Romania Curată

Raport SAR: Una din zece condamnări definitive pentru corupţie implică fonduri europene

Dintre cele aproape 4.000 de con­dam­­­nări definitive pentru corupţie pro­nun­­ţate între 2010 şi 2016, care implică fon­­­duri publice, 11% (437) privesc fon­duri europene, arată raportul anual de a­na­liză şi prognoză pentru 2017 al SAR, pe baza comunicatelor de la Di­rec­ţia Na­­ţio­­nală Anticorupţie (DNA). Dintre cele 11% din cazuri care implică fonduri e­u­ro­­pene, 62% (275) sunt con­damnări ale u­­nor persoane din sectorul privat, iar 37% (162) sunt persoane cu funcţii pu­­blice.

Raportorii SAR

„Dintre persoanele cu funcţii publice, cei mai mulţi sunt cei din pri­mării sau persoane care au lucrat în pri­mării, respectiv 77 de persoane con­dam­nate care au lucrat în primării. Re­co­mandarea noastră este de a avea o mai bună planificare a politicilor pu­bli­ce în ce priveşte gestionarea fon­du­­rilor eu­ro­pene. Este de preferat să fie ac­tualizate în timp real şi nu la sfârşitul pro­iectelor, când nu se mai poate inter­veni”, a spus Clara Volintiru, repre­zen­tan­­ta Societăţii Academice din Ro­mâ­nia (SAR).

Raportul mai arată că, pe lângă persoanele din primării con­dam­nate, 13 cazuri sunt ale persoanelor care au lucrat la Agenţia de Plăţi în Agri­cultură (APIA) şi în consiliile judeţene.

Din cadrul primăriilor, cele mai frecvent întâlnite funcţii publice im­pli­cate în astfel de dosare sunt primarii cu 36 de cazuri şi viceprimarii cu 11 cazuri. Din­tre aceştia, doar patru primari au pri­mit condamnări cu închi­soare, pe când restul, primari şi vice­pri­mari, au primit pedepse cu suspendare.

Raportul Societăţii Academice din Ro­mâ­nia mai arată că Ro­mânia se află într-o situaţie în care are la dis­poziţie resurse financiare, însă se con­fruntă cu incapacitatea  de a pla­ni­fica şi de a implementa aceste schimbări.

Articol publicat în Ziarul Financiar


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “Raport SAR: Una din zece condamnări definitive pentru corupţie implică fonduri europene

  1. CURIOSUL

    Lipsa de reactie si combativitate a institutiilor cu atributii in apararea bunurilor statului si a patrimonoiului national in mod special din partea Curtii de Conturi in sanctionarea delictelor prin care, s-a permis in mod discretionar folosirea frauduloasa a banului public inclusiv prin infiintarea unor structuri (posturi, functii, servicii, directii, agentii, etc) parazitare pentru realizarea progresului si trucarea de licitatii la achizitiile publice, a condus la, escaladarea fenomenului infractional si devierea societatii de la normalitate precum si la adancirea saraciei in Ro.
    Este condamnabil modul cum s-a decis ultima data, politic, alcatuirea conducerii Curtii de Conturi, prin ignorarea necesitatii independentei si caracterului apolitic a acesteia. Cu o conducere a Curtii de Conturi framintatata de intrigi generate de interese politice marsave, divergente si meschine sau dominata de pasivitate, Romania nu poate avea rigoare si performanta in activitatea de control al modului de gestionare a banului public. Un fost manuitor-gestionar al fondurilor publice, republicane – fost prim-ministru – nu poate indeplini ulterior functia de sef al Curtii de Conturi pentru ca un asemenea caz se afla intr-o totala incompatibilitate si in acelasi timp intr-o situatie de conflict de interese.
    Dar tot la fel de condamnabil este si actul politic iresponsabil prin care Parlamentul si-a batut joc in 2012 de Decizia Curtii de Conturi prin adoptarea “Legii privind amnistia pentru 300.000 de functionarii publici obligati sa returneze sporurile încasate (peste 1,5 miliarde euro), fara acoperire legala în 2009 şi 2010”.
    Nerespectarea principiilor competentei si moralitatii precum si neprevenirea conflictelor de interese sau a unor incompatibilitati in ocuparea functiilor de catre functionarii sau demnitarii statului a condus la situatia in care la nivelul structurilor centrale si teritoriale ale administratiei statului sunt doar clanuri ce au la baza grade de rudenie, relatii de prietenie si interese nelegitime care au condus la devorarea bugetelor nationale.
    Romania are autoritati publice in care activeaza “dinastii”, clanuri, gasti sau grupuri de interese nelegitime compuse din indivizi zonali sau provinciali realitate ce este confirmata chiar de adoptarea “Legii privind amnistia pentru 300.000 de functionarii publici obligati sa returneze sporurile încasate (peste 1,5 miliarde euro), fara acoperire legala în 2009 şi 2010”. Cei 300.000 de functionarii publici din primarii, consilii locale si judetene, la care se pot adauga si altii din prefecturi si autoritati centrale nu sunt asa cum ar fi normal apolitici si independenti. Ei sunt acolitii sau protejatii parlamentarilor si guvernantilor, nici de cum specialisti sau profesionisti (este unul din argumente care explica de ce administratia publica din Ro este “incapabila” sau poate chiar incalificabila) si se inmultesc pe masura ce partidele sau politicienii care vin la putere n-au mai fost la guvernare. Situatia existenta creeaza, consecinte imprevizibile si premise pentru tot felul de rafuieli interne si nu pentru a performa sau a se instala spiritul de modernitate statala ori de reducere a birocratiei.
    Deoarece s-a dovedit ca in Romania TRANZITIA e fara de SFARSIT in directie necunoscuta si ca DEPOLITIZAREA functiei publice este un obiectiv fundamental vital, pentru a face loc performantei politicilor publice si reformei in administratia statului in vederea gestionarii riguroase a banului public si utilizarii cat mai eficiente a resurselor bugetare, este necesar ca, la nivel Guvernamental, sa se infiinteze un colectiv de lucru format din experti, denumit “BIROUL NATIONAL pentru STUDIU BUGETAR” asemanator cu cel ce activeaza, de cand a inceput criza, in Marea Britanie, care sa optimizeze si organigramele, statele se functii, supradimensionate din toate structurile statului.
    Acest colectiv de lucru trebuie sa aiba doar scopuri social-economice si sa cuprinda specialisti (auditori) din toate domeniile de functionare a statului si din sectorul privat (fara pretentii de plata) cu experienta dovedita, buna credinta, onoare, demnitate, putere de creatie si care sa manifeste multa omenie in actiunile lor.
    – IN CE TARA DIN LUME EXISTA “HOTIE LEGIFERATA” SI ANUMITI MAFIOTI POT INCASA DIN BUGETUL STATULUI IN ACELASI TIMP SI PENSIE (in unele cazuri speciala) SI SALARIU BATJOCORIND BANUL PUBLIC???
    – IN CE TARA DIN LUME CRIMINALII VINOVATI PENTRU MORTII DIN DECEMBRIE 1989 SUNT APRECIATI CA REVOLUTIONARI UNII SI CU MERITE DEOSEBIE SI PRIMESC in mod abuziv O MULTIME DE PRIVILEGII SI DREPTURI,(batjocorind o natiune) IN TIMP CE DOSARUL REVOLUTIEI NU ESTE SOLUTIONAT??? SOLUTIONAREA DOS REVOLUTIEI AR PUTEA SCOATE LA IVEALA CA ACESTI FALSI REVOLUTIONARI, CE JUPOAIE STATUL FARA NESIMTIRE, SUNT DE FAPT TERORISTII criminali.(Solutionarea cu obiectivitate si celeritate a DOSARULUI in cauza se poate rezolva numai de catre TRIBUNALUL PENAL INTERNATIONAL DE LA HAGA).
    ACESTE ANOMALII TREBUIE ELIMINATE ADICA ANULATE NORMELE SI LEGISLATIA CARE PREVAD ASEMENEA ABERATII batjocoritoare la adresa banului public si a natiunii romane.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *