Adrian Popescu

Start la contracte netransparente? ARC te invita sa spui cum ti se pare faptul ca Guvernul dubleaza pragul pentru achizitii publice fara licitatie la 30.000 euro

Pragul valoric al contractelor de la care autoritatile pot cumpara direct produse, servicii sau lucrari, fara a fi obligate sa initieze licitatii publice, va fi dublat de la 15.000 euro la 30.000 euro, pentru achizitiile sub acest plafon urmand sa fie eliminata si garantia de participare, se arata intr-un proiect de ordonanta de urgenta initiat de Guvernul Ponta.

Executivul motiveaza masura printr-o mai mare nevoie de transparentizare. Ramane insa o intrebare de bun-simt: cum sa fie mai transparente contractele fara licitatii publice?

Modificarile sunt argumentate in document prin „flexibilizarea si transparentizarea” procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica, avand in vedere si gradul scazut de absorbtie a fondurilor europene.
Ordonanta ridica si plafoanele pentru care sunt obligatorii regulile aferente unei achizitii publice, stabilind ca legislatia in domeniu se aplica pentru un contract a carui valoare estimata este egala sau mai mare decat echivalentul in lei al 5 milioane euro (fata de 4,84 milioane euro in prezent), in cazul lucrarilor, sau este egala sau mai mare decat echivalentul in lei al 200.000 euro (fata de 193.000 euro), in cazul unui contract de servicii.

Cresc plafoanele pentru contractele cu finantare europeana

Majorarea plafoanelor au consecinte directe asupra limitelor in cadrul carora autoritatea contractanta are obligatia de a transmite spre publicare un anunt de intentie. Pentru publicarea anuntului de achizitie in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, pragul valoric al contractului de furnizare sau de servicii creste de la 125.000 la 130.000 de euro si de la 387.000 la 400.000 de euro, in functie de tipul autoritatii contractante. De asemenea, pragul urca de la 4,84 milioane la 5 milioane de euro pentru un contract de lucrari.

Ofertele contracandidatilor vor fi la vedere

„In orice situatie, autoritatea contractanta asigura, la cerere, operatorilor economici implicati acces la informatiile din ofertele contracandidatilor”, este o alta prevedere din proiectul de ordonanta, argumentata prin „cresterea transparentei in proceduri si eliminarea practicilor actuale, excesive, de ascundere a unor informatii sub pretextul confidentialitatii lor”.

In cazul in care obiectul contractului de lucrari il constituie executia unui ansamblu de lucrari care presupune si furnizarea de echipamente, instalatii, utilaje sau alte dotari aferente, atunci valoarea estimata va fi determinata avandu-se in vedere valoarea totala a intregului ansamblu. Valoarea estimata va cuprinde insa si procentul de „diverse si neprevazute”, asa cum acestea au fost definite de catre proiectant in devizul general calculat. Astfel, valoarea contractului va fi estimata de catre compartimentul de achizitii-investitii al autoritatii contractante pe baza devizului general intocmit de catre proiectant.

ANRMAP pierde o serie de atributii

Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) va evalua, inainte de transmiterea spre publicare a anuntului de participare, conformitatea documentatiei de atribuire, dar fara ca aceasta evaluare sa mai aiba in vedere si caietul de sarcini. Astfel, se propune eliminarea evaluarii specificatiilor „pur tehnice” ale caietului de sarcini de catre ANRMAP, cu argumentul ca astfel va fi redus termenul.

Autoritatea nu se va mai implica nici in supravegherea operatiunilor de analiza a necesitatii si oportunitatii unei achizitii publice, a conformitatii propunerii tehnice cu specificatiile caietului de sarcini, a preturilor practicate de catre ofertanti, a aspectelor tehnice, economice si/sau juridice cuprinse in rapoartele expertilor/specialistilor cooptati in comisiile de evaluare, cu exceptia situatiei financiare a ofertantilor, precum si a modului de respectare a obligatiilor contractuale pe parcursul derularii contractelor de achizitie si concesiuni.

Autoritatea contractanta va fi obligata sa publice in SEAP numele ofertantului / candidatului / ofertantului asociat / subcontractantului / tertului sustinator in termen de maximum doua zile lucratoare de la data finalizarii sedintei de deschidere a ofertelor.

In cazul contractelor de lucrari si servicii care presupun servicii de consultanta sau proiectare, ordonanta stabileste ca nu pot face obiectul licitatiei electronice acele aspecte ale ofertei care implica evaluarea unor elemente „necuantificabile in cifre sau in procente”.

Cine face contestatii risca sa piarda garantia de participare

Garantia suplimentara solicitata unui participant la licitatie care depune o contestatie va fi retinuta atat in cazul in care contestatia acestuia este respinsa de catre CNSC, dar si daca participantul renunta la contestatie. Sanctiunea nu va fi totusi aplicata daca se renunta la contestatie ca urmare a adoptarii de catre autoritatea contractanta a masurilor de remediere necesare.

Pentru departajarea ofertelor care au pretul cel mai scazut identic, autoritatea contractanta are dreptul de a solicita o noua propunere financiara, caz in care contractul va fi atribuit ofertantului a carui noua propunere financiara are pretul cel mai scazut, de a atribui contractul pe baza unor criterii suplimentare cu caracter exclusiv tehnic sau de a anula procedura.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

4 thoughts on “Start la contracte netransparente? ARC te invita sa spui cum ti se pare faptul ca Guvernul dubleaza pragul pentru achizitii publice fara licitatie la 30.000 euro

  1. sorin

    Faptul ca Guvernul mareste pragul la achizitii fara licitatie e de fapt o crestere a transparentei la achizitiile publice.
    Daca C e comisionul pentru organizator, e transparent pentru toata lumea ca C x 30000 e mai bine decat C x 15000.

    Reply
  2. pt sorin

    Daca logica ta este una corecta, ar trebui sa nu mai organizam nicio licitatie ca sa avem si mai multa transparentizare. Baietii astia de la USL trebuie sa isi recupereze banii bagati in alegeri, asa ca primarii isi vor cat mai multe contracte propriilor firme.

    Reply
  3. Catalin

    Creste eficienta administrarii banului public prin diminuarea cantitativa a spagilor in paralel cu cresterea calitativa. Practic, s-ar putea sa asistam la un moment istoric: trecem de la spaga de subzistenta la spaga extensiva. Este un pas inainte, nu?

    Reply
  4. DACIAN

    Toate partidele au oficializat CORUPTIA in diverse domenii prin reglementari. Acum cei din USL vor sa recupereze macar o parte din ZECIUIALA pe care au pierdut-o ce o practicau in Guvernarea lor anterioara. Atunci impuneau zeciuiala si pentru achizitionarea unei legaturi de ceapa sau marar ori a unui creion de scris.Recuperarea zeciuieli se face prin amenintarea cu destituirea, asa s-a ajuns ca suntem, ca stat, intr-o mocirla a IMORALITATII de nedescris.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *