Romania Curată

România Curată recomandă FânFest 2015. Ce e special la evenimentele speciale

FânFest 2015 are programate mai multe evenimente artistice, dar acestea trei sunt speciale pentru că sunt inedite şi pentru că aduc în faţa publicului trupe excepţionale.

Joi, bunăoară, participanţii vor avea parte de un experiment: filme vechi cu coloană muzicală cvasi-improvizată, interpretată într-o manieră non-conformistă. Vineri este ziua lui Bach, iar vedeta este orga; titlul spectacolului, „Puncte cardiale”, vine tocmai de la peregrinările lui Bach prin multe colţuri ale Europei vremii sale. Sâmbătă se vor servi delicii ale gastronomiei muzicale multiculturale, cu ritmuri tradiţionale săseşti, armeneşti, turceşti, ungureşti etc. Un amestec delicios, din care nu va lipsi muzica veche românească.

Puzzle suprarealist. Spectacolul de film şi muzică de tip puzzle suprarealist propune un experiment cvasi-improvizat de reconstruire a coloanei sonore pentru trei filme-reper ale avangardismului european în cinema: Ballet mécanique (1924), Un chien andalou (1929) şi Entr’acte (1924), realizat într-o manieră non-conformistă şi într-o formulă instrumentală inedită. Abordarea sonoră electronică urmăreşte să atingă noi zone de explorare a unor filme revoluţionare în epocă, dar concepute cu mult înainte de era digitală, iar inserţiile de cuvinte rostite sunt menite a genera insolite asocieri de idei, stări şi sensuri între imaginea în mişcare şi text. Coloana sonoră originală construită pentru acest proiect hibrid constă dintr-o mixtură de sonorităţi contemporane, ritmuri industriale, sintetizatoare, instrumente acustice şi voce, cu modulaţii electronice live. Pe lângă improvizaţiile de inspiraţie dadaistă, atmosfera filmului este completată de efectele sonore în timp real (live foley) şi de pasajele extrase din schiţele scriitorului român de avangardă Urmuz.

Foley’Ala (Bucureşti): Alin Zăbrăuţeanu – sound artist: foley, live processing; Marian „Rufi” Cîtu – sound artist: foley, live processing; Alexandra Andrieş – sound artist: voce, percuţii, live processing; Flora Pop – vioară; Radu Rădescu – concept, percuţii, selecţie texte.

Evenimentul va avea loc joi, de la ora 21.

Puncte cardinale. Harta geo-politică a influenţelor reciproce cu vecinii mai apropiaţi sau mai îndepărtaţi ai Germaniei se regăseşte şi în cultura sa muzicală, supusă unei evoluţii marcate de delimitări regionale în regate şi provincii distincte. Aşa cum Germania a fost vremelnic divizată între est şi vest, la fel şi în muzica germană a secolului al XVII-lea se deosebesc două importante şcoli de orgă: de nord şi de sud. Programul ales, alcătuit din lucrări ale compozitorilor reprezentativi în epocă, doreşte să ilustreze melanjul stilistic al vremii, în speţă, influenţa muzicii italiene asupra compozitorilor germani. Punctul culminant în acest traiect de conexiuni şi disensiuni muzicale îl constituie Johann Sebastian Bach, muzicianul de neegalat, care a activat, de-a lungul vieţii sale, în numeroase puncte cardinale şi curţi princiare ale Germaniei. Toate aceste rafinate coliziuni de formă şi esenţă artistică se regăsesc în programul de muzică vocală, de factură sacră şi profană, propus publicului de cei trei interpreţi: o soprană în dialog cu orga şi violoncelul. Interpetare: Ruxandra Cioranu – soprană, Irina Năstase – orgă; Andrei Kivu – violoncel (Paris & București).

Îi puteţi asculta vineri, 14 august, ora 18:00.

Saltus Carpaticus. Multiculturalitatea în muzica veche autohtonă (sec. XVII-XVIII). Ansamblul clujean Flauto Dolce, din Cluj, încearcă – evitând abil monotonia – imposibilul: să prezinte pe parcursul unei singure seri istoria romanţată, de pe meleagurile autohtone, a unui instrument îndrăgit, cântând la un număr de peste 20 de reprezentanţi ai flautului drept, alături de voce, spinetă şi orgă. Programul cuprinde, alternativ, două tipuri de lucrări muzicale din spaţiul carpatic: pe de o parte, compoziţii instrumentale de muzică sacră şi profană din aria creaţiei culte, lucrări care au fost compuse, au circulat ori au fost reunite în culegeri, manuscrise sau arhive, şi, pe de altă parte, eşantioane ale muzicii vechi tradiţionale, în care se fac simţite influenţele filonului folcloric autentic al diverselor etnii care au convieţuit de-a lungul veacurilor pe teritoriul României de azi: saşi, unguri, armeni, turci, evrei, ţigani şi… români. Pregătiţi-vă aşadar pentru o degustare consistentă din rafinatele delicii ale gastronomiei muzicale multiculturale cu Ansamblul Flauto Dolce, format din Zoltán Majó – flaute drepte, conducerea artistică, Mária Szabó – flaute drepte, Noémi Miklós – clavecin/spinetă, orgă, Mihaela Maxim – soprană.

flauto_dolce-1024x686

Spectacolul este programat pentru sâmbătă, 15 august, ora 18:00.

Toate evenimentele speciale vor avea loc în curtea Bisericii Unitariene.

Găsiţi aici programul detaliat la festivalului.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *