Pur si simplu ne e rusine sa ne angajam politic,insa ne ingramadim cu totii la manifestarile de politie morala a societatii civile.Pentru a contribui la democratie,nu este suficient sa exprimam idei si concepte pozitive,trebuie sa le negociem si sa ajungem la forma finala acceptata de majoritate,lucru posibil doar prin alegeri si activitate parlamentara.Orice alta atitudine sau cale blocheaza sau intarzie reformele in chestiune.Si daca tot le-ati amestecat o sa le amestec si eu,folosind un proveb romanesc:”Ce tie nu-ti place,altuia nu-I face”Simbolistic – Marea Britanie considera Uniunea Europeana indezirabila,iar aceasta la randul ei are aceeasi atitudine fata de Romania.

        Reply
  6. Nicgolas Kazan

    Ah, aveți nevoie de mine? Ei, hai să vă spun ceva. Eu m-am întors în Romania imediat după Revoluție. Și ce-am făcut? Mi-am pus sufletul și timpul la bătaie, și banii, mulți mulți bani. ȘȘi cu ce m-am ales? Am fost furat de familie și șmecherit de alți. Toate eforturile de binefacere, ONGurile pe care le-am înființat au fost sabotate, batjocorite, deși erau spre binele țării. N-are rost. Țara asta este dată pierzaniei. Hoția dar mai ales minciuna este meniul zilei, zi după zi. Oamenii nu mai diferențiază dintre bine și rău. Sau dacă da, aleg drumul căpătuirii, a călduțului, compromisului și dulicitării. Prostia conduce, prezumția la fel. Chiar și contribuitorul vostru Goțiu este un om cu multe prezumții dar scurt la documentare. Spunele tinerilor români ceva despre Roșia Montană și vor răspunde nu din înțelegerea lor ci din Cambridge Analytica, adică dintr-un punct de vedere maniipulat, manipulat de ignoranța și nu de expertiza unuia ca Goțiu. Care Goțiu este bin itenționat, dar prost, prost informat, incompetent, român carenu se descurcă. Dece spun aceste lucruri? Tot ce este pregătit la roșia Montană este făcut după cele mai înalte stabdarde de exigență UE. Ar fi cea mai regulamentată exploatare auriferă din istoria omenirii. Cianură? Da! Dar cianura la lumina soarelui dispare ca Vampirul! Suedia și Finlanda, țări progresive pe care noi nu le putem educa exploatează. Dar nu la Noi! La noi marele Goțiu – om bine inntenționat altfel – la noi NU!. Deci mai bine să piierdem 4 miliarde de euro care ar putea aproape adresa autostrăzile țării, și hai să ne ducem la pierdere, pt că curtea internațională ne va penaliza. Asta este doar una din belelele țării. Cele mai mari sunt entropia și epi-genetica. Cei buni pleacă, cabotinii rămân. Piesa de teatru este tot mai proastă, falsă, degenerată, bleagă. Am Plecat. Faceți ce vreți cu țara, a fost a mea, m-am sacrificat, Dar Nu mai!

    Reply
    • ilie

      Las-o balta cu cianura. In cati ani dispare „la soare”? Care patru miliarde? Cele castigate de „investitor”, ca Romania nu va incasa decat firimituri…

      Reply
    • Dumitru

      Suedia si Finlanda, ca si Canada si Australia, isi permit o catastrofa de mediu intr-o zona oricum inaccesibila. Romania nu.

      Reply
  7. CMC

    Cu sprijin dinafara si cu tradatori ai neamului infiltrati in posturi si ca europarlamentari la Bruxelles, Presedintia romana a UE trebuie sa fie transformata in una timorata si umila, in care va face exclusiv ceea ce i se va ordona.
    Intrebarea e de ce platim SIE si SRI, daca tradatorii de neam si agentii/ambasadorii straini fac orice vor la/cu noi.

    Reply
  8. Laura G

    Am citit cu atentie analiza prezentata. Cateva observatii, mai degraba critice:

    1. Nu e clar pentru mine care este problema pe care vrem sa o rezolvam prin implicarea diasporei in Presedentia UE din 2019. Vrem sa rezolvam o problema tactica – faptul ca nu avem vectori efectivi si moderni de promovare a stategiei si obiectivelor de politica externa (si/sau europeana) ale Romaniei ? Sau vrem sa rezolvam mai degraba o problema structurala – faptul ca Romania nu prea are expertiza in devoltarea acestor strategii si obiective ? Ambele probleme sunt reale, diaspora poate fi foarte utila in ambele cazuri, insa modalitatile si segmentele din diaspora care pot fi implicate in fiecare din cele doua probleme sunt complet diferite.

    2. Daca vorbim doar de „promovarea efectiva a intereselor Romaniei”, asta inseamna ca obiectivele si strategia sunt data (stabilite de la Bucuresti, sa zicem), si cei din diaspora care participa la o astfel de initiativa urmeaza in general „linia partidului”. Asta inseama ca excludem din aceasta initiativa pe cei care sunt, sa zicem, eurosceptici, sau au pareri mai neconventionale cu privire la China, Rusia, migratie, aparare, etc ..

    3. Daca vorbim de intarirea capacitatii si expertizei in politica externa in general, atunci trebuie sa separam aceasta initiativa de Presedentia UE din 2019 — ceea ce este necesar in acest caz e un pluralism si de idei si de modalitati, care lipseste din pacate din politica externa romaneasca. Iar diaspora este foarte utila in acest context, pentru ca este familiara cu pluralismul.

    Reply
    • Andra-L M.

      Iti multumesc Laura G pentru observatii. Le voi adresa succint:

      1) In formularea obiectivelor si strategiilor expertiza este necesara.

      2) & 3) Nu vad initiativa in afara unui pluralism constructiv.

      Reply
  9. Dan Plesoianu

    Dupa ce a gonit 4 milioane de locuitori din tara, acuma are nevoie de ei !!! Si, mai ales, vorbim de Romania psdistaldista !!! Sa astepte mult si bine ! Probabil ca vor numai banii nostril, si poate sa se dea mari cu unii dintre emigrati… Ei ne considera dusmanii lor, iar noi ii consideram dusmanii nostril !

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *