Cristian Ghingheș

Râu, rățușcă, reforma educației: 10 idei pentru învățământul preuniversitar

Săptămâna trecută am participat, în cadrul festivalului One World Romania, la o interesantă seară PechaKucha despre educație, intitulată sugestiv „Rică nu știa să zică râu rățușcă, reforma educației”, unde 11 oameni au vorbit despre inițiativele lor cu impact în peisajul educațional la nivel național în ultimii ani.

Sala de la Rezidența Scena 9 s-a dovedit neîncăpătoare, iar formatul propus de cei care gestionează programul One World România la Școală ne-a ținut în priză. Multe dintre povești se refereau la inițiative despre care știam și despre care chiar s-au scris destle rânduri pe platforma România Curată, însă am avut ocazia să facem cunoștință și cu unele noi.

În spiritul formatului PechaKucha al evenimentului, care a presupus prezentarea a 20 de slide-uri de câte 20 de secunde fiecare (deci nu mai mult de 6 minute și 40 de secunde/prezentare), am extras câte o frază importantă din fiecare prezentare în parte. Astfel, am adunat 10 idei despre și mai ales pentru învățământul preuniversitar:

1. Cei din ONG-uri nu putem opri războaie, dar putem opri tavanul din școală să cadă.
(Petra Dobruska și Jo Brăilescu – One World România la Școală)

2. Stilul enciclopedist este depășit depășit demult în condițiile în care în educația trebuie să producă o persoană autonomă.
(Paula Mihai – ISJ Buzău)

3. În comunități precum Ferentari trebuie să țipi cât mai tare și cu hotărâre ca să convingi părinții să își dea copiii la școală.
(Valeriu Nicolae – Clubul de Educație Alternativă)

4. Luptând, elevii pot obține respectarea drepturilor lor. Dovada, asociațiile de elevi pornite la firul ierbii și rezultatele lor: drept de vot în Consiliul de Administrație, manuale gratuite, statutul elevului, transport public și burse la nivel local etc.
(Constantin-Alexandru Manda – Asociația Elevilior din Constanța)

5. Educația prin acțiune dramatică îi face pe copii să descopere singuri realitatea în care trăiesc.
(Mihaela Michailov – Centrul pentru Teatru Educațional Replica)

6. Societatea românească va începe să arate altfel când profesorii vor accepta că și ei pot învăța de la elevi, nu numai invers.
(Irina Novac – bursier al programului FLEX al Ambasadei SUA)

7. Argumentul „culturii generale” al multor profesori este foarte demodat. Ar trebui să vedem arta ca pe ceva interior, ceva ce avem în noi, nu doar ca ceva pedant, ca pe un produs.
(Sibi-Bogdan Teodorescu – profesor de artă contemporană și artist vizual)

8. Investigația trebuie să înlocuiască toceala, dar schimbarea nu poate veni decât numai de jos în sus.
(Andreea Burlacu – PR pentru Centrul de Evaluare și Analize Educaționale)

9. Doar 15% dintre copiii cu deficiențe de vedere merg la școală, ceilalți stând acasă și rămânând analfabeți. Totuși, cea mai mare dizabilitate în România rămâne sărăcia.
(Gabriela Dima – profesor Teach for Romania)

10. Învățarea unei limbi la orice vârsta ține mult mai departe boala Alzheimer.
(Katia Pascariu – actor, 4th AGE Community Arts Centre)


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “Râu, rățușcă, reforma educației: 10 idei pentru învățământul preuniversitar

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *