Adrian Popescu

Sa fie sau sa nu fie? Si daca da, cum ar trebui aplicat? ARC va invita sa va spuneti parerea despre TESTUL DE INTEGRITATE

Doua decenii societatea romaneasca a fost macinata de coruptie. Acum a aparut oportunitatea sa punem capat acestui flagel, mai ales ca texul viitoarei Strategii National Anticoruptie se afla in dezbatere publica. S-a propus introducerea unor teste de integritate in sectorul bugetar. Practic, angajatii de la stat (sanatate, invatamant, politie, administratii financiare, autoritati locale si centrale) sa „fie incercati cu mita”, iar cei care pica acest test sa fie dati imediat afara. Aceasta propunere a fost relansata si in cadrul mesei rotunde organizata de ARC impreuna cu MJ pe data de 3 octombrie. Va fi vorba, s-a spus, de o masura pur administrativa, fara a implica si un proces penal. S-ar putea scapa astfel de functionarii vulnerabili, iar statul nu va mai cheltui bani cu anchete greoaie desfasurate de procurori?

O precizare: potrivit felului in care a fost propusa si sustinuta de catre DGA, unitate a MI, aceasta masura, testele de integritate nu vor inlocui insa dosarele penale, acestea ramanand valabile in cazurile reale de coruptie.

Propunere de functionare a testului de integritate

In fiecare minister ar putea fi infiintata o structura speciala, cu investigatori sub acoperire, care se va ocupa de aceste teste. Atunci cand cetatenii reclama faptul ca intr-o institutie publica se cere mita, functionarii vor fi testati fara ca ei sa stie acest lucru, iar cei care iau bani vor fi eliberati din functie. Noutatea acestei propuneri este ca functionarilor vinovati nu li se vor intocmi dosare penale, ci vor fi sanctionati rapid pe linie administrativa.

Argumente pro:
– principala tinta a proiectului este mica coruptie cvasiprezenta acum in toate structurile societatii romanesti;
– se evita un proces penal in instanta, care este foarte costisitor pentru stat, dureaza enorm si de multe ori nu se soldeaza si cu o condamnare la inchisoare (in prezent, functionarul trimis in judecata pentru coruptie nu pot fi indepartat din institutie pana nu exista o condamnare judecatoreasca impotriva lui, adica peste 2-3 ani);
– se realizeaza o educare rapida a functionarilor si cetatenilor. Daca gresesc, primii risca sa fie concediati, iar ceilalti se pot alege cu dosar penal pentru dare de mita;

Argumente contra:
– prima piedica este de ordin legislativ. Parlamentarii sunt destul de reticenti in a da noi legi impotriva coruptiei si asta se vede in efortul unor partide de a destabiliza acum Agentia Nationala de Integritate;
– legislatia trebuie sa fie foarte clara, pentru a nu da posibilitatea celor care au picat testul de integritate de a actiona in justitie, blocand practic tot procesul.
– testele de integritate trebuie aplicate in toate sectoarele bugetare, pentru a avea un efect cat mai mare;
– exista o anumita „discriminare” in aplicarea acestor teste. Pana ce acest proces va fi mediatizat, „victimele” vor fi cetatenii, obisnuiti sa dea mita. Ei se vor alege cu dosare penale, in vreme ce functionarii care pica testul isi vor pierde doar locul de munca, insa au cazierul curat.
– Trebuie eliminata orice posibilitate de abuz impotriva oricarei persoane pentru prevenirea situatiei in care ar putea deveni instrument de santaj la adresa unor functionari considerati incomozi tocmai datorita probitatii lor. Din acest motiv, au existat in trecut critici la adresa profesionalismului DGIA.

———————

Ce spun specialistii

Testele de integritate se aplica deja in cadrul Ministerul Administratiei si Internelor (MAI), institutie care are avantajul de a avea o structura specializata – Directia Generala Anticoruptie (DGA).

De altfel, in cadrul dezbaterii organizate luni de Ministerul Justitiei si Alianta pentru o Romanie Curata, directorul general al DGA, Janica Arion-Tiganasu, a declarat ca in MAI testele se fac de un an, iar rezultatele s-au vazut imediat: peste 100 de functionari au reclamat faptul ca au existat tentative de coruptie asupra lor.
Pe baza acestor teste, ofiterii din DGA au reusit sa identifice zonele vulnerabile, iar cetatenii si functionarii incep sa perceapa riscurile oferirii mitei.

„Testul de integritate este o masura preventiva, care poate fi finalizata cu o masura disciplinara la indemana managerilor, ca urmare a unei reglementari de ordin interior. In ce constau aceste teste de integritate: se simuleaza o situatie reala care se intalneste in general in activitatea unui functionar public si vedem daca acesta isi face sau nu datoria. Nu este vorba de a face inscenari tututor, ci numai acolo unde sunt vulnerabilitati. Aceste vulnerabilitati sunt stabilite cu ajutorul cetatenilor. Circuitul ar fi: plangere de la cetateni, dupa care functionarul este supus unui test de integritate. Aceasta metoda este practicata in tarile din UE. O legislatie de acest gen a fost adoptata in Ungaria, Polonia, Cehia, cu rezultate bune. Numai faptul ca s-ar cunoaste de existenta acestor teste, ar fi un factor de descurajare”, a spus Janica Arion-Tiganasu. In fapt, textele se aplica in tarile anglo-saxone de mai multa vreme.

Testele de la MAI au la baza legea de organizare a Ministerului, unde au fost operate modificari, fara insa ca ele sa aiba avizul Ministerului de Justitie. Testul este opozabil tuturor angajatilor si poate fi introdus usor si in legea functionarului public. DGA a cerut insa competenta de a realiza aceste teste functionarilor publici, iar reprezentanti ai Ministerului de Justitie si ai societatii civile spun ca nu Ministerul de Interne este cel care trebuie sa aiba aceasta competenta, ci DNA, potrivit actualelor atributii ale acestei institutii.

„Anul trecut noi am folosit testele de integritate, o parte din angajati au cazut testul si au fost inlaturati din sistem, fara a se ajunge pe masa procurorului sau a judecatorului. In schimb, in cazul anchetelor de la vami, cei anchetati sunt pusi la dispozitia ministerului si nu pot fi dati afara pana nu au o hotarare judecatoreasca de condamnare. Este mult mai eficient sa il supui unui test de integritate, decat sa stai sa il prinzi, sa faci dosar penal si sa astepti cativa ani buni pentru ca justitia sa spuna daca este vinovat sau nu”, a incheiat directorul DGA.

Pe de alta parte, secretarul de stat in MJ, Alina Bica, a atras atentia ca proiectul trebuie sa respecte principiul prezumtiei de nevinovatie si lucrurile ar fi mult mai simple daca in lege va fi introdusa mentiunea ca testul de integritate nu reprezinta automat o acuzatie de infractiune impotriva celui testat.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

8 thoughts on “Sa fie sau sa nu fie? Si daca da, cum ar trebui aplicat? ARC va invita sa va spuneti parerea despre TESTUL DE INTEGRITATE

  1. Vasi

    ar putea fi o masura de natura macar a-i speria pe cei care stau acum cu mina intinsa la spaga. cer, cer, cer… nu primesti nimic din ce-i al tau daca nu dai: de la reteta de care ai nevoie ca sa nu mori pana la carnetul de conducere, o informatie referitoare la institutia unde sa-ti depui cererea pt ajutor social. coruptia mare e in primarii, la conciliile locale si judetene, la cei care aproba sau nu proiecte europene care se dau in cerc restrans. poate ca daca vor stii ca pe langa DNA care paaaaana ajunge la ei trec anii si ies oamenii cu teschereaua plina la pensie, mai este cineva, poate chiar din institutia lor, care i-ar putea surprinde ca nu sunt pusi decat pe capatuiala, s-ar gandi putin si nu as mai sari sa ceara spaga pentru orice. LA CAPITOLUL SPAGA S-A DEPASIT ORICE LIMITA IN ORICE INSTITUTIE. Pe langa preocuparea legata de salarii, de viitoarele locuri de munca, aceasta este problema care ii macina pe romani. Sa fie teste, la americani, la englezi, de ce sunt si la noi nu se poate? cu precizarea ca trebuie o legislatie clara in acest sens ca sa nu dea nastere la abuzuri.
    O REVOLUTIE IMPOTRIVA SPAGII ASTA TREBUIE !!!

    Reply
  2. Alexandru Ciutina

    Sigur ca sint de acord cu implementarea acestui test.
    Cu toate astea, argumentul contra nr. 4 este foarte valid. Discriminarea cetateanului este clara, fara ghilimele. Acest lucru nu este nici corect, nici moral: dupa ce ca da mita (iar uneori nu prea are incotro!), ii mai faci si dosar penal. In comparatie cu asta, pedeapsa functionarului care ia mita e ridicola!
    OK, sa-l pedepsim si pe cel care da, insa in functie de circumstante: daca da mita sa cistige un contract, OK, dosar penal.
    Daca insa da mita ca sa primeasca un serviciu public la care ar avea dreptul gratuit, sau de ex. ca sa nu mai stea la coada, ar trebui ca pedeapsa sa fie si ea proportionala. Nu hopa imediat dosar penal.

    Reply
  3. Geo

    Si ce se intampla cu functionarul prins? Este doar data afara? Ar fi necesar si un fel de dosar de cadre, iar el sa nu mai fie niciodata angajat intr-o institutie a statului. Acest dosar de cadre sa poata fi accesat si de firmele private, ca sa stie cu cine au de a face.

    Reply
  4. Laur

    Si cine hotaraste cand este vorba de un test de integitate si cand e mita reala? DGA face acum dosar penale politistilor prinsi ca au luat bani de la ofiterii sub acoperire. Adica nici ei nu prea respecta aceste teste. Si daca ne trezim ca seful unie institutii doar le aplica o mustrare celor care pica testul?

    Reply
  5. Laura

    Idea nu e rea, dar trebuie implementata cu grija. Un alt aspect este necesitatea unui anumit mecanism de protectie a functionarilor publici.

    – impotriva cetatenilor „reclamagii” — e foarte probabil ca, de exemplu, un cetatean nemultumit de o solutie – corecta – data de un functionar public sa ameninte ca „iti trimit controlul de integritate pe cap”, doar ca sa obtina o solutie mai favorabila.

    – impotriva puterii politice care ar vrea ca o anumita pozitie publica sa devina vacanta. In cazul asta, daca puterea politica controleaza instrumentul de control, atunci acest nefericit functionar public s-ar trezii cu controale de integritate de 3 ori pe saptamana.

    In general, eu cred ca aceste controale trebuie percepute de functionarii publici nu ca ceva impotriva lor (a tuturor), ci ca ceva care separa oile negre.

    Reply
  6. NICA

    Anumite caracteristici proeminente cum ar fi tradarea, razbunarea, santajarea, amenintarea, etc specifice unor practici din societatea romaneasca nu permit folosirea cu incredere deplina a metodei TESTULUI de INTEGRITATE. Intr-o varianta optimista a strategie anticoruptie , vectorul principal de PREVENIRE trebuie sa aiba consistenta in instruirea tinerilor din scoli si a adultilor care participa la diferite forme de scolarizare unde sa fie predate incepand cu gradinita pana la cursurile de masterat notiuni elementare despre, rusine, bunul simt, etica, moralitate, credinta, solidaritate, civism, drept, etc. iar in cadrul organizatiilor publice sa se impuna functionarea ireprosabila a institutiei “AVERTIZORULUI de INTEGRITATE”.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *