Romania Curată

SAR cere ANAP să emită normele legale care să permită implicarea societății civile în monitorizarea integrității procedurilor de achiziții publice

Noua legislație privind achizițiile publice are carențe în materie de măsuri pentru asigurarea transparenței și integrității procedurilor de achiziție. În acest context, Institutul pentru Politici Publice (IPP), Transparency International România (TI-Ro) și Societatea Academică din România (SAR) cer Guvernului, prin Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP), să adopte normele legale suplimentare, care să permită monitorizarea independentă a procedurilor de achiziții publice, în urma semnării unui Pact de integritate.

Pactul de integritate este un instrument care promovează și aplică transparentizarea, supravegherea și participarea în cadrul procedurilor de achiziții publice, stimulând, astfel, creșterea răspunderii celor implicați și derularea a cât mai multor contracte curate.

În cadrul actualului proces de consultare publică inițiat de ANAP, cele trei organizații mai sus menționate, au depus propuneri concrete și amendamente prin care solicită menționarea expresă a posibilității ca Autoritățile Contractate să folosească Pacte de integritate (PI). Detaliile de funcționare a mecanismului vor urma a fi reglementate în legislația secundară.

În acest context, amintim că România și-a asumat angajamentul ca alături de alte țări europene să implementeze mecanismul de monitorizare a achizițiilor din proiectele europene și a propus Comisiei Europene trei proiecte pilot: Proiectul E-Catalog de la Ministerul Educației Naționale – gestionat de AMPOC, Proiectul de cadastrare a teritoriului de la Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară gestionat de AMPOR, și programul de asistență tehnică gestionat de AMPOCA.

Mai jos puteți regăsi, de asemenea, propunerea concretă de modificare, trimisă de IPP, TI-Ro și SAR către ANAP, în cadrul actualei proceduri de consultare publică asupra Proiectului de Ordonanță pentru modificarea și completarea unor acte normative cu impact în domeniul achizițiilor publice pentru corelarea prevederilor pachetului legislativ în domeniul achizițiilor publice.

Modificarea legislativă a fost formulată în urma unei analize aprofundate a experienței europene în acest domeniu, care corespunde cadrul de reglementare al Directivei europene privind achizițiile publice.

Pactul de integritate este parte dintr-un mecanism de control civic creat de Transparency International încă din anii 1990, pentru asigurarea integrității și transparenței în achiziții publice. Impunerea angajamentelor de corectitudine și, mai ales, de transparență, prin acest mecanism de control civic are următoarele obiective și beneficii:

  • permite statului să diminueze costurile și efectele distructive ale corupției în achizițiile publice, cu scopul de a le oferi cetățenilor servicii mai bune;
  • facilitează accesul la informațiile de interes din procesele de achiziții publice;
  • le asigură ofertanților un mediu echitabil de participare la licitații, îmbunătățindu-se calitatea ofertelor și a rezultatelor contractelor;
  • crește încrederea mediului privat în autoritățile publice contractante, responsabilizează funcționarii publici, dar le și oferă un instrument pentru lupta împotriva corupției și pentru protejarea muncii lor.

Sub coordonarea Comisei Europene prin DG Regio, mecanismul este implementat de Transparency International și organizații locale, în prezent, în 11 state europene pe baza angajamentelor guvernelor, respectiv: Bulgaria, Grecia, Letonia, Lituania, Italia, Polonia, Portugalia, Slovenia, Republica Cehă și Ungaria. La acest moment, România este singura țară în care Autoritățile Centrale încă nu și-au asumat fie modificarea legislației, fie emiterea unor norme secundare care să permită monitorizarea independentă a achizițiilor publice. Astfel, rămâne la latitudinea Autorităților Contractante adoptarea procedurilor necesare, fără ca acestea să beneficieze de o pârghie legislativă.

În țările în care există menționat acest mecanism în normele legale (primare sau secundare), societatea civilă (selectată în funcție de competență) asistă pe tot parcursul procedurilor de achiziții publice, și se implică activ atunci când surprinde un potențial element de corupție/conflict de interese. Implicarea structurilor independente din societatea civilă conferă un plus de atenție și integritate procedurilor de achiziții și, de multe ori, de creștere a calității achiziției efectuate prin prisma expertizei pe care reprezentanții entităților neguvernamentale îl aduc în această procedură și prin transparentizarea întregului proces.

Având în vedere problemele pe care România le-a întâmpinat și le întâmpină în demararea și derularea programelor finanțate din fonduri europene, organizațiile societății civile au venit cu in instrument constructiv de recâștigare a încrederii în relația cu societatea și cu partenerii de la Bruxelles, acum fiind necesară implicarea Guvernului. În acest sens stau mărturie o vasta corespondență pe acest subiect și numeroase întâlniri.

Așteptăm un răspuns ferm și prompt de natură să confirme angajamentele guvernamentale și dorința autorităților de a crește încrederea și credibilitatea achizițiilor și respectiv a utilizării fondurilor europene, aspecte esențiale în relația cu DG Regio și DG Growth.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “SAR cere ANAP să emită normele legale care să permită implicarea societății civile în monitorizarea integrității procedurilor de achiziții publice

  1. CMC

    Problema e ca am ajuns sa facem proceduri de achizitii la orice rahat.
    Pana reusesti sa cumperi hartie igenica, uiti de ce ai mai cerut-o.
    Fata de China sau alte tari din afara UE pierdem competitivitate din cauza procedurilor de achizitii, care au devenit un scop in sine.
    Ca sa cumpar o foaie de hartie trebuie sa completez alte zece foi.
    Exista zone in care procedurile sunt necesare (lucrari si achizitii mari), dar oameni cu inalta calificare, pierd zile intregi cu achizitii stupide.
    In alte tari, institutii pot cumpara pe card lucruri minore. Daca vreau sa cumpar ceva de 10 Euro din strainatate, imi ia banca 30 de Euro comision la tranzactie.
    Pana si DNA-ul (care foloseste procedurile de achizitii la acuzatii) incearca sa drobleze procedurile. A recunoscut procurorul Iorga ca ia bani de flagrante de la martori, pentru ca procedurile legale sunt prea complicate ca sa le ia din caseria insitutiei.
    Tara va fi blocata de proceduri fara rost.
    In curand vom avea proceduri de cateva zile si ca sa primim aprobarea sa mergem la WC.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *