Romania Curată

Raport Coaliția pentru Universități Curate 2016: ARACIS ar trebui desființată și înlocuită cu mecanisme independente

Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) ar trebui desființată, pentru că nu a fost capabilă să controleze degradarea standardelor academic este una dintre concluziile unui raport realizat de Coaliția pentru Universități Curate 2016 și Societatea Academică din România (SAR). De asemenea, ARACIS nu a sancționat în mod serios nici una dintre universitățile publice cu probleme.

Instituția ar trebui înlocuită cu o agenție de evaluare externă, angajată pe bază de contract, se mai arată în concluziile raportului, ceea ce este o practică destul de frecventă în alte țări. Angajarea unei agenții externe și/sau private, independente și de prestigiu este mai ușor de făcut, mai ales dacă i se încredințează nu doar monitprizarea școlilor doctorale, ci întregul proces de acreditare.

De asemenea, agenția angajată nu ar fi plătită la bucată, pentru fiecare universitate evaluată, cum este în prezent, ci ar opera cu indicatori de standarde academice naționale. De exemplu, UNESCO ar putea fi partener în acest sens, se mai afirmă în raportul care a scos la lumină faptul că media integrității academice în comunitatea universitară este de șase puncte (5.9, pe o scară de 1 la 10), cu puține universități peste medie.

Raportul mai arată că foarte multe școli doctorale, „în teologie, științe de informații și securitate, drept, științe umane și sociale, management și comunicare ar trebui desființate, dat fiind că respectivii conducători de doctorat nu au în nici un fel demonstrabil vreo calitate de cercetători, alta decât diploma”. În condițiile în care chiar și universitățile ceva mai performante, evaluate în raport cu patru stele, au rectori acuzați de plagiat sau impostură academică, „vânzarea de diplome” este o problemă cvasigenerală în sistem, atât la propriu, cât și la figurat, prin criteriile prea laxe.

O altă propunere este introducerea unui tratament diferențiat între universități, școli doctorale și discipline, astfel încât doar instituțiile care îndeplinesc anumite standarde să aibă dreptul la autonomie, iar celelalte să funcționeze sub tutelă externă, până la reorganizare sau desființare. Tutela ar trebui constituită din reprezentanți ai statului – minister, academie, instituții de control precum Curtea de Conturi și ai societății civile – sindicate, organizații profesionale și studențești.

În concluziile raportului se mai arată că ar fi necesară înființarea unei Agenții de Integritate pentru Educație (AIPE), „care să aibă atât o funcție de controlor, cât și de Ombudsman”, independentă față de universități și de minister. Instituția ar urma să controleze administrativ universitățile și să prevină corupția din educație, să prevină incompatibilitățile, abuzul de putere și să asigure implementarea legii. „AIPE poate fi forul tutelar al reformei educației, funcționând prin echipe nepermanente pe fiecare universitate cu probleme, la care s-ar adăuga o activitate permamentă de a depista, recepționa și urmări problemele de integritate cu scopul prevenirii corupției și fraudei sau sesizării organelor competente după ce acestea s-au produs”, se mai afirmă în documentul citat.

Iar pentru a descuraja impostura, raportul CUC arată că trebuie luate măsuri punitive atât împotriva autorului plagiatului, cât și a îndrumătorului său dacă nu e cel care l-a sesizat. Autorului ar trebui să-I fie retras imediat titlul de doctor, iar dacă instituția refuză, s-o poată face direct ministerul. De asemenea, cel vinovat ar trebui să returneze toate avantajele materiale directe obținute în urma titlului obținut prin plagiat, să piardă orice avantaje, precum funcțiile sau gradele didactice și să-și piardă definitiv dreptul de a desfășura activitate didactică în orice fel de instituție de învățământ.

În ceea ce-i privește pe coordonatorii tezelor plagiate, se mai arată în raport, acestora ar trebui să li se retragă pentru totdeauna dreptul de a conduce doctorate în orice domeniu, dacă au girat cel puțin două teze dovedite ca plagiat și să fie obligați să returneze avantajele materiale dobândite de pe urma coordonării tezei plagiate. Iar instituția de învățământ superior care a girat plagiatul ar trebui să fie desființată dacă sunt descoperite cel puțin trei astfel de fraude, să-I fie interzis să mai deschidă vreo școală doctorală într-un domeniu similar vreme de cinci ani.

În plus, publicarea lisetelor cu conducătorii de doctorat, cu CV și lista publicațiilor științifice, a doctoranzilor și doctorilor din anul 2000 încoace, precum și introducerea de cursuri de etică profesională și de redactare a lucrărilor științifice pentru studenții din primii ani ar fi cele mai eficiente măsuri pozitive, potrivit raportului CUC-SAR.

Dar pentru ca toate aceste schimbări să fie eficiente, statul ar trebui să elimine, prin lege, toate „stimulentele perverse” precum utilizarea doctoratului la echivalarea examenului de intrare în barou sau avansarea în rang militar.  Iar anumite legi ar trebui pur și simplu desființate, se mai spune în raport, având în vedere că „la ora actuală nu sunt obstacole legale în calea integrității”.

„Nu sancționarea abaterii disciplinare, care e masivă, ci construcția unei comunități capabile să aibă standarde decente care să fie respectate trebuie să fie scopul reformei. Dar pentru asta, impostorii trebuie eliminați. Nu există altă cale. Pe o logică similară, universitatea coruptă nu poate și nu trebuie să aibă dreptul la autonomie. Nu am reușit să identificăm cazuri de corupție rezolvate pe cale administrativă în acest raport, dovadă că nu există mecanisme interne funcționale. De regulă, reclamațiile merg la DNA, deoarece procurorii au credibilitate, rectorii nu au”, este una dintre concluziile documentului.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

3 thoughts on “Raport Coaliția pentru Universități Curate 2016: ARACIS ar trebui desființată și înlocuită cu mecanisme independente

  1. GeorgeF

    Raportul evaluează performanțele universităților în cercetare, care universități (dacă n-am uitat!) sunt locuri în care se practică educația și cercetarea. Despre eficiența activității de învățare (educație), nu se spune nimic. Nici eficiența (sau deficiența!) pentru societate a universității nu este evaluată. Rezultă că trebuie (dați un search pentru „trebui” în textul articolului !) redusă finanțarea universităților neperformante în cercetare pentru că nu au eficiență pentru societate (care eficiență n-a fost evaluată). Este adevărat că trebuie redusă risipa și că cercetarea adevărată se face preponderent la privat și în străinătate (adică la privat în Occident), dar n-ar fi mai bine să propuneți măsuri de EPURARE A UNIVERSITĂȚIOR de impostori, plagiatori etc. ? La scara individului, poate fi mai ușor …
    Ar mai fi util să examinați măsura în care fiecare universitate se înscrie prin activitatea și rezultatele ei în strategia națională de dezvoltare a învățământului superior din domeniul respectiv. Un studiu comparativ al orientărilor strategice în învățământul universitar din țările UE, ar fi iarăși util de prezentat.
    Și dacă suntem la capitolul bani, ar fi extraordinar de interesant de văzut gradul în care rectorii și decanii și-au îndeplinit contractele de management; pentru că nu dai o universitate sau o facultate de stat pe mâna unui individ doar pentru că adună mai multe voturi, fără să stabilești niște obiective, niște indicatori și niște standarde. Sau dai ? Poate evaluați și Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice (deocamdată mai păstrează în titulatură epitetul NAȚIONAL și menționează distinct EDUCAȚIA de CERCETAREA ȘTIINȚIFICĂ), care a publicat și el recent un raport: http://edu.ro/raport-asupra-exerci%C8%9Biului-na%C8%9Bional-de-metaranking-universitar-2016.
    Câți oameni politici au venit lângă dumneavoastră pentru a sprijini acest proiect? Sau academicieni? Un asemenea subiect ar trebui (!) să fie mană cerească pentru orice om necăjit aflat în căutare de voturi. Este atât de greu de imaginat un set de măsuri simple pentru a porni de jos cu repararea climatului în universități?
    Când ne doboară hoția, luăm la palme, ca un erou caragialesc, lipsa de performanță. Poate-ar trebui (!) să creăm condiții pentru performanță … Reducerea drastică a hoției este doar un pas spre așa ceva. Fără îndoială primul. Avem comisii de etică în universități doar din 2011, iar lucrările ISI n-au prea contat în evaluări, promovări, competiții pentru obținerea de granturi până prin 2008 …
    Pe de altă parte, dacă ai nevoie de măsuri top-down ca să îndrepți domeniul în care lucrează o parte (importantă, în principiu) din elitele țării, oameni cu cap și coloană (în principiu), nu e bine să pariezi pe progresul universităților din România …

    Reply
  2. Radu

    George F, ai citit raportul? Cercetarea e doar o mica parte, si e evaluat mai ales daca ai pretentia ca ai cercetare cand n-ai ( citate/nr indrumatori, deci cu unul singur performant orice universitate putea sta bine), in rest e valuata adminsitrarea, corectiduinea academica, plagiatul, si daca lumea merge la ore, exact ce ar trebuis a faca universitatea de predare.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *