Adrian Popescu

Sa nu-i lasam regii asfaltului sa scape de ancheta! De ce in Bucuresti contractele la drumuri sunt de zeci de ori mai scumpe decat pretul pietei?

Recentul anunt al tanarului ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare, privind sesizarea Curtii de Conturi in legatura cu modul in care au fost atribuite de catre CNADNR contractele de deszapezire incheiate in 2008 cu firmele baietilor destepti de la drumuri nu inseamna ca automat se va ajunge si la un rezultat.

Mai intai, Curtea de Conturi a realizat anul trecut un control la CNADNR si a descoperit nereguli minore (plati nelegale in contul efectuarii unor lucrari, utilizarea unor credite) evaluate la 7 milioane lei (1,5 milioane euro).

In plus, Curtea de Conturi este o institutie nereformata, ai caror sefi sunt numiti politic, si este condusa de Nicolae Vacaroiu, care este departe de a fi un reformist.

Pe de alta parte, investigatia anuntata de Consiliul Concurentei privind contractele de intretinere a drumurilor din Bucuresti va dura destul de mult, in vreme ce alte institutii ce ar trebui sa se implice, Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) si Primaria Generala a Capitalei, nu dau nici un semn de interes.

Astfel ca numai o presiune constanta a societatii civile si a cetatenilor va determina institutiile statului sa isi faca treaba si sa renunte la asemnea contracte oneroase.

Drumurile din Bucuresti au preturi exorbitante

Presedintele Asociatiei Salvati Bucurestiul, Nicusor Dan, a calculat ca in Bucuresti intretinerea strazilor costa de cateva zeci de ori mai mult decat pretul pietei.

Dan Nicusor a facut un calcul exact al pretului pe kilometru de drum intretinut pe an, luand ca model contractele atribuite de Primaria Capitalei in aprilie 2011 mai multor companii de asfaltare, in valoare totala de 430 milioane euro (347 milioane euro + TVA).

Rezultatul este ca Primaria Capitalei plateste intretinerea drumurilor de 15 pana la 48 de ori mai scump decat in mod normal:

– valoarea minima a contractelor prevede un pret de 149.735 euro pe kilometru /an, de 15 ori mai mult decat valoarea maxima de piata.

– valoarea maxima a contractelor prevede un pret de 477.940 euro pe kilometru /an, de 48 ori mai mult decat valoarea maxima de piata.

– platile realizate de Primaria Capitalei in aprilie – decembrie 2011 sunt de 140.485 euro pe kilometru /an, de 14 ori mai mult decat valoarea maxima de piata.

Comform site-ului Primariei Capitalei, aceasta administreaza 340 de strazi cu o lungime totala de 395,5 km. Putem deci estima ca cele 204 strazi din contracte au o lungime totala de 240 km.

Un document al Bancii Mondiale estima in 2003 un cost maxim de intretinere de 10.000 USD pe kilometru pe an. Luand in calcul inflatia, putem estima un cost maxim de intretinere de 10.000 euro pe kilometru pe an in 2011-2014.

Pentru fiecare din cele 6 contracte, Primaria Capitalei a indicat o valoare minima si o valoare maxima, afirmand ca platile se vor face „dupa necesitati”. (Licitatia s-a facut insa in urma pretului oferit pentru valoarea minima, ceea ce este incorect, intrucat diferenta dintre valoarea minima si valoarea maxima este uriasa si nu exista nici un element de control care sa opreasca plata pana la final a valorii maxime a contractului).

Primaria afirma ca a platit sume mult mai mici decat cele din contract. Este adevarat, dar a platit doar pentru perioada aprilie – decembrie 2011 (pentru pachetul 5 perioada a fost si mai scurta, contractul a inceput mai tarziu), nu pentru intreaga perioada 2011-2014.

Urmatoarea afacere dupa zapada este astuparea gropilor

Primarul Capitalei, Sorin Oprescu, a declarat, recent, ca in aceasta
iarna au aparut gropi pe 28 dintre cele circa 900 de artere administrate
de Primaria Capitalei, dar ca sunt mult mai putine decat anul trecut.

Sorin Oprescu sustine ca gropile au aparut in special pe strazile
reabilitate in 2004-2005, iar firmele care au contract cu
municipalitatea au intervenit deja pentru astuparea gropilor cu “mixtura
stocabila rece”, o solutie provizorie.

“Carosabilul va putea fi reparat abia dupa ce temperaturile vor depasi zece grade Celsius”, a precizat Oprescu.

Artere unde au aparut gropi: Dinicu Golescu, Barbu Vacarescu, Stirbei
Voda, Sos Fundeni, 1 Decembrie 1918, Barbu Vacarescu, Doamna Ghica,
Turnu Magurele, Soseaua Alexandriei, Calea Rahovei, Str. Sibiu, 1 Mai,
Drumul Taberei, B-dul Timisoara, Sos. Giurgiului, Prel. Ghencea, Bd.
Ghencea, Str. Brasov, Str. Spataru Preda, Sos. Panduri, Str. Amurgului,
Cristian Radu, Bd. Dacia, Str. Petricani, Regina Elisabeta, Bd
Kogalniceanu , B-dul Carol I, Matei Voievod, Calea Calarasilor.

Pentru a justifica costurile mari pentru stuparea gropilor, Sorin
Oprescu a venit la o intrunire a comandamentului de iarna, convocat in
acest week-end, insotit de Elena Diaconu, profesor in cadrul
Universitatii Tehnice de Constructii Bucuresti, care oferit explicatii
pentru gropile din carosabil.

Acesta a declarat ca, in urma controalelor si expertizelor facute de
facultate, asfaltul turnat pe strazile din Bucuresti are o “calitate
conforma”.

Ea a precizat ca Romania nu poate fi comparata din acest punct de vedere
cu Franta sau Austria deoarece in Romania, vara, la nivelul solului
sunt temperaturi de + 60 de grade C, iar iarna, -25 de grade. “Acest
fapt duce la dilatatii si contractii foarte mari, lucru care conduce la
degradarea accentuata a asfaltului”, sustine Elena Diaconu.

ARC va invita sa ne scrieti in ce loc exact al Bucurestiului sau al tarii ati fost victima „dilatatiilor si contractiilor”, pe sleau spus, a gropilor din asfalt. Si cat v-a costat deja reparatia masinii dupa ce ati nimerit in ele. Daca aveti si poze, le vom posta negresit!


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *