Romania Curată

Raportul anual SAR de Analiza si Prognoza 2013 Posibile raspunsuri la intrebarea: Cum relansam Romania?

Nu mai putin de zece actuali si fosti ministri au
participat, joi, la lansarea Raportului SAR 2013. Societatea Academică din
România a prezentat, la sediul Reprezentanţei Comisiei Europene în
România, Raportul de Analiză şi Prognoză pe anul 2013 care analizează
capacitatea statului român de a gestiona probleme de politici publice pe
parcursul anului 2012 precum şi resursele relansării în anul 2013, în
contextul recesiunii economice la nivel european.

ASCULTA inregistrarea audio de la prezentare
>>> Audio fragment 1 >>> Audio fragment 2
>>> Audio fragment 3 >>> Audio fragment 4

Principala intrebare: Cum
relans
ăm Romania?, a primit diverse răspunsuri, unele concrete, altele bazate
pe noi promisiuni.

Citeste principalele concluzii ale Raportului SAR in format ppt AICI. sau slideshow.

La eveniment au participat, printre alţii: Liviu Dragnea, Vicepremier; Liviu Voinea, Ministru Delegat – Ministerul Finanţelor Publice; Eugen Nicolăescu, Ministru al Sănătăţii; Eugen Teodorovici, Ministru al Fondurilor Europene; Călin Popescu Tăriceanu, Senator PNL; Leonard Orban, fost Ministru al Afacerilor Europene; Mircea Geoană, Senator PSD; Gheorghe Ialomiţianu, Deputat PDL; Cristian Pârvan, Secretar General al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România; Daniel Dăianu, profesor SNSPA; Lucian Isar, CA TAROM. Dezbaterea a fost deschisă de Alina Mungiu-Pippidi, preşedintele SAR şi de Niculae Idu, şeful Reprezentanţei Comisiei Europene în România.

Cea mai apriga
disputa a constituit-o raportul dedicat relatiei cu FMI. Conform primelor date
obţinute din raportul redactat de expertul SAR, Florin Citu, reiese că România
nu a pus în aplicare niciuna dintre recomandările FMI şi doar a mimat reforma
economică în perioada 2009-2012. Singurul obiectiv atins din acordul cu Fondul
a fost deficitul bugetar, dar şi acesta pe seama creşterii datoriilor restante
ale statului, atât la nivel central şi local, cât mai ales la nivelul
companiilor naţionale, se mai arată în Raportul SAR. În document se
concluzionează că majorarea dramatică a acestor arierate, creşterea taxelor,
dublarea datoriei publice, precum şi revizuirea în favoarea administraţiei de
la Bucureşti a majorităţii ţintelor convenite cu FMI, au făcut creşterea
economică prognozată improbabil de atins. Clientelismul politic şi corupţia
reprezintă cea mai mare ameninţare pentru creşterea economică, reiese din
Raportul Societăţii Academice din România. Documentul prezintă dovezi pe baza
datelor Eurostat, potrivit cărora ţări cu corupţie semnificativă, ca Italia,
Grecia sau România, cheltuiesc banii publici pe proiecte discreţionare, în
vreme ce domenii cheie pentru dezvoltare, precum Sănătatea şi Educaţia, rămân
cronic subfinanţate. Conform datelor statistice, ţările cele mai corupte au
cele mai mari investiţii guvernamentale, cel mai mic buget pentru Sănătate şi o
rată de colectare a taxelor şi impozitelor semnificativ mai redusă decât în
statele unde fenomenul corupţiei se manifestă mai puţin.

Acordurile cu
FMI şi Comisia Europeană trebuie finalizate şi înnoite – a spus ministrul
delegat pentru buget, Liviu Voinea, ca răspuns la concluzia celui mai recent
raport al Societăţii Academice din România, conform căreia ţara noastră ar
trebui să renunţe la un eventual nou acord cu Fondul Monetar Internaţional. Experţii
SAR consideră că obiectivele acordurilor de până acum, legate de creşterea
economică, au fost ratate, iar printr-o nouă înţelegere, nu numai că România nu
ar mai avea de câştigat, ci ar putea pierde o parte din posibilii investitori
care ar percepe un nou acord ca pe un semn de vulnerabilitate. Liviu Voinea
spune, însă, că întreruperea acordurilor cu instituţiile financiare
internaţionale ar avea efecte negative. De exemplu, o creştere a volatilităţii
şi a costurilor surselor de finanţare.

Liviu Voinea,
astfel cum a fost preluat de colegii de la Radio Romania Actualitati: “Alături
de îmbunăţirea absorbţiei fondurilor europene, reformele structurale reprezintă
principalul motor de creştere economică sustenabil, pe termen mediu şi, le
putem face mai bine, în interiorul acordurilor cu partenerii internaţionali,
decât în afara acestor acorduri. Şi, parte din îmbunătăţirea percepţiei
imaginii României, în ochii investitorilor străini, se datorează stabilităţii
politice şi reformelor, în special pe zona de consolidare fiscală, parte, se
datorează şi existenţei acordului cu partenerii noştri internaţionali”.

Exista o relaţie direct proporţională între rata de
investire a unui guvern şi nivelul coruţiei

Pesimismul
privind performanţa economică este explicat prin barierele administrative,
precum timpii de plată a taxelor sau de import/export, şi capacitatea slabă de
combatere a corupţiei, potrivit SAR, a carei analiza indică pentru 2013 o
creştere a PIB de 1%, sub prognoza Guvernului, de 1,6%, au notat jurnalistii de
la Mediafax.

Potrivit
preşedintelui Societăţii Academice Române (SAR), Alina Mungiu Pippidi,
indicatorii non financiari sunt mai relevanţi pentru pesimismul analiştilor,
indicând pe rând favoritismul companiilor de către guvernanţi, timpii de plată
a taxelor, sau de a face importuri şi exporturi, capacitatea de combatere a
corupţiei, sau transaparenţa administraţiei.

În ceea ce
priveşte favoritismul, Pippidi a amintit că România se află pe al doilea loc,
după Slovacia, cu o notă de 2, dintr-o scală de la 1 la 7. Alina Mungiu Pippidi
a arătat că se poate observa o relaţie direct proporţională între rata de
investire a unui guvern şi nivelul coruţiei, ceea ce înseamnă că ţările unde
statul se implică mai mult în economie, prin proiecte şi investiţii, au şi un
grad mai mare de corupţie. România este un exemplu elocvent în privinţa acestui
paralelism.

O relaţie
invers proporţională, mult mai uşor observabilă, se regăseşte şi între
parametri birocraţie (traduşi prin timpi necesari pentru diverse acţiuni care
ţin de interacţiunea cu autorităţile) – capacitatea de combatere a corupţiei.

De asemenea,
raportul anual al SAR reiterează că lipsa de transparenţă favorizează corupţia,
relaţia fiind demonstrată de această dată prin comparaţie cu gradul de dotare
cu servicii online puse la dispoziţie de autorităţile publice, centrale şi
locale.

Un studiu al
Băncii Mondiale arată şi relaţia directă dintre controlul corupţiei şi rata de
absorbţie.

„Cu alte
cuvinte, dacă ştiu controlul corupţiei, ştiu cât va fi absorbţia”, a spus
Alina Mungiu Pippidi.

Un alt
clasament care plasează România pe o poziţie foarte slabă este cel al timpului
necesar pentru racordarea la reţeaua de electricitate, unde România se află
printre ultimele 10 state, dintr-un studiu pe 185 de ţări.

Prima
recomandare a raportului SAR vizează reducerea barierelor de creştere, prin
simplificarea procedurilor administrative cu îmbunătăţirea indicatorilor de
impact (timpul de plată a taxelor, import-export), pentru a ajuta economia
măcar în zona care nu are contracte cu statul.

Pippidi a
explicat că nu insistă pe corupţie, întrucât flagelul va fi abordat de către
Parchet, instanţe şi ANI, iar fenomenul va fi mult limitat de restricţiile de
disponibilităţi.

SAR propune şi
asumarea unui rol de control mai activ al statului în zona monopolurilor, care
trag în jos climatul de afaceri prin servicii de slabă calitate şi comportament
abuziv şi al întăririi standardelor europene. De asemenea, este propusă
colectarea de statistici de performanţă administrativă corecte pentru a permite
o guvernare eficientă.

Despre regionalizare si cui se datoreaza
diferentele de dezvoltare

Actuala
împarţire administrativ-teritorială a condus la creşterea diferenţelor de
dezvoltare regională în România, consideră vicepremierul Liviu Dragnea. El
tinut sa confirme, astfel, una dintre concluziile Raportului Anual de Analiză
şi Prognoză al Societaţii Academice din Romania, prezentat joi.

Liviu Dragnea:
“S-au constituit trei grupuri de lucru pe lângă Ministerul Dezvoltării. Toate
aceste grupuri de lucru – constituite la nivel de specialisti, alesi locali si parlamentari, precum si societatea civila – lucrează la elaborarea criteriilor care odată definite
să fie introduse într-un model matematic şi care să ne dea una sau două sau
trei variante posibile de configurare a regiunilor din care să alegem, neuitând
obiectivul esenţial al acestui proces şi anume dezvoltarea echilibrată a
acestei ţări”.

Autorii
raportului SAR au susţinut, între altele, că incapacitatea de stabili
priorităţile de dezvoltare ale fiecărei regiuni şi lipsa unor garanţii că banii
europeni sunt corect folosiţi, încă sabotează o mare parte din impactul pe care
îl pot avea aceste fonduri.

Vicepremierul
Liviu Dragnea, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice, a
declarat că viitoarele capitale ale regiunilor nu vor fi stabilite în funcţie
de care oraş e mai frumos, ci se doreşte ca în fiecare actuală reşedinţă de
judeţ să fie câte o instituţie regională.

„În ceea
ce priveşte reşedinţele, a fost o mare dezbatere şi probabil că mai este, unde
va fi reşedinţa din regiunea nu ştiu care. Şi au început deja dispute, discuţii la televizor, oraşul meu e mai frumos,
al tău e mai urât şi aşa mai departe. Nu aşa vor fi stabilite reşedinţele de
regiune. În schimb, noi am propus, am lansat o idee în dezbatere şi a început
să prindă adepţi. Vrem ca într-o regiune să fie sediul administrativ unde va fi
stabilit, în reşedinţa unui judeţ actual, în schimb în fiecare reşedinţă din
fiecare judeţ din regiunea respectivă să fie stabilită o instituţie regională –
direcţia regională financiară sau aici să fie reşedinţa administrativă sau aici
să fie reşedinţa economică”, a afirmat Dragnea.

El a arătat că
„se lucrează” la acest model de distribuţie a viitoarelor instituţii
regionale. „Să sperăm că va aduce mai multe beneficii, pentru că e
important ca fiecare comunitate să aibă sentimentul că are posibilitatea să
beneficieze de avantajele regionalizării”, a menţionat el.

Dragnea a spus
că la nivel local sunt „temeri şi dezbateri” privind şi numărul
regiunilor. „Că numărul regiunilor va fi 8, va fi 10, va fi 12, va fi 7
este important, dar nu cu aceasta se începe”, a spus ministrul.

El a precizat că nu se va începe reforma regionalizării nici prin
desfiinţarea de comune, pentru că aceasta „va speria populaţia”, ci
după 2014 se va încerca o stimulare a formării unor asocieri de trei-patru
comune. El a spus că şi în această situaţie se poate merge pe rămânerea în
clădirile actuale ale primăriilor de comune ale unor funcţionari care să
deservească populaţia, iar în centrul asocierii de comune să fie mutate numai
anumite atribuţii ale primarilor actuali. Dragnea a spus şi că se poate merge
pe formula alegerii unui singur primar al asocierii de comune, secondat de
viceprimari aferenţi fiecărei comune actuale. „O asemenea organizare
administrativă, dacă nu este comunicată cum trebuie, nu va avea suport public. Ce nu are suport public, va fi un eşec”, a subliniat Dragnea.

Ministrul a mai
spus că, dacă reforma regionalizării nu va fi finalizată în 2013, o altă nouă
oportunitate va fi abia în 2020, deoarece trebuie corelată cu acreditarea la
Comisia Europeană a programelor operaţionale, strategiilor şi instituţiilor
aferente absorbţiei fondurilor europene pe exerciţiul financiar multianual
2014-2020. El a spus că de la Bruxelles există semnale că regionalizarea
trebuie făcută anul acesta sau amânată peste şapte ani.

Dragnea a mai
argumentat că actuala împărţire a regiunilor de dezvoltare este pe criteriu
statistic şi a favorizat clientelismul şi politizarea alocării resurselor
financiare. El a spus că modelul cu instituţia regiunii ca nivel suplimentar
între Guvern şi administraţia judeţeană este cel optim pentru a asigura un
echilibru între nevoia de a genera şi derula proiecte de dezvoltare de
anvergură şi cea de a ţine un contact strâns cu comunităţile locale, asigurat
în prezent de judeţe.

Teodorovici: Lucrările de extindere a metroului ar
putea fi trecute pe finanţare cu fonduri UE

Jurnalistii de
la Mediafax au remarcat faptul ca ministrul Eugen Teodorovici a declarat la
dezbaterea organizata de SAR, joi, că extinderea metroului Bucureşti, dar şi
segmente de autostrăzi cu finanţare BEI ar putea fi trecute pe finanţare cu
fonduri UE, prin cuprinderea ca eligibile în programul operaţional Transport, o
decizie a CE fiind aşteptată în următoarele luni.

„Discutăm
cu Comisia Europeană finanţarea cu fonduri UE a extinderii metroului Bucureşti.
Noi am solicitat Comisiei Europene să modificăm POS Transport pentru a include
şi transportul urban ca fiind zonă eligibilă. Făcând asta, putem ca toate
cheltuielile pentru metrou să le decontăm din bani europeni”, a afirmat
Teodorovici, la dezbaterea SAR de la Reprezentanţa Comisiei Europene.

El a menţionat
că, în principiu, Comisia Europeană s-a arătat favorabilă, însă trebuie
modificată structura POS Transporturi, iar decizia finală de la Bruxelles ar
putea să vină şi în a doua parte a anului.

„Am avut
azi o şedinţă puţin mai devreme cu cei de la Transporturi şi i-am rugat ca
într-o săptămână – maxim două, să am de la ei un document clar, în baza căruia
să cer Comisiei Europene această idee”, a spus Teodorovici.

De asemenea, el
a spus că, deşi procedura de modificare a POS Transporturi va dura mai mult
timp, odată ce va fi convenit cu Comisia Europeană că se acceptă finanţarea, se
va putea face finanţarea internă ca pentru un proiect eligibil pe finanţare
europeană.

Întrebat de ce
nu s-a inclus extinderea metroului ca eligibil încă din 2007, Teodorovici a
arătat că Bulgaria finanţează metroul din Sofia cu fonduri UE, iar
reprezentanţii Guvernului român din 2007 „probabil că nu au avut atunci
suficiente argumente”.

De asemenea,
Teodorovoci a spus că în perioada aprilie-iunie se aşteaptă de la Comisia
Europeană şi o decizie privind solicitarea Guvernului român privind includerea
în POS Transport şi a altor proiecte pentru segmente de transporturi cu
finanţare BEI şi de la bugetul de stat în valoare de 1,9 miliarde de euro. El a
menţionat că este vorba despre sectoarele Bucureşti-Ploieşti,
Cernavodă-Constanţa şi alte „segmente de autostrăzi aflate în
derulare”.

„Prin
acceptarea de către Bruxelles a finanţării acestora cu 85% s-ar ajunge la
rambursări de circa 1,5 miliarde de euro, bani care nu au fost luaţi în calcul
la începutul anului”, a spus Teodorovici.

El a mai
afirmat că, deşi banii europeni pentru metrou şi celelalte proiecte cu
finanţare BEI ar putea veni abia în a doua jumătate a anului, ar fi „ceva
fantastic” prin impactul în economie şi la bugetul de stat.

Urmariti aici prezentarea Raportului de catre Alina Mungiu Pippidi, Florin Citu si Sorin Paveliu intr-o editie speciala la Realitatea TV, realizata de Ion M. Ionita.

CLICK pentru a vizualiza inregistrarea emisiunii care incepe de la ora 22.21 aici http://www.realitatea.net/emisiuni/editiespeciala.html


Nicolaescu, despre cresterea competitivitatii
spitalelor publice

În privinţa politicilor statului român in domeniul medical,
expertul SAR, Sorin Paveliu a precizat ne
aflăm în faţa unui policy failure: „S-a mers întotdeauna la mica înţelegere, nu
am avut o strategie bine formulată, am avut mulţi miniştri, etc. Pe de altă
parte, am putut vedea cu ochiul liber ca lucrurile nu merg bine în spitalele
publice.”

El a prezentat situaţia actuală din sănătate marcată de
creşterea susţinută a numărului spitalelor private pe de o parte şi de
calitatea scăzută a celor publice într-o ţară în care 70% din populaţie este
săracă.

“Toată lumea aplaudă creşterea numărului de spitale private
şi ne bucurăm că există investiţii în sănătate, în care băncile au creditat
etc., dar ce facem cu ele? Le lăsăm sa se dezvolte? Astăzi avem 86 de spitale
private acreditate şi încă unele în negocieri cu CNAS… termenele de la
începutul anului aveau substrat. Avem nevoie de spitalele sociale? Păi cu 70%
populaţie săraca, nu te poţi îndrepta numai către privat. Totuşi, este normal
să blochezi accesul acestor spitale private?”

Paveliu a concluzionat că soluţia este să permitem
spitalelor private să intre în competiţia pentru banii publici, dar în acelaşi
timp că creştem competitivitatea spitalelor publice. El apreciază că, la
momentul actual, spitalul public este în concurenţă neloială, inegală cu cele
private din cauza unor masuri eronate ale guvernanţilor.

Ministrul Sănătăţii, Eugen Nicolăescu a afirmat că
multe dintre recomandarile menţionate în raportul SAR sunt deja spuse public
sau fac parte din programul de reformă şi că raportul este o
„fotografie obiectivă”.

El a mai spus că prioritatea numărului unul ar trebui sa fie
respectul faţă de pacient manifestat în primul rând prin scăderea birocraţiei
din sistem, dar aceasta, în loc să scadă, a crescut în ultimii ani.

O altă problemă importantă, consideră Nicolăescu, este modul
în care se utilizează banul public:

Sistemul spitalicesc consumă cei mai mulţi bani, iar dacă
medicina de ambulator ar funcţiona, numărul pacienţilor şi costurile s-ar
micşora – „e o direcţie de refomă pentru anul următor”.

O altă problemă este şi resursa umană din sector: “30 – 60%
dintre medici pleacă înainte de terminarea programului şi numai aproximativ
20-30% din programul zilnic al unui medic este realizat. Remedierea acestei
situaţii este un obiectiv legislativ important pentru acest an”, a declarat
ministrul.

Nicolăescu a mai discutat şi despre perspectiva introducerii
“pachetului de servicii medicale de bază”, ca fiind singura cale prin care s-ar
putea face ordine in sistem. El apeciază că „pachetul nu va fi larg, dar
va fi incadrat intr-un buget solid – fară şpagă şi în condiţii de calitate”.

Acest pachet va trebui sa fie insoţit de un pachet
suplimentar de asigurări private deductibile din taxele pe venit. Inca nu se
ştie dacă acest pachet va fi obligatoriu sau nu, dar va putea fi accesat de
aproximativ 5 milioane de cetăţeni , a precizat Nicolăescu.

CAPACITATE ADMINISTRATIVĂ: CEA MAI BUNĂ STRATEGIE DE CREŞTERE ECONOMICĂ ESTE BUNA GUVERNARE
Citiţi raportul “Cea mai bună strategie de creştere economică este buna guvernare” aici
PRIVATIZARE: RESURSE SAU RENTE? RISCURI ŞI BENEFICII ALE PRIVATIZĂRII ÎN 2013
Citiţi raportul „Resurse sau rente? Riscuri şi beneficii ale privatizării în 2013”
aici
DEFICIT STRUCTURAL: CUM AM ABURIT FMI ŞI CE VINE DUPĂ
Citiţi raportul „Cum am aburit FMI şi ce vine după” aici
POLITICA DE SĂNĂTATE: STOP CONCURENŢEI NELOIALE PUBLIC-PRIVAT ÎN SECTORUL SANITAR ROMÂNESC
Citiţi raportul „Stop concurenţei neloiale public-privat în sectorul sanitar românesc” aici
REGIONALIZARE ŞI FONDURI UE: CUM SĂ NU FACI RĂU PÂNĂ SĂ FACI BINE
Citiţi raportul “Cum să nu faci rău până să faci bine” aici
PUTETI DESCARCA RAPORTUL SAR 2013, ce contine inclusiv Prognozele pentru acest an, INTEGRAL DE aici


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

4 thoughts on “Raportul anual SAR de Analiza si Prognoza 2013 Posibile raspunsuri la intrebarea: Cum relansam Romania?

  1. MORCOVEL

    Trebuie schimbata RETETA de CONSOLIDARE a DEMOCRATIEI. S- a dovedit in 23 de ani ca numai POLITICA = HOTIE si INCOMPETENTA. Drept urmare, pentru NORMALIZAREA VIETII PUBLICE deciziile publice si LEGILE TARII trebuie elaborate de catre organisme compuse din 33,3% oameni din politica, 33,3% oameni de afaceri si 33,3% membrii ai societatii civile. Pt infaptuirea acestui deziderat trebuie prevazut in Costitutie ca organismele statului care actualmente au doar statut politic (mafiot) precum consiliile locale, judetene, si parlamentul sa fie alcatuite conform proportiei mentionate.

    Reply
  2. Analistul

    Activitatea economico-sociala a Ro din ultimii 23 de ani s-a desfasurat la intamplare si pe bajbaite, in interesul unor grupari infractionale, fiindca lipsetse din viata statului Strategia Nationala de Dezvoltare precum lipsesc si Strategiile Sectoriale referitoare la invatamant, sanatate, agricultura, industrie,turism, dom financiar-bancar etc. Strategiile obliga la seriozitate competenta si moralitate. In tarile in care sunt elaborate strategii si valorificate in interesul general al poporului bogatiile solului si subsolului precum si factorii naturali favorabili de reusita asa cum se intampla in statele nordice din Europa, in Franta, Canada, Noua Zeelanda, Japonia, ritmul de dezvoltare economico-sociala este pozitiv si coruptia are un nivel scazut. Guvernarea reusita presupune rigoare, rigurozitate, exigenta, pasiune, daruire, competenta excelenta, sacrificii, moralitate, buna credinta etc, caracteristici care nu s-au prea vazut in Guvernarea din Ro in ultimii 23 de ani dezvoltandu-se capitalismul de cumetrie sau cel fraudist. In orice tip de economie sanatoasa ori „bolnavicioasa” exista si un FOND de ACUMULARE pentru dezvoltare ori pt zile negre. In Guvernarea Ro in ultimii 23 de ani nu numai ca nu s-a tinut cont de acest fond, dar s-a furat si cel acumulat pana la sfarsitul anului 1989, s-au devalizat bancile romanesti si devorat economia(industria, agricultura, turismul), s-au instrainat haiduceste bogatiile naturale ale tarii. TOATE ACESTEA pentru ca lacomia si ticalosia e atat de mare in Ro incat s-au furat si imprumuturile externe riscand indatorarea nationala pana la treia sau a patra generatie dupa noi. Daca imprumuturile externe erau consumate cu rigurozitate pentru investitii productive relatia cu FMI se desfasura sigur in alte coordonate mult mai avantajoase.

    Reply
  3. dan samarescu

    Prea multi „agatati” , intre participanti.De la „agatati” nu astept refacerea României…
    Lor le datoram prezentul

    Reply
  4. Liviu Cosma

    Acesta este si rolul unui ONG puternic: sa aduca la aceeasi masa fosti, actuali si viitori decidenti si sa incerce sa indrepte evolutia evenimentelor catre un curs democratic, firesc. Felicitari pentru analizele de substanta din raport!

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *